Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sorterer du klesvasken?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Hvordan sorterer du klesvasken?
Putter inn hummer og kanari sammen i maskinen 2 0,91%
Skiller ut ull, resten går inn sammen 4 1,82%
Skiller klærne i minst tre kategorier 42 19,09%
Skiller klærne i minst fire kategorier 60 27,27%
Skiller klærne i fem eller flere kategorier 110 50,00%
Jeg vasker ikke klær 2 0,91%
Deltakere: 220. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-08, 17:55   #101
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.510
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

6 kategoriar her: 60 lys, 60 mørk, 40 lys, 40 mørk, 40 raud/rosa og ull/ting som treng "spesiell" vask.
Ja, vi har jenter i hus ettersom vi har eigen rosa skittentøyssortering

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 17:57   #102
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Hvordan ser vaskerutinene deres ut, dere som sorterer så enormt? Dere må jo ha lite å vaske? Jeg synes ikke jeg gjør annet, og etter at jeg (etter råd fra guru Mim) kuttet ned på vaskingen måtte jeg jo kutte ned på sorteringen også så jeg fikk vasket det jeg skulle ha når jeg ville ha det. Hadde jeg sortert så mye som enkelte her hadde jo maskinen gått døgnet rundt, ser jeg for meg.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 17:59   #103
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Et spørsmål.

Hva vasker dere på 90 grader?



:vasker håndklæer og sånt på 60 grader. er ikke det nok da?:

Bæsjekluter, og så fyller jeg opp maskina med håndduker og sengetøy. Ja, jeg vet det ikke trengs, men jeg kommer til å fortsette med det så lenge vi har bleiebarn.
Når jeg har en ENØK-periode hender det jeg vasker ei og anna klute-maskin på 75. Men jeg liker det ikke

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 18:16   #104
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Vi har:

- ull
- håndvask
- kulørt finvask
- kulørt 40 grader
- kulørt 60 grader
- hvit finvask
- hvit 40 grader
- hvit 60 grader
- hvit kokvask

Jeg er veldig glad i å vakse klær. Litt sånn meditasjon å putte inn skittent, ta ut det rene, henge opp, legge bort, i det hele tatt liker jeg å vaske klær

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 18:19   #105
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Glemte helt den røde/rosa vasken, der har vi også finvaks, 40 grader og 60 grader. Vet ikke helt hvorfor ikke jeg vasker det sammen med annet kulørt tøy men det har nå en gang blitt sånn.

Opprinnelig lagt inn av Trois, her.

Vi har:

- ull
- håndvask
- kulørt finvask
- kulørt 40 grader
- kulørt 60 grader
- hvit finvask
- hvit 40 grader
- hvit 60 grader
- hvit kokvask

Jeg er veldig glad i å vakse klær. Litt sånn meditasjon å putte inn skittent, ta ut det rene, henge opp, legge bort, i det hele tatt liker jeg å vaske klær

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 18:22   #106
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Farget 40 eller 60 ettersom hva som er der.
kokvask 90 : sengetøy og håndkllær uansett farger
Hvitvask 40/60
Ull
Yttertøy som dresser, regntøy osv vaskes for seg, uten tøymykner


Tja, det ble 5 kategorier det.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 18:26   #107
Donald
Superduperaktiv
 
Donald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 751
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Har en dunk, klærne sorteres i det øyeblikket det skal inn i maskinen.

Sånn er det her også. Har ikke plass til alle dunkene. Jeg har vaskerom ikke vaskehall.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 18:28   #108
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Sorterer hvitt, ull, lyst, mørkt, og håndkler/kluter.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 18:35   #109
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.870
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Vi har en stor skittenstøyskurv med to rom og der sorterer jeg farget og hvitt for seg.
Vasker etter: hvit 40C, hvit 60C, mørkt 40C, mørkt 60C, egen for rødt, dresser uteklær uten skyllemiddel og ullvask hvit og farget....

