|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jeg har flyttet mye under oppveksten, og har bodd både i fjellbygd, småby og 'storby'.
![]() |
#82 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?
Vel, jeg synes at både hver 12 og hver 14 er ganske få, jeg da. Ikke minst fordi en stor andel er arbeidsinnvandrere og ikke flyktninger. Det blir liksom ikke de helst store sosiale utfordringene av at en oljeekspert fra USA eller professor fra Russland tar med seg familien sin og flytter til Stavanger eller Trondheim. Det er virkelig ikke det samme som Oslo, der hele bydeler er preget av folk fra ande kulturer, og der enkelte skoler har over 90 % elever som ikke har norsk som morsmål. Jeg føler i føler i alle fall at det ikke er sammenligningsbart med slik det er i Trondheim, der de skolene med flest fremmedspråklige barn ligger på rundt 20 % eller så. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Her er forøvrig tallene fra SSB:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jeg ser vel også gleden med at Oslo har Øyafestivalen, Norwegian Wood, Valle Hovin, Vallhall, Rockefeller-scenene, Oslo Spektrum, by:Larm og en stor mengde muséer og gallerier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Originala
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Klart det ikke er sammenlignbart med Oslo. Men i et par bydeler her i byen har en ganske høy andel del av innbyggerne innvandrerbakgrunn. Det gjelder vel særlig Saupstad og Kattem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men det er det som er så genialt med Lillestrøm: Alt det der er en kort togtur unna, og ellers har man en passe stor by å bo i, med alle andre fasiliteter, en uforlignelig atmosfære, et trivelig sentrum og generell hvilepuls. Og snø!
![]() |
![]() |
#87 |
|
Høh? |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Bedreviter
|
Det er helt riktig, og det er klart at bildet er mer nyansert enn jeg fremstiller det som, men det er likevel en så markant forskjell fra Trondheim (og åpenbart også Bergen, ut i fra Rus tall) at det ikke kan sammenlignes på fornuftig vis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Hva regnes egentlig som en innvandrer? Barnehagen til ungene har barn fra mange kulturer, deriblant masse svensker og noen dansker. Regnes de i så fall også som innvandrere i denne sammenheng?
![]() |
![]() |
#90 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jeg er uenig i at alle de store byene i Norge kan tilby det samme på kultursiden som Oslo. Ingen av de andre byene har Opera, Nasjonalgalleriet, Munchmuseet, Historisk Museum, Naturiskhistorisk museum, vikingskip, designsenter, 3 store konsertarenaer, flere klubber, teatre og miljøer representert. Jeg føler meg priviligert som kan bruke alt dette i hverdagen, i tillegg til skjærgård og marka.
![]() |
#91 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Tjorven, SSB har tall over både vestlige og ikke-vestlige innvandrere og Oslo har flest av begge grupper. I tillegg regner man både første- og andregenerasjonsinnvandere som innvandrerbefolkningen, noe jeg syns er tåpelig.
![]() |
#92 |
Bedreviter
|
SSB opererer med flere kategoriseringer. Dette ser ut til å være den viktigste:
Svensker er selvsagt innvandrere i Norge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Bedreviter
|
Jeg er selvsagt enig i at kulturtilbudet i Oslo er det beste, men for barn har jeg aldri savnet noe i Trondheim. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Hvorfor er man da mer rasistiske på Toten og i Dalsstroka innanfor (eksempel) enn man er i Bergen? Jeg skrev heller ikke at bergensere ikke er innvandringsfiendtlige. Jeg skrev, som et svar på at det er rom for å være seg selv i Oslo, at det er det også i andre byer. I Oslo kan det virke som om det er rom for det meste, bare du holder deg på ditt eget rom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Det er vel mange grunner til akkurat det?
![]() |
#96 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Jeg klarte det, men det var ikke lett, jeg er og blir siddis (og jeg bor jo i nærheten da).
![]() |
#97 |
Bedreviter
|
Kanskje det er fordi folk liker å bo sammen med andre folk de har noe til felles med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Statistikk juger noe så inderlig.
![]() |
#99 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?At mange syns at Oslo er best er jo heilt naturlig - det er jo her det bur mest folk
(når eg sa at eg syns Oslo er flott, men usentralt, så er det jo ei personlig greie, sagt litt for spøk. Det er veldig usentralt for meg. For meg er Vestlandet sentrum, både når det gjeld venner, familie, nettverk, kulturliv, muligheter, landskap, i jobben etc etc etc). (og sjølvsagt er ein like moderne og "up to date" dersom ein bur her - berre så det er sagt) (ikkje at eg er så himla moderne da altså) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|