|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
Se resultatene: Lager din husholdning saus selv? | |||
Ja, alltid eller nesten ubetinget alltid |
![]() ![]() ![]() ![]() |
64 | 32,49% |
Veldig ofte, men ikke alltid |
74 | 37,56% |
Vi kan lage saus selv, men det er ikke alltid vi tar oss tid til det |
41 | 20,81% |
Nei |
16 | 8,12% |
Spiser ikke saus |
2 | 1,02% |
Deltakere: 197. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Off the map.
|
![]() Sv: Lager du saus selv?Jeg freser løk, hvitløk og litt 'syltet' paprika (alt finhakket) i olje på middels temperatur. Har i en klunk med hvitvin som får redusere til halv mendge- så har jeg i gode bokstomater, sukker, salt og pepper og mot slutten noen finhakkede urter. Blir nydelig og frisk. Passer også godt til å ha sammen med større biter av fresede grønnsaker som gulrot, squash, sukkererter osv osv.
![]() |
#82 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lager du saus selv?
Jeg elsker deg litt for at du skriver dette altså, for jeg har bestandig hatt litt sånn dårlig samvittighet fordi jeg har brukt sukkerkulør i stedet for å brune smør og mel, for "det er jo sånn man SKAL gjøre, sukkerkulør er jo juks" har jeg alltid fått høre av enkelte venner og familie.
![]() |
#83 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Lager du saus selv?
Næsj. Moren min bruker også sukkerkulør. Til og med i den Fantastiske Sausen vi har til julemat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Lager du saus selv?Apropos stavmikser; hver gang jeg skal mikse noe i selve gryten ender det saus oppover kjøkkenskapene og utover meg selv? Er det jeg som ikke har teket på det? Sist gang jeg prøvde, i forrige uke, stod jeg der med oransje tomatsuppe-flekker utover meg selv, da heiv jeg alt i blenderen heller og kjørte den. (Ikke at det hjalp noe særlig, minsten hadde skrudd på blenderen slik at den gikk igang med en gang jeg stappet i kontakten, før jeg hadde fått satt på lokket, så jeg så ut som noen hadde dyppet meg og halve kjøkkeninnredningen i oransje saus).
![]() |
#85 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Lager du saus selv?Dersom det brukes saus så lager jeg den selv 99 % av gangene (unntak er hytteturer med ukjent kjøkken), men vi bruker saus veldig sjelden.
![]() |
#86 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Lager du saus selv?Du må passe på at hele tuppen har væske over seg, og at ikke noe stikker opp. Så må du mikse nederst i gryta og ikke ta den for langt opp. Da spruter det ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Lager du saus selv?Ah, takk. Jeg skal være obs på det neste gang.
![]() |
#89 |
Off the map.
|
![]() Sv: Lager du saus selv?Iset - du må ikke starte den før stavmikseren er godt nede i sausen. Da går det i alle fall fint for meg. Bruker også av og til blenderen om det skal bli skikkelig smooth, men om det kan være litt chunk igjen så er det utrolig mye kjappere med stavmikseren.
![]() |
#91 |
Tatt på
|
![]() Sv: Lager du saus selv?Sauser som har brun- eller hvit saus som basis kan jeg lage selv. Til pasta bruker jeg Dolmio eller Barilla-sauser.
![]() |
#92 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Lager du saus selv?Vi lager det aller meste av sauser selv.
![]() |
![]() |
#93 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Lager du saus selv?Jeg lager en mellomting mellom Mims sausevariant, og svidd-mel-varianten: Jeg syns gult smeltet smør gir en helt annen smak enn den nøtteaktige smaken av brunet smør, og vil gjerne ha sistnevnte til kjøtt. Så jeg smelter smør på nok varme til at det blir brunt (når jeg ikke har sjy eller lignende å begynne med, selvsagt), skrur varmen helt ned tilsetter melet og fortsetter derfra som for hvit saus.
![]() |
#94 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Lager du saus selv?Jeg lager endel saus selv, men vi spiser vel oftere posesaus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Epikur
|
![]() Sv: Lager du saus selv?I brun saus så er nok smøret mitt litt mer gyllent og jeg drøyer litt med å ha i væske. Det lukter litt mot paideig når jeg sper. Jeg skjønner hva du mener, Polyanna; smeltet gult smør og brunet smør er to forskjellige ting. Men de eneste jeg kjenner som driver med bruning er min svigermor og moren til en venninne og de svir altså melet og smøret, så det smaker skikkelig trist.
![]() |
#97 |
Fru Jacobsen
![]() Sv: Lager du saus selv?Lager stort sett selv |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
lider av tastleksi
|
![]() Sv: Lager du saus selv?Jeg er for lat til å piske sammen bearnaise til vårt bruk, og så er mannen veldig glad i å teste ut alt av posesauser som er på markedet, så det hender det går i pose ja. Men det er definitivt mest hjemmelaget her, selv om vi jukser litt med kraft. Det er også en ting vi burde bli flinkere å koke innimellom, men latskapen lenge leve.
![]() |
#99 |
lider av tastleksi
|
![]() Sv: Lager du saus selv?Jeg koker forresten alltid mye brun saus når jeg først gjør det, og fryser ned noen porsjonsposer. Veldig greit når man ikke har så godt med tid.
![]() |
|
|