Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Krig i Europa i 2022?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-22, 09:13   #101
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.090
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

De fredsbevarende russiske styrkene er hvertfall skumle! Herlighet.

Nå hiver jeg meg ut på dypt vann, men fredsbevarende styrker pleier da ikke å gå inn i andre land/landområder og ta over styringen?

Jeg synes dette er skikkelig skummelt. Jeg har ikke helt troen på at NATO kommer til å gå inn militært, men antar at de kommer til å servere Russland en ganske kraftig pakke med sanksjoner. Og så forblir Luhansk, Donetsk og Krim russisk i overskuelig fremtid.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 10:48   #102
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.859
Blogginnlegg: 215
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Nei, det er vel bare Putin som anser dem som fredsbevarende.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 13:37   #103
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.526
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Veldig tydelig at alle er på tuppa, i hvert fall. En på rekruttskolen til eldste hadde sendt en spøkefull snap om russians at the gate, og utløst halloi på madla, i finnmark, i Stockholm og i NATO, før misforsåelsen ble oppklart.

Huff! Men nå lo jeg faktisk høyt!

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 13:51   #104
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.263
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.


Om ikke annet er det jo greit at det ikke er Guri Melby som er utenriksminister! :hørerpåpolitiskkvarter:

Har ikke fått hørt på radio, men er de veldig uenige? Generelt er det ikke store forskjeller mellom partiene i norsk utenrikspolitikk?

Var Georgia temaet? Det syns jeg er en vanskelig sak, fordi de er så forferdelig vant til å bli overkjørt og mishandlet av Russland (for å ikke bruke et styggere begrep), og virkelig lever i akutt fare for å bli det igjen. De ønsker seg selv et NATO-medlemsskap, og jeg syns det er rart at det ikke skal kunne diskuteres igjen. Så er spørsmålet om timing, selvsagt. Er det dumt nå, fordi det er en provokasjon, eller nødvendig nå, før Russland valser over dem igjen?



Men SÅ stor avstand er det ikke? Mest rolleforskjell, der Huitfeldt i sin rolle MÅ være mer diplomatisk, mens Melbye har mulighet til å presse mer?

Syns Guri har sagt mye lurt frem til nå i saken, jeg syns poenget hennes om rollen i sikkerhetsrådet var betimelig:
https://www.nettavisen.no/norsk-deba...OTZDyBGS3qtrik

Og om at vi burde støtte Ukraina mer aktivt med bistand:
https://www.tv2.no/a/14538292/?fbcli..._p__MTwib5e_zw

https://www.stortinget.no/no/Saker-o...Cw-CayfzEjZh-k


Jeg hopper litt fra stein til stein, på om man med folk som Putin ikke har noe annet valg enn å være veldig tydelig, for gir du dem lillefingeren, osv., eller om provokasjoner bare gjør ting verre. Men tror virkelig ikke Rødts "overlat Litauen til seg selv"-holdning vil hjelpe noe som helst for å roe ned Putin. Det er litt Champerlain over Rødt, i dette, føler jeg. https://forsvaretsforum.no/litauen-r...UoS2TebGEKWTSY

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 13:52   #105
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.263
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Sier litt om kildekritikken til NATO da.

Tror ikke de trodde det var SANT. Men de syns ikke det var spesielt morsomt heller, og definitivt ikke god overholdelse av taushetsplikt (snapen var en enorm overdrivelse av en faktisk situasjon).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 14:15   #106
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.349
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Har ikke fått hørt på radio, men er de veldig uenige? Generelt er det ikke store forskjeller mellom partiene i norsk utenrikspolitikk?

Var Georgia temaet? Det syns jeg er en vanskelig sak, fordi de er så forferdelig vant til å bli overkjørt og mishandlet av Russland (for å ikke bruke et styggere begrep), og virkelig lever i akutt fare for å bli det igjen. De ønsker seg selv et NATO-medlemsskap, og jeg syns det er rart at det ikke skal kunne diskuteres igjen. Så er spørsmålet om timing, selvsagt. Er det dumt nå, fordi det er en provokasjon, eller nødvendig nå, før Russland valser over dem igjen?



Men SÅ stor avstand er det ikke? Mest rolleforskjell, der Huitfeldt i sin rolle MÅ være mer diplomatisk, mens Melbye har mulighet til å presse mer?

Syns Guri har sagt mye lurt frem til nå i saken, jeg syns poenget hennes om rollen i sikkerhetsrådet var betimelig:
https://www.nettavisen.no/norsk-deba...OTZDyBGS3qtrik

Og om at vi burde støtte Ukraina mer aktivt med bistand:
https://www.tv2.no/a/14538292/?fbcli..._p__MTwib5e_zw

https://www.stortinget.no/no/Saker-o...Cw-CayfzEjZh-k


Jeg hopper litt fra stein til stein, på om man med folk som Putin ikke har noe annet valg enn å være veldig tydelig, for gir du dem lillefingeren, osv., eller om provokasjoner bare gjør ting verre. Men tror virkelig ikke Rødts "overlat Litauen til seg selv"-holdning vil hjelpe noe som helst for å roe ned Putin. Det er litt Champerlain over Rødt, i dette, føler jeg. https://forsvaretsforum.no/litauen-r...UoS2TebGEKWTSY

Melbye gjør seg bedre skriftlig enn muntlig, jeg synes hun høres veldig virrete ut. (Og så er det jo nettopp det - norsk utenrikspolitikk er ganske lik uavhengig av hvem som ytrer seg bortsett fra ytterkantene og dinosaurene, så det ble en litt pussig debatt generelt.)

