Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

"Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-11, 22:19   #101
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Raring mat ja. Det har me blitt fortalt nokre gongar. Som ein advarsel til andre som er der. Ikkje rør den maten der, det er raring maten.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 22:38   #102
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

PST, Jeg tror en del allergikere (gluten ihvertfall) lager Taco krydderet selv for å unngå dette

Jeg spiste Santa maria taco krydderet før, men etter å ha blitt klar over MSG/smaks forsterker lager jeg selv

Utrolig mange interesange meninger her

Jeg tåler ikke sammensatte karbohydrater lenger og spiser derfor ikke kaker.. Men mamma lager fortsatt bløtkaken med glutenfri mel blanding fordi hun syns den smaker bedre enn med hvetemel.

Det samme med vafler

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 22:39   #103
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Raring mat ja. Det har me blitt fortalt nokre gongar. Som ein advarsel til andre som er der. Ikkje rør den maten der, det er raring maten.

Herlighet. Folk er mer tankeløse enn jeg forestilte meg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 22:44   #104
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.939
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Raring mat ja. Det har me blitt fortalt nokre gongar. Som ein advarsel til andre som er der. Ikkje rør den maten der, det er raring maten.

Det er jo bare ufattelig frekt og stygt sagt Skjønner selvsagt godt at du reagerer på det. I mange tilfeller sier/gjør jo folk ting ikke av vrangvilje men av uvitenhet, men det er jo direkte slemt.

Uvitenhet: Svigermor som ikke kunne skjønne at LilleVenn ikke kunne spise karamellpudding, den inneholdt jo ikke melk, kun fløte...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 22:45   #105
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.257
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Herlighet. Folk er mer tankeløse enn jeg forestilte meg.

Jeg er ganske så sjokkert jeg også. Hvilke folk er det egentlig dere menger dere med, Urt og ingling? (Jeg gjetter forøvrig at det er "familie". Akk så mye dumt det kan komme ut av slike. )

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 22:50   #106
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Familie ja.
Det er ein del uvisse og tankelausheit ute å går.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 23:05   #107
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.735
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

taco er genial allergikermat

Avhenger av hva man ikke tåler... For å si det sånn, mamma hadde da fått lefse eller muligens kunne hun spist den harde også, med salat, tomat og agurk. Ja, og ost da, etter den nye medisinen. Bare at den lefsa burde hun absolutt droppa om den ikke var fullkorn.

Mamma er ikke allergisk, i den forstand. Men det er en god del mat hun ikke tåler. Grunnet en tidligere sprukket magesekk og magesår. Krydder. Ja, alt krydder, hun kan nå med ny medisin bruke litt krydderurter da, det har hjulpet VELDIG. Pepper kan hun ikke lukte på engang uten magevondt. Saltfattlig levde hun fra før grunnet nedsatt nyrefunksjon. Også har vi alle sukker-begrensningene den kostholdsregulerte diabetesen inneholder. Som er mye mer enn bare sukker, ja, for vips er potet og gulrot ikke bra, ikke hvete, ikke melk. I tillegg til altså de alvorlige føringene det legger på maten at ikke noe kan krydres, ingen ferdigløsninger altså, og ettersom vi andre ofte foretrekker mat som inneholder litt mer smaksforsterkere enn minimalt med salt, så blir det gjerne til at vi lager enten to utgaver av maten, eller setter krydder på bordet, avhengig av hva slags mat det er. Men taco utgår med høye kneløft, for å si det mildt.

Jeg kjenner plutselig at min gode løsning på barnevakt ved fødsel-problematikken, som er at jeg inviterte min mor til å bo hos oss fra en ule før termin til etter fødsel, gjør meg lettere svett... Det er mer enn en grunn til at besøk av mine foreldre pleier begrenses til max ei uke...en ting er at det egentlig er nok, en annen er min noe begrensede evne til å klare å komme på stadige matløsninger som hensyntar en sart mage og diabetes, samtidig som det metter resten av husets befolkning.

