|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?
25 meter er jo ingenting!
Nei, der er det bare blodigler og ikter.
Det er vel ikke så mange som er uenige i at det er foreldrenes ansvar til syvende og sist, på samme måte som det er foreldrenes ansvar å følge opp skolearbeidet ellers. Men det er mange foreldre som ikke tar dette ansvaret av ulike årsaker, og konsekvensen er så enormt mye verre enn om de ikke følger opp matteleksa. Men du syns kanskje det er greit å ofre disse barna? Hvis ikke, hva syns du løsningen bør være? Ta dem fra foreldrene?
![]() |
#2 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, det er ikke det jeg sier - det er klart det er viktig med svømmeopplæring i skolen. Men samtidig er det en grei hvilepute, vi trenger ikke bry oss om det, for det tar skolen seg av. Jeg sier ikke at det gjelder alle, men for en del er det nok desverre sånn. Samme med leseopplæring, og, i noen tilfeller, oppdragelse generellt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Det er ikke snakk om å ofre barn, det er snakk om å bevisstgjøre foreldre hvilket ansvar de selv har for å sørge for at barna kan ferdes trygt i nærheten av vann. Akkurat som det er vårt ansvar å sørge for egne barns daglige tannhelse og annen nødvendig omsorg. Når dette svikter er det fint at det finnes alternativer som kan hjelpe noe på veg, men alt for ofte blir det for lett å peke på at _andre_ instanser burde tatt tak i oppgaver som man egentlig kunne forvente at normalt opplyste foreldre selv ser nødvendigheten av.
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
Jaha? Hvor har du dette fra?
![]() |
#5 |
This is normal!
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Et lite tips: På Norsk folkehjelp sine sider kan man bestille "Anni og Andis store vannvettbok" for barn.
![]() |
![]() |
#6 |
Usedvanlig begavet
Neeeiii, profilerte foreldre som står frem i lokalavisen foran tomme skolebasseng, og som senere lager et nummer ut av sønnen ramler i vannet uten å kunne svømme (8 år). F.eks.
![]() |
#7 |
maler
|
Noe av det som gjør at svømming er i en særstilling når det gjelder ferdigheter vi vil overføre til våre barn er for det første at det er veldig farlig å ikke kunne det, for det andre at det ikke er alle foreldre som innehar kunnskapen selv, for det tredje at det å få det til på fritiden både kan være svært dyrt og svært vanskelig tilgjengelig. det er ikke som med trafikkreglene at man møter trafikk over alt eller lesing der man gratis kan få lånt seg noen bøker.
![]() |
#8 |
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Det tallet du skriver er feil, åtte barn mellom 0-14 år døde i drukning i fjor:
Hentet fra: http://www.utdanningsforbundet.no/no...-og-sikkerhet/
![]() |
#9 |
This is normal!
|
Beklager. Tallet mitt var fra 2008 som er siste oppdaterte på SSB. Året før var det fire. I 1990 var det 18. Om man kan fastslå en økning ut fra tallene for ett år, kan diskuteres.
![]() |
![]() |
#11 |
This is normal!
|
Dette finner jeg ingen statistikk for, så jeg vet ikke hvilket omfang det har.
![]() |
![]() |
#12 |
maler
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Jeg er ikke uenig i at det er foreldrenes ansvar å sørge for opplæring i svømming, og jeg som betrakter meg som en oppegående forelder tar dette ansvaret. Det er dyrt, det tar tid, men det er viktig og jeg følger det opp. Ikke minst - jeg har hatt god svømmeopplæring selv og kan svømme godt og jeg har lært livredning i vann. Men foreldre kommer i mange utgaver, noen kan ikke svømme, noen skjønner ikke hva det innebærer å bo i et land med vann på alle kanter, noen har ikke kapasitet til å følge opp mer enn barnas basalbehov og noen bryr seg ikke. Jeg synes at når vi bor i et land som Norge med vann over alt, er det så viktig at alle barn lærer å svømme at jeg synes samfunnet må ta det ansvaret i tillegg til foreldrene, og svømmeopplæring i skolen er en utmerket måte å organisere dette på. Faktisk synes jeg det er viktigere at alle kan å svømme enn at alle gjør det godt på nasjonale prøver i teorifag. Man dør ikke av å være analfabet i dette landet selv om det er svært upraktisk.
![]() |
#13 |
maler
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Hva skal det behovsprøves ut fra? Foreldrenes vilje? Foreldrenes evne? Barnas svømmeferdigheter? Foreldrenes økonomi?
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Det høres ut som du og omgangskretsen din er temmelig priviligerte, kristine, på flere måter. Desverre er det svært mange som ikke har det som deg.
![]() |
#15 |
Har diplom
Ja, jeg sier jo vi er heldige som har mange strender å velge mellom. Men det har dere jo i Oslo også (og jeg bor ikke langt fra Oslo altså) - og det koster da ingenting. Og det er faktisk ikke sånn at man blir overfalt av krabber og brennmaneter bare man stikker tåa i vannet. Innsjøer fins det vel nok av i marka også? Poenget mitt er bare at man trenger faktisk ikke en svømmehall for å lære å svømme, jeg lærte f.eks å svømme i sjøen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
maler
|
*minner om at dette landet strekker seg ganske langt nordover, ganske langt vestover, varierer stort i klima, temperatur og utforming med hensyn på badevanntetthet*
![]() |
#17 |
Har diplom
Ja, jeg vet det. Men jeg har tilbragt sommere i Nord-Norge (og har familie der), og har da bada masse ute der også. Har også bodd på vestlandet, og det var kanskje litt kaldt, men mer enn varmt nok for ungene (i sjøen, har ikke bada i innsjøer der). Har også badet i innsjøer på fjellet. Det handler om å bruke de mulighetene man har. Og jeg vet det er steder i Norge der utebading er en risikosport, men de fleste steder er det ikke sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
maler
|
Vi bader her også altså, men for at det skal være stabilt, forutsigbart og greit nok til å lære alle barn å svømme, er det en fordel at badesesongen strekker seg over litt mer enn 3 uker midt på sommeren.
![]() |
#19 |
Usedvanlig begavet
Offentlige tilbud bør ikke være så dyre at de ekskluderer noen i det hele tatt, og tilstrekkelig og god svømmeopplæring i skolen hadde vært det aller, aller beste. Men, poenget er vel å stikke fingeren i jorda å innse at når tingenes tilstand ikke er ideell, så MÅ man ta skjeen i egen hånd etter beste evne. Siden du bruker Oslo som eksempel, så koster det f.eks ikke all verdens å ta banen opp til Sognsvann...
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
Og på Sognsvann anbefales det som regel ikke å bade, på grunn av ikter.
![]() |
|
|