Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Hvorfor drikker du ikke"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-10, 08:31   #101
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.750
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Jeg sier ikke at det er tabu, jeg bare spørr om det ikke likegjerne kunne vært sånn.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 08:34   #102
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.581
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg sier ikke at det er tabu, jeg bare spørr om det ikke likegjerne kunne vært sånn.

Men det påpeker du vel fordi du synes det er en uting å spørre om?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 10:12   #103
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Har du ikke lest tråden, Monsoon?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 10:34   #104
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.581
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Har du ikke lest tråden, Monsoon?

Jo, jeg har forsåvidt det. Men jeg skjønner du mener det er noe jeg har gått glipp av, siden du spør sånt.

Det jeg hang meg opp i her var det med at Rine gjengir en samtale jeg synes er rimelig uskyldig. Så når Malama foreslår å fjerne det spørsmålet om man ikke drikker generelt, eller om man er sjåfør, så forstår jeg det som at det er en ufin ting å si. Og det er greia jeg ikke skjønner. Om man forteller at man er avholds, og da får spørsmålet om man er traumatisert, om man er religiøs eller whatnot - da skal jeg være med på at man er litt kørka. Men om spørsmålet er om man er avholds, og ikke hvorfor, så synes jeg det høres helt greit ut.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 10:36   #105
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Ja, og om du har lest tråden så vil du se at det ofte ikke BLIR uskyldige samtaler ut av slike spørsmål.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 12:33   #106
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.190
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Nei, men eksempelet til rine vil jeg vel anse for å være relativt uskyldig. Samme gjelder meg selv, nettopp fordi jeg ikke er en av de som graver etter grunner. Så hvorfor skal jeg da kutte ut et uskyldig spørsmål?

Ei heller anser jeg det som tabu å spørre høflig hvorfor noen ikke drikker alkohol.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 15:12   #107
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Men kunne ikke samtalen likegjerne vært?
-Skal jeg ta med et glass vin til deg også?
-Nei takk, jeg drikker ikke.
-Sier du det? Skal jeg ta med et glass brus eller en kaffe, da?

Jo, selvfølgelig kunne det like gjerne vært sånn. Jeg sier heller ikke at jeg alltid spør om hvorfor folk ikke drikker. Min erfaring er forresten at folk mer enn gjerne legger ut om sin religiøse overbevisning, allergier eller generelle motstand mot alkohol når de får dette spørsmålet. Noen ganger venter folk nærmest på spørsmålet, a la:
-Nei, jeg drikker ikke............

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 20:51   #108
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Monsoon - jeg tror det er fordi at vi som får det spørsmålet så veldig ofte opplever at det ikke er uskyldig. Mange som spør gjør det nettopp når de har noe innabords selv, og da blir man merkelig nok ikke lenger så diskré som man kanskje tenker selv.

Får jeg spørsmålet og jeg merker at det ikke ligger noe mer bak - da er det selvsagt helt greit. Det må da være lov å interessere seg for andre menneskers valg. Men det hører til sjeldenhetene, langt de fleste gangene ligger det en skjult anklage bak spørsmålet. Som om de er redde for at jeg skal ødelegge moroa for dem, eller noe.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 21:14   #109
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jo, selvfølgelig kunne det like gjerne vært sånn. Jeg sier heller ikke at jeg alltid spør om hvorfor folk ikke drikker. Min erfaring er forresten at folk mer enn gjerne legger ut om sin religiøse overbevisning, allergier eller generelle motstand mot alkohol når de får dette spørsmålet. Noen ganger venter folk nærmest på spørsmålet, a la:
-Nei, jeg drikker ikke............

Litt fordi man er vant til at det da kommer spørsmål. Og ikke bare spørsmål, man er vant til at folk da (med mindre man kan komme med en Grunn som forklarer hvorfor man gjør sære valg) begynner å argumentere som om det at man har valgt å ikke drikke er et valg av en livsførsel man anser som Bedre på en sånn måte at den som drikker føler at man må argumentere for sitt eget valg og havner litt i forsvarsposisjon.

Jeg er i samme situasjon som Hattifnatten, må til stadighet forklare og forsvare at jeg drikker alkohol. Og ikke minst forsikre de som sitter der med hevede øyenbryn om at "nei, jeg drikker meg ikke full". Og tilsvarende i den andre leiren "Ja, jeg tar gjerne et glass vin til maten, men jeg står over drinkene etterpå". Enkelt skal det ikke være.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 21:17   #110
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.750
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Monsoon - jeg tror det er fordi at vi som får det spørsmålet så veldig ofte opplever at det ikke er uskyldig. Mange som spør gjør det nettopp når de har noe innabords selv, og da blir man merkelig nok ikke lenger så diskré som man kanskje tenker selv.

