Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tre dresser ødelagt i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-07, 10:27   #101
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.082
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Selvfølgelig kan det være uhell. Hvorfor kan det ikke det?

Mener ikke at barnehagen har rett, men mener at man ikke kan kreve noe annet enn å få sagt hva man mener.
Ville skrevet et brev og forklart barna, og satset på at det ble bedring.

Fordi uhell som det er så sannsynlig at inntreffer at det skjer med tre søsken på samme dag, ikke kan kalles et uhell i min verden *statistiker*.
Men ellers er jeg enig i at man neppe kan kreve å få dressene erstattet, men hvis det stadig er issuer rundt klær synes jeg jo det er relativt alvorlig.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 10:29   #102
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Jeg misunner de som har så god råd at de har råd til tre-fire vinterdresser pr. sessong. For Amors del, som har tre barnehagebarn, betyr det 12 vinterdresser.

Voksne rettleder barns lek stadig vekk. Nei, ikke klatre der, det er ikke lov, du kan falle ned. Ikke gå ut i den sølepytten før du har fått støvlene på deg. Nå regner det, da tar vi på regntøy. Nå snør det, da tar vi på vinterdressen. SELVFØLGELIG er det opp til de voksne, ansvarlige å passe på barna, også når de leker. En hver oppegående sjel med puls ville sagt "Nei, ikke skli der, skli heller der hvor det er snø".

Tre dresser på en dag er uakseptabelt. Ja, det kan skje (det har vi jo fått bevist), men det skal ikke skje. Og at de ansatte ler det bort. Hoho, jeg hadde sett rødt!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 10:37   #103
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Krev at de erstatter. Soleklart. Om de står og SER på at ungene ødelegger klærene sine, så må de også ta ansvar for det.

Hallo! Helt enig!!

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 10:38   #104
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Fordi uhell som det er så sannsynlig at inntreffer at det skjer med tre søsken på samme dag, ikke kan kalles et uhell i min verden *statistiker*.
Men ellers er jeg enig i at man neppe kan kreve å få dressene erstattet, men hvis det stadig er issuer rundt klær synes jeg jo det er relativt alvorlig.

Jeg bare vet at barnehagen til poden hadde de strødd mer eller mindre HELE barnehagen. Ikke ofte de er nødt til det. Skal lite til for at det skjer sånne uhell da og jeg ser i allefall at det blir veldig vanskelig å slippe barna ut å leke hvis de ikke skal kunne sitte eller krabbe eller noe som helst på grusen.

Enig på det siste der. Er forskjell på at dette skjer en gang eller om det er gjentatte problemer.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 10:41   #105
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.082
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Jeg bare vet at barnehagen til poden hadde de strødd mer eller mindre HELE barnehagen. Ikke ofte de er nødt til det. Skal lite til for at det skjer sånne uhell da og jeg ser i allefall at det blir veldig vanskelig å slippe barna ut å leke hvis de ikke skal kunne sitte eller krabbe eller noe som helst på grusen.

Enig på det siste der. Er forskjell på at dette skjer en gang eller om det er gjentatte problemer.

Enig i at det er vrient, men her høres det vel strengt tatt ikke ut som om problemet var litt krabbing på grus, ut fra ped leders gjenfortelling. Jeg reagerer egentlig mest på den generelle likegyldigheten det høres ut som om hun har til dette, og når det ble nevnt at det hadde vært andre issuer med klær før, synes jeg at det er enda mindre akseptabelt.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 10:45   #106
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg misunner de som har så god råd at de har råd til tre-fire vinterdresser pr. sessong. For Amors del, som har tre barnehagebarn, betyr det 12 vinterdresser.

Voksne rettleder barns lek stadig vekk. Nei, ikke klatre der, det er ikke lov, du kan falle ned. Ikke gå ut i den sølepytten før du har fått støvlene på deg. Nå regner det, da tar vi på regntøy. Nå snør det, da tar vi på vinterdressen. SELVFØLGELIG er det opp til de voksne, ansvarlige å passe på barna, også når de leker. En hver oppegående sjel med puls ville sagt "Nei, ikke skli der, skli heller der hvor det er snø".

