Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-10, 08:49   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Jeg skulle likt å vite hvorfor ingen spør meg om noe de gangene jeg ikke drikker. Også folk som aldri har sett meg drikke.

Nå er jo riktignok mange av disse menn så det kan hende de tror jeg er gravid og ikke vil spørre, eventuelt at de ikke tør spørre fordi jeg er rund og da kan det hende de tråkker i en eller annen salat de ikke vet om med damer og vekt?

Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 08:53   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Flagger man på forhånd at man aldri drikker før noen spør hvorfor?

Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 08:54   #3
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen er sikkert ufine og grafsete når de spør. Og nopen er dumme som skal omvende avholdsfolk.

Men jeg tror også mange mennesker tar interessen fra andre folk som en negativ greie.

Gammel 07-09-10, 08:55   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler plutselig at jeg har et asosialt liv.
Det er sjelden jeg kommer i en situasjon der jeg evt måtte forsvare at jeg ikke drikker.

Om jeg finner på noe så er det ofte med venner. Og jeg skjønner godt at de hadde stussa om JEG plutselig hadde droppa alkohol. Det hadde nok vært en smule overraskende vil jeg påstå. Selv om jeg er sjeeeelden på fest i disse tider.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 08:59   #5
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå fikk jeg lyst til å gå på pub. Altså.
Ikke nødvendigvis akkurat NÅ. Men sånn... snart.

Gammel 07-09-10, 09:05   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Allergi! Det er det bra svaret!
Kaffe? Te? Vin?
Allergiker.

Men altså - jeg tror jeg kanskje ser forskjellen. Om jeg bys på kaffe så svarer jeg ofte at neitakk, jeg drikker ikke kaffe.
Om jeg bys på vin så svarer jeg gjerne bare neitakk.

Det er kanskje sånn at om man aldri drikker vin så svarer man neitakk, jeg drikker ikke alkohol?

Og siden det spenner temmelig bredt så er det ikke så rart om det da kommer oppfølgingsspørsmål.

Kan en eller annen som pleier å få oppmerksomhet teste dette og neste gang bare si neitakk?

Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 09:09   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Kan en eller annen som pleier å få oppmerksomhet teste dette og neste gang bare si neitakk?

Det har jeg gjort mange ganger. Da spør de som regel "drikker du ikke?" og så sier jeg "nei" og en sjelden gang holder det. Som regel begynner maset da og varer en liten evighet.

Gammel 07-09-10, 09:10   #8
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes egentlig det er mye mer problematisk å ikke drikke kaffe enn alkohol. Sier man at man ikke drikker alkohol, later veldig mange til bare å gå ut fra at det er en sensitiv, bakenforliggende grunn og tør ikke spørre mer (med mindre de selv er godt i gang med alkoholinntaket, that is).

Kaffe, derimot, får jeg til stadighet dumpa ferdig i kopp foran meg med et selvsagt værsågod.

Gammel 07-09-10, 09:13   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Iset: spør du hvorfor de blir så sjokkerte? Utfordre de litt tilbake?

Gammel 07-09-10, 09:15   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Iset: spør du hvorfor de blir så sjokkerte? Utfordre de litt tilbake?

Ja, det har jeg gjort siden jeg har havnet i DE diskusjonene til tider. Så da har det jo vært naturlig å spørre. De sier som regel at de ikke er vant til folk som aldri drikker, at det høres så rart ut og om jeg er SIKKER på at jeg ikke hadde likt det om jeg hadde prøvd å venne meg til det? Og hvor gammel jeg er, at jeg kommer til å like det når jeg blir 30 (folk tror som regel jeg er 24-25 år) og når jeg sier jeg er over 30 sier de at jeg skal gi det 5-10 år så liker jeg det garantert osv. Samme rælet hver gang.

Gammel 07-09-10, 09:19   #11
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja helt enig, men problemet og det jeg snakker om her, er jo at folk blir sjokkerte! Hadde folk spurt meg om jeg ikke drikker og jeg sa nei og de sa javel og godtok det så hadde det jo vært ok? Altså de kan godt spørre om grunnen og jeg svarer gjerne, men jeg skjønner ikke dette med å bli SJOKKERT og liksom skulle LÆRE meg å drikke og sitte og si at jeg ikke er voksen nok enda osv? Det er det jeg reagerer på, ikke det at de spør?

Ja, og det syns jeg også er rart. Jeg syns jo det er rart at mennesker i dag blir sjokkerte over noe som helst.
Men jeg tror mange som ikke drikker alkohol eller kaffe eller andre slike saker som er "vanlig" å drikke i sosial sammenheng, ofte kan lese interessen litt feil. På samme måte osm gravide, ikkegravide, tykke, tynne, kan lese interesse og oppmerksomhet litt feil.

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Det er forresten ganske interessant å være edru på en fest hvor alle drikker

Det er ikke så rart at folk på fyllekalas syns det er kjipt å ha med edruinger når de entrer med den holdningen.

Gammel 07-09-10, 09:21   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I min krets er det flere som ikke drikker, eller drikker lite, av ymse grunner, og det er like naturlig å sjenke eplejuice eller vann som vin (brus må jeg tilstå at vi sjelden har i hus).

