Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-10, 10:04   #1
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Vi har fleire gongar teke ut barneskuleelev frå skulen i opptil to veker i november-desember med formål ferie til varmare strøk. Dei dagane i sola gjer underverker for helsa for dei to i familien som slit med eksem og hudproblemer, og er forskjellen på ein god eller ein forferdeleg vinter. Vi har varsla læraren om dette umiddelbart etter skulestart om hausten, og fått tildelt ekstralekser som er blitt gjort utover hausten, slik at når vi reiser er eleven a'jour i forhold til skulearbeidet. Eleven har også blitt veldig flink og interessert i språk, mykje på grunn av desse reisene.

Eg ser absolutt problema med dette dersom eleven er skulesvak og treng den undervisninga vedkomande kan få. Men i og med at det kan vere mange ulike årsaker til ekstra fridagar frå skulen og om eleven taklar dette greitt i forhold til skulearbeid eller ei, så blir det feil å lage firkanta lover og reglar på dette. Det må vere betre at foreldre og lærar/rektor prøvar å ha ein dialog for å finne løysingar som ivaretek begge partar sine ynskjer.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 10:21   #2
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

I diskusjoner som omhandler sommerferie og fri, fremstår dere som en samlet gruppe. I mine øyne, that is.

Er det egentlig noen overraskelse? Det er da ikke så vanskelig å se for seg at det byr på ekstra utfordringer hvis det stadig er elever som er borte? Jeg har ingen vansker med å se lærerens synspunkt i det hele tatt.

Etter at eldstebarnet mitt begynte på skolen i 2005 har det vært en jevn strøm av barn som ferierer to uker i syden. Nå har det kommet et generelt skriv fra skoleledelsen om at foreldrene er fullt og helt ansvarlige for å fylle på det faglige de går glipp av. Jeg nekter å tro at det blir fulgt opp av alle, altså, men da har de hvertfall ansvaret selv. Men som sagt, for meg er det signalene det gir om at skolen er et sted man reiser på når man har tid som bekymrer mest.

Gammel 18-08-10, 13:12   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Er det egentlig noen overraskelse? Det er da ikke så vanskelig å se for seg at det byr på ekstra utfordringer hvis det stadig er elever som er borte? Jeg har ingen vansker med å se lærerens synspunkt i det hele tatt.

Ja, det er litt rart. Jeg ser ikke poenget med å skjære alle over en kam her, for alle ser problematikken, og er enig i at å ta ut barnet histen og pisten slik at de faller utenfor pensum er problematisk. Er foreldrene i tillegg typen som gir beng, vil det naturligvis smitte over på barna, og det er ikke greit. Men å ha nei, det er ikke allright som prinsipp, lissom? Selv om mange foreldre følger opp, og barna gjør lekser hver dag i ferien og er av den oppfatningen at skole er viktig? Nei, det forstår jeg ikke, det må da være mulig å bruke litt skjønn her.

Gammel 18-08-10, 11:34   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For øvrig er det ikke på grunn av billigere ferier jeg kommer til (og allerede har) tatt ut barna i ny og ne, det er fordi jeg ikke har ferie på normale tidspunkt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 11:43   #5
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan til en viss grad forstå arbeidsmoralargumentet (ungene bør lære at man ikke bare kan ta seg fri når som helst fra skolen). Derimot klarer jeg ikke med min beste vilje å være bekymret for at ungene mine (mine, altså, det kan sikkert være et problem for noen) kommer til å tape noe stort på å miste en uke eller to med undervisning i barneskolen om vi sørger for å orientere oss for hva de skulle gått gjennom og følger det opp.

Ergo er jeg åpen for å ta ut ungene en uke eller to noen få ganger i løpet av skolekarrieren. For eksempel om vi finner på at vi skal dra til et sted langt borte som det ikke er gunstig å reise til i sommerferien (og da mener jeg ikke først og fremst økonomisk, men mer klimamessig).

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 11:50   #6
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror mange foreldre ville tatt ut elevene mer enn ti skoledager dersom dette ikke var begrenset. Det er mange elever som reiser til familiens hjemland i ferien. Jeg tror Osloskolen bla. ha erfart at det er bedre at man sier ok til ti dager enn at ungene tar ut i en mnd. Det er ikke alltid det passer med fire uker om sommeren.