Jeg ønsker helst å lage mat alle kan spise, men det hender at vi likevel lager egen mat til henne. Skal hun spise ute/hos andre må hun alltid få tilpasset mat. Jeg velger vel å kalle det tilpasset mat heller enn spesialmat, men for forholde meg til det opprinnelige innlegget her, jeg kaller nok ikke glutenfritt, melkefritt eller krydderfritt for "vanlig mat", det er spesiell mat. Eller tilpasset mat. Det er ikke vanlig. Ikke for de fleste.

Ja, hjemme hos mine foreldre er krydderfritt, lavsaltet kosthold som er diabetesvennlig blitt normalen. (så lager de det som er mer spesielt for dem, dvs det vi andre anser som normalt, når de har gjester. Min mor forventer ikke at alle spiser brokkoli og blomkål i stedet for potet og gulrot, så hun tilbrerder enkelt og greit alt sammen, så forsyner hun seg av noe, og jeg meg av noe annet, så går det greit opp. slik gjør jo jeg det her også.) Men det ER ikke normalmat likevel, det er et spesielt kosthold.

Men i forhold til det siste som er omtalt her, jeg sier selvsagt ikke til mamma at her er "raringematen din", jeg sier derimot f.eks at "dette brødet er med rugmel, det er ikke det andre der" eller "her er tomatsausen som ikke er tilsatt sukker eller annet krydder enn litt urter, den andre der er det pepper og litt chili i". (Hun ser selv forskjell på poteter og blomkål, så det trenger jeg ikke påpeke )

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 23:18   #108
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Eg trur kanskje at enkelte som kommenterer allergimat som "raringmat" gjer det for å spøke. Sikkert ikkje alle, men det det kan godt vere eit forsøk på å få påpeika matretten som allergikeren kan ete på ein litt sånn lett og ledig måte. Sånn at vi alle kan smile litt, allergikeren inkludert, over eit litt kjedelig tema. Det ER ikkje særlig lurt, men fell i same kategori med alle dei kommentarane eg fekk på internmøter når eg skreiv referat på nynorsk. Blei veldig lei av det, i lengden. Det var meint som spøk, som eit dult i sida. Mulig eg mistolkar altså.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 23:50   #109
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Cøliaki vokser man normalt sett ikke av seg. Enkelte allergier og overfølsomheter kan man vokse av seg, eller bli mindre plaget av med årene. Særlig melke- og egge-allergi, tror jeg (rett meg hvis jeg tar feil).

Cøliaki er en livslang sykdom, medisinen er glutenfri kost resten av livet. Man vokser det IKKE av seg. Intoleranse for gluten kan derimot være forbigående.

Jeg har en 6-åring med cøliaki og jobber aktivt for å tilrettelegge så hun skal føle seg mest mulig normal og ikke spesiell fordi hun spiser annen mat. Å sende med matpakker på skolen er i så måte en velsignelse. Det eneste hun trenger å passe på er at det er rent der hun spiser. Hun vet at hun ikke kan smake på andres mat, men andre kan smake av henne, og det hører jeg stadig om.

Jeg lager mat som alle kan spise, og tilstreber kanskje at de glutenfrie kakene skal se litt ekstra fristende ut for hennes små venner ;-)

Har kun positive erfaringer i forhold til tilrettelegging for henne på skole/sfo og bursdager. Bidrar selv med informasjon og tips for tilrettelegging. Selvfølgelig er det ganger jeg selv ville gjort ting annerledes, men er ansvaret lagt på andre må jeg holde meg unna..
Sfo f.eks - når alle ungene får havregrøt og cøliakikeren får zpesial tomatsuppe....

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 23:52   #110
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.213
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Jøss. Jeg har levd med egen allergi i mange år, samt yngstejentas i mange år, men har vel aldri opplevd at folk ikke vil spise av kakene eller annen mat jeg lager som er spesielt tilpasset oss (og noen ganger de med cøliaki og andre allergier).
I yngstejentas barnehage og skole har kakene hun har hatt med vært veldig populære, og det har hendt at hun har stått tilbake uten å ha fått smake .

