Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lager du saus selv?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Lager din husholdning saus selv?
Ja, alltid eller nesten ubetinget alltid 64 32,49%
Veldig ofte, men ikke alltid 74 37,56%
Vi kan lage saus selv, men det er ikke alltid vi tar oss tid til det 41 20,81%
Nei 16 8,12%
Spiser ikke saus 2 1,02%
Deltakere: 197. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-10, 21:59   #81
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lager du saus selv?

Jeg freser løk, hvitløk og litt 'syltet' paprika (alt finhakket) i olje på middels temperatur. Har i en klunk med hvitvin som får redusere til halv mendge- så har jeg i gode bokstomater, sukker, salt og pepper og mot slutten noen finhakkede urter. Blir nydelig og frisk. Passer også godt til å ha sammen med større biter av fresede grønnsaker som gulrot, squash, sukkererter osv osv.

Gammel 18-04-10, 22:07   #82
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg har lært dette av min mor, mormor og bestemor og sett at proffe kokker gjør det samme, så jeg satser på at det er en grei metode. Den gamle husmormetoden med bruning har jeg aldri skjønt. Sukkerkulør koster ...hva er det, 15 kroner?

Jeg elsker deg litt for at du skriver dette altså, for jeg har bestandig hatt litt sånn dårlig samvittighet fordi jeg har brukt sukkerkulør i stedet for å brune smør og mel, for "det er jo sånn man SKAL gjøre, sukkerkulør er jo juks" har jeg alltid fått høre av enkelte venner og familie.

Gammel 18-04-10, 22:09   #83
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg elsker deg litt for at du skriver dette altså, for jeg har bestandig hatt litt sånn dårlig samvittighet fordi jeg har brukt sukkerkulør i stedet for å brune smør og mel, for "det er jo sånn man SKAL gjøre, sukkerkulør er jo juks" har jeg alltid fått høre av enkelte venner og familie.

Næsj. Moren min bruker også sukkerkulør. Til og med i den Fantastiske Sausen vi har til julemat.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 22:11   #84
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Apropos stavmikser; hver gang jeg skal mikse noe i selve gryten ender det saus oppover kjøkkenskapene og utover meg selv? Er det jeg som ikke har teket på det? Sist gang jeg prøvde, i forrige uke, stod jeg der med oransje tomatsuppe-flekker utover meg selv, da heiv jeg alt i blenderen heller og kjørte den. (Ikke at det hjalp noe særlig, minsten hadde skrudd på blenderen slik at den gikk igang med en gang jeg stappet i kontakten, før jeg hadde fått satt på lokket, så jeg så ut som noen hadde dyppet meg og halve kjøkkeninnredningen i oransje saus).

Gammel 18-04-10, 22:14   #85
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dersom det brukes saus så lager jeg den selv 99 % av gangene (unntak er hytteturer med ukjent kjøkken), men vi bruker saus veldig sjelden.

Gammel 18-04-10, 22:14   #86
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må passe på at hele tuppen har væske over seg, og at ikke noe stikker opp. Så må du mikse nederst i gryta og ikke ta den for langt opp. Da spruter det ikke.

Gammel 18-04-10, 22:15   #87
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ah, takk. Jeg skal være obs på det neste gang.

Gammel 18-04-10, 22:15   #88
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Du må passe på at hele tuppen har væske over seg,

Eh... nå fikk jeg rare bilder i hodet her, egentlig.

Gammel 18-04-10, 22:15   #89
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Iset - du må ikke starte den før stavmikseren er godt nede i sausen. Da går det i alle fall fint for meg. Bruker også av og til blenderen om det skal bli skikkelig smooth, men om det kan være litt chunk igjen så er det utrolig mye kjappere med stavmikseren.

Gammel 18-04-10, 22:15   #90
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Eh... nå fikk jeg rare bilder i hodet her, egentlig.

Gammel 18-04-10, 22:17   #91
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sauser som har brun- eller hvit saus som basis kan jeg lage selv. Til pasta bruker jeg Dolmio eller Barilla-sauser.

Og det nytter ikke å gjemme sunne ting i sausen til kresne barn, når barnet ikke spiser saus.

Gammel 18-04-10, 22:20   #92
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi lager det aller meste av sauser selv.

Barnaies (usikker på stavemåten) lages fra pose. Det er forresten mannen min som pleier å lage mat som "krever" barnaies.

Gammel 18-04-10, 22:20   #93
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager en mellomting mellom Mims sausevariant, og svidd-mel-varianten: Jeg syns gult smeltet smør gir en helt annen smak enn den nøtteaktige smaken av brunet smør, og vil gjerne ha sistnevnte til kjøtt. Så jeg smelter smør på nok varme til at det blir brunt (når jeg ikke har sjy eller lignende å begynne med, selvsagt), skrur varmen helt ned tilsetter melet og fortsetter derfra som for hvit saus.

Tilsetter sukkerkulør om jeg gidder, men skjønner ikke helt poenget?

Gammel 18-04-10, 22:23   #94
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg lager endel saus selv, men vi spiser vel oftere posesaus.
Hvitsaus og kjøttkakesaus lager jeg alltid selv.
Samt saus til steker/kalkunbryst o.l som stekes i stekeovnen og gir kraft.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 22:27   #95
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Barnaies (usikker på stavemåten)

Bernaise. Uttales bern'æs, ikke bern'é, som mange sier.

Gammel 18-04-10, 22:27   #96
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I brun saus så er nok smøret mitt litt mer gyllent og jeg drøyer litt med å ha i væske. Det lukter litt mot paideig når jeg sper. Jeg skjønner hva du mener, Polyanna; smeltet gult smør og brunet smør er to forskjellige ting. Men de eneste jeg kjenner som driver med bruning er min svigermor og moren til en venninne og de svir altså melet og smøret, så det smaker skikkelig trist.

Gammel 18-04-10, 22:28   #97
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Lager stort sett selv

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 22:29   #98
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er for lat til å piske sammen bearnaise til vårt bruk, og så er mannen veldig glad i å teste ut alt av posesauser som er på markedet, så det hender det går i pose ja. Men det er definitivt mest hjemmelaget her, selv om vi jukser litt med kraft. Det er også en ting vi burde bli flinkere å koke innimellom, men latskapen lenge leve.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 22:39   #99
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg koker forresten alltid mye brun saus når jeg først gjør det, og fryser ned noen porsjonsposer. Veldig greit når man ikke har så godt med tid.
Og så må jeg brune smør og mel altså, på lav temperatur og mens jeg rører hele tiden. Det blir rett og slett ikke godt uten skikkelig jevning.
Men den skal ikke være svidd nei, så det er litt tidkrevende.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 22:44   #100
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare saus laget fra grunnen her.
For det første smaker posesauser lite godt, for det andre er de ofte full av salt og andre rariteter som ikke er verken sunt eller bra.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:43.