|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff - drar du på uanmeldte besøk?Jeg synes også det er trist at det er blitt sånn i dag. Selv om jeg er en av de som gjør at det er slik. Folk har det for travelt i dag, og det er kjipe greier ja.
![]() |
#82 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Spinnoff - drar du på uanmeldte besøk?Jeg diskuterte dette med mannen min nå. Han mener at vi da lærer ungene våre normer som er uakseptable. Vi oppfordrer dem til uanmeldt å ringe på hos andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Spinnoff - drar du på uanmeldte besøk?
Ja. Men samtidig blir jeg overrasket i denne tråden. Det er nemlig ikke mitt intrykk at det er sånn ellers. Men hvis denne tråden er representativ for samfunne forøvrig, så blir jeg bare lei meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Spinnoff - drar du på uanmeldte besøk?Ja her ringes det også på hos nabounger, alle bor i gåavstand fra hverandre her så det er uhyre sjelden noen av barna avtaler besøk på forhånd. Men de har jo "litt" mer frihet enn oss voksne, holdt jeg på å si. Det blir litt annerledes, selv om jeg skjønner hva du mener.
![]() |
#85 |
Nymotens gammeldags
Det er kanskje ikke sånn på bøgda, men jeg har inntrykk av at det stort sett er slik i byene. Jeg kjenner nesten ingen som setter pris på uanmeldt besøk.
![]() |
#86 |
can-jur
|
![]() Sv: Spinnoff - drar du på uanmeldte besøk?Kommer det folk under middagen får de somregel en tallerken, eller en kaffekopp og sitter sammen med oss. Det er jo kjempe koselig. Kommer de under leggingen, avbrytes leggingen om det er barn med eller de får beskjed om å sette seg på kjøkkenet, evt sette på kaffen om de gidder, så kommer jeg ned når barna er lagt.
![]() |
![]() |
#87 |
Kontrollfrik
Jeg har aldri spurt, jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
frakoblet
|
Ja, det kan faktisk føles ganske vanskelig å si at det ikke passer. Spesielt hvis man egentlig ikke har noe spesielt å gjøre, bare ønsker å slappe av. Ikke alle har den respekten for at andre har en annen oppfatning enn en selv.
![]() |
#90 |
Kontrollfrik
Det synes jeg jo er en selvfølge. Man står ikke på trappa og forventer å få komme inn. Jo, hos foreldrene mine. Men hos venner spør jeg jo om det passer. Hvis jeg var dritsliten og sløvet på sofaen, så hadde jeg sagt det, men samtidig sagt at jeg orker en liten halvtime, tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
can-jur
|
For å svare for egen del, så er det like lite sannsynlig at jeg ville avvist en sms/telefon forespørsel, som at jeg ville avvist noen i døra.
![]() |
![]() |
#92 |
frakoblet
|
![]() Sv: Spinnoff - drar du på uanmeldte besøk?Jeg har egentlig samme følelser for telefonoppringninger som jeg har for uanmeldte besøk. Jeg er særdeles lite glad i å bli oppringt bare for å skravle. Mulig jeg er preget av årevis med en mor som ringer flere ganger i uken og har monolog. Det føles som en byrde og et ork, og jeg har sikkert utviklet en overfølsomhet for konseptet. Det at jeg har en jobb hvor jeg bruker mye av tiden på samtaler og snakker mye i telefonen gjør nok sitt til at jeg ønsker å skjerme meg fra dette en stund hver dag. Legg til at jeg har to barn som vi snakker mye med hver dag, så er på en måte begeret fullt.
![]() |
#93 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Spinnoff - drar du på uanmeldte besøk?Aj, sånn er det takk Gud ikke her.
![]() |
#94 |
frakoblet
|
Men den spør jo faktisk ikke om det passer at de kommer.
![]() |
#95 |
Fortynnet
|
Enig. Da jeg var liten var det veldig vanlig at vi både gikk på og fikk uanmeldt besøk, og jeg husker det som veldig hyggelig. (Da tenkte jeg selvfølgelig ikke på husarbeid og rot og servering). Men de gjestene som kom til oss fikk alltid den maten vi hadde, eller vi lagde noe improvisert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
frakoblet
|
![]() Sv: Spinnoff - drar du på uanmeldte besøk?Det hender faktisk at nabodamen ringer på og vil skravle. Og hun tar ikke hintet om hun ser at vi sitter til bords, altså. Jeg syns det er kjempevanskelig å si at det ikke passer når jeg faktisk er opptatt, og det har nok noe å gjøre med at hun ikke tar beskjeden, og "skal bare" si noe før hun går. Hinting virker heller ikke.
![]() |
#97 |
Absolute Beginner
|
Folk er forskjellige. Jeg prøver å tilpasse meg "motparten", men det hender helt sikkert at jeg bommer. De jeg vet liker uanmeldte besøk kan jeg glatt stikke innom, men stort sett spør jeg om det passer. I passende anledninger ( |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#99 |
søt
Jeg syns også det er trist. Det er ikke rart at mange blir ensomme, og det er virkelig ikke enkelt å komme tilflyttende til nye steder når folk rundt er så lite gjestfrie.
![]() |
#100 |
flisespikker
|
![]() Sv: Spinnoff - drar du på uanmeldte besøk?Går aldri på uanmeldt besøk, og får aldri uanmeldt besøk. Vi omgås ingen som bor i alminnelig gangavstand; hadde vi gjort det, hadde det kanskje vært aktuelt. Men uansett foretrekker jeg å ringe eller sende en SMS og spørre om folk er hjemme og om det passer, og det er greiest om folk gjør det samme til oss. (Så får man noen minutter til å rydde sti inn til sofaen og sjekke om det er kaffe i skapet også.) Og de aller, aller fleste gangene vi har besøk, så er det avtalt på forhånd, selv om det også hender at noen ringer fordi de "plutselig" er i nærheten og har tid.
![]() |
|
|