Jeg vet ikke, men jeg tenker et vi som på et eller annet vis er zpezielle, raringer eller kall_det_hva_du_vil måslutte å være så ømskinnede og lette å trå på tærne når det gjelder dette.
Synes du folk behandler deg dårlig på et eller annet vis, så si fra da. Ikke forvent at alle går rundt å forstår hvordan akkurat DU ønsker det.

Noen allergikere grugger på allergien sin og utfører kos med misnøye i massevis (jeg har vært på medlemsmøte i NAAF en gang, tro meg, det holdt). Andre klarer kunsten å briljere og å drive folkeopplysning på en suveren måte.


Vi må bare ikke tro at omgivelsene er tankelesere, husker på alle allergier, intoleranser og andre diagnoser som krever kostholdstipassninger av seg selv.
Når noe ikke er helt slik vi liker det eller vil ha det, gi den andre godskuldra, og tro og håp at det som sies eller gjøres er i beste mening

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 00:01   #111
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Men det er da ikkje SÅ mange allergikerar som er sånn da Nextlife? Eg har opplevd dei altså, men syns dei fleste er fornuftige. Er opplever ikkje denne tråden som klaging over kor vanskelig det er å ha allergiar, eller at folk ikkje tilpassar seg. Tvert imot - alle her fortel at venner og bekjente legg seg i selen for å lage noko til allergikeren, og det er flott! Det eg syns var tema her var at det kan vere eit tips til dei som skal vere vertskap for allergikerar at det svært ofte går fint an å lage samme maten til alle, så slepp ein å lage dobbelt opp. For min del er det eit like stort poeng å gjere det lettare for den som IKKJE har kunnskap om allergiar, som å unngå zpesiell mat (eller korleis ein nå stavde det).

Men eg har andre erfaringar enn deg når det gjeld kaker altså Er vel meir konservative sjeler i mi bygd kanskje, eller at dei er svært høflige.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 00:04   #112
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Og Blå skal ha stor takk Jenta mi syns det er så kjekt når der er vanlig mat til henne Men eg forventar det ikkje av folk altså - og det prøver eg å lære jenta mi også - å ikkje forvente at folk automatisk tilpassar seg henne. Vi har forresten den rake motsetningen til Blå i vennekretsen. Når jenta er på besøk blir det alltid servert graut, for det har ho fått med seg er "glutenfri vanlig mat" Eg prøver å formidle at det meste av vanlig mat er glutenfri...



Ingen veit. Noko har gått galt hos jenta vår. Når det er sagt - frå naturen sin side, i hin hårde dagar, åt ikkje mennesket dei enorme mengdene kornprodukt som vi et i dag. Ikkje drakk vi melk heller. Kanskje er det litt unaturlig for oss å ete/drikke såpass store mengder av det, og hos enkelte tippar det over? Når det gjeld cøliaki har enkelte lurt på om det at brød nå blir tilsatt EKSTRA gluten (for å bli store og fine), gjer at fleire får cøliaki i dag enn på 60-talet. Og så høyrer det sjølvsagt med at matallergiar har vore underdiagnostisert. Blei vel berre kalla "nervøs mage".

Det blir i alle fall forska på

Linker til forskning:

Jakter på cøliaki-mysteriet:
http://www.uniforum.uio.no/nyheter/2...mysteriet.html

Cøliaki? Brød i tre dager kan gi svar:
http://www.apollon.uio.no/vis/art/20...tikler/coliaki

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 00:12   #113
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.213
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Men det er da ikkje SÅ mange allergikerar som er sånn da Nextlife? Eg har opplevd dei altså, men syns dei fleste er fornuftige. Er opplever ikkje denne tråden som klaging over kor vanskelig det er å ha allergiar, eller at folk ikkje tilpassar seg. Tvert imot - alle her fortel at venner og bekjente legg seg i selen for å lage noko til allergikeren, og det er flott! Det eg syns var tema her var at det kan vere eit tips til dei som skal vere vertskap for allergikerar at det svært ofte går fint an å lage samme maten til alle, så slepp ein å lage dobbelt opp. For min del er det eit like stort poeng å gjere det lettare for den som IKKJE har kunnskap om allergiar, som å unngå zpesiell mat (eller korleis ein nå stavde det).