Får jeg spørsmålet og jeg merker at det ikke ligger noe mer bak - da er det selvsagt helt greit. Det må da være lov å interessere seg for andre menneskers valg. Men det hører til sjeldenhetene, langt de fleste gangene ligger det en skjult anklage bak spørsmålet. Som om de er redde for at jeg skal ødelegge moroa for dem, eller noe.

Der tror jeg du i stor grad oppsummerer ganske mye av det jeg ikke klarer å utrykke uten å misforstås.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 22:50   #111
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.184
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Men det hører til sjeldenhetene, langt de fleste gangene ligger det en skjult anklage bak spørsmålet. Som om de er redde for at jeg skal ødelegge moroa for dem, eller noe.

Jeg fikk plutselige assosiasjoner til når jeg har fått hysteriske utbrudd (guuud, skal du STRIKKE) når jeg en sjelden gang har tatt med meg strikketøy i "sosiale lag med litt drikking".

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 23:02   #112
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg har fått utrolig mange sånne spørsmål.. I tillegg til at folk ikke gidder invitere meg på fest fordi vist jeg ikke drikker så kan jeg jo ikke feste heller?

Synes det er utrolig stort drikkepress i det norske samfunnet. Til og med når jeg var 16 måtte jeg forsvare at jeg ikke drikker.

måtte bare signere deg Isolde..

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 09:11   #113
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.035
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

I visse kretser blir jeg nok betraktet såpass sær, at det at jeg ikke drikker blir bare "typisk C3PO", ville jeg tro. Jeg hadde en arbeidsplass for en del år tilbake der drikking var såpass del av kulturen at jeg gikk stort sett ikke på festene fordi selv om jeg kan feste, er det ikke gøy å feste når du er den eneste edrue blant mange veldig fulle mennesker (altså som blir drikker seg sanseløse med en gang). Jeg har ellers vært den eneste edrue på mange fester og hatt det gøy. På den ovennevnte arbeidsplassen hadde de også vinlotteri. Jeg kjøpte aldri lodd, men siden dette var midt i fredagskaken, passet jeg alltid på å ihvertfall være tilstede, og være en positiv figur.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 10:15   #114
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Det er jo gjerne sånn at enkelte har veldig store problemer med å forstå andres valg, spesielt hvis de avviker veldig fra egne valg. "Jammen, det smaker jo så godt?!"

Jeg er ikke avholds, men drikker en gang i skuddåret. Men jeg liker veldig godt en kald pils en varm sommerkveld. :lengter:


Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Hvordan folk er det dere egentlig omgås?

Dette, derimot, har jeg ingen forståelse for.

__________________
2003 2007 2009 2011

Sist redigert av Skremmern : 07-03-10 kl 10:21.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 11:17   #115
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Nei, det heter jo selvsagt hvilken type eller hva slags.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 11:49   #116
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Monsoon - jeg tror det er fordi at vi som får det spørsmålet så veldig ofte opplever at det ikke er uskyldig. Mange som spør gjør det nettopp når de har noe innabords selv, og da blir man merkelig nok ikke lenger så diskré som man kanskje tenker selv.

Får jeg spørsmålet og jeg merker at det ikke ligger noe mer bak - da er det selvsagt helt greit. Det må da være lov å interessere seg for andre menneskers valg. Men det hører til sjeldenhetene, langt de fleste gangene ligger det en skjult anklage bak spørsmålet. Som om de er redde for at jeg skal ødelegge moroa for dem, eller noe.

Jeg kan bare svare for meg selv, og i mitt tilfelle er det et uskyldig spørsmål og heller ingen skjult anklage bak.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Litt fordi man er vant til at det da kommer spørsmål. Og ikke bare spørsmål, man er vant til at folk da (med mindre man kan komme med en Grunn som forklarer hvorfor man gjør sære valg) begynner å argumentere som om det at man har valgt å ikke drikke er et valg av en livsførsel man anser som Bedre på en sånn måte at den som drikker føler at man må argumentere for sitt eget valg og havner litt i forsvarsposisjon.

