Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

All inclusive - hva tenker du?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-07-14, 16:16   #101
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.453
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

ja, fråtsing er ukledelig. Enten det er på den ene eller den andre måten. Men det går an å oppføre seg selv om det finnes de som ikke gjør det.


Skikkelig gjennomarbeidet argumentasjon. Jeg synes da ikke at det er teit om jeg skal bruke et sånt uttrykk. De som argumenterer mest imot er de som uansett ikke kunne tenke seg en slik ferieform. Man greier utmerket godt å finne argumenter for at egne feriepreferanser er innenfor det som kan forsvares, men hever pekefingeren mot de som velger ferie på boks.

Og selvfølgelig greier man det man vil. Men jeg ønsker avslapning i ferien, ikke å prestere noe. AI er uviktig for meg, men hoteller som har et utbygd tilbud er viktig. Jeg tviler på at det er den helt store forskjellen i noe regnskap.


Jepp.

Vet du, jeg har null problem med å innrømme problemer med deler av egen ferieform: flygingen, for eksempel. Er det virkelig så vanskelig å innrømme at AI i stor grad utarmer lokal økonomi?

Prestere noe på ferie? Som sagt, det går fint an å reise på full ferieavslapning samtidig som man bidrar til vertslandets økonomi.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 16:21   #102
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Shoppetrådar, reisetrådar og diverse på forumet. Snakkar ikkje om deg her, altså. Men eg trur for eksempel at Candy Darling og eit par andre som har uttalt seg i tråden har ein god del høgare forbruk (og inntekt) på årsbasis enn den jevne charter-turist har. Sikkert langt fleire flyreiser i løpet av eit år også. Ikkje meininga å henge ut deg her, Candy, men det var ditt nick eg kom på i farta.
Ideelt sett burde vi jo droppa ferie der flyturar inngår alle sammen av hensyn til klimaet. Og alle pengane som går til hytter og dyre klær kunne vi heller gitt til utviklingsprosjekt i land der andre ikkje har det like godt som oss. For eksempel på Cuba. Men det gjer vi jo ikkje. Vi gir kanskje litt, men det meste av overskuddet bruker vi til fråtsing på ein eller anna måte.
Eg har ikkje hytte, kjøper meg omtrent aldri nye klær, bruker ikkje sminke og går til frisøren max to gangar i året. Og så køyrer eg el-bil. Så for min del består fråtsinga i å bruke pengar på All inclusive-ferie ein gang i året, utenlands-jentetur eller kjærestetur ein gang i året, samt ein del restaurant-besøk heime i Norge. Andre har andre former for fråtsing, type dyre bilar, stort hus, hytte ved sjøen, design-klær og vesker, kosmetikk osv. Men dei fleste av oss fråtsar nok litt. Og då blir eg litt sur når dei som fråtsar på andre områder enn AI drar fram fråtsing som argument mot AI.

Jeg prøvde å la være, men jeg kjenner at jeg blir litt arg av denne. Jeg er ALDRI i shoppetråder eller interiørtråder, så du kan ikke ha noe inntrykk av meg der (med hederlig unntak av en to år gammel vesketråd, antagelig). Jeg reiser en del i jobbsammenheng, men det er sjelden vi har hatt mer enn én privat flyferie i året - det har vært et par helgeturer de siste årene, og én litt lenger. Jeg synes mange her reiser mye mer på mor-datter-tur til London og dess like. Det vi derimot gjør, er å reise på lange ferier når vi først drar, vi reiser til forskjellige steder hver gang, og ofte litt odde steder.

Jeg bruker penger på å spise ute, drikke dyrere vin enn jeg gjorde før, dra på konserter, helt sikkert på dårlig matplanlegging og -handling og på hytte. Hytte er først og fremst pengeplassering, men det er utrolig hva man kan spytte i hagemøbler hvis man først begynner, det innrømmer jeg gjerne. Men det er heller ingenting jeg maser om på forumet.

