Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-08, 21:15   #101
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.578
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Pffft. Den snurten der kunne jeg dratt på 50 av innleggene i denne tråden. Det var min tur til å plukke på noen nå.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 21:21   #102
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Jeg skjønner bare ikke hvordan det går an å ha fordommer mot et menneske fordi h*n kommer fra her eller der i landet!
Hva med andre deler av verden da?

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 21:22   #103
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.332
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Jeg skjønner bare ikke hvordan det går an å ha fordommer mot et menneske fordi h*n kommer fra her eller der i landet!
Hva med andre deler av verden da?

Det kommer jo selvfølgelig an på om de er fra sentrale eller grisgrendte strøk i andre land.


Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 21:23   #104
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det kommer jo selvfølgelig an på om de er fra sentrale eller grisgrendte strøk i andre land.


Ahh- nettopp!

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 21:25   #105
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.172
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Jeg skjønner bare ikke hvordan det går an å ha fordommer mot et menneske fordi h*n kommer fra her eller der i landet!
Hva med andre deler av verden da?

Folk fra andre deler av verden har jeg selvsagt også fordommer mot. Noe annet skulle jo tatt seg ut.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 21:33   #106
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Folk fra andre deler av verden har jeg selvsagt også fordommer mot. Noe annet skulle jo tatt seg ut.

Selvfølgelig! Nå skal jeg se "Frustrerte fruer". Der finns ingen fordommer..

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 21:47   #107
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Jeg skjønner bare ikke hvordan det går an å ha fordommer mot et menneske fordi h*n kommer fra her eller der i landet!
Hva med andre deler av verden da?

Hehe, jeg skjønner ikke hvordan det går an å ikke ha en formening om væremåte og holdninger når man møter mennesker fra andre steder i verden.

For eksempel så oppfører jeg meg mer høflig og mer privat ovenfor en som kommer fra Japan enn en som kommer fra Australia ved første møte.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 22:53   #108
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.219
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Jeg skjønner bare ikke hvordan det går an å ha fordommer mot et menneske fordi h*n kommer fra her eller der i landet!
Hva med andre deler av verden da?

ALLE har fordommer. Ellers ville det bare vært umulig å forholde seg til verden rundt oss. Da ville hjernen måttet begynne på scratch hver gang den møtte på en ny situasjon. Det ville vært helt uholdbart om vi ikke kunne sortere på en eller annen måte.

Forskjellene er
- som Skilpadda sier: En ting er å grovsortere, en annen er å si: Å, du er fra X, da er du jo SÅNN
- om du selv er klar over at du har fordommer, og håndterer dem som det, og ikke som fakta

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 23:53   #109
ILY
Multitasker
 
ILY sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
Innlegg: 1.313
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Vil ikke si at jeg har direkte fordommer mot mennesker fra andre deler av landet, men fordommer mot andre har jeg nok. Men det går på type personligheter.

Eller, faktisk så har jeg fordommer mot et "folkeslag"! Og de kommer fra min egen bygd! Det å være innflytter i en liten dritt bygd som er full av jantelov og bygdedyr er ikke gøy! Sånn sett så skulle bygda vært avskaffet for lenge siden!! Da koser jeg meg heller med å være anonym i en litt større by der jeg selv kan velge hvem jeg vil omgås og være meg selv uten at noen "overvåker" meg 24t i døgnet

__________________
Mamma til Lillemann 06 og Litjpia 09
ILY er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 00:34   #110
Anjutik
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 9
Anjutik har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Nei, det har jeg slett ikke.
Det er personligheten som teller ikke hvor man kommer fra.

__________________
Mamma til en skjønn gutt, 2000 modell
Vi tar kampen mot kreft
Anjutik er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 00:36   #111
mumrik
Egenial
 
mumrik sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.570
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av Anjutik, her.

Nei, det har jeg slett ikke.
Det er personligheten som teller ikke hvor man kommer fra.

Men blir ikke personligheten påvirket av hvor man vokser opp?

Det er nesten som kulturell evolusjon. I Bergen har man i alle tider vært avhengig av å kunne rope over fiskeklaskene, og det er de mest høylydte personlighetene som har klart seg best.

__________________
Why did you do it? Why?! Why?! You fucked-up, crazy-ass, weirdo beaver!
mumrik er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 00:47   #112
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Monsoon og Polyanna.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 08:11   #113
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.856
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Jeg har en tendens til å oppfatte bergensere som litt kravstore, høylydte og sytete, men tonefallet i dialekten må nok ta en del av skylden.

Her på bygda er det absolutt en del trauste folk som er opptatt av traktorer og danseband, jeg ser ingen grunn til å blånekte på det og bli fornærmet. Nye folk og nye ting generelt er litt skummelt for mange.

Jeg har forresten opplevd en del fordommer fra oslofolk, en del har et meget unyansert syn på Oslo vs resten av landet.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 08:27   #114
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Jeg har vel mine fordommer, jeg som de fleste andre. Men en ting som morer meg litt er at så mange bergensere skriver "eg" selv om de skriver på bokmål. Hver gang jeg ser et innlegg der noen har skrevet "eg", må jeg kikke på hvor de kommer fra, og i ALLE tilfellene jeg har sett er de fra Bergen. Det slår aldri feil. Samme med feks. hytten, jenten osv.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Sist redigert av Dixie Diner : 26-03-08 kl 08:39.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 08:31   #115
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

har forresten opplevd en del fordommer fra oslofolk, en del har et meget unyansert syn på Oslo vs resten av landet.

Jeg tror slike ting går like mye begge veier. Gudene skal vite jeg som Osloboer har opplevd enorme fordommer fra bygdefolk med mindreverdighetskompleks.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 08:56   #116
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.020
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Det er nesten så jeg vurderer å skaffe meg noen fordommer mot folk fra de ulike landsdelene nå. Kanskje jeg slutter å bli så overrasket over hvor forskjellige folk er da?

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 09:30   #117
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.699
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Selvfølgelig

De stikker ikke så dyrt, men jeg møter mange nok fra deler av landet som holder liv i fordommene mine iallefall. Kanskje det ikke er fordommer direkte, men jeg har har en klar formening om hvordan man er ut fra hvor man kommer fra.

SKal man lage liste og eller?

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 09:35   #118
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.699
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Jeg hadde! Tidligere kjente jeg ingen trøndere bortsett fra avdelingskontoret vårt i Trondheim. Og der var alle utrolig "sytete" og oppførte seg som om de hadde mindreverdighetskomplekser iforhold til Oslokontoret osv. Vi var så sinnsykt lei sytingen til trønderne. Men jeg ser nå i etterkant at det sannsynligvis var utrolig dårlig arbeidskultur ved den avdelingen.

Enn det da! - og vi trøndere som er så veldig trivelige da!

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 10:21   #119
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror slike ting går like mye begge veier. Gudene skal vite jeg som Osloboer har opplevd enorme fordommer fra bygdefolk med mindreverdighetskompleks.

Behøver virkelig ikke ha mindreverdighetskompleks for å ha fordommer mot Oslo folk altså. Det går utrolig bra å ha fordommer mot Oslo folk med god selvfølelse også.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 10:22   #120
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av konemor, her.

Behøver virkelig ikke ha mindreverdighetskompleks for å ha fordommer mot Oslo folk altså. Det går utrolig bra å ha fordommer mot Oslo folk med god selvfølelse også.

Det gjør det sikkert. De jeg har møtt har hatt kraftig mindreverdighetskompleks.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
eplekjekk, fordommer, hedmarkinger, nordlendinger, oslolosen, rogalendinger, samer, trygge oslo, trøndere


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no