Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-10, 13:31   #81
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Henger meg på denne tråden.

Har ett måls tomt og dermed mye hage. Etter litt utvidelse av parkering/gårdsplass i fjor så er det mye og ta fatt på.

Regner med at jeg kan beskjære rosene. (bor noen kilometer lenger vest enn Ru). Museører er det de lange dingsene ( ) som henger på bjørken nå? I såfall er bjørken full av de nå.

To plommetrær er beskjært.
Lurer på om solbærtrær og rips kan klippes helt ned nå? Eller må det gjøres om høsten?

Gammel 09-04-10, 13:33   #82
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Museører er de bittesmå lysegrønne bladene, altså blader som holder på å vokse ut. Ikke de brune hengegreiene. De kalles rakler.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-10, 13:34   #83
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Museører er nå løvet begynner så viiiidt å vise seg som bittesmå grønne trekantete ører.

Sitat:

Rips, solbær og stikkelsbær kan beskjæres om våren. Ta de eldste greinene helt nede ved bakken. Bringebær tynnes om våren ved å fjerne en del av fjorårets grener ved basis.

Kilde: http://ninnisverden.blogspot.com/201...rbrbusker.html

Gammel 09-04-10, 13:49   #84
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Ja det var jo det jeg trodde museører var. Men siden jeg ikke kan se noen museører her så trodde jeg kanskje det var de raklene. Siden Ru så museører. Jeg må kanskje ut å studere bjørken litt nærmere

Takk for svar ang rips/solbær buskene.

Gammel 09-04-10, 14:10   #85
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er museører på bjørken utenfor kontorvinduet mitt. Det er bare en bjørk innenfor synsvidde, så det er mulig den er et dårlig datapunkt.

Gammel 09-04-10, 15:47   #86
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det er museører på bjørken utenfor kontorvinduet mitt. Det er bare en bjørk innenfor synsvidde, så det er mulig den er et dårlig datapunkt.

Du verden. Hos oss (på det sentrale Østland, men litt høyt) ligger det fortsatt minst 20 cm snø i hagen. Veien er så vidt fri for snø, men på tross av 10 varme nå, var det is på dammene i morges og såpeglatt på veiene.

Gammel 10-04-10, 21:01   #87
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Vestlandet: det var nattefrost i går natt her. Jeg tror ikke det betød noe for min hage. Men det kan være greit å vite.

Jeg har kjøpt bambus i dag! Jeg elsker den raslelyden.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 21:02   #88
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg fikk endelig flyttet rhododendroen min i dag. Og planlagt hagen, i alle fall delvis. Så nå er det bare supergøy å grave og luke og what-have-you!

Bambus, ja. Kanskje det ...

Gammel 10-04-10, 21:08   #89
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lukt hanefot (skvalderkål, for ikke-bergenserne). Den kommer til å forfølge meg til min død.

Og så har jeg sådd gress, og gjødslet fra komposten. Det var mye morsommere.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 21:28   #90
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har også begynt skvalderkål-krigen. Ene bedet er klart, det andre påstartes i morgen.

Gammel 10-04-10, 21:29   #91
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Jeg har også begynt skvalderkål-krigen. Ene bedet er klart, det andre påstartes i morgen.

1.omgang legger jeg til. Denne krigen varer hele våren og ca. midtsommers så gir jeg opp. Så er det påan igjen neste vår.

Sist redigert av Mandarin : 10-04-10 kl 21:52.
Gammel 10-04-10, 21:47   #92
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

1.omgang legger jeg til. Denne krigen varer hele våren og ca- midt sommers så gir jeg opp. Så er det påan igjen neste vår.

Det høres ut som forholde jeg har til brennenesler. Om våren røsker jeg opp meter på meter av røtter, og i riktig aktive år lager jeg gjødselvann av neslene, men så dabber det av utover i juli, og i august er det til stadighet en eller annen som brenner seg både her og der. Jaja. Trøster meg med at det er bra for sommerfuglene at det finnes brenneneslekratt.

Gammel 10-04-10, 21:53   #93
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg har også gravd litt i hagen i dag. Har kjøpt 20 stemor og har plantet de i 3 krukker + resten i det ene bedet. Ble så vårlig og pent atte.
Men klippet ikke på rosene for jeg må jo vente til jeg ser museører først...
Raket vekk litt gamle roseblader fra i fjor og fant skudd av tulipaner, krokus og påskeliljer så det er da håp for hagen i år også.

Gammel 10-04-10, 22:19   #94
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har en ørliten rest av snø gjen her i boretsslaget hvor jeg bor, og tror dere ikke den snøflekken ligger i mitt bed. Det sier vel litt om at det er et skyggebed. Det blir spennende å se hvordan det blir i år, jeg anla det på sensommeren i fjor, og da rakk det ikke å vokse noe særlig.

Jeg har dog et par spørsmål:

Jeg har en kaprifol, og en buskhortensia. Skal de beskjæres?