Som sagt, i idealistisk målestokk har jeg et uanstendig forbruk. Men jeg vil ha meg frabedt å bli fremstilt som en slags fråtsende Marie Antoinette som ikke har forståelse for vanlige menneskers slit - gitt at forutsetningen om at man reiser på AI primært av økonomiske årsaker stemmer, hvilket uansett var nytt for meg (og som jeg betviler, basert på mine erfaringer). Jeg har for pokker ikke en gang nevnt matfråtsing som problem (hvilket det naturligvis er).

Jeg har aldri vært nedlatende overfor folk som velger AI, jeg har fortalt hva jeg synes er problematisk med det, både personlig og fra et etisk perspektiv.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 16:34   #103
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.880
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Jeg forstår svært godt at familier med mange barn i forskjellig alder velger slike steder som tilbyr noe til flere aldersgrupper inne på et lite område. De siste par ukene har begge våre hvert borte noen dager på hver sin kant, og det er utrolig hvor enkelt det er å tilrettelegge for sommerkos med bare ett barn. Vi har uansett "bare" to, men med ulik alder og helt ulike interesser, og hadde vi hatt flere ser jeg ikke bort i fra at vi i større grad hadde oppsøkt steder med barneklubber etc.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 16:35   #104
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.048
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Charter med AI er som en toropose. Og som med toroposer er det høyst forståelig at folk velger dem iblant, men traurig om folk velger dem alltid og tror det er den eneste måten å lage jegergryte/bearnaise/badeferie på.

Toropose var en god sammenligning.

Slik jeg ser det så er det også snakk om forskjellige forventninger til hva man skal oppleve på ferien. Vil man se lokal kultur og prøve ny mat, så er AI et skikkelig dårlig valg. Hvis målet med ferien er å få sol og bade i basseng uten noen anstrengelser, så kan AI funke. Jeg kan ikke fordra selskapsleker, men ungene mine elsker det, så da kan de få holde på i fred mens jeg nyter vinen min.

Når det kommer til økonomi: med unntak av de feriene hvor jeg får låne pappas hus i "syden" helt gratis, så er AI-ferien jeg var på midt i vinterferieuka den aller billigste ferien jeg har vært på. :datapunkt:

Hotellet vi bodde på å midt i en ferieby med masse lokale restauranter og næringsliv, så akkurat den delen hadde jeg ikke så dårlig samvittighet for. Men jeg vet at dette forholder annerledes andre steder.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 16:49   #105
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Jeg vil ikke bruke verdifull ferie- og familietid på å sende ungene på bamseklubb. Jeg vil være sammen med dem hele deres våkne tid og kose meg med dem, oppleve ting med dem og bruke ferien på å spleise oss sammen som familie. Ungene har godt av å lære seg å ikke bli underholdt hele tiden, de blir roligere og mer fleksible av det. Min mann og jeg er utrolig romantiske etter ungene har lagt seg. Da sitter vi på terrassen og leser bok i stillhet, mumser på noe godt og drikker vin.

Vi har innimellom reist på charter, men stort sett restplass, ellers har det vært for dyrt for oss. Vi har alltid laget mat selv, minst to-tre måltider, og kun hatt lunsj eller middag ute. Vi har også brukt charter som utgangspunkt for videre reise, før det ble lett å søke frem rimelige flybilletter. Leid bil og reist rundt eller faktisk forlatt leiligheten helt i noen dager for å finne på noe et annet sted i nærheten.

Folk må gjøre som de vil på ferie, men det må være helt ok å mene at AI har noen sider som er forkastelige. Jeg har jobbet mange år i turistbransjen selv og har alltid vemmes over mengdene med mat vi kastet etter alle buffet-måltider. Tallerkenservering er og blir bedre, med tanke på svinnet. Feks laget vi alltid eggerøre av 140 egg til 70 gjester. 2 egg pr person er normal beregning. Det var nesten alltid bare første 35 som fikk eggerøre og så kastet vi masse eggerøre. Om folk vil ligge 14 dager ved bassenget eller bruke ferien på å rappellere, seile, dykke eller gå i fjellet eller litt av hvert har jeg ingen mening om. Men sløsing og utarming av lokalt næringsliv kan man mene noe om.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 17:00   #106
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.340
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Oi, dette ble litt av en diskusjon. :flirer:

Jeg er svært negativ til AI-konseptet, både av lokaløkonomiske grunner, fråtsing og min helt personlige preferanse om at jeg synes det er en underlig måte å oppleve et annet land, men om det hjelper kan jeg si at jeg nesten ikke bruker penger på personlig forbruk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 17:15   #107
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vet du, jeg har null problem med å innrømme problemer med deler av egen ferieform: flygingen, for eksempel. Er det virkelig så vanskelig å innrømme at AI i stor grad utarmer lokal økonomi?

Prestere noe på ferie? Som sagt, det går fint an å reise på full ferieavslapning samtidig som man bidrar til vertslandets økonomi.

Så fint for deg at du greier det, da synes jeg du skal gjøre det med god samvittighet. Jeg synes det kan være vanskelig, og det er stressende nok å reise med firkløveret mitt uansett. Så i den fasen vi er i nå foretrekker jeg toroposeferie selv om jeg selvfølgelig ser at all inclusive i stort monn kan utarme næringslivet. Derimot tror jeg ikke det spiller så stor rolle når man uansett velger avsidesliggende hoteller og spiser all mat på hotellet. På de fleste hoteller kan man velge AI eller ikke, men på de hotellene jeg snakker om tror jeg ærlig talt ikke det utgjør noen forskjell.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 17:20   #108
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.697
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg vil ikke bruke verdifull ferie- og familietid på å sende ungene på bamseklubb. Jeg vil være sammen med dem hele deres våkne tid og kose meg med dem, oppleve ting med dem og bruke ferien på å spleise oss sammen som familie. Ungene har godt av å lære seg å ikke bli underholdt hele tiden, de blir roligere og mer fleksible av det. Min mann og jeg er utrolig romantiske etter ungene har lagt seg. Da sitter vi på terrassen og leser bok i stillhet, mumser på noe godt og drikker vin.

Vi har innimellom reist på charter, men stort sett restplass, ellers har det vært for dyrt for oss. Vi har alltid laget mat selv, minst to-tre måltider, og kun hatt lunsj eller middag ute. Vi har også brukt charter som utgangspunkt for videre reise, før det ble lett å søke frem rimelige flybilletter. Leid bil og reist rundt eller faktisk forlatt leiligheten helt i noen dager for å finne på noe et annet sted i nærheten.

Folk må gjøre som de vil på ferie, men det må være helt ok å mene at AI har noen sider som er forkastelige. Jeg har jobbet mange år i turistbransjen selv og har alltid vemmes over mengdene med mat vi kastet etter alle buffet-måltider. Tallerkenservering er og blir bedre, med tanke på svinnet. Feks laget vi alltid eggerøre av 140 egg til 70 gjester. 2 egg pr person er normal beregning. Det var nesten alltid bare første 35 som fikk eggerøre og så kastet vi masse eggerøre. Om folk vil ligge 14 dager ved bassenget eller bruke ferien på å rappellere, seile, dykke eller gå i fjellet eller litt av hvert har jeg ingen mening om. Men sløsing og utarming av lokalt næringsliv kan man mene noe om.

I første del der synes jeg du er veldig nedlatende. Du kan synes hva du vil om AI, men måten du formulerer deg på synes jeg er en nedrakking på andres ferie. Du skriver at du velger å tilbringe tid med familien, spleise den sammen, oppleve ting med dem. Romantikk på kvelden. Når du sier det på den måten så høres det ut som du mener at charter- reisende sender ungene på klubb for å se minst mulig til dem og at man har andre verdier enn "de riktige familieverdiene". Vi liker å kose oss med ungene, vi også, selv på charter.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 17:22   #109
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.048
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Fint at du vil det, Harriet. Men det er kanskje ikke det alle vil av den grunn?

