|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeFra utspørringen av rektoren, sitert i VG:
Det trenger ikke være verre enn det. |
|
|
#2 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake
Ja! Det utgjør et hav av forskjell.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeSkulle han liksom være forsvarets vitne? For han støtter jo jenta og morens forklaring her:
Fra VGs direkterapport.
|
|
#4 |
|
|
Nei, han er ført opp som vitne av både aktoratet og forsvaret, og da regnes han som aktoratets vitne, slik at de får spørre ham ut før forsvaret og jentas bistandsadvokat.
|
|
|
#5 |
|
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeAhh, ok, oppklarende. Men så godt for jenta å endelig få en unnskyldning, i åpen rett.
|
|
#6 |
|
Shake it out!
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Jepp. Håper han(?) tar ansvar for å bedre skolehverdagen for jenta også nå, så kan hun gå videre her. |
|
|
#8 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeJeg håper og tror at vi vil se mer av dette; at vitner som på forhånd var ventet å gi udelt støtte til Øygard, har gjort seg noen tanker etter det som allerede har kommet opp i retten. Når man i ettertid ser samtaler, utsagn og situasjoner i lys av nye opplysninger, så ser det kanskje annerledes og mindre uskyldig ut enn man først tenkte.
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Krogvold gir fortsatt full støtte til Øygard, selv om han er forferdet etter Skype-meldingene.
Fy F. Det virker som om hele hans vitnemål går ut på å bortforklare, og også få fram hvor mye "ubehageligheter" han har hatt.
Virkelig bra at noen stilte det spørsmålet!! Jeg har vært i tvil om aktor er tøff nok til å ta fatt i påstandene fra vitneboksen. Jeg reagerte på den synsingen som en av de første vitnene fikk komme med, at hvis det var begått overgrep, så var det ihvertfall ikke snille, gode Rune som hadde gjort det. Siden leste jeg dette, som satte på plass det jeg hadde følt. http://www.aftenposten.no/meninger/k...n-7021109.html |
|
|
|
|
#10 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeDet meste jeg vet om rettsaker og vitneførslen og slik har jeg fra amerikanske TV-serier, og det er ikke helt som norske forhold.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
#11 |
|
Borte
|
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeJeg syns iallefall at karaktervitner er helt meningsløst når det er snakk om en som var så ung som 13 da overgrepene begynte. Det er en alder der karakteren kan være litt ymse uansett, og da stilt opp mot en godt voksen mann som i tillegg er en høyt aktet ordfører. Nei, det er bare horribelt. På avstand er hele saken vannvittig. Det må jeg bare si, at de skype-meldingene er så langt over grensen at de fleste av forsvarets karaktervitner må slite enormt med å si noe positivt om den mannen hvis de er utstyrt med normale normer for rett og galt.
|
|
#12 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeHellt enig med de over, det er horribelt. Men det var ei jente i 20 års alder som jeg leste med stor undring hadde blitt utsatt for en tirade av uttalelser i retten omkring hvor mange hun hadde hatt sex med. Hun var blitt gjengvoldtatt, og da hadde tidligere sexualpartnere relevans for saken, så også antagelser rundt dette. |
|
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Det er helt vanlig at seksuell cv til offeret er et tema i voldtektssaker. |
|
|
#14 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeJeg vet sannelig ikke om denne saken bidrar til at flere anmelder voldtekt og overgrep. Nå kan man virkelig se hva man må gjennomgå etter først å ha blitt ødelagt av selve overgrepet. Ganske umennesklig. |
|
|
|
|
#15 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeJa, det er helt umenneskelig. Og det er vanskelig å tro på at rettferdighet når man ser hvordan denne saken har forløpt.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
#16 |
|
|
Hele Skype-loggen skal leses opp i retten senere. Det er det dog forsvaret som krever.
|
|
|
#17 |
|
Panzerekstremfeminist
|
da kjører de vel "hun var med på det og oppfordret til det selv"-taktikken, vil jeg tro. Jeg kan ikke med min aller beste vilje se hvordan det som ble sagt i den loggen kan forsvares/ufarliggjøres. Men vi får se.
|
|
|
|
#18 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeJa, og dette dreier seg om en 16 år gammel jente på terskelen til livet. Vet nesten ikke om jeg kunne stått igjennom det engang, snart 40 år gammel. |
|
|
|
|
#19 |
|
maler
|
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeHvorfor er tidligere seksuelle erfaringer noe tema i voldtektssaker egentlig? Jeg skjønner det med tenåringer fordi det da ofte settes opp mot funn på undersøkelse, men ikke hos voksne?
|
|
#20 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg tror at det er fordi det ofte er ord mot ord. Voldtekstmann sier det er frivillig, offer sier det ikke er. I den fæle saken hvor flere menn ble frikjent, var det et tema fordi jenta var kjent for å si ja og være med på ting og at det derfor blr brukt som argument at disse mennene ikke forsto at hun sa nei - fordi hun ofte sa ja - og visstnok hadde hatt sex med en tilfeldig fyr dagen før dette skjedde, eller noe.
|
|
![]() |
|
|