Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er barnet ditt restauranttrent?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-10, 10:06   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er barnet ditt restauranttrent?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Du kan brøle så mye du bare vil, tulling, men enkelte av oss får dette til uten problemer, og der trykker vel skoen vil jeg anta...

Slik tenkte jeg også da vi bare hadde én; hun var perfekt restauranttrenet fra hun var to år. Med Blobben er det en helt annen sak: uansett hvor mye vi trener, klarer vi ikke å få henne til å sitte ved bordet et helt måltid gjennom. Hun bare må opp og hoppe litt mellom tredje hver bit. Hun er for stor til å bli fysisk nektet, og skulle vi prøve på det, hyler hun, noe som heller ikke er veldig skarmerende for de andre gjestene. Ikke klarer hun å sitte til bords like lenge som søsteren heller. Dessert har blitt en sjeldenhet, for hun er lei og vi er utslitt før hovedretten er fortært.

Toffen: våre beste triks er Nintendo og smådukker. Samt å bestille blodig biff eller lasagne til ungene, for det elsker de, og de aller fleste steder serverer det likt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 20:49   #2
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

1) Kan du ta med barnet ditt (barna dine) på restaurant uten skandale? Det kan vi, alle 3. (skulle bare mangle med 11 og 14-åringen)

2) Hvor formell kan restauranten være? Det har jeg aldri tenkt over egentlig, vi går dit vi har lyst vi. Men så skal det være sagt at vi aldri har vært på type bagatell-restauranter heller da.

3) Hva er ditt beste triks for å holde ungene rolige ved bordet så lenge at du får spist din egen mat? Det går stort sett av seg selv, men vi pleier å si fra på forhånd at her er det en fin restaurant og alle må sitte pent på stolen sin. Jeg kunne vært truende til å la minsten få ha med nintendoen sin om jeg var redd for at det skulle bli for langdrygt. Ellers er de stort sett greie, underholder hverandre og koser seg.

Jentene var med i et langt bryllup da de var 5 og 8, og de satt pent ved bordet hele middagen gjennom, som varte i 3-4 timer. Da var jeg veldig imponert over dem. Det ville ikke minsten gjort nå, for han er mer urolig enn dem.

Gammel 13-07-10, 21:06   #3
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er mine store, så jeg tenker meg tilbake til den gang de var 3, 7 og 11 år:

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

1) Kan du ta med barnet ditt (barna dine) på restaurant uten skandale?

2) Hvor formell kan restauranten være?

3) Hva er ditt beste triks for å holde ungene rolige ved bordet så lenge at du får spist din egen mat?

1. Ja, det kunne jeg.

2. Den kan være ganske så formell, så lenge det er mat ungene liker.

3. Nintendo, liten skrivebok med tegneblyanter, smurfedrops, klistremerkebok, småbiler og liten dukke med klær.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 21:29   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Min sønn er to år, snart.

Han kan spise uten uten å skape katastrofe eller oppstyr, så lenge han liker maten.
Det fordrer egentlig at det ikke er en så veldig formell plass, gjerne en med barnemeny, pølser er en slager...
Vi har ikke for vane å gå ut, vi spiser bare ute når vi er på lange bilturer, og da er det kafeer vi stopper på, kjapp mat, lite formelt. Så det er det han er trent på, om man kan si det sånn. Vi velger egentlig spisested etter "Hvor de har gode stellerom"-kategorien, og med en kommende ny baby regner vi med å holde oss til dette en studn til. Når man kjører 40 mil på biltur med bleiebarn verdsetter man steder med mat som er raskt tilberedt, og en mulighet til å bytte bleien mens man venter...

Reelt resturanttrent er han derfor ikke, men ganske greit kafe-trent. sitter i en barnestol, får servert oppskåret mat, snakker med sine foreldre på toåringers vis, griser litt som barn i den alderen ofte gjør, men stort sett uten store problemer

Ettersom hans foreldre ikke er resturant-vant, blir han neppe trent i formelle resturanter noe særlig med det første....

Gammel 13-07-10, 21:37   #5
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes innimellom at ettbarnsforeldre uttaler seg om barneoppdragelse på samme måte som barnløse.