Tre dresser på en dag er uakseptabelt. Ja, det kan skje (det har vi jo fått bevist), men det skal ikke skje. Og at de ansatte ler det bort. Hoho, jeg hadde sett rødt!

Jeg har puls! (Det vet jeg, for jeg har pulsklokke til å bevise det ) Går oppreist gjør jeg også. Og jeg blander meg minimalt borti barnas lek. Kun hvis de utsetter seg selv eller andre for FARE.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 10:49   #107
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Jeg syns det har en viss verdi å lære barna at de skal være forsiktige med tingene sine også, jeg. Jeg tror ikke det er så heldig om barna vokser med en holdning til dresser og andre ting som sier at "Bare ødelegg og utfold deg, du. Mamma kjøper ny". Det er en middelvei mellom sunn utfoldelse i lek og ren uvørenhet og likgyldighet til at ting har en verdi. Jeg lar for eksempel ikke Vesla løpe i saltvann med dyre joggesko selv om været tilsier at det ikke er så farlig å bli våt på bena. Jeg syns det er viktig å ta vare på tingene mine, og vil gjerne at barnet mitt skal lære det samme.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 10:52   #108
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns det har en viss verdi å lære barna at de skal være forsiktige med tingene sine også, jeg. Jeg tror ikke det er så heldig om barna vokser med en holdning til dresser og andre ting som sier at "Bare ødelegg og utfold deg, du. Mamma kjøper ny". Det er en middelvei mellom sunn utfoldelse i lek og ren uvørenhet og likgyldighet til at ting har en verdi. Jeg lar for eksempel ikke Vesla løpe i saltvann med dyre joggesko selv om været tilsier at det ikke er så farlig å bli våt på bena. Jeg syns det er viktig å ta vare på tingene mine, og vil gjerne at barnet mitt skal lære det samme.

Joda, alt med måte. Men jeg syns det er unødvendig å løpe etter ungene å kommandere "ikke ak der, ikke tråkk i søla, ikke slik og ikke sånn" når de er ute og leker, og SPESIELT i barnehagen. Utstyret må tilpasses til bruken. Det er ikke barnet som må tilpasse aktiviteten etter utstyret.

Jeg mener at både yttertøy og sko (til og med sommertøy) må tåle barnas bruk. De må tåle å bli våte, de må tåle sand, søle og klatring. Utstyret må tåle en skogstur, eller lek i barnehagen. Ellers er det utstyret det er noe galt med, mener jeg. Jeg ville aldri kjøpt sko til mine barn som ville blitt ødelagt om de fikk vann på dem.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 10:54   #109
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg har puls! (Det vet jeg, for jeg har pulsklokke til å bevise det ) Går oppreist gjør jeg også. Og jeg blander meg minimalt borti barnas lek. Kun hvis de utsetter seg selv eller andre for FARE.

Så hvis barna leker i sølepyttene med sandaler, er det greit? Jeg synes det er bra at du ikke jobber i barnehage (du gjør ikke det, gjør du?) for jeg er ganske sikker på at de voksne har som ansvar å påse at barna er riktig kledd for vær og vind, at de ikke utsetter seg selv eller andre for fare og at de ikke ødelegger leker, klær eller utstyr tilhørende barnehagen, seg selv eller andre.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 10:56   #110
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Så hvis barna leker i sølepyttene med sandaler, er det greit? Jeg synes det er bra at du ikke jobber i barnehage (du gjør ikke det, gjør du?) for jeg er ganske sikker på at de voksne har som ansvar å påse at barna er riktig kledd for vær og vind, at de ikke utsetter seg selv eller andre for fare og at de ikke ødelegger leker, klær eller utstyr tilhørende barnehagen, seg selv eller andre.

Ja, det er greit om de leker i sølepytter med sandaler. Er det sandal-vær så bruker de sandaler, og er det sølepytter så blir de våte. Foretrekker da at de ikke bruker sokker i sandalene så de slipper å gå våte og kalde på beina.

Det er også greit om de leker i gresset med lyse klær og risikerer grønske, går på skogstur i joggesko selv om det kan være vått noen steder, eller leker på stranda selv om de får sand i trusa.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 10:59   #111
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det er også greit om de leker i gresset med lyse klær og risikerer grønske, går på skogstur i joggesko selv om det kan være vått noen steder, eller leker på stranda selv om de får sand i trusa.