Den gangen jeg valgte AI så var det vinter i Norge, og jeg reiste bare for å få sol og sommer. At ungene mine var sammen med nye venner i ferien og at jeg egentlig så lite til den eldste var greit for meg.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 17:25   #110
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.915
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Det er bare de tre siste årene at vi har droppet charter og satt sammen vår egen ferie. I mange år mens barna var små syntes vi det var veldig greit med charter. Men vi har alltid leid oss bil, og vi har aldri vært en del av chartergreia på ferien. Gutta har vært på Lollo og Bernie show, og vi har testet ut bamseklubb. Sistnevnte var ikke vel mottat hos ungen, så det droppet vi fort.

Det er bare de siste tre årene vi helt selv har satt sammen ferien, før det så tror jeg nesten ikke tenkte at det gikk ann å gjøre dette selv.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 17:27   #111
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.379
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Vi var på vår første AI-ferie i vinter, og med tvillinger på fire år var det deilig avslappende å la alle overbevisninger og forutinntatthet om prinsippet fare. Så avslappende og enkelt at vi kjører det samme opplegget kommende vinter. Minusene er flere og varierte, men foreløpig ikke større til sammen enn den gedigne enkelthets- og avslappingsplussen.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 17:30   #112
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.069
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er flere her i tråden som hevder de hadde sluppet unna med mindre penger på mat om de valgte AI, jeg baserer meg på det. For meg er også økonomi et argument for å velge noe jeg oppfatter som sikkert. HV foreslår AirBnb og det er sikkert et godt alternativ, men jeg har ikke økonomi til å ta inn på et hvilket som helst hotell som er i nærheten og har ledig plass dersom den opprinnelige løsningen av en eller annen grunn skulle skjære seg. Det hender det jo faktisk at det gjør.

Og at planen av og til endres kan jeg skrive under på. Skulle bo i leid bolig i en liten landsby, men måtte kaste inn håndkle på grunn av standarden. Det ble for varmt og fuktig uten arcon eller vifter. En kakkerlakk på steroider gjemt under sengeteppet på barnas soverom og pussig (vond) lukt gjorde også sitt til at vi valgte å bytte til hotell som dro opp budsjettet en hel del.

Her er det til gjengjeld AI, uten at vi har benyttet oss av det, Men det er fryktelig mange spanjoler som ferierer her, så vi er vel delvis innafor da

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 17:40   #113
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Barneklubber kan fungere slik at det er barna som løper dit for å delta på en morsom aktivitet og så kommer tilbake igjen, og med unger på ulike nivåer kan det være kjærkomment at det skjer noe for enhver smak om man kan si det sånn. Barneklubber som fungerer slik at man kan levere barna om morgenen og hente dem på ettermiddagen har jeg i grunnen bare sett på cruise.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 18:02   #114
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Jeg hadde ungene med på vår første charter da de var 7 og 8 år. Hotellet hadde ikke AI, tror ikke jeg hadde hørt om det engang, men de hadde rimelige buffetmiddager på hotellet med rabatter hvis vi feks spiste 5 av 7 middager der. Ungene elsket minidiscoen, spiste godt av middagen hver gang og elsket generelt å være på hotellet vårt om kvelden. Vi hadde en super ferie rett og slett! Jeg husker enda hvordan jeg ladet batteriene. .. Men noe som jeg også husker godt var når en dame i en familie vi snakket en del med, fortalte om og om igjen at buffetmiddag var et så uforståelig valg. Aldri om hun ville stille familien i kø som dyr som ventet på maten. Det såret meg veldig da jeg aldri hadde tenkt den tanken en gang. Og enda klarer jeg ikke å la være å tenke på det.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 18:08   #115
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.048
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Sola: det er noe med å ha respekt for andres valg. Du prøvde jo aldri å tvinge henne til å spise buffet, så kunne hun ikke bare la dere gjøre det uten sure kommentarer?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 18:13   #116
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Sola: det er noe med å ha respekt for andres valg. Du prøvde jo aldri å tvinge henne til å spise buffet, så kunne hun ikke bare la dere gjøre det uten sure kommentarer?