Jeg ser ingen problemer med å ta ut barna en uke eller to i barneskolen, spesiellt i småskolen. Vi får lekser og oppgaver som skal gjøres. Faglig blir ikke eleven hengende etter dersom dette følges. Problemet er vel antagelig at de barna som ikke får oppfølging av foreldrene i permsisjonen antagelig ikke får så mye oppfølging i skoleåret ellers heller?

Gammel 18-08-10, 14:29   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, dere som ar absolutt i mot at man skal kunne ta ungene ut av skolen, hvordan skal man gjennomføre det da?
Et forbud?
Vi har vel ikke skoleplikt i Norge, men skolerett?
Så da blir det å skrive barnet ut fra skolen og inn igjen når ferien/fraværet er over?

Og hva med foreldre som faktisk ikke har mulighet til å ta ut fri i skoleferiene?
Det finnes faktisk andre grunner til å ta barne ut av skolen og reise på ferie enn at det er da Sydenturene er billig......
Vi er 5 gårdsbruk som deler på en avløser. Han jobber 80%, dvs at han ikke jobber (for oss) fra st.Hans til 1 september. 4 av oss har barn i skolealder. Prøv å få den kabalen til å gå opp med ferie for hele familien uten å ta barne ut av skolen
Og vi er ikke enestående altså, det finnes mange, mange yrkesgrupper som ikke selv kan velge når de skal ha ferie.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 14:52   #8
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Det skal svært gode grunner til før jeg søker om fri for eldstejenta mi, feriering er ikke en av de grunnene, jeg anser hennes utdannelse som viktigere enn mitt behov for adspredelse og solskinn. Ungene har jo både høstferie og lange påskeferier (og andre langhelger), er det så vanskelig å planlegge familieferien og samtidig ta hensyn til skoleruta? Og hvorfor skal andres unger ha 2 uker mer fri i året enn min unge?

Gammel 18-08-10, 15:31   #9
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som tidligere når vi har diskutert dette, det finnes en drøss gode grunner for å ta ungene ut fra skolen utenom feriene. Forlengelse av en helg fordi man skal noe spesielt kan ofte være greit nok, samværsmessige hensyn der foreldrene ikke bor sammen, helsemessige hensyn hos eleven selv eller noen i familien, eller at foreldrene ikke har mulighet til å ta ferie om sommeren på grunn av yrket de har (jeg gikk blant annet på skolen med en jente der foreldrene hadde gartneri, hun fikk forlenget juleferien hvert år så de kunne ta en ordentlig tur da istedenfor om sommeren). Hattifnatten er jo inne på at kombinasjonen av hennes yrke og slektninger 90 mil unna er vanskelig, og det forstår jeg godt.

Særtilfellene er aldri det noen har vært imot, tror jeg. Og vi står igjen med at de aller fleste som ber elevene fri, gjør det for å dra på ordinære ferier. Fordi det er billigere eller enklere. Og ja, jeg er konsekvent i mot det, samme hvor godt man følger opp. Det er neimen ikke enkelt for en rektor å vurdere i forkant hvor godt foreldrene vil følge opp heller, og ingen skal innbille meg at det ikke har konsekvenser for klassesituasjonen at flere er borte i 14 dager; jeg vedder hva som helst på at flere av de som kommer tilbake sier "DETTE har ikke jeg lært". Så må de som har vært der (fordi foreldrene heller dropper syden enn å ta en billigtur dit) sitte og høre på at ting forklares på nytt.

De søknadene jeg har mottatt om fri utenfor ordinære skoleferier, har i 90% av tilfellene vært fra elever som i utgangspunktet garantert ikke burde vært borte, som har mye fravær ellers og som jeg vet ikke kommer til å følge opp noe som helst - kanskje de ikke er istand til det heller, på egen hånd (vi snakker her videregående). Det er ganske rart at elever som ellers følger opp og gjør det de skal, i mye mindre grad føler behovet for å ta ferie utenom skoleferiene.

