Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Svømmeopplæring i skolen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-10, 13:23   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

På vår skole er kravet 25 meter. Når de klarer det så kastes de rett ut av svømmeopplæringen.

25 meter er jo ingenting!

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Jeg tror nok at de fleste steder i Norge er det varmt nok til å ta et bad iallefall store deler av sommeren, i hvert fall i innsjøer.

Nei, der er det bare blodigler og ikter.

Og jeg er enig med Billa - det er faktisk vårt ansvar å sørge for sånne ting. Fint hvis skolen kan følge opp, men det er vi som har det endelige ansvaret for våre barn.

Det er vel ikke så mange som er uenige i at det er foreldrenes ansvar til syvende og sist, på samme måte som det er foreldrenes ansvar å følge opp skolearbeidet ellers. Men det er mange foreldre som ikke tar dette ansvaret av ulike årsaker, og konsekvensen er så enormt mye verre enn om de ikke følger opp matteleksa. Men du syns kanskje det er greit å ofre disse barna? Hvis ikke, hva syns du løsningen bør være? Ta dem fra foreldrene?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 13:36   #2
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det er vel ikke så mange som er uenige i at det er foreldrenes ansvar til syvende og sist, på samme måte som det er foreldrenes ansvar å følge opp skolearbeidet ellers. Men det er mange foreldre som ikke tar dette ansvaret av ulike årsaker, og konsekvensen er så enormt mye verre enn om de ikke følger opp matteleksa. Men du syns kanskje det er greit å ofre disse barna? Hvis ikke, hva syns du løsningen bør være? Ta dem fra foreldrene?

Nei, det er ikke det jeg sier - det er klart det er viktig med svømmeopplæring i skolen. Men samtidig er det en grei hvilepute, vi trenger ikke bry oss om det, for det tar skolen seg av. Jeg sier ikke at det gjelder alle, men for en del er det nok desverre sånn. Samme med leseopplæring, og, i noen tilfeller, oppdragelse generellt.

Jeg vet ikke hva løsningen er - selvfølgelig hadde det beste vært om alle fikk svømmeopplæring/trening hvert år, men det er det jo ingen kommuner, så vidt jeg vet, som har økonomi til. Kanskje det burde vært behovsprøvd? At barna som kan svømme sine fire timer eller hva de får kan gå til noen som ikke har samme mulighet til å svømme hjemme så de kan få dobbelt opp? Gratis svømmekurs i regi av kommunen til utsatte grupper (altså de som ikke har mulighet til å ta med barna i svømmehall av økonomiske eller andre grunner, eller der foreldrene ikke kan svømme selv)? Behovsprøvde gratisbilletter til svømmehall? Holdningsarbeid og billigere redningsvester? Her jeg bor tror jeg det er uvanlig at barn som er i skolealder ikke kan svømme (hvertfall blandt de jeg kjenner), så jeg har vel egentlig ikke tenkt så mye over problemstillingen, men jeg vet vi er heldige som kan velge og vrake av strender både i innsjøer og i fjorden.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 13:38   #3
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

25 meter er jo ingenting!

Nei, der er det bare blodigler og ikter.

Det er ikke snakk om å ofre barn, det er snakk om å bevisstgjøre foreldre hvilket ansvar de selv har for å sørge for at barna kan ferdes trygt i nærheten av vann. Akkurat som det er vårt ansvar å sørge for egne barns daglige tannhelse og annen nødvendig omsorg. Når dette svikter er det fint at det finnes alternativer som kan hjelpe noe på veg, men alt for ofte blir det for lett å peke på at _andre_ instanser burde tatt tak i oppgaver som man egentlig kunne forvente at normalt opplyste foreldre selv ser nødvendigheten av.

Det er dessuten ikke snakk om at dette med manglende svømmeferdigheter primært gjelder barn med foreldre som sliter på andre områder også. Av og til virker det som om man bruker mer krefter på å være indignert over tomme skolebasseng, enn å faktisk benytte de mulighetene som finnes ANDRE STEDER for opplæring og trening.