Ja det synes jeg også.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 18:20   #117
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.694
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Jeg tror buffetmiddag er perfekt for vår familie i noen år. Eller lenge. Vi overspiser da ikke ved andre buffeter, men det er det med å se maten, og kunne velge det man liker. (Jeg har slike særinger som ikke liker pommes frites, yngste ikke fritert mat i det hele tatt utenom fiskepinner (kyllinguggets går ikke...) og ikke er særlig burger eller pølseinteressert heller, så "barnemeny" treffer dem somregel ikke så godt her til lands i alle fall...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 18:26   #118
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Candy: Eg anar ikkje om du har vore aktiv i shoppetrådar, men eg har fått inntrykk av at du har høg inntekt og høgt forbruk og at du har mange flyreiser i jobbsamanheng. Og det seier du jo sjølv også. Men poenget mitt var uansett ikkje å henge ut deg, poenget mitt var at vi alle fråtsar på ein eller anna måte. Og eg syns ikkje AI-fråtsing er verre enn anna fråtsing.

Men eg er fullstendig med på at All inclusive er med på å utarme lokalmiljøet. Det har eg nevnt fleire gangar i tråden. Eg syns likevel ikkje at det er nødvendig å rakke ned på dei som velger denne ferieforma for ein periode i livet sitt. Dei gjer kanskje mykje anna riktig i livet sitt der andre gjer feil.

Og Harriet: Har du i det heile tatt vore på all inclusive-ferie på hotell med Bamseklubb dei siste 20 åra? For eg syns det virkar som om du kanskje ikkje har heilt riktig inntrykk av korleis ting fungerer. Mine barn pleier ikkje å delta på sånt, men dei barna som gjer det får rikelig med tid med foreldra sine uansett, altså! Bamseklubben er berre to timar for dagen og det er ikkje kvar dag heller. Kanskje fire av sju dagar? På Ving sine resorts er det endå mindre aktivitetar uten foreldre enn det Star Tour har.
Eg trur faktisk mine barn hadde blitt rimelig lei av trynet mitt dersom dei skulle snakke med meg absolutt heile dagen i to veker. Så dei styrer på i bassenget for seg sjølv, les bøker, teiknar og perlar på leikerommet eller gjer andre ting sikkert to timar for dagen til saman. Eg kan ikkje sjå at det hadde vore nokon forskjell om denne tida hadde blitt brukt i ein Bamseklubb. Star Tour har også svømmekurs på sine Blue Village hotell. Det har eg faktisk prøvd å få mine jenter til å delta på, men dei har ikkje lyst. Og då treng dei sjølvsagt ikkje å gjere det, heller! Men om dei hadde gjort det kan eg ikkje fatte og begripe at det skulle vere noko negativt eller bety at eg "setter vekk" ungane mine i ferien.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 18:34   #119
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.665
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg vil ikke bruke verdifull ferie- og familietid på å sende ungene på bamseklubb. Jeg vil være sammen med dem hele deres våkne tid og kose meg med dem, oppleve ting med dem og bruke ferien på å spleise oss sammen som familie. Ungene har godt av å lære seg å ikke bli underholdt hele tiden, de blir roligere og mer fleksible av det. Min mann og jeg er utrolig romantiske etter ungene har lagt seg. Da sitter vi på terrassen og leser bok i stillhet, mumser på noe godt og drikker vin.

Åja, men da skjønner jeg. Jeg klarer nemlig å vie både mann og barn oppmerksomhet utover ferien også, så vi tåler ganske fint å ikke stirre på hverandre hvert eneste våkne sekund av ferien vår.

Ærlig talt, hvor nedlatende er det greit å bli?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 18:36   #120
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.665
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Sola, her.

Men noe som jeg også husker godt var når en dame i en familie vi snakket en del med, fortalte om og om igjen at buffetmiddag var et så uforståelig valg. Aldri om hun ville stille familien i kø som dyr som ventet på maten. Det såret meg veldig da jeg aldri hadde tenkt den tanken en gang. Og enda klarer jeg ikke å la være å tenke på det.

Som om man er noe mindre i kø når man sitter ved bordet og venter på at kelneren skal komme med maten.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no