Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du slått på varmen hjemme?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-22, 11:43   #101
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.910
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du slått på varmen hjemme?

Nei, vi skal prøve å drøye så lenge som mulig fordi gulvvarmeanlegget vårt trekker så uhorvelig mye strøm. Men vi må vel skru på snart.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-22, 12:24   #102
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.494
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har du slått på varmen hjemme?

Jeg mener å huske at vi ikke har pleid å skru på varmen før etter høstferien tidligere år, men det kan være veldig feil (og jeg kan ha hatt på ting uten å vite det fordi jeg ikke pleide å tenke på sånt før da strømprisene var lave).

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-22, 18:47   #103
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.828
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du slått på varmen hjemme?

Jeg aner reelt sett ikke når vi pleide sette det på. Men denne uka er det lufting med åpen dør som teller.

Men jeg er veldig glad i ulltøy og ullpledd. Siden mannen trives med lavere temperatur enn meg er det løsningen for denne vinteren også. Huset i en kurant temp for alle på ettermiddag, så blir et kaldere utover kvelden, men han trives og jeg tar på mer klær og pledd. Vi kan alle bruke mer klær. Men en grunn arme til passer for de varmblodige i huset og vifteovn for frokost og middag, antar jeg.

Pr nå er vifteovnen ikke funnet frem og varmepumpa av. Trolig kunne et godt tiltak være å bytte den i en nyere, men en smartere plassering og smartere funksjoner. Den funker jo. Bare vi for all del lukker soverommet, for den blåser rett mot døra vår, under trappa, nede i kjelleren. Noe varme stiger unektelig opp, men den varmer ikke opp stua sånn veldig effektivt akkurat.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-22, 19:04   #104
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.809
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du slått på varmen hjemme?

Skrudde den aldri av i vår. Har balansert ventilasjonsanlegg, så har på minimalt med oppvarming året rundt. Kun varmekabler på bad og litt lunk i golvet i underetasjen.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-22, 07:49   #105
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 11.107
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du slått på varmen hjemme?

I går fyrte jeg for første gang siden før sommeren. Det hjalp kan man trygt si. Jeg er ganske frossen av meg til vanlig.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-22, 08:16   #106
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du slått på varmen hjemme?

I går slo jeg faktisk på varmen her. Deilig at det endelig er høst.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-22, 07:10   #107
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.832
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du slått på varmen hjemme?

Jeg gjorde en interessant utregning i går, for å være forberedt. Vi bor i et kuldehull, og selv med aggressiv vedfyring har vi brukt opp til 3700 kwh på de månedene vi bruker mest. Jeg regnet ut hva vi må betale dersom strømprisen blir 15 kr per kwh og 20 kr per kwh, og kom til 12 000 kr med 20 kr for kwh og ca 10 000 med 15 kr per kwh. Dette er med nettleie, det er for EN måned, og strømstøtten er trukket fra. Hjelpes meg. Vi har ikke dårlig økonomi, men dette kommer helt klart til å gå ut over noe.

Også en annen morsomhet. Vi har tibber så får fakturaene hver for seg. Den første fakturaen som kommer (selve strømmen, før strømstøtte) blir på 72 000 kr.

Har dere andre regnet på worst case scenario?

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-22, 07:54   #108
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.818
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du slått på varmen hjemme?

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Jeg gjorde en interessant utregning i går, for å være forberedt. Vi bor i et kuldehull, og selv med aggressiv vedfyring har vi brukt opp til 3700 kwh på de månedene vi bruker mest. Jeg regnet ut hva vi må betale dersom strømprisen blir 15 kr per kwh og 20 kr per kwh, og kom til 12 000 kr med 20 kr for kwh og ca 10 000 med 15 kr per kwh. Dette er med nettleie, det er for EN måned, og strømstøtten er trukket fra. Hjelpes meg. Vi har ikke dårlig økonomi, men dette kommer helt klart til å gå ut over noe.

Også en annen morsomhet. Vi har tibber så får fakturaene hver for seg. Den første fakturaen som kommer (selve strømmen, før strømstøtte) blir på 72 000 kr.

Har dere andre regnet på worst case scenario?


Vi har vannbåren varme, og byttet i våres ut den ødelagte luft-til-vann-varmepumpa vår. Vi håper virkelig at den har god effekt.
August måned ble faktisk rekordlav for vår del, men likevel så syns jeg at en strømregning på en sommermåned som er på over 3500kr (ink nettleie og støtte) er i overkant mye.
Jeg er litt i la-la-land, lukker øynene og håper at regjeringen finner en nye og bedre strømstøtteordning ganske så snart. Vi har ikke råd til at den jevne strømregningen gjennom høsten og vinteren skal ligge på 10-15 000kr, det er noe vi kan klare en måned eller to, men ikke et halvt år - 8 mnd liksom.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-22, 08:23   #109
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.494
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har du slått på varmen hjemme?