Tror du? Jeg gidder ikke forsvare at jeg drikker alkohol, og jeg forventer heller ikke en forsvarstale fra de som ikke gjør det. Nå er nå engang alkohol ofte en "viktig" (i mangel av et bedre ord) ingrediens i mange sosiale settinger, så det er vel ikke så rart at det blir lagt merke til om man aldri rører det. Hvis jeg er i en konfirmasjon og legger merke til at en av gjestene som er fra Bergen har bunad fra Nord-Møre, kan jeg gjerne finne på å spørre om hvorfor hun har valgt den bunaden. Å gjøre det er jo ikke det samme som at jeg har en agenda om å reklamere knallhardt for bergensbunaden i neste sekund. For alt jeg vet, kan det jo hende dama er lutalei av å få spørsmål om bunadsvalget sitt, men jeg tenker at man kanskje bør tåle såpass?

Eller var dette en dårlig sammenligning?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 12:12   #117
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Men ser du virkelig ikke at det ikke er det helt enkle spørsmål det reageres på her? Generelt så etterfølges slike spørsmål om at man må redegjøre for sine valg og man får argumenter for hvorfor man velger feil. Det er da ingen her som har noe imot de som sier slik det er eksempler på over, men når det er fåtallet, så er det nå engang slik at man ikke ser noe poeng i å ha slike samtaler i det hele tatt.

Jeg har forresten måttet forsvare mitt valg om å ikke sende ungene på julegudstjeneste like mye og har fått DårligMor stempelet mer enn en gang, siden de stakkars ungene ikke får oppleve å gå i kirken. Og dette av folk som ikke er spesielt kristne av seg.

Jeg tror at folk tillater seg litt av hvert når man går mot normen. Som med at jeg liker alkohol og elsker en fest, men "aldri" drikker. Jeg må jo være rar.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 12:24   #118
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Sitat:

Men ser du virkelig ikke at det ikke er det helt enkle spørsmål det reageres på her? Generelt så etterfølges slike spørsmål om at man må redegjøre for sine valg og man får argumenter for hvorfor man velger feil. Det er da ingen her som har noe imot de som sier slik det er eksempler på over, men når det er fåtallet, så er det nå engang slik at man ikke ser noe poeng i å ha slike samtaler i det hele tatt.

Jeg skjønner at man blir irritert hvis spørsmålet fører til at man må holde rene forsvarstalen for å begrunne valget sitt, ja. Trodde ikke det var så vanlig, men det finnes tydeligvis nok av rare folk "out there."

Sitat:


Jeg har forresten måttet forsvare mitt valg om å ikke sende ungene på julegudstjeneste like mye og har fått DårligMor stempelet mer enn en gang, siden de stakkars ungene ikke får oppleve å gå i kirken. Og dette av folk som ikke er spesielt kristne av seg.

Dette tror jeg vi har diskutert før. Jeg mener ikke at man er DårligMor om man ikke lar barne være med på skolegudstjeneste og jeg er heller ikke spesielt kristen av meg, men jeg må innrømme at jeg synes det er interessant å finne ut hva som er grunnen til at noen absolutt ikke vil la barna delta på slike ting. For meg er en slik diskusjon mye mer interessant enn en diskusjon om alkohol.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 14:10   #119
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Jeg har opplevd at folk på fest tar mitt avholdsstandpunkt som kritikk. "Åja, så du drikker ikke? Tror du at du er bedre enn oss?"-typen argumentasjon. Det er ganske slitsomt. Når man har opplevd sånt en del ganger blir man kanskje litt mere var for uskyldige nysgjerrige spørsmål.

Og så er det jo å drikke alkohol som er normen. Men blir ofte ikke spurt om med eller uten alkohol når det deles ut en velkomstdrink, man må selv presisere "uten alkohol". På store middager hvor man blir servert vin er det litt kjedelig å måtte følge med på hvor kelneren er og fysisk holde over glasset seks ganger i løpet av en middag og dessuten spørre om å få noe annet, det blir ofte ikke tilbudt. Bortsett fra på Grand, der er de gode på å ha alkoholfrie alternativ og huske det gjennom en fireretters middag.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 16:26   #120
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.035
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

... På store middager hvor man blir servert vin er det litt kjedelig å måtte følge med på hvor kelneren er og fysisk holde over glasset seks ganger i løpet av en middag og dessuten spørre om å få noe annet, det blir ofte ikke tilbudt. Bortsett fra på Grand, der er de gode på å ha alkoholfrie alternativ og huske det gjennom en fireretters middag.

Det har jeg ikke opplevd som et stort problem. Det som vi har opplevd som mer slitsomt er hvordan en del restauranter nedgraderer oss til annenklassesgjester når de ikke kan tjene store beløp på det vi drikker til maten.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no