Jeg synes generelt det høres mer givende ut å følge fransk og tysk linje i denne situasjonen, enn hva USA og Storbritannia pusher.

"Overlat landene til seg selv" er en slags fredsteori det også, men den innbefatter også at man prinsipielt da heller ikke skulle gjort noe i feks Rwanda heller, og da veit jeg ikke jeg, om prinsippet er viktigere enn etikken.

Angående NATO-medlemsskapene - jeg veit ikke om jeg liker at NATOs "klart alle skal få være med om de vil!"-erklæring fra Bucuresti i 2008 er så veldig lur, når det så ÅPENBART ikke er slik at alle egentlig får være med, og det fra russisk side (som man jo kanskje også kan prøve å forestille seg) ikke er så stilig å få amerikanske styrker lovlig plassert helt inntil egne grenser uten noe buffersone.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 14:17   #107
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.349
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Disclaimer:

Jeg overflatekommenterer med venstrehånda mens jeg egentlig lager faktureringsgrunnlag her, så ikke skyt meg om det blir for tabloid/ukorrekt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 14:18   #108
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.349
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

(Og så synes jeg det er vanskelig å høre Boris Johnson som noe annet enn "Pjuh! KRIG! Da glemmer folk festene mine! Nå skal vi samle folket! Krig på annen manns grunn! Bli'kke bedre enn det! Nå går ratingen min oppover snart!")

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 14:35   #109
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.902
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Det er absolutt det han sier.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 15:02   #110
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.263
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Ja, det er VIRKELIG krigshissing som kommer fra den kanten, men jeg OPPLEVER (med min venstrehånd, mens jeg sitter og tester nytt IT-system og klistrer leverandør oppetterveggen ) at hans hissing er "DE ANGRIPER NÅ!!! DET BLIR KRIG!! DET BLIR KRIG!!", mens det å si at Georgia må få lov å bestemme egne allianser ikke nødvendigvis er krigshissing, SELV OM det er provoserende for Russland.

(Og hvis ikke Ukraina og Georgia skal få velge, hva med Finland og Sverige? Eller Norge, for den del, med vår grense til Russland?)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 15:21   #111
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.853
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Tenker at han sjefen der borte er så narsissistisk og barnslig at det fort kan skje noe i kveld. 22.02.2022 kl. 20.22. Eller 22.02. elns.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 16:09   #112
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.349
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, det er VIRKELIG krigshissing som kommer fra den kanten, men jeg OPPLEVER (med min venstrehånd, mens jeg sitter og tester nytt IT-system og klistrer leverandør oppetterveggen ) at hans hissing er "DE ANGRIPER NÅ!!! DET BLIR KRIG!! DET BLIR KRIG!!", mens det å si at Georgia må få lov å bestemme egne allianser ikke nødvendigvis er krigshissing, SELV OM det er provoserende for Russland.

(Og hvis ikke Ukraina og Georgia skal få velge, hva med Finland og Sverige? Eller Norge, for den del, med vår grense til Russland?)

Men det er ikke et reelt valg for Ukraina og Georgia, for de vil ikke få være med uansett hvor mye de vil. Fordi NATO ikke vil. (Eller, summen av NATO.) Det er derfor jeg mener det er en prinsippkrig, og det provoserer meg, for det er et tomt prinsipp.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 16:21   #113
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.647
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Det blir kanskje mest semantisk, men jeg oppfatter prinsippet Norge m.fl. forfekter på vegne av NATO er alle land skal kunne søke om medlemskap og søknaden skal bli reelt behandlet. Og at det ikke skal være nedfelt at noen ikke vil få medlemskap uansett hvilke premisser de søker under. Hva som vil være realutfallet av en ukrainsk søknad i dagens politiske klima er jo åpenbart. Men det er likevel ikke helt det samme som at de ikke skal ha anledning til å søke. Det er likevel med på å gjøre denne konflikten smått absurd.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 16:22   #114
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.647
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Men jeg er svak for prinsipper, da. Også de tomme.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 16:27   #115
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.817
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Men altså, nå HAR jo Russland begynt invasjonen av et annet land. Det skal ikke mye til før dette eskalerer skikkelig.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 16:30   #116
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.349
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Jeg mener tomme prinsipper bidrar til krig. Når de sitter rundt bordet og sier "Ukraina skal få bli medlem", men egentlig mener "selvfølgelig blir ikke Ukraina medlem", så vet både NATO og Russland at det de egentlig mener er å demonstrere makt mot Russland, ikke noe annet. I mine øyne en unødvendig pissekonkurranse.