Vi overfører selvsagt våre egne interesser og holdninger til ungene, og hvis man isjer og æsjer over å tråkke på tang, eller ikke tåler å svømme på en vannløper (vanlig insekt i ferskvann) i vannskorpa, blir det jo så som så med den overførte badegleden for barna også. Jeg hadde allikevel strukket meg langt for å gi barna mine trygghet i vann. Særlig all den tid det, per nå, ikke ser ut til å være noen tilfredsstillende svømmeopplæring i regi av skolen her vi bor.

Gammel 01-07-10, 13:43   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det er dessuten ikke snakk om at dette med manglende svømmeferdigheter primært gjelder barn med foreldre som sliter på andre områder også. Av og til virker det som om man bruker mer krefter på å være indignert over tomme skolebasseng, enn å faktisk benytte de mulighetene som finnes ANDRE STEDER for opplæring og trening.

Jaha? Hvor har du dette fra?

Gammel 01-07-10, 13:47   #5
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et lite tips: På Norsk folkehjelp sine sider kan man bestille "Anni og Andis store vannvettbok" for barn.

Gammel 01-07-10, 13:50   #6
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jaha? Hvor har du dette fra?

Neeeiii, profilerte foreldre som står frem i lokalavisen foran tomme skolebasseng, og som senere lager et nummer ut av sønnen ramler i vannet uten å kunne svømme (8 år). F.eks.

Gammel 01-07-10, 13:51   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke snakk om å ofre barn, det er snakk om å bevisstgjøre foreldre hvilket ansvar de selv har for å sørge for at barna kan ferdes trygt i nærheten av vann. Akkurat som det er vårt ansvar å sørge for egne barns daglige tannhelse og annen nødvendig omsorg. Når dette svikter er det fint at det finnes alternativer som kan hjelpe noe på veg, men alt for ofte blir det for lett å peke på at _andre_ instanser burde tatt tak i oppgaver som man egentlig kunne forvente at normalt opplyste foreldre selv ser nødvendigheten av.

Noe av det som gjør at svømming er i en særstilling når det gjelder ferdigheter vi vil overføre til våre barn er for det første at det er veldig farlig å ikke kunne det, for det andre at det ikke er alle foreldre som innehar kunnskapen selv, for det tredje at det å få det til på fritiden både kan være svært dyrt og svært vanskelig tilgjengelig. det er ikke som med trafikkreglene at man møter trafikk over alt eller lesing der man gratis kan få lånt seg noen bøker.

Ansvarsfraskrivelse fra foreldrene er selvfølgelig ikke av det gode, men at skolen ikke lenger tar det samme ansvaret for svømmeopplæringen mener jeg fører til ansvarsfraskrivelse fra kommunenes side i og med at det blir færre og færre basseng tilgjengelig som egner seg for svømmeopplæring også på fritiden. For når bassengene ikke trengs i skoletiden fordi man kan slå sammen de 10 skolene i bydelen i samme basseng fordi de uansett kun skal dyppes et par timer i løpet av skoletiden, er det jo ingen grunn til å holde bassengene åpne for publikum heller. I hvertfall ikke når de kommer til det punktet at de krever oppussing.

Her i byen har vi noen bassenger. Vi har pirbadet som koster 500 kr for en familie per besøk. Vi har husebybadet som fremdeles er åpent på lånt tid, det er til stadighet oppe til drøfting om det skal pusses opp eller stenges for godt. Hvis det stenger er det i praksis ikke mye igjen. I tillegg er det 2-3 skolebassenger som ikke er tilgjengelige for publikum utenom kursvirksomhet og skole. I vann utendørs er det kaldt store deler av året og jeg synes ikke de vannene er ideelt for svømmeopplæring da folk står som sild i tønne de få dagene det egner seg for bading.

I samfunnet har vi en tradisjon for at barn får gratis opplæring og hjelp til de virkelig viktige ting de trenger, jeg mener at svømmeopplæring er i denne kategorien og for viktig til kun å overlates til hjemmet.

Gammel 01-07-10, 13:29   #8
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg er enig i at det er viktig at vi alle lærer å svømme og holder det ved like. Men det stemmer vel ikke at det er mange barn som drukner i Norge. I fjor var det tre i alderen 0-17 som druknet. Det kan man si er tre for mange, men hvis man vil ha ned drukningstallene, er det viktigste å holde menn unna vann med mindre de har redningsvest og er edrue. Litt tabloid sagt.