Jeg oppfatter heller ikke brev av typen "XX søker om fri dato-dato fordi charterturen vi har bestilt starter denne dagen" som en søknad, det kaller jeg mer informasjon, særlig når det mottas 3 dager før avreise.

Jepp, jeg vet at ikke alle gjør det på denne måten, men systemet har glidd fullstendig ut, og jeg mener en solid innstramning over hele linja er på si plass.

Og joda, man kan lære masse på ferie, men jeg klarer likevel ikke la være å le litt av alle som i forrige diskusjon mente at ungene lærte så mye av å ta ferja til Danmark.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 15:32   #10
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor jeg gidder delta i nok en diskusjon om dette .

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 15:49   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg legger merke til at flere sier at de prinsipielt er imot å ta barna ut av skolen, men gjør det likevel selv når en spesiell anledning byr seg. Det er jammen ikke enkelt å avgjøre hva som
er gode nok grunner for seg selv eller andre. Det er lett å være enig om at det er mindre problemer med yngre elever, kortere reiser og ting som forekommer sjelden. Og foreldre som følger opp skolearbeidet både ellers og i ferien. Men hvis man holder samvær med foreldre, sykdom og begravelser utenom og står igjen med de som faktisk reiser på ferie. Hva er gode nok grunner da? Påspandert ferie? Ferie sammen med flere andre? Dårlig økonomi slik at man er avhengig av billig tur for å få en tur? Ikke direkte dårlig økonomi, men likevel behov for/lyst på en rimelig ferie? Skal reise til et sted det ikke er ideelt å reise til i skoleferiene? Besøke familie som bor langt unna? Foreldrenes jobb har ikke lang nok ferie som sammenfaller med skoleferien?

Hvis man skal være litt kynisk, er alt dette snakk om ferier man enten ikke har råd til eller ikke har tid til, spørsmålet er bare hvordan man ser på begrunnelsen. Og for det enkelte barn spiller det vel ikke så stor rolle om foreldrene har god eller dårlig grunn i andres øyne. Jeg er i hvertfall glad for at jeg ikke er den som sitter og vurderer dette.

Gammel 18-08-10, 17:02   #12
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Problemet er at foreldre IKKE følger opp.

I løpet av to uker går vi gjennom mye på skolen (pleier å ha 5. - 7. klasse). Om foreldrene skal klare å gjøre det samme krever det temmelig mye ekstra arbeid av meg før turen deres, og det er jeg faktisk ikke interessert i å gjøre når det stort sett alltid er en elev som er på ferie. Så svaret fra meg blir altså "ta ungen ut, men ikke forvent ekstra kopier, ekstra tilrettelagte lekser, ekstra ditt og datt". Det er foreldrenes ansvar å gå gjennom det vi gjør på skolen og de må selv sette seg inn i hva det innebærer. Meldinger om at "dette har vi ikke gjort, vi har vært på ferie" er ikke uvanlige, og elever som plutselig reiser midt i et gruppearbeid kan være temmelig frustrerende for de som blir igjen (hender ofte "søknaden" kommer to dager før avreise nemlig).

Det er ikke bare konsekvensene for MITT barn som teller, det går an å tenke på konsekvenser for resten av klassen og lærer også.

Og til deres informasjon: Ingen vurderer noe som helst. Vi har fått streng beskjed om at absolutt alle søknader skal godkjennes. Punktum.

Gammel 18-08-10, 17:24   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det å ta barna ut av skolen bør være noe man bare gjør i unntakstilfeller. Hva unntakstilfellene kan være, og hva jeg synes er gode nok grunner, vil vel variere blant annet med hvor viktig undervisningen akkurat i den perioden er for det aktuelle barnet. Jeg synes det er greit å be barnet fritt til f.eks. begravelser eller bryllup i nær familie, og så synes jeg det kan være "forsvarlig" i tilfeller som helt spesielle reisemuligheter som bare dukker opp en sjelden gang iblant, eller kanskje til og med den ene "Sydenturen" som en familie tar seg råd til - og så er det forskjell på "den siste dagen før ferien" og "to uker fast hver vinter". Men jeg synes ikke det bør være noe man tar lett på i noe tilfelle, eller at man nærmest skal regne disse ti dagene som fridager man har rett på. Og så synes jeg, om det er snakk om mer enn et par dager, at man bør snakke med læreren på forhånd og evt. avtale læringsmål eller oppgaver eleven kan jobbe med på forhånd eller underveis - jeg synes ikke det å si fra tre dager før avreise, som apan nevner, er greit. (Og det er primært av "arbeidsmoral"-grunner at jeg mener det - jeg synes ikke det er OK å gi inntrykk av at man bare kan ta seg fri fra skolen når som helst man får lyst til å ha litt ferie.)