Se hva jeg har fått til med mitt barn, det er en skandale at ikke andre greier det samme. Og ja, jeg har venner med ett barn som jeg også reagerer på. At barn er forskjellige erfarer mange først når de får flere barn.

Storebror - som egentlig er rimelig aktiv - var særdeles restaurantrent fra han var baby. Han elsket å få masse oppmerksomhet og kunne sitte og prate/bable eller plukke med små leiker. Ved 3-årsalderen ble han storebror og måtte lage mer lyd for å få samme oppmerksomhet. Jeg sier ikke at vi ikke kunne gjort noe annerledes, men vi har rett og slett kuttet ned restauranttreninga fordi slike utflukter ofte blir mer stress enn kos. Vi har kuttet ned, og ikke ut. Kommer nok til å prøve oss igjen flere ganger i løpet av sommerferien.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 21:55   #6
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Artig trådutvikling.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 21:56   #7
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er stor forskjell på å ha med seg ett barn enn å ha flere, Elin. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne det.
Det er også ofte forskjell på jenter og gutter.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 22:00   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elin kaller meg tulling.

Gammel 13-07-10, 22:05   #9
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Elin kaller meg tulling.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 01:07   #10
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Elin kaller meg tulling.

En gang tulling, alltid tulling. Some things never change....

Gammel 14-07-10, 01:16   #11
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Barna mine er ekstremt engleaktige på fly, busser og båter, da. Det skal de ha. De har nok aldri plaget Elin.

Har jeg sagt at jeg plages på fly? Jeg har 17 års trening på å sjonglere mellom, over, under, over og bak unger som løper, kryper og klatrer rundt beina mine på jobb. Plager meg like lite som de ungene som skriker uavbrutt i 6 timer, eller for den saks skyld de som klager over dårlig benplass i 6 timer. Men ja, at det kan være til sjenanse for medpassasjerer har jeg ikke noe problem med å forstå. Det er ikke akkurat sjelden man blir bedt om å snakke til foreldre av aktive barn av andre foreldre som føler det er slitsomt eller ubehagelig.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg håper ikke Elin skal være på flyet vi skal ta i sommer, jeg tror ikke jeg får flytrent plutten tilstrekkelig. Han er av typen som vil nednedned! Han lar seg distrahere, men han lar seg ikke forklare, og han lar seg slett ikke plukke på når han har bestemt seg. Men ikke for det, vi har greid flyturer før uten bråk.

Her sier du det jo selv... "han lar seg slett ikke plukke på når HAN har bestemt seg". Hvem bestemmer da? Du eller han?

Fly-eller restaurant-trening kan man dessuten fint holde på med hjemme.

Gammel 14-07-10, 01:29   #12
Elin

Elin sin avatar

Standard

...ogn nei, vi som har kun 1 barn vet jo INGENTING om barneoppdragelse vi... og vi har selvsagt verdens letteste jobb med vårt ene barn

Hvis det er teorien, så har jeg vel bare vært veldig heldig med mitt ene eksemplar av barn da, for barneoppdragelse har jeg tydeligvis ikke bedrevet når jeg bare har ett barn.

Var forresten på Friday's på Karl Johan i går med 3 barn. Min datter på 5 år og to brødre på 5 og 2 år. Gikk helt fint. Kanskje det er er fordi de er i familie? Søsken skal jo i følge tilbakemeldingene her oppføre seg HELT forskjellig i sosiale sammenhenger. Merkelig. Ikke dopet vi de engang... og ikke tuktet vi dem, eller truet vi dem heller. Rare greier.

Gammel 14-07-10, 08:30   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...ogn nei, vi som har kun 1 barn vet jo INGENTING om barneoppdragelse vi... og vi har selvsagt verdens letteste jobb med vårt ene barn

Hvis det er teorien, så har jeg vel bare vært veldig heldig med mitt ene eksemplar av barn da, for barneoppdragelse har jeg tydeligvis ikke bedrevet når jeg bare har ett barn.