Det tallet du skriver er feil, åtte barn mellom 0-14 år døde i drukning i fjor:

Sitat:

I følge tall fra Norsk Folkehjelp omkom 109 nordmenn i drukningsulykker i 2009, mot 86 året før. Barn og unge i alderen 0-14 år utgjorde i fjor åtte av drukningene, og økningen merkes også i tallene for denne aldersgruppen.

Hentet fra: http://www.utdanningsforbundet.no/no...-og-sikkerhet/

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 13:35   #9
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nina, her.

Det tallet du skriver er feil, åtte barn mellom 0-14 år døde i drukning i fjor:

Beklager. Tallet mitt var fra 2008 som er siste oppdaterte på SSB. Året før var det fire. I 1990 var det 18. Om man kan fastslå en økning ut fra tallene for ett år, kan diskuteres.

Gammel 01-07-10, 13:35   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

I tillegg til de som faktisk dør av drukningen, så har man også alle som blir hjerneskadet og skadet på annet vis.

Gammel 01-07-10, 13:42   #11
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

I tillegg til de som faktisk dør av drukningen, så har man også alle som blir hjerneskadet og skadet på annet vis.

Dette finner jeg ingen statistikk for, så jeg vet ikke hvilket omfang det har.

Gammel 01-07-10, 13:36   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke uenig i at det er foreldrenes ansvar å sørge for opplæring i svømming, og jeg som betrakter meg som en oppegående forelder tar dette ansvaret. Det er dyrt, det tar tid, men det er viktig og jeg følger det opp. Ikke minst - jeg har hatt god svømmeopplæring selv og kan svømme godt og jeg har lært livredning i vann. Men foreldre kommer i mange utgaver, noen kan ikke svømme, noen skjønner ikke hva det innebærer å bo i et land med vann på alle kanter, noen har ikke kapasitet til å følge opp mer enn barnas basalbehov og noen bryr seg ikke. Jeg synes at når vi bor i et land som Norge med vann over alt, er det så viktig at alle barn lærer å svømme at jeg synes samfunnet må ta det ansvaret i tillegg til foreldrene, og svømmeopplæring i skolen er en utmerket måte å organisere dette på. Faktisk synes jeg det er viktigere at alle kan å svømme enn at alle gjør det godt på nasjonale prøver i teorifag. Man dør ikke av å være analfabet i dette landet selv om det er svært upraktisk.

Gammel 01-07-10, 13:41   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Hva skal det behovsprøves ut fra? Foreldrenes vilje? Foreldrenes evne? Barnas svømmeferdigheter? Foreldrenes økonomi?

Når det gjelder så viktige ting som svømming tror jeg det beste er å sørge for at alle kommer seg opp på et minimumsnivå helt uavhengig av hvordan det ser ut hjemme hos dem. Behovsprøving tror jeg bare blir rør.

Gammel 01-07-10, 13:41   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det høres ut som du og omgangskretsen din er temmelig priviligerte, kristine, på flere måter. Desverre er det svært mange som ikke har det som deg.

Behovsprøving tror jeg blir ekstremt mye dyrere enn å faktisk gi barna ordentlig svømmeopplæring i skolen, alle som en. Jeg tror faktisk ikke det er mange som bruker dette som noen hvilepute. Fordi det ikke er det. Svømmeopplæringen i skolen (i Olso, som er det jeg kjenner til) er sørgelig dårlig. De som har råd og mulighet sørger for at barna lærer å svømme på annet vis, de som ikke har råd er ofte fortvilet og er overlatt til å seile sin egen sjø.

Gammel 01-07-10, 13:53   #15
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Det høres ut som du og omgangskretsen din er temmelig priviligerte, kristine, på flere måter. Desverre er det svært mange som ikke har det som deg.

Behovsprøving tror jeg blir ekstremt mye dyrere enn å faktisk gi barna ordentlig svømmeopplæring i skolen, alle som en. Jeg tror faktisk ikke det er mange som bruker dette som noen hvilepute. Fordi det ikke er det. Svømmeopplæringen i skolen (i Olso, som er det jeg kjenner til) er sørgelig dårlig. De som har råd og mulighet sørger for at barna lærer å svømme på annet vis, de som ikke har råd er ofte fortvilet og er overlatt til å seile sin egen sjø.