Det høres så fint ut at 90 % over 70 øre dekkes, men siden dette er basert på gjennomsnitt, vil det jo ofte bli veldig dyrt likevel hvis man ikke klarer å unngå pristopper. Hvis man bruker strøm en time som koster 10 kroner og gjennomsnittet den måneden var 6 kroner, betaler man jo mye selv.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-22, 09:54   #110
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.722
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du slått på varmen hjemme?

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Jeg gjorde en interessant utregning i går, for å være forberedt. Vi bor i et kuldehull, og selv med aggressiv vedfyring har vi brukt opp til 3700 kwh på de månedene vi bruker mest. Jeg regnet ut hva vi må betale dersom strømprisen blir 15 kr per kwh og 20 kr per kwh, og kom til 12 000 kr med 20 kr for kwh og ca 10 000 med 15 kr per kwh. Dette er med nettleie, det er for EN måned, og strømstøtten er trukket fra. Hjelpes meg. Vi har ikke dårlig økonomi, men dette kommer helt klart til å gå ut over noe.

Også en annen morsomhet. Vi har tibber så får fakturaene hver for seg. Den første fakturaen som kommer (selve strømmen, før strømstøtte) blir på 72 000 kr.

Har dere andre regnet på worst case scenario?

Dette er sånt jeg ikke orker å forholde meg til. Vi bor heldigvis i en bitteliten blokkleilighet, og det er et bevisst valg også mtp. ting som dette. Mannen min har odel, men vi innser at vi ville vært helt kjørt om vi skulle betalt strømregning for det gamle, trekkfulle huset den kommende vinteren f.eks.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-22, 10:41   #111
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du slått på varmen hjemme?

Vi har ikke slått på varmen enda, selv om vi har ekstremt lav fastpris. Jeg vil vente lengst mulig, men tipper vi må skru den på om ikke så lenge på badet.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-22, 14:17   #112
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.161
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du slått på varmen hjemme?

I dag tok jeg på meg sokker for første gang siden før sommeren. Jeg tenker at det er et godt sted å begynne før vi skrur på varmen.

Gulvvarme på badet er det første som skrus på.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-22, 15:57   #113
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.018
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du slått på varmen hjemme?

Har hatt på varmepumpa noen timer, men har fyrt i ovnen flere ganger allerede.
Vi er heldige og har fri tilgang til ved, så det lønner seg økonomisk så lenge vi klarer oss med det.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-22, 20:23   #114
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.417
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du slått på varmen hjemme?

I dag har vi satt på varmekabler og varmepumpe.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-22, 20:54   #115
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.905
Blogginnlegg: 215
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du slått på varmen hjemme?

I dag ble varmepumpa satt på her også. Skikkelig høstlig vær ute og huskaldt inne.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-22, 21:30   #116
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.766
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du slått på varmen hjemme?

Jeg er på hotell i London på femte dagen, og føler jeg lever et liv i luksus og fråtseri fordi jeg dusjer hver dag.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-22, 14:43   #117
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.300
Blogginnlegg: 264
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du slått på varmen hjemme?

I går måtte jeg sette på varmepumpen for da var det bare 19 grader i stua. Ikke at det er så kaldt, men jeg får så lett likfingre når temperaturen er under 22 grader. Tror jeg skal begynne å fyre i ovnen igjen og. Sparer mye strøm på det. Ikke at jeg bruker så mye, 399 kwh i juli.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-22, 15:11   #118
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.230
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du slått på varmen hjemme?

Nei, vi har bare behov for å skru på varmen når det er skikkelig kaldt. Bor i tredje etasje i en bygård og får mye av grunnoppvarmingen fra tannlegekontoret i etasjen under. (Og det er bare noen få uker siden vi sluttet å ha vinduer åpne i hele leiligheten for å kjøle ned …) Det er litt gulvvarme på på badet, og når det blir enda litt kjøligere, skrur vi nok på gulvvarmen på kjøkkenet, men termostaten står ganske lavt der.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-22, 21:19   #119
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.798
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du slått på varmen hjemme?

Vi har ikke skrudd på noe annet enn varmekablene på lav varme på badene. Likevel ser jeg at strømregninga vi får nå i september er på nesten 4000,-. Lurer virkelig på hvordan det skal gå når vi må sette på varme. Vi har vedovn og ved, men likevel må vi nok ha på noe i tillegg. Vurderer å kjøpe en gassovn, men er litt skeptisk på gass innomhus.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-22, 21:35   #120
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.439
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du slått på varmen hjemme?

Vi har fyret i peisen et par ganger, ellers er det fortsatt ganske varmt i huset med solen om dagen. Vi har kjøpt mye mer ved enn vi bruker og var så tidlig ute at vi fikk ok pris.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no