Det er jo også helt greie ting å gjøre som bare gir alminnelig slitasje.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 11:00   #112
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det er jo også helt greie ting å gjøre som bare gir alminnelig slitasje.

Men joggesko på stranda syns du altså ikke er allminnelig slitasje?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 11:04   #113
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Men joggesko på stranda syns du altså ikke er allminnelig slitasje?

Da misforsto du nok litt. Jeg ville stoppet henne om hun var på vei ut i saltvann med joggesko på. Fordi det gir unødvendig slitasje, og fordi hun er stor nok til å forstå hvorfor det ikke er lurt. Her ville jeg gått for korreksjon fremfor lek i fri utfoldelse. På lik linje med at jeg ville stoppet henne fra å ødelegge dressen. Saltvann + skinn er en veldig dårlig kombinasjon. :erfaren:


Forresten var det bare et eksempel på hva slags utfoldelse jeg ville gått inn og korrigert. Poenget var at jeg syns barna skal lære å ta vare på tingene sine selv om de utfolder seg i lek.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 11:05   #114
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Ja, det er greit om de leker i sølepytter med sandaler. Er det sandal-vær så bruker de sandaler, og er det sølepytter så blir de våte. Foretrekker da at de ikke bruker sokker i sandalene så de slipper å gå våte og kalde på beina.

Det er også greit om de leker i gresset med lyse klær og risikerer grønske, går på skogstur i joggesko selv om det kan være vått noen steder, eller leker på stranda selv om de får sand i trusa.

Normal slitasje, skitne klær osv. er selvsagt bare å vente, men her er det snakk om tre ødelagte vinterdresser på en dag.

Jeg lar ikke min jentunge leke i sølepytter i sandaler, men det er sikkert mest fordi jeg tør å ta ansvar og blande meg inn i barnets lek når jeg ser at her må jeg bruke av min erfaring og sko barnet rett.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 11:06   #115
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.797
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Synes det høres utrolig lettvint ut fra barnehagen sin side, dette
De kan da ikke bare stå å se på at barna ødelegger dressene sine.
Skjønner godt at du ble fortvilet

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 11:12   #116
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.082
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Men joggesko på stranda syns du altså ikke er allminnelig slitasje?

Nei, selvfølgelig ikke - ikke ute i vannet. Jeg synes heller ikke det er naturlig å gå med sandaler i sølepytter jeg altså. Jeg gjør jo ikke det selv? Hvis jeg tar på barnet mitt sandaler i sandalvær, men med sølepytter, opplyser jeg da om at han bør la være å gå i sølepyttene? Og er det et eldre barn, ville jeg iallfall blitt irritert om han gjorde det.
Her er det jo snakk om å lære barn å bruke sunn fornuft ift vær, føre og påkledning, som Kasia sier; og også en prinsipell greie rundt at man ikke kan kjøpe nytt av alt hele tiden. Det er jo snakk om oppdragelse rett og slett, ting vi er ansvarlig for å lære barna våre.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 11:26   #117
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jo men altså. For det første er vi et godt stykke ut i sesongen, og dressene er allerede ganske slitt etter aking og klatring og sandkasselek. De er svekket. Når så ungene syns det er veldig moro å ake på et sted med for lite snø, så utsettes dressene for ekstra slitasje. Når stoffet da allerede er svekket kan det lett bli flenger.

Jeg syns det er vesensforskjell på å nekte barna å gjøre ting som utsetter dem selv eller andre for risiko, med liv og helse som innsats, og det å nekte dem å gjøre ting som kan skade KLÆRNE. Klær er i mine øyne bare ting, og klærne er der for å beskytte BARNA mot "slitasje" og skader.

(Vi pleier å si til ungene at de ikke må ake på bart fjell i bare shorts, for de skrubber seg på ryggen.... men med dress på setter vi ikke slike begrensninger.)

Det er mulig du driter penger, men folk flest gjør ikke det og invisterer i gode dresser som er ment å holde ungen varm og tørr igjennom vinteren.