Ja, jeg sier jo vi er heldige som har mange strender å velge mellom. Men det har dere jo i Oslo også (og jeg bor ikke langt fra Oslo altså) - og det koster da ingenting. Og det er faktisk ikke sånn at man blir overfalt av krabber og brennmaneter bare man stikker tåa i vannet. Innsjøer fins det vel nok av i marka også? Poenget mitt er bare at man trenger faktisk ikke en svømmehall for å lære å svømme, jeg lærte f.eks å svømme i sjøen.

Med tanke på behovsprøving har dere helt sikkert rett, jeg har egentlig ikke peiling, men siden svømmeopplæring for alle tydligvis ikke er et alternativ, må man jo finne på noe annet for å fange de som faller utenfor.

Gammel 01-07-10, 13:56   #16
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Ja, jeg sier jo vi er heldige som har mange strender å velge mellom. Men det har dere jo i Oslo også (og jeg bor ikke langt fra Oslo altså) - og det koster da ingenting. Og det er faktisk ikke sånn at man blir overfalt av krabber og brennmaneter bare man stikker tåa i vannet. Innsjøer fins det vel nok av i marka også? Poenget mitt er bare at man trenger faktisk ikke en svømmehall for å lære å svømme, jeg lærte f.eks å svømme i sjøen.

Med tanke på behovsprøving har dere helt sikkert rett, jeg har egentlig ikke peiling, men siden svømmeopplæring for alle tydligvis ikke er et alternativ, må man jo finne på noe annet for å fange de som faller utenfor.

*minner om at dette landet strekker seg ganske langt nordover, ganske langt vestover, varierer stort i klima, temperatur og utforming med hensyn på badevanntetthet*

Gammel 01-07-10, 14:00   #17
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

*minner om at dette landet strekker seg ganske langt nordover, ganske langt vestover, varierer stort i klima, temperatur og utforming med hensyn på badevanntetthet*

Ja, jeg vet det. Men jeg har tilbragt sommere i Nord-Norge (og har familie der), og har da bada masse ute der også. Har også bodd på vestlandet, og det var kanskje litt kaldt, men mer enn varmt nok for ungene (i sjøen, har ikke bada i innsjøer der). Har også badet i innsjøer på fjellet. Det handler om å bruke de mulighetene man har. Og jeg vet det er steder i Norge der utebading er en risikosport, men de fleste steder er det ikke sånn.

Gammel 01-07-10, 14:04   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Ja, jeg vet det. Men jeg har tilbragt sommere i Nord-Norge (og har familie der), og har da bada masse ute der også. Har også bodd på vestlandet, og det var kanskje litt kaldt, men mer enn varmt nok for ungene (i sjøen, har ikke bada i innsjøer der). Har også badet i innsjøer på fjellet. Det handler om å bruke de mulighetene man har. Og jeg vet det er steder i Norge der utebading er en risikosport, men de fleste steder er det ikke sånn.

Vi bader her også altså, men for at det skal være stabilt, forutsigbart og greit nok til å lære alle barn å svømme, er det en fordel at badesesongen strekker seg over litt mer enn 3 uker midt på sommeren.

Gammel 01-07-10, 13:54   #19
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Offentlige tilbud bør ikke være så dyre at de ekskluderer noen i det hele tatt, og tilstrekkelig og god svømmeopplæring i skolen hadde vært det aller, aller beste. Men, poenget er vel å stikke fingeren i jorda å innse at når tingenes tilstand ikke er ideell, så MÅ man ta skjeen i egen hånd etter beste evne. Siden du bruker Oslo som eksempel, så koster det f.eks ikke all verdens å ta banen opp til Sognsvann...

Gammel 01-07-10, 13:57   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Siden du bruker Oslo som eksempel, så koster det f.eks ikke all verdens å ta banen opp til Sognsvann...

Og på Sognsvann anbefales det som regel ikke å bade, på grunn av ikter.

Jeg syns selvfølgelig foreldre burde bli flinkere til å ta med barna ut for å bade, meg selv inkludert, men jeg kan omtrent ikke forestille meg hvilken barriere det må være om man ikke kan svømme selv, og kommer fra en kultur der det ikke er vanlig.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:29.