Om NATO reelt hadde ment at stater selv skulle få bestemme om de ville søke eller ikke, hadde de åpnet for at stater kan søke. Og det har ikke blitt åpnet for Ukraina, altså denne MAP-greien (membership action plan), på tross av at Ukraina har ønsket det. (Så vidt jeg husker.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 16:34   #117
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.349
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Men altså, nå HAR jo Russland begynt invasjonen av et annet land. Det skal ikke mye til før dette eskalerer skikkelig.

Russland mener at de har anerkjent to republikker som ønsker å bryte ut av Ukraina, hvor hoveddelen av befolkningen har russisk pass, og at de sender inn fredsbevarende styrker for å sikre en trygg overgang fra Ukraina til uavhengig republikk og trygge russisk befolkning. Ikke at de har invadert Ukraina. De anerkjente Donetsk og og Luhansk som uavhengige først.



Jeg mener ikke å være russernes bestevenn her, eller si at det er riktig det som skjer, altså.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 16:44   #118
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.349
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Det er for øvrig denne jeg sikter til, fra NATOs erklæring etter møtet i Bucuresti i 2008:

Sitat:

NATO welcomes Ukraine’s and Georgia’s Euro-Atlantic aspirations for membership in NATO. We agreed today that these countries will become members of NATO. Both nations have made valuable contributions to Alliance operations. We welcome the democratic reforms in Ukraine and Georgia and look forward to free and fair parliamentary elections in Georgia in May. MAP is the next step for Ukraine and Georgia on their direct way to membership. Today we make clear that we support these countries’ applications for MAP. Therefore we will now begin a period of intensive engagement with both at a high political level to address the questions still outstanding pertaining to their MAP applications. We have asked Foreign Ministers to make a first assessment of progress at their December 2008 meeting. Foreign Ministers have the authority to decide on the MAP applications of Ukraine and Georgia.

(Min utheving.)

(Hentet herfra: https://www.nato.int/cps/en/natolive...texts_8443.htm )

... i denne fra the New Yorker: https://www.newyorker.com/news/annal...ves-on-ukraine
.. foreslår blant annet Bernie Sanders at man lar Ukraina adoptere Finland-nøytralitets-modellen, og John Mearsheimer (offensiv realist og professor i internasjonale relasjoner) snakker også om dette som jeg mener et et tomt prinsipp og at det gjør mer skade enn nytte. (Han vil helst at USA skal yppe på Kina i stedet, i samråd med Russland, men so be it.) Og så er det da dessverre noen sånne Trumpenablere som også snakker om det samme, men blind høne kan også finne korn.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 16:45   #119
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.647
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg mener tomme prinsipper bidrar til krig. Når de sitter rundt bordet og sier "Ukraina skal få bli medlem", men egentlig mener "selvfølgelig blir ikke Ukraina medlem", så vet både NATO og Russland at det de egentlig mener er å demonstrere makt mot Russland, ikke noe annet. I mine øyne en unødvendig pissekonkurranse.

De sier jo "vi kan ikke utelukke for evig tid at Ukraina skal få bli medlem", mens det er akkurat det Putin har stilt som betingelse. At situasjonen akkurat nå (og i overskuelig framtid) tilsier at Ukraina ikke ville fått godkjent noe søknad nå er egentlig irrelevant. (Eller egentlig realpolitisk alt som burde bety noe, derfor: )

For å snu poenget ditt så kan man jo like gjerne hevde at Putins krav om evig utelukkelse av Ukraina er å demonstrere makt overfor NATO, fordi både Putin og NATO vet at det er et premiss NATO aldri vil gå med på. At det er en unødvendig pissekonkurranse er jeg helt enig i, men ikke at NATO er skyld i den. De kunne ikke respondere annerledes på Putins krav.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 16:48   #120
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.349
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

De sier jo "vi kan ikke utelukke for evig tid at Ukraina skal få bli medlem", mens det er akkurat det Putin har stilt som betingelse. At situasjonen akkurat nå (og i overskuelig framtid) tilsier at Ukraina ikke ville fått godkjent noe søknad nå er egentlig irrelevant. (Eller egentlig realpolitisk alt som burde bety noe, derfor: )

For å snu poenget ditt så kan man jo like gjerne hevde at Putins krav om evig utelukkelse av Ukraina er å demonstrere makt overfor NATO, fordi både Putin og NATO vet at det er et premiss NATO aldri vil gå med på. At det er en unødvendig pissekonkurranse er jeg helt enig i, men ikke at NATO er skyld i den. De kunne ikke respondere annerledes på Putins krav.

Jeg mener de er medskyldige i pissekonkurransen på likefot, men det er den direkte formuleringen (i mitt forrige innlegg her) "We agreed today that these countries will become members of NATO" som er ... teit! For det stemmer jo ikke! Og da må den enten være ufattelig klønete, eller bevisst provoserende. Og med Bush som president i USA da? Tja, det kan ha vært både klønete og bevisst provoserende, forsåvidt. Men ikke i tråd med hva feks Frankrike og Tyskland ønsket.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no