Min unge er bare 3 men han er heldigvis så oppegående at han forstår hva jeg mener om jeg ber han om ikke å skli der det ikke er snø for da blir dressen ødelagt. Det har ingenting med å hindre barns naturlige lek, det har med å sørge for at man etter endt lek fremdeles har en varm dress til ungen.

I barnehagen til minstemann får ungene beskjed om å bruke rumpeakebrett om de skal skli der det er fare for at dressen blir ødelagt....

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 11:30   #118
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg har nå omsider lest hele tråden, og må innrømme at jeg er overrasket. Er det bare jeg og Tebasile som syns at ungene må få leke og bruke klærne sine, selv om de risikerer å ødelegge dem?

Leke i piggtrådgjerdet er jeg enig i at man sier nei til, men ake på rompa? Det er i mine øyne helt naturlig lek, og man sørger for at barna har dresser som er slitesterke nok til det klimaet man bor i. Har man snøfrie vintere så må man kjøpe dresser som tåler aking, klatring og sandkasselek.

Mener dere virkelig at både dere og de ansatte i barnehagen skal stå og dirigere barnas lek slik at de ikke skal risikere å ødelegge dressene sine? Hva skal de få lov til ute, da? Trille dukkevogn og sitte pent på benken?

Jeg er ikke redd for klærne til ungene mine, men jeg tror at du også ser at det er stor forskjell på å "sitte pent på benken" og å ake i en grusbakke.

I vår barnehage er det på med regnbukse når det ikke er snø, men mye grus. Regnbuksene må vi regne med blir hardt brukt.

Dessuten synes jeg ikke det er feil å sette grenser for ungene - jeg har unger som klatrer, hopper og spretter masse, men de tenker seg også såpass om at de hvis jakken henger igjen i en kvist, så må de "rygge" og få løs jakken, før de kan klatre videre. Jeg synes ikke dette er begrensende - det lærer de å ta hensyn! Jeg mener at unger også må ha forståelse for at man ikke bare kan kjøpe nye ting når det går i stykker - og dette gjelder bare klær og leker.

Hvis man drar denne saken litt videre til et annet område - det er mange unger som ikke skjønner seg på å ta vare på noe, men som bare gyver på og ikke bryr seg om de dermed ødelegger leker mm. Slike barn som ikke har fått satt noen grenser for oppførselen, synes jeg faktisk lider under dårlig oppdragelse.

Til amor - jeg synes også at dette er for dårlig innsats av barnehagen. Håper du får tatt det opp!

  Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 11:40   #119
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Forresten husker jeg siste året gutten min gikk i barnehagen at mange av guttene av en eller annen grunn syntes det var så morsomt å løpe bortover asfalten og slenge seg ned på kne og skli bortover. Sikkert fordi fotballspillere gjør sånt... Det gjorde de selvsagt bare med dress, ellers fikk jo knærne unngjelde.

Jøss. SYnes du faktisk at dette er bra? Du lærer jo dermed guttungen at det er helt "lov" til å ødelegge klærne sine? For dette er jo ikke vanlig slitasje, det er å ødelegge. I mine øyne ihvertfall.

  Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 11:53   #120
KlaraKu
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 121
KlaraKu er litt kulKlaraKu er litt kul
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Jeg mener at det er ikke noe problem å lære barna å ta litt vare på klærne sine UTEN at det btyr at man hemmer dem i leken.
Hadde min gutt sklidd fortover asfalten i dressen sin, slik bina forteller, ja, så hadde jeg bedt han stoppe med det fordi dressen hans ikke tåler det. Og det tror jeg en gutt på snart 5 år hadde forstått.

Hvis barna dine, bina, tegner på dukkene sine, knuser bilene sine med vilje, klipper sund kosedyrene sine ol., ville du sagt det også var greit fordi de trenger og utfolde seg og det var jo bare en LEK?

Jeg synes det er viktig at barn lærer å ta vare på tingene sine, både klær og leker.
Og det betyr IKKE at de ikke få leke.
Men synes godt man kan si til barna, både i barnehagen og hjemme, at de ikke får ake på rompa på grusen, fordi da sliter de ut klærne sine. Og jeg har heller ikke råd til 3 dresser pr vinter.

KlaraKu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no