Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

[VIN]Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-10, 20:05   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

[VIN]Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner

Drammen og jeg liker vin. Jeg liker rød, han liker hvit. Jeg liker det meste av rødvin bare ikke flasken bruser over når man åpner den. (En kjapp timeout med en anbefaling - spander to euro på vinflaska i Italia. Den til én euro er altså ikke bra.)

Jeg har i et anfall av kulturpåtvang kjøpt alternativ vin til Drammen. Drammen foretrekker nemlig: :trommesolo: Reiler.

Jeg er for sjenert til å kjøpe Reiler. Jeg greier ikke gå til kassa på polet med en helt åpenbar flaske Reiler i kurven. Jeg føler meg som Dønke-Guri.

Dermed pådytter jeg ham hva som helst annet av hvitvin i håp om at ett eller annet skal konkurrere ut den Reiler'n etterhvert. Siste slike poltur endte dermed med en flaske Retsina.

Og tråden starter dermed med en liten Retsinatest.

Grunn til å kjøpe Retsina: Husker navnet fordi en eller annen på jobben en gang nevnte noe om gresk mat "og ei flaske Retsina". Tanken var da at det er så mange år siden - og her står jammen flasken enda. Har den overlevd så lenge så er den fin.

Inspeksjonen avslører: Det er bra med sødme. Hvitvin skal være søt sier Drammen. (Reiler er ikke søtt, men han syns det er søtt og mener bestemt at sur hvitvin er fælt. Jeg er forøvrig enig i det siste - jeg bare mener Reiler er surt og fælt også.)

Neste inspeksjonspunkt avslører: Det er bra med alkohol. Man får masse søt hvitvin - men den er nærmest alkoholfri. Når jeg skal få rive klærne av ham så må han være litt brisen så han ikke greier å kjempe imot. Alkohol må til. En annen grunn til det med alkohol kan være at en del søte hvitviner med 7 % rett og slett smaker saft eller noe.

Siste inspeksjonspunkt: Den er billig. Det er selvsagt et krav. Vi er ikke krøsuser. Smak-per-krone er en sentral faktor. (Dette er en intern familiegreie - dere som kan dialekten min skjønner hvorfor. Man kan ikke kjøpe dyr vin med den dialekten der.)

Dermed var Retsinaen inspisert og funnet verdig på alle punkter. Den fikk bli med hjem. Vel hjemme må den da smakes på. Hvem vet - de kan ha klart å rote det til enda den altså er søt, sterk og billig.

Konklusjon: Retsina har en karakeristisk smak. Den er så lenge jeg lever lett gjenkjennelig. Den smaker altså aftershave. Den smaker ikke engang dyr aftershave - den smaker aftershave som lukter halvt om halvt aftershave og gammel alkoholiker.

Anbefaling videre: Ikke kjøpe Retsina.

Sist redigert av Slettet bruker : 03-08-10 kl 20:10.
  Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:59.