Men eg har andre erfaringar enn deg når det gjeld kaker altså Er vel meir konservative sjeler i mi bygd kanskje, eller at dei er svært høflige.

Jeg svarte kanskje mest på de første postene, resten ble ehm, skumlest

Jeg er helt enig, i de aller fleste tilfellene lager man mat som alle kan spise, i alle fall når det gjelder private hjem, eller arrangementer der man selv står for matlagingen (barnedåp, bursdager osv).

Jeg skal likevel medgi at noe av den såkalte spesialmaten ikke frister meg. Mat som er laget med rismelk er grusomt, spør du meg, yngstejenta takler ikke soyaprudukter etter at hun levde på det i mange år.
Det kan jo være at folk synes det er litt "skummelt" og tenker at erstatningsvarer ikke smaker godt. Da får man bar gjøre sitt ytterste og friste de så godt som man kan med de lekreste kreasjonene av noen kaker

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 00:19   #114
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

I besøk når eg hadde med sjokoladekake blei det annonsert høgt til alle som var der, at dette var allergikaka ( med andre ord, ikkje rør den for den kan ikkje vera god )

..du tenker at det ble sagt i betydningen "denne kaka er ikke god"? Hvorfor tenker du det? Ofte er det mer hensiktsmessig å ta på seg godviljebrillene - jeg føler meg sikker på at det ble sagt til opplysning, punktum.

Selv er jeg forsiktig med de allergivennligekakene av høflighetshensyn, selvsagt. Skulle tatt seg ut om ikke-alergikere gomlet i seg så mye av kaka at allergikerne i forsamlingen ikke fikk.

Jeg tok matinntoleransehensyn i flere år, og kjenner meg ikke igjen i tankemønsteret til HI. At det poengteres og informeres om at noe er allerivennlig eller spesialmat skulle være feil? Hvorfor? Det blir da fryktelig komplisert om man ikke skal kunne gi praktisk informasjon om maten.

Jeg pleide alltid å ta med mat selv, og de allergikerne vi har i familien har lagt seg til den vanen å ta med egne kaker og sånt. Jeg synes mange i denne tråden er veldig heldige som har venner som lager allergivennlig mat og tar sånn hensyn når dere kommer på besøk.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 00:22   #115
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg svarte kanskje mest på de første postene, resten ble ehm, skumlest

Jeg er helt enig, i de aller fleste tilfellene lager man mat som alle kan spise, i alle fall når det gjelder private hjem, eller arrangementer der man selv står for matlagingen (barnedåp, bursdager osv).

Jeg skal likevel medgi at noe av den såkalte spesialmaten ikke frister meg. Mat som er laget med rismelk er grusomt, spør du meg, yngstejenta takler ikke soyaprudukter etter at hun levde på det i mange år.
Det kan jo være at folk synes det er litt "skummelt" og tenker at erstatningsvarer ikke smaker godt. Da får man bar gjøre sitt ytterste og friste de så godt som man kan med de lekreste kreasjonene av noen kaker

Enig. Ikke all allergimat/spesialtilpasset mat smaker like godt for de som ikke er vant med å spise det. Da mener jeg mat som inneholder erstatningsprodukter i forhold til ordinær oppskrift, ikke ris kontra pasta. I slike tilfeller ville jeg nok heller laget noe som ikke krever en zpesial versjon.

Jeg ville f.eks ikke servert kun glutenfrie pølsebrød til hele selskapet, både fordi de smaker litt annerledes og av kostnadsmessige årsaker. Mens glutenfri pizza kunne jeg godt servert til alle, siden vi lager en bunn som jeg synes smaker godt.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 07:19   #116
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.080
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg er ganske så sjokkert jeg også. Hvilke folk er det egentlig dere menger dere med, Urt og ingling? (Jeg gjetter forøvrig at det er "familie". Akk så mye dumt det kan komme ut av slike. )

Ikke familie for min del, absolutt ikke. De er fantastiske og flinke til å tilpasse og ta hensyn. For min del er det mest kolleger som har vært tankeløse. Det er jo ikke vondt ment på noe vis, men en blanding av uvitenhet og - for noen - at de ikke helt "tror" på intoleranser. Men de aller aller fleste er snille og greie, altså.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 08:43   #117
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.213
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Raring mat ja. Det har me blitt fortalt nokre gongar. Som ein advarsel til andre som er der. Ikkje rør den maten der, det er raring maten.

