Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Generelt røykeforbud

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-10, 00:05   #101
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Generelt røykeforbud

Jeg får litt sånn barnehagementalitet. Du kan ikke passe på deg selv, så da lager vi forbud mot alt som kan være farlig for deg. Hilsen Staten A/S.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 00:08   #102
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.821
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Generelt røykeforbud

Mens jeg får følelsen: Du ser tydligvis ikke at hva du holder på med ikke bare er farlig for deg, men er til plage for dine omgivelser, så da fratar vi deg retten til å holde på med dette.



(Kjenner jeg hadde ønsket et forbud hjertelig velkommen, er bare dessverre realist nok til å skjønne at det vanskelig hadde latt seg overholde.)

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 08:35   #103
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Generelt røykeforbud

Jeg opplever staten litt som barna i barnehagen opplever voksne. "Jeg stemte på leverpostei, og allikevel får jeg brunost".
Vi har påvirkningskraft over stemmeseddelen, men vi bestemmer ikke. Det gjør andre for oss. Blant annet bestemte jeg ikke at det skulle innføres bompunkter i Trondheim. Jeg hadde engang tillit til et parti som fjernet de bomstasjonene som var og fortalte at nå skulle ikke bommene opp igjen. Slik ble det ikke. Vi har muligens medvirkning, men vi er ikke "Staten". Vi må ta det som kommer, samme hva.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 08:36   #104
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Generelt røykeforbud

Jeg synes det blir helt tullete å mene at man skal kunne gjøre absolutt alt fordi man er i sin egen stue. Skal man kunne bryte lover og alt fordi man er inne hos seg selv? Skal man kunne disiplinere barna sine med vold? Det gjorde de før, det var da nok av de som mente loven om at man ikke kan slå barna sine var helt på trynet, for det var da DERES egen business og ikke regjeringens eller noen annens.

Nei, det argumentet er på trynet etter min mening.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 08:47   #105
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Generelt røykeforbud

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.


Jeg synes også at argumentet med at vi må forby alt usunt dersom vi forbyr røyk er et dårlig argument. Jeg kan ikke se hvorfor det ene må følge det andre.

Nemlig. Dessuten er det ikke full enighet om hva som er sunt eller ei. Hadde de feks. tatt meierismør og helfet ost bort fra hyllene fordi det inneholdt for mye fett, er det mange ernæringsfysiologer som hadde ropt høyt, altså. Sukker er de fleste enige om er usunt, men tar de bort sukker tar de jo bort en rekke matvarer i tillegg, og man kan aldri mer bake en skikkelig kake. Det blir jo helt tullete. Røyk stiller i en klasse for seg og er en svært enkel ting å ta bort i forhold til matvarer.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 08:49   #106
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Generelt røykeforbud

Fnatten har et godt poeng. Det er Stortinget som skal vedta en lov om forbud av tobakk. Det vil aldri bli valgt inn et Storting som vil vedta en slik lov. Ergo må det statskupp til og det føler jeg blir i overkant.

Når det gjelder matos og lukt fra naboer når man bor i blokk så har jeg all mulig forståelse av at det er innmari pes for dem rundt. Og nei - en nabo steker ikke kotelett døgnet rundt. Men fru Hansen lager middag i tolv-ett-tiden omtrent. Bergersen er ungkar og steker speileggene sine alt fra syv om morgenen til tre på ettermiddagen. Så kommer Nilsen hjem fra jobb, de lager mat i firetiden. Begum er muslimer og nå er det mat kun når det er mørkt for dem. Og på søndag lagde dundre meg pensjonistene fårikål. På sau - aldri i livet om det der kan ha vært lammekjøtt. Den fårikålen spiste de forøvrig tre dager til ende. Og grunnen til at jeg vet at det var fårikål er at jeg ringte politiet og rapporterte mordet da likstanken eskalerte til maks den tredje dagen. Som tilfeldigvis var den siste dagen i manns minne at pensjonistene sa hei.

Det kan fort være ganske intenst med matos og altså. :har bodd i blokk, kan ikke anbefale det til studenter som plages av lukt under fyllesyke:

Men det blir jo ikke noe bedre av at man fyller på meg røyk på toppen heller.

  Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 08:52   #107
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Generelt røykeforbud

Å forby røyken er kanskje en god begynnelse, så kan man følge opp i forhold til andre uheldige varer senere. Feks kaker...trenger vi kaker. Trenger vi sjokolade... trenger vi raske karbohydrater? I et land der overvekt og diabetes blir et stadig større problem burde man kanskje fjerne fler varer enn røyken.

For meg er det en kjempefordel at all røyk forsvinner. Ute av øye, ute av sinn. Absolutt. Det hadde også vært en fordel om ikke halve butikkene hadde vært fylt opp med alt mulig jeg definitivt ikke kan eller bør spise.