Folk er FREKKE, hvis de maser.

Gammel 07-09-10, 09:22   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det gjør ikke meg heller noe, Babe. Men når de skal lære meg å drikke og sier jeg er for ung og ikke gir slipp på temaet, så blir jeg litt irritert altså, og det skal mye til før jeg blir det.

Gammel 07-09-10, 09:28   #14
Left
Passiv

Standard

Det stusser jeg ikke på i det hele tatt. Har flere venninner som ikke drikker, og hvorfor har jeg da strengt tatt ikke noe med? Om de ikke liker smaken, eller virkningen er ikke min business, og saken legges død når de sier de ikke drikker. Uansett - i og med at de er venner, så vet jeg jo som oftest hvorfor de ikke drikker, uten at det spiller noen rolle.
Jeg kan riste litt på hodet, og si at jeg ikke forstår at noen ikke kan like vin, for det er jo såååå godt, men det blir jo bare på fleip selvsagt. Og at det er helt greit, for da blir det mer til meg
Det er ikke noe annerledes enn at enkelte ikke spiser fisk, eller whatever.

Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 09:39   #15
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at det skal litt mer til for å sjokkere meg. (Selv om dere nærmer dere, dere som ikke drikker kaffe!)

Og festlig nok tror jeg at folk hadde blitt mer sjokkert om jeg hadde sluttet å drikke kaffe enn om jeg hadde sluttet å drikke alkohol. Selv om jeg veldig gjerne gjør begge deler.

Det er liksom... uinteressant. Så lenge "nei, jeg drikker ikke alkohol, jeg!"-kommentaren ikke er ledsaget av et fnys og et megetsigende blikk i retning vinglasset mitt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 09:47   #16
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner ingen som ikke drikker, tror jeg. :alkis-omgangskrets:

Men dersom jeg hadde møtt noen hadde jeg ikke blitt sjokkert - men det kan godt henne jeg hadde spurt om hvorfor. Akkurat som det kan godt hende jeg spør om hvorfor noen er vegetarianere, hvorfor noen ikke drikker brus, hvorfor noen ikke liker å danse osv. Ikke fordi det er sjokkerende, bare fordi jeg lurer.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 09:50   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Jeg kjenner ingen som ikke drikker, tror jeg. :alkis-omgangskrets:

Men dersom jeg hadde møtt noen hadde jeg ikke blitt sjokkert - men det kan godt henne jeg hadde spurt om hvorfor. Akkurat som det kan godt hende jeg spør om hvorfor noen er vegetarianere, hvorfor noen ikke drikker brus, hvorfor noen ikke liker å danse osv. Ikke fordi det er sjokkerende, bare fordi jeg lurer.

Og det er helt greit. Jeg forventer det, faktisk, når jeg sier at jeg ikke drikker. Men fortsetter du da å mase om at vedkommende må lære seg å drikke, at vedkommende sikkert bare er for ung, at vedkommende siiiiikkert hadde likt den og den vinen/ølen osv? Det er da jeg får spader. Når de aldri gir seg og ser på det som sitt mission å lære meg hvor fantastisk alkohol er, at jeg bare ikke har skjønt det enda.

Gammel 07-09-10, 10:14   #18
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Og det er helt greit. Jeg forventer det, faktisk, når jeg sier at jeg ikke drikker. Men fortsetter du da å mase om at vedkommende må lære seg å drikke, at vedkommende sikkert bare er for ung, at vedkommende siiiiikkert hadde likt den og den vinen/ølen osv? Det er da jeg får spader. Når de aldri gir seg og ser på det som sitt mission å lære meg hvor fantastisk alkohol er, at jeg bare ikke har skjønt det enda.

Neida, maser aldri jeg

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 09:56   #19
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

"Nei takk, jeg blir så mannevond av det."
Universalsetning som serveres med et lurt smil, og som stort sett ikke genererer oppfølgingsspørsmål.

Den funker særlig bra på kaffe, men også greit på alkohol. Enten det, eller så er det nok å være i fruktbar alder, hva vet jeg. I mitt tilfelle er det sant; jeg blir skikkelig mannevond av kaffe. Urolig, svetter, litt paranoid og irritabel. Folk blir litt stressa over at de ikke kan by meg noe, særlig om jeg sier at jeg gjerne tar et glass vann i stedet, men det får de finne seg i.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 09:59   #20
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Veldig kjent, det du sier Iset. Jeg er oppvokst i en avholdsfamilie, og drakk ikke alkohol selv før jeg var over 20, og selv nå drikker jeg sjelden mer enn et glass eller to. Kanskje seks - åtte glass i året til sammen. Det er nok av folk som ikke tar et nei for et nei om jeg ikke ønsker å drikke alkohol på fest. Og det er mye lettere å juge på seg en plausibel unnskyldning enn å si at man ikke har lyst på, for da får man aldri fred etterpå. Eller så går folk automatisk ut fra at man er kristen, noe min ateistpappa irriterer seg grønn over.

Svar

Emneord
alkohol, avholdsfolk, klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:03.