Det er ikke det det går på, Elin. Det er det at du tror alle barn reagerer likt på samme type oppdragelse og at det "bare er å gjøre sånn og sånn" så har man robotbarn som sitter pent og neier og bukker. Jeg husker at ei her inne var ekstremt lik deg i dine uttalelser da hun bare hadde eldstebarnet, jeg hadde selv bare 1 barn da men reagerte på påståeligheten hennes når det gjaldt barneoppdragelse. Vel, hun fikk nummer to, som var som natt og dag i forskjell fra eldstejenta til tross for at hun gjorde akkurat de samme tingene, og nå er hun blitt ekstremt mye mer ydmyk i disse tingene. Du ser jo bare hva folk her i tråden skriver om søsken, at de er svært ulike og at det som var superenkelt med eldstemann var helt umulig med andremann osv.
Jeg kunne som sagt selv skrevet det du skriver da jeg bare hadde eldste. Så fikk jeg nummer to og ting ble litt annerledes enn jeg hadde tenkt. Ikke det at alle barn er såpass ulike, selvsagt, men man bør ta det med i betraktning når man gir såpass kategoriske råd.

Gammel 14-07-10, 13:06   #14
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Var forresten på Friday's på Karl Johan i går med 3 barn. Min datter på 5 år og to brødre på 5 og 2 år. Gikk helt fint. Kanskje det er er fordi de er i familie? Søsken skal jo i følge tilbakemeldingene her oppføre seg HELT forskjellig i sosiale sammenhenger. Merkelig. Ikke dopet vi de engang... og ikke tuktet vi dem, eller truet vi dem heller. Rare greier.

Det er klart du har drevet barneoppdragelse, du er sikkert også ganske flink til det. Jeg påpekte bare sammenhengen mellom de som syntes det var uproblematisk å ha med barn, stort sett hadde ett barn.

Det er mye lettere å fokusere på ett barns behov og ønsker, enn når man har flere til stede. Med førstemann gikk vi ofte ut og spiste til hverdags - fordi det var så deilig å slippe å lage mat og vaske opp. Med andremann så ble det med ett mer strevsomt å gå ut enn å gå hjem - sånn rett fra jobb og barnehage. Ergo har lillebror fått mindre restauranttrening. Og det er ikke nødvendigvis lillebror som er vanskeligst, storebror kan også lage mer lyd og leven.

Det virker unektelig litt provoserende når ettbarnsforeldre forteller at de "bare" gjør sånn og slik og virkelig ikke viser forståelse for at barn ofte er forskjellige.

Vi kommer til å øve mer på restaurantbesøk i løpet av sommeren, og jeg regner med at det kommer til å gå seg til etterhvert som de blir eldre.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 13:55   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, mener du dette seriøst? Jeg vet ikke hvordan jeg skal starte dette innlegget, men here goes.

Er ditt utgangspunkt at hvis ditt ene barn, samt to andre slektninger, klarer å sitte i ro ved bordet, så klarer alle det, og klarer de ikke det, så er det manglende oppdragelse det går på?

Da har du misforstått mye på veien, altså. I tillegg undervurderer du barnets personlighet sterkt.

Gammel 15-07-10, 13:07   #16
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Forstår du ikke dette som at guttene er brødrene til jenta?

Gammel 14-07-10, 15:50   #17
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

En gang tulling, alltid tulling. Some things never change....

Oi, denne har jeg ikke sett før nå. Hva mener du med dette, egentlig?

Gammel 13-07-10, 22:00   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barn spiser da all mat om de bare blir tilbudt det fra de er små med en positiv tone rundt bordet. Min eldste spiser absolutt alt og er villig til å smake på det meste, og har spist pent med gaffel og kniv fra han var 2-3 år. Bare så synd samme taktikk og samme foreldre har feila fullstendig i forhold til toern.

Gammel 13-07-10, 22:14   #19
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Barn spiser da all mat om de bare blir tilbudt det fra de er små med en positiv tone rundt bordet.

Tviler litt på den altså. Mine barn spiser iallefall ikke all mat, til tross for positive toner og lystige foreldre.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 22:15   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Tviler litt på den altså. Mine barn spiser iallefall ikke all mat, til tross for positive toner og lystige foreldre.

Hun mente det sarkastisk, les resten av innlegget.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:18.