Og forresten... hvorfor i all verden kan man ikke forby alkohol??? Vi trenger ikke det heller gjør vi vel. :-)

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 08:54   #108
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Generelt røykeforbud

Lovgivning ala Frankrike høres fornuftig ut for meg. Der må man i egen tobakksbutikk for å kjøpe røyk.

Eventuelt kan man selge det på apotek synes jeg. Gjerne mot resept fra legen. Det vil ihvertfall gjøre noe med rekrutteringen.

  Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 08:55   #109
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Generelt røykeforbud

Jeg har bodd i blokk mesteparten av livet. Den matosen har jeg aldri lagt spesielt merke til, men røyklukten er der, uansett hvor gode ventilasjonsanleggene er.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 08:56   #110
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Generelt røykeforbud

Ikke alle har diabetes, Perhonen. Selvsagt trenger vi ikke kaker, men passiv kakesniffing har vel aldri vært særlig skadelig, og det er jo litt kjipt om man skal sitte og spise fruktsalat i brylluper og bursdager fordi ikke alle tåler sukker like godt. Jeg blir rett og slett litt når folk begynner å sammenligne røyk og mat.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 09:01   #111
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Generelt røykeforbud

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ikke alle har diabetes, Perhonen. Selvsagt trenger vi ikke kaker, men passiv kakesniffing har vel aldri vært særlig skadelig, og det er jo litt kjipt om man skal sitte og spise fruktsalat i brylluper og bursdager fordi ikke alle tåler sukker like godt. Jeg blir rett og slett litt når folk begynner å sammenligne røyk og mat.

Nei Iset ikke alle har diabetes, men mange har, og flere får. Ikke alle røyker, det blir faktisk bare færre og færre av det. Jeg har faktisk tro på at når røyken blir mindre synlig, og på en måte mindre tilgjengelig vil den på sikt forsvinne av seg selv. Det er in å slutte å røyke. Det ser ikke pent ut, det lukter ikke godt, det forpester omgivelsene. Men derfra til å innføre et totalforbud..det blir for sært.

Som feks våre alkohollover..man har ikke lov å selge alkohol på valgdagen... Man kan kjøpe det dagen før, og man kan forsåvidt drikke på valgdagen også, men man kan ikke selge det... Forklar det til en svensk arbeider som vil ha en boks øl etter en lang arbeidsdag.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 09:03   #112
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Generelt røykeforbud

Jeg synes overhodet ikke det er sært å innføre et totalforbud mot et så skadelig stoff som tobakk, når det ikke engang bare skader og gir ubehag til den som røyker men også de rundt røykeren. At det IKKE er forbudt er sært, synes jeg. At til og med gravide kan gå rundt og røyke uten at noen beskytter disse barna er helt utrolig.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 09:05   #113
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Generelt røykeforbud

Det er vel ingen tvil om at kostholdsrelaterte sykdommer eskalerer så fort at det er under full oppseiling til å ta over tronen av "største samfunnsproblem" fra tobakken?

Når det gjelder hva som funker og ikke funker så tror jeg forbud funker dårlig. Derimot tror jeg at det å fjerne kulhetsfaktoren fra røyk er effektivt. Det stanser rekrutteringen. Jeg har også stor tro på å prise røyk inn i himmelen høyt. Ungdom skal ikke ha råd til røyk uansett hva de finner på.

  Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 09:12   #114
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Generelt røykeforbud

Det er alltid sånn i hver eneste røykedebatt. Man kan aldri noensinne diskutere røyking uten å dra inn sukker og fedme. Hver eneste gang. Jeg tror faktisk aldri jeg har deltatt i eller lest en eneste røykediskusjon der man ikke dro inn fedme og kosthold. Aldri. Husker en røyker som sammenlignet passiv røyking med det å sitte ved siden av et overvektig menneske på bussen eller se et overvektig menneske spise en hamburger.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 09:18   #115
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Generelt røykeforbud

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er alltid sånn i hver eneste røykedebatt. Man kan aldri noensinne diskutere røyking uten å dra inn sukker og fedme. Hver eneste gang. Jeg tror faktisk aldri jeg har deltatt i eller lest en eneste røykediskusjon der man ikke dro inn fedme og kosthold. Aldri. Husker en røyker som sammenlignet passiv røyking med det å sitte ved siden av et overvektig menneske på bussen eller se et overvektig menneske spise en hamburger.

At du husker en røyker som var dum i nepa er jo greit nok. Men det er da ingen som har sagt noe sånt her?