Buskhortensiaen har jeg ikke gjort noe med siden den visna i fjor høst, skal den skjæres ned, eller fortsetter den der den slapp i fjor?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 23:06   #95
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trenger virkelig litt hageinspirasjon. Vi har en pitteliten hage som består av mose og ugress. De kjipe roseplantene til forrige eier ble røkket opp med roten for et par sesoner siden, i fjor hadde vi ugressbedd og i år skal jeg gjøre noe med det.

Plenen skal få toppdressing i morgen + muligens litt ekstra plenfrø på et par svidde steder. Jeg har kjøpt klematis og klatrerose til den ene ekstreme solveggen, men så var det resten.... Jeg trenger noe som er pent og vedlikeholdtsfritt, samtidig som jeg har lyst på tomater og krydderplanter. Hagen er sørvestvent og har MYE sol. Og så må jeg beskjære et rosetre når bjørka er klar.

Når beskjærer man morelltrær, forresten? Det tålte ikke fjorårets frukt, for å si det mildt, og er litt pjuskete...

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 10:32   #96
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Når beskjærer man morelltrær, forresten? Det tålte ikke fjorårets frukt, for å si det mildt, og er litt pjuskete...

trodde ikke de skulle beskjæres jeg. Har et som ble plantet i fjor. Den tålte nok fjorårets frukt: nemlig 2 bær (som jeg mistenker nabogutten for å ha tatt...)

Gammel 11-04-10, 10:54   #97
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Hvor: Stjørdal
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har fått plantet en del etter påske. Agurken spirer som bare det og tomaten er godt på tur opp. Har sådd litt bedblomster inne og skal så resten ute en dag. Vi har gravd opp en stykke til grønnsakshage og fått lagt på ny jord og duk i sidene. Nå er det bare å vente på at nattefrosten skal gi slipp sånn at vi kan så gulrøtter og sånt ute
Dette er første gangen så blir spennende.

Vi har forresten ei svær skråning opp mot naobene som er belagt med bark. Det ser litt stusselig ut så trenger tips til hva som kan plantes der. Vi snakker om 2x50 meter vil jeg tro.

Sist redigert av Fara : 11-04-10 kl 16:54.
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 16:53   #98
Slettet bruker
Passiv

Standard

Milde himmel - jeg er svett.

Her beskjæres altså rosene når jeg gidder å drive med hagearbeid uansett vær og tid på året. Og det var da i dag. De beskjæres "nedi der" ca.

Så hadde det vokst et seljetre eller hva det nå heter inni den ene gedigne rhododendronen som jeg hadde tenkt å knerte. Etter å ha fjernet den ene svære grønne muligens tujaen(?) som sto rett ved ble rhododendronen igrunnen mye finere så da vil jeg se om jeg kan redde den isteden. Dermed er søndagen tilbragt med å krabbe rundt inni rhodoen med sag for å skånsomt-ish fjerne selje. Eller hva det nå var det var. Typisk sånn som får gåsunger på seg.

Søppel, snømåke og akegreier er ryddet. Å rake plenen må jeg ta neste helg. Det er en hel dags jobb for to personer som står på skikkelig.

Så mangler jeg igrunnen bare å ta ned to enorme einerbusker formet som bautaer som har daua også er vi i gang.

I blomsterbedet fant jeg masse krokus, tulipaner og noen fine blå småsaker med blader som minner om gress. Veldig pent.

Neste år setter jeg bort denne jobben kjenner jeg. Samt plenklipp sommeren gjennom. Det må da gå an å gi noen penger for å fikse sånt mens jeg er på jobben?

Også trenger jeg et tips til den rhododendronen. Den har fått seg en trøkk av snøen et eller annet år, så den har liksom et hull på ene siden hvor den ikke er pen.

What to do? Kan den reddes? Den er fem meter eller noe sånt i diameter så det er ikke bare å kaste og kjøpe en ny heller.

Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 17:15   #99
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Heldekkende teppe med eføy og krypmispel gies bort.
Vi har gravd frem taket på garasjen i dag, dvs. mannen tok tak og rullet sammen "teppet" av eføy og krypmispel og etellerannetannet, mens jeg klippet det løs i kantene. Så var det bare å rulle det utfor kanten og nå ligger det midt på plassen utenfor garasjen. Sånn er det med viltvoksende eføy!

Ad. hortensia: Må visstnok ikke beskjæres, da den bærer blomst på fjorårets grener eller noe i den duren. Altså vil den ikke blomstre i år om du kapper den i år.

@Smilefjes: Jeg har samme tresorten midt inni en hortensia.

Her er forresten ikke hanefot. Jeg har eføy i stedet. Den dreper alt på sin vei mot totalt herredømme over bakken i hagen.

Gammel 11-04-10, 17:17   #100
Slettet bruker
Passiv

Standard

Er eføy en sånn kjapp klatresak kanskje?
Jeg er på jakt etter en hekk som ikke må stelles så mye. Og siden jeg allerede har nettinggjerde så er det helt perfekte da en klatreplante som kunne klatret i dette. Hadde ikke det gått an?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:10.