Gammel 18-08-10, 17:43   #14
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ble veldig glad da jeg så dette forslaget. Ved å ta barn ut av skolen for å reise på ferie, viser foreldrene at ferie er viktigere enn skolen. Den holdningen gir et dårlig grunnlag for samarbeid med skolen, og ja, jeg vet det er mange gode unnskyldninger. Problemet er at det er så utrolig mange flere unnskyldninger for det nå enn før. Årsakene er flere, men en av hovedårsakene er holdningene våre. Før var det forholdsvis utenkelig å tenke tanken på å ta ut barna fra skolen for å ha ferie. Skolen sto over det meste i prioritet. Dette har endret seg og det synes også på fraværet og på hvordan elevene og foreldrene møter skolen. Tenk hvilken fart du hadde på deg om du forsov deg, selv med melding fra foreldrene. Vi løp jo så fort vi kunne, for kanskje rakk vi det allikevel. Jeg gjorde det i alle fall. Nå daffer elevene avgårde, for de har jo gyldig grunn til å komme for seint og litt fra eller til gjør jo ingenting. Dette er holdninger!

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 17:49   #15
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

I dag var dette forsideoppslag i lokalavisa faktisk.
Rektorene rundt her syns visst det er et problem ja

Gammel 18-08-10, 18:29   #16
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så problemet er ikke egentlig at ungene er borte, men at skolearbeid ikke følges opp, at man bruker fraværet som undskyldning for å ikke ha lært ting, at de fra ressurssvake hjem er de med mest fravær, gjengangere osv?

Da er det jo DER det må skjerpes inn, ikke på muligheten for å ta barna ut av skolen.
Dersom oppgaver ikke følges opp/gjøres så må det kopmuniseres klinkende klart til foreldrene at det ikke vil bli akseptert noe fravær. Med ikke akseptert, bør det da ligge en bekymringsmelding feks.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 20:47   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Familieferier kan være ganske viktige, spesielt i en dysfunksjonell familie. Jeg hadde ikke vært på ferie sammen med familien min overhodet før jeg var 14 og min daværende stefar tilbød seg å spandere en sydentur på oss, men da måtte jeg ta fri fra skolen i en uke. For oss som familie var dette utrolig verdifullt, selv om dette gjaldt skikkelig harry chartertur med full pakke og det hele. Jeg tror ikke det hadde vært mer verdifullt om det hadde vært en opplevelsestur til Sør-Afrika, egentlig, poenget var at vi fikk være sammen i en uke på ferie, hele gjengen, noe vi aldri før hadde opplevd.
Jeg skjønner problemet om man gjør det til en vane altså, dette har kun skjedd én gang for min del.

Gammel 18-08-10, 22:34   #18
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine

Jeg har meldt meg ut av "gruppen." Har gitt opp å banke fornuft inn i knollen på dere.

Jeg er sånn over-all et fornuftig menneske, tror jeg.

Greia mi er at ferie er viktig for oss, og da vår type ferie, som ikke har noe med penger eller økonomi å gjøre. Det bare har seg sånn at datoen vi ønsker å være borte på, er noen uker før skolen tar ferie.

Gammel 18-08-10, 22:36   #19
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skremmern, ville dere reist på en slik ferie om barna gikk glipp av en eller flere heldagsprøver?

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 22:37   #20
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Tro meg, ukulturen sprer seg fort og er kanskje verre enn dere tror. Jeg hadde en egentlig oppegående gutt (16 år) hvor både han og foreldrene mente eksamen måtte flyttes da han skulle på konsert i Bergen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:52.