Hvis man ofte opplever denslags veldig ukoselige og tankeløse kommentarer, skjønner jeg bedre at man kan komme til den typen reaksjoner som i HI.

Det er jo en veldig vanlig diskusjons-dynamikk, dette; noen som har fått urimelige kommentarer starter en tråd for å avreagere eller informere, og så får de masse svar fra folk som aldri pleier å komme med urimelige kommentarer, og som derfor blir litt fornærmet eller oppgitt over påstandene om at slike kommentarer forekommer. (Og jada, jeg gjør det selv også. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 09:11   #118
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis man ofte opplever denslags veldig ukoselige og tankeløse kommentarer, skjønner jeg bedre at man kan komme til den typen reaksjoner som i HI.

Absolutt. "Raringmat" er jo helt hinsides (selv om det liksom skulle være ment humoristisk) og jeg vet nesten ikke helt hva jeg skal si til slikt.

Men "allergivennlig" og "spesialmat" oppfatter jeg som helt nøytrale uttrykk.

At man kan bli lei av fusset rundt å være "annerledes" kan jeg skjønne - det er vel også litt avhengig av personlighet. Samtidig kan det hjelpe å tenke at vi alle er "annerledes" i ulike sammenhenger. Jeg har ikke behov for spesialmat, men på hyttetur er jeg "raringen" som ikke står på ski, f.eks. Eller noen opplever å være den eneste i en vennegjeng uten utdanning eller kanskje jobb. Noen er den eneste single i en paretablert vennegjeng og atter andre har ulike kroniske sykdommer som gjør at man må ta spesielle hensyn.

Ubetenksomme kommentarer synes jeg man skal reagere på på en tydelig måre der og da og om man opplever at noen fusser veldig med den allergivennlige maten, så går det garantert an å ta personen til side og gjøre oppmerksom på at en setter pris på om det hele blir tonet ned litt.

Generelt tenker jeg at det er til hjelp om man senker skuldrene litt på ulike typer "annerledeshet". At det ropes og hoies om en "spesialkake" legger sikkert ikke 90% av forsamlingen merke til engang. (Det er ihvertfall slikt jeg trøster meg med når jeg stirrer på de grå hårene mine - "dette er det nok bare jeg som er opptatt av - de andre legger nok ikke merke til det engang" )

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 09:48   #119
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Zoë: I det besøket der alle andre fekk beskjed om å halda seg vekke i frå kaka som eg hadde med, så var det fordi dei nekta på at den kunne vera god. Slikt sårer.

Såklart det kjem tullekommentarar til tider. Dei tar me med eit smil ( sjølv om me er litt lei )
Men når me blir fortalt at me øydelegger besøket fordi me ikkje eter det som blir satt fram og at det umulig kan vera så farlig om ungane får i seg melk, dei sårer og blir ( dessverre ) huska.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 09:50   #120
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Zoë: I det besøket der alle andre fekk beskjed om å halda seg vekke i frå kaka som eg hadde med, så var det fordi dei nekta på at den kunne vera god. Slikt sårer.

Såklart det kjem tullekommentarar til tider. Dei tar me med eit smil ( sjølv om me er litt lei )
Men når me blir fortalt at me øydelegger besøket fordi me ikkje eter det som blir satt fram og at et umulig kan vera så farlig om ungane får i seg melk, dei sårer og blir ( dessverre ) huska.

Dette høres jo veldig ugreit ut - spesielt det siste.

At noen ikke har lyst til å spise en allergikake synes jeg ikke nødvendigvis er så ille, altså. Kanskje ikke noe verre enn at folk som ikke liker krem ikke har lyst til å smake på bløtkaka?

Men det siste du skrives høres veldig leit ut. Både svært uhøflig og sårende oppførsel, virkelig.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no