Og det er en viss relevans. Livsstilsproblematikk med store samfunnsmessige følger har jo er trekløver av verstinger. Kosthold, røyk og alkohol. Det er jo dermed ikke så rart at de dras med i hverandres debatter til en viss grad. Men jeg er enig i at for å få løst et problem så må man noen ganger avgrense temaet noe ellers blir det for stort til å finne løsninger.

  Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 09:19   #116
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Generelt røykeforbud

Nei, jeg bare sier at jeg er litt lei av at man aldri kan diskutere røyking uten å blande inn fedme og kosthold, for det skjer gang på gang. Det blir helt tullete å mene at man ikke kan forby tobakk for hva med alle de som spiser smågodt på lørdagskvelden.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 09:20   #117
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Generelt røykeforbud

Jeg leste tråden i går, og hadde ikke så sterke meninger om dette. Og egentlig vet jeg ikke om jeg har det i dag heller.

Men jeg tror jeg ville støttet en sånn lov.

Røyking dreper, og passiv røyking dreper. Det er mijøskadelig. Jeg finner ikke en eneste positiv ting med røyking. Og jeg tror jeg støtter et total forbud mot salg / kjøp. Men ser jo for meg at det da blir smugling og innføring av røyk ulovlig til Norge. Det er jo sånn det ofte blir. Tenker bl.a. på pinneraketter. Det ble forbudt i Norge og nordmenn kjører til Sverige for å kjøpe.

Røyking er såpass stort problem, og de fleste vet jo at det er veldig skadelig og det rammer ikke kun den som røyker. Dermed stiller det seg litt annerledes enn andre ting. Kjøper man sjokolade så skader man ikke andre enn seg selv.

Mange vil sikkert synes dette er et idiotisk eksempel og sammenligning. Men i Norge har vi påbud mot å bruke bilbelte. Fordi vi vet det er farlig å ikke bruke det. Belte redder mange liv hvert år. Jeg mener at et røykeforbud også gjør at man kan forebygge mange dødsfall. Røyking dreper veldig mange i løpet av et år. Altfor mange.

Alkohol er i samme bås. Gjerne et totalforbud mot dette også. Alkohol kan også drepe, og dreper mange uskyldige også. Tenker da på fyllekjøring bl.a.

Jeg ser ingen nytteverdi i å røyke eller drikke alkohol. Jeg ser ikke at vi MÅ ha dette for å overleve.

Vi må ikke ha brus, sjokolade osv heller, men det blir allikvel i en annen bås, i og med at dette ikke er skadelig for andre enn oss selv.

At det kommet til å bli noe totalforbud, tviler jeg på, det blir jo svært vanskelig å håndheve noe slikt. Tror jeg. Så det blir nok bare med praten.

Når man er inne på ting som er skadelig, så er det jo MYE som det burde vært totalforbud mot. Så dette blir jo på en måte en evig diskusjon.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 09:21   #118
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Generelt røykeforbud

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er vel ingen tvil om at kostholdsrelaterte sykdommer eskalerer så fort at det er under full oppseiling til å ta over tronen av "største samfunnsproblem" fra tobakken?

Ja, det er det ganske bred enighet om nå. Og overvekt/fedme som sterk bidragsyter i den problematikken. Det er jo et paradoks at mange ser seg blinde på sigarettrøyking som roten til alt ondt, mens de samtidig har en livsstil som fører til kraftig overvekt. Selv om jeg ikke er tilhenger av å stille to onder opp mot hverandre, og spesielt ikke i dette tilfellet hvor begge deler er helseskadelig, men det kan være greit å ha et visst perspektiv på dette.

Jeg ser poenget ditt, Iset, men jeg tror det har sammenheng med at det også i enhver debatt om røyking blir et spørsmål om totalforbud eller ikke. Og når debatten blir såpass snever, er det ikke unaturlig at det trekkes paralleller til andre ting som i så fall også burde totalforbys, dersom det er helsepolitikk på samfunnsnivå man er opptatt av.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5569:8:::0:0

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 09:26   #119
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Generelt røykeforbud

Men når det gjelder mat så er det jo et mye større og mer sammensatt problem enn røyk? Hva skal man ta bort? Ikke fett, det er jo sunt. Sukker? Tja, det er jo alle enige om er usunt, men sukker er tilsatt i såpass mye mat at det blir et helsike å få bukt med det, vil jeg tro. Røyk er en relativt enkel sak i forhold. Så når det gjelder overvekt tror jeg ikke forbud mot mat er den rette veien å gå altså. Med røyk mener jeg absolutt det kan være en god idé.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 09:27   #120
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Generelt røykeforbud

Opprinnelig lagt inn av United, her.

..... Men i dag leste jeg røyking utgjør 30% helserisiko, usunn mat 30 og arv 10%.?.....

En overvektig røyker med dårlig matvaner og gener burde bli tilbudt nakkeskudd

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no