VAsker minst en vask om dagen.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 18:49   #110
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Mannen er sorteringsnazi. Jeg er ikke det, og har derfor fått forbud mot å nærme meg klesvasken.
Aldri så galt at det ikke er godt for noe...

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 19:06   #111
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Vi har én dunk, og det som er oppi den sorteres i:

Håndklær, kluter og sengetøy 90 grader
Undertøy og sokker 60 grader
Mørk 40
Lys 40
Hvit 40
Mørk ull 40
Lys ull 40
Håndvask (ligger nederst, leeenge)

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 19:30   #112
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg måtte krysse av for at jeg ikke vasker klær. det er faktisk min mann som gjør det 99% av tiden.
Han sorterer og styrer på.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 19:32   #113
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Mathias sin mamma, her.

Mannen er sorteringsnazi. Jeg er ikke det, og har derfor fått forbud mot å nærme meg klesvasken.
Aldri så galt at det ikke er godt for noe...

Ønsker meg en mann lik din.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 21:21   #114
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Og jeg trodde jeg sorterte mye...i dette selskapet blir jeg jo rent for vaskesjuske å regne.

*Mørk 40 (rødt, svart, blått, grønt osv)
*Lys 40 (rosa,lysblå,grå osv)
*Undertøy 60 (herunder alle farger, sokker osv. Ingen problemer med misfarging)
*Håndklær/sengetøy 60 (Farger ingen hindring)
*Ulltøy 40 (lys rosa og blå om hverandre ja!)
*Mopper og kluter 90
*Utetøy 40 (uten skyllemiddel)

Også er det noen ytterst få tøy som håndvaskes (les:brukes svært sjelden)

Ser jo utfra andre svar her at jeg burde delt opp i flere kategorier, men i stedenfor slår jeg ofte heller sammen et par (håndklær og undertøy).

Sorterer forøvrig i trådkurver i et eget skap på badet. Veldig fornøyd med det systemet.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 21:46   #115
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Vi har tre kurver på badet; en for 60, en for 40 og en for ull. Ei vennine av meg synes det er ekkelt og vaske sine egene truser sammens med handdukene sine. Lurer litt på om hun er redd for at maskina ikke klarer og vaske rent? Sære kvinnfolk.

__________________
Ekorn med Ekornungen 0306 Nøtteliten oktober 2010
Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 21:48   #116
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg skjønner jo at jeg må være en vaskesjuske. Iblant har hvite klær et lett gråslør, eller et lett rosaslør, alt ettersom.
Og mine barn har MANGE stripete gensere.

(men: jeg hadde flere kategorier enn dem jeg krysset av, da jeg begynte å telle nøye etter)

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 21:48   #117
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Foresten så sorterer jeg jo ut spesialvask som vinterdress og regntøy, men det gidder jeg ikke telle med.

__________________
Ekorn med Ekornungen 0306 Nøtteliten oktober 2010
Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 21:55   #118
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

hehehe. fett tema. og jeg trodde jeg var en liten vaskenazi?? reine pingla.
vi har 4 dunker; lys, mørk, kok og ull.
yttertøy og dresser o.l tar jeg på sparket. dunkene er fra ikea og tar ganske nøyaktig en maskin. praktisk hos oss!! hater at klesvaske hoper seg opp!!
har vi nytt kulørt tøy, vasker jeg det en gang eller to separat MED salt i maskinen. dette skal visstnok binde farge. og 60 grader.
hos oss er det litt nazi på at klær må kunne vaskes!! bunadskjorta får en håndvask, med zalo, en gang iblant

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 21:57   #119
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Skiller klærne i minst tre kategorier

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 22:04   #120
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.614
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Det er kun en ting jeg er husmoraktig i og det er klesvasken. Ingen rører klesvasken utenom jeg. Jeg sorterer. Jeg har en felles dunk på badet. Den bæres ned på vaskerommet hver dag. Der har mange dunker.
-60 grader hvitt
-60 grader lyst
-60 grader mørkt
-40 grader lyst
-40 grader mørkt
-ullkurven
-diverse kurven
-yttertøy

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klesvask


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no