|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er du kristen? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
61 | 22,76% |
Nei |
164 | 61,19% |
Usikker/sånn halvveis |
40 | 14,93% |
Dustepoll |
3 | 1,12% |
Deltakere: 268. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du kristen?
Det er godt å høre. Jeg har selv opplevd i diskusjoner på et annet forum at kristne har syntes synd på meg fordi jeg ikke tror, og det er faktisk noe av det mest provoserende jeg har møtt i diskusjoner rundt religion/religiøs tro. Jeg prøvde meg med hvordan hun ville reagert dersom jeg syntes synd på henne fordi hun tror, men hun så ikke den parallellen ...
![]() |
#82 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Er du kristen?Jeg kommer fra en familie der det er katolikker, Jehovas vitner, agnostikere og ateister, og jeg vil tørre å påstå at vi respekterer hverandres tro/mangel på tro.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Nei selvsagt gjør de ikke det, men det at noen religiøse ikke respekterer ateister betyr jo ikke at ateister kan "fordumme" de religiøse, jeg mener jo selvsagt ting skal gå begge veier når jeg snakker om respekt.
![]() |
#84 |
Passiv
|
![]() Sv: Er du kristen?JEg har vært en av de som lurer veldig på hvordan kristne funker. Etter en tråd med fnatten om dette har jeg forstått bedre hvordan det henger sammen og syns ikke det er det aller minste rart at noen er kristne mer. Jeg har også sansen for hvordan feks fnatten forteller at hun bruker sin tro for å hente frem det aller beste i seg. |
![]() |
![]() |
#85 |
Audacious
|
![]() Sv: Er du kristen?Jeg har også diskutert tro med Fnatten, men har dessverre også diskutert tro med andre kristne, og da er forvirringen igjen komplett.
![]() |
#86 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
nesh, hvorfor det. Å si "alle kristne er idioter" er respektløst, men for meg er det like uforståelig å tro på gud og jesus som å tro på nissen.
![]() |
#87 |
Impulsiv innimellom
|
![]() Sv: Er du kristen?Jeg er kristen og går i en menighet. Der det forøvrig er flest barnefamilier.
![]() |
#88 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Vel, jeg tror at også ting som blir skrevet på nett kan bli oppfattet som respektløst og støtende. Selv om det er skrevet i en generell tråd. Jeg oppfattet det som om du ble overrasket over at noen reagerte på det du skrev. Jeg ble ikke overrasket, selv om jeg til en viss grad kan være enig med deg.
Nope. Det finnes dumme og respektløse mennesker i begge leire. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Er du kristen?Nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Er du kristen?På vgs var det ei som var kristen som praktiserte det på en måte som gjorde at jeg virkelig slet med å respektere henne.
![]() |
#91 |
Passiv
|
![]() Sv: Er du kristen?Jeg syns forøvrig ikke at jeg skal trenge å stå ansvarlig for alle andre ateister enn meg. Det er ufattelig mange teite ateister i verden. Dermed føler jeg vel også at jeg ikke vil generalisere kristne, muslimer eller andre. Man trenger ikke kunne hekle og bake bedehuskake om man tror på Gud. Og man trenger ikke gå i fotformsko om man er ateist. |
![]() |
![]() |
#92 |
Glamorøs
|
Næsj. Mange hundre mennesker på navnefest i rådhuset festsal, taler av kjente personer med noe fornuftig å si, klassisk musikk og korsang slår de aller fleste dåper jeg har vært i når det kommer til høytidelighet.
her må du ta med "noen" om begge, ellers gjør du jo samme generaliseringen selv. Det er ikke slik at ateister generelt ikke respekterer kristne sitt personlige livssyn.
![]() |
#93 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
![]() Sv: Er du kristen?Jeg er ikke kristen.
![]() |
#94 |
Har tro på forbedring
|
Den mest høytidelige varianten av konfirmasjon var min lillebrors - i regi av HEF. Det var så vakkert at jeg fikk rent frysninger.
![]() |
#95 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Er du kristen?Jeg har ikke krysset av på noen av alternativene. Jeg definerer meg som kristen fordi det er min bakgrunn og tradisjon, kanskje man kan si. Jeg har vokst opp i et av de mest liberale kristne miljøene i Norge og føler en tilhørighet der og i kirka (vi er heldige og sogner til en veldig fin kirke med fine og reflekterte prester). Som barn og ung var det utenkelig for meg å ikke være kristen, men etter at jeg utvidet min sosiale krets og reiste rundt i verden et par år, endte jeg opp med en slags symbiotisk religion av kristendom og buddhisme. Jeg sluttet bl.a. å lese syndsbekjennelsen fordi jeg ikke kan være med på et menneskesyn som sier at mennesket er "syndig". Etter hvert har jeg også fått problemere med det lutherske synet på "tro" fordi jeg ikke helt skjønner hva denne troen (eller nåden for den del) skal være. Jeg synes handlinger er langt viktigere enn "tro" på mytiske fortellinger fra midtøsten og misliker dette med at "tro alene er nok".
![]() |
#97 |
frakoblet
|
Jeg regner med at det er meg du igjen mener er hånlig og respektløs, men jeg har aldri sagt at jeg sitter på den hele og fulle sannhet. Hvorfor trekker du det inn? Jeg har sagt jeg tror på vitenskapen, og der hører hverken gud eller nissen hjemme.
Dette opplever jeg også.
Jeg har ikke sagt at ingenting på nett kan oppleves som støtende, det har jeg heller aldri protestert på. Det er likevel en enorm forskjell på de to måtene å presentere sitt syn på.
![]() |
#98 |
Wooohhoooooo
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er du kristen?Jeg er ikke kristen,står ikke i statskirken, er ikke gift i kirken og har ikke hatt barnedåp.
![]() |
|
|