Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Er det bare meg eller ... Hund og barn

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-11, 22:01   #101
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Jeg kan signere innlegget til Esme, og jeg har hatt diverse dyr opp igjennom årene, bl.a. to hunder og en hest. Nå kunne jeg ikke tenke meg å ha hund. Jeg har mer enn nok med hundene som kommer løpende og skremmer ungene når vi går til barnehagen og kattene som tisser på huset vårt.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 22:08   #102
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.573
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Jeg stiller meg bak Esme her og vil faktisk hevde at flertallet av dyreeiere er idioter, en eller flere ganger i karrieren, mange (skrev noen, men vil jo ikke feilaktig anklage et FP medlem ) er det hele tiden.

Jeg kan jo bekrefte dette med sannhetsviten. Min eldste sønn var/er livende redd hunder og jeg har faktisk ikke møtt en ENESTE hundeier som har respektert det på en skikkelig måte. Jeg kan telle ganske mange hundeeiere som faktisk slapp løs sin egen hund, hjemme hos oss, og så snillet de meg når jeg ba dem ta hunden i bånd

KLart dyra tilfører masse positivt til sine eiere, men om disse også hadde greid å se at ens eget dyrehold faktisk påfører andre ulemper og vært ydmyke i forhold til det, så hadde vi vært kommet langt

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 08:58   #103
Mazaro
Fullverdig medlem
 
Mazaro sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 71
Mazaro er litt kul
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Kanskje det burde vært innført en setifikat ordning for dyrehold? Slik at for å få hund eller katt eller kanin, så må en ha gått på kurs, og lært om hvordan en skal stelle dyret, hva det trenger, og grunnleggende om trening og samtidig litt alminnelig folkeskikk om hvordan en skal oppføre seg for at dyreholdet skal bli minst mulig til sjenanse for omgivelsene. Noe oblaritorisk.
For slik det er nå, så er det desverre en del som får seg et dyr uten å ha peiling på hva det innebærer av ansvar. Det at det hadde vært setifikat ville også hindre impuls kjøp av dyr, slik at de som hadde dyr, var virkelig intressert i å gjøre en god jobb med det.
Men å stenge for muligheten at folk skal kunne ha dyr i byggefelt og lignende synes jeg er ille. Særlig når jeg tenker på hvor vanvittig viktig hunden var for meg i min oppvekst. Tenker på andre barn i lingende situasjon, hvor utrolig viktig en hund kan være i deres liv.
Den får folk ut i all slags vær, den positive effekten hunder (Og andre dyr) kan ha er så utrolig viktig. Og det er så synd at enkelte uansvarlige hundeeiere ødelegger folks oppfattning av hvordan hundeeiere generelt er. Og gjør folk negativ til hunder og dyr generelt.

Mazaro er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 09:04   #104
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.310
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Jeg stemmer for et slikt kurs for de som ønsker å bli gravide også. Ja til sertifikat for foreldre!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 09:41   #105
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.816
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Mazaro: Sertifikat syns jeg hadde vært perfekt. Vet at vi diskuterte det mange ganger i hundeklubben jeg var med i før jeg flyttet. Ansvarlige hundeiere ønsker ansvarlig hundehold og ønsker ikke at noen råtne egg skal ødelegge for mange.

Mine personlige kriterer for å ha hund var at jeg skulle bo i hus med hage. Kunne aldri tenke meg å hatt hund i blokk eller i svært tettbebygd strøk, så der skal jeg nok være litt enig med Esme.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 13:03   #106
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Opprinnelig lagt inn av Mazaro, her.

Trist å høre at du har en slik instilling Esme. Mest trist på grunn av alt du har gått glipp av.

Tøys. Jeg har hatt katt og passet hunder hele somrene i hele oppveksten har jeg også.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 13:25   #107
Mazaro
Fullverdig medlem
 
Mazaro sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 71
Mazaro er litt kul
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Jeg har tilgang til en meget stor tomt rundt huset som hundene kan gå løs i. Og er enig at det er fantastisk å ha hund på steder med hage. Men synes ikke at man kan generalisere og si at andre ikke bør ha hund i blokk. Folk er så forskjellige, å ta alle under en kam, ville være høsyt urimelig. En venninne av meg bor i en lavblokk i Bergen. Hun er enslig ung dame med stor hund. Hvær morgen før jobb drar hun og hunden på joggetur. Og når hun kommer hjem fra jobb er det ut med hunden på tur på et av byfjellene uansett vær, og om kvelden er det en ny tur rundt i område hvor hun bor. Hun har flere ganger utrykket at hun aldri hadde vågd å gå ut hverken om kvelden eller tidelig om dagen alene om det ikke var for hunden. Hunden gir henne trygghet til å våge å gå ut når hun vil: Hun trives der hun bor, bare et steinkast fra jobben. Hun har ikke råd til noen enebolig og ikke ønsker hun seg det heller. Har hun ikke rett til å bo som hun vil, når hun kan ta vare på hunden sin? Hvem er vi som vil dømme henne for det, og si at hun ikke bør ha hund når hun bor der hun gjør? De er ikke til sjenanse for noen, hun har god kontroll på hunden sin, som hun forøvrig trener til IPO.
Har en venninne som også bor i rekkehus, hvor situasjonen er den samme, bortsett fra at hun er alenemor til to små og har en hund. Men hun er tydelig en ressursperson som ser ut til å få mer ut av døgnes timer enn de fleste:


Sist redigert av Mazaro : 07-03-11 kl 13:35.
Mazaro er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 13:39   #108
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Opprinnelig lagt inn av Mazaro, her.

Jeg har tilgang til en meget stor tomt rundt huset som hundene kan gå løs i. Og er enig at det er fantastisk å ha hund på steder med hage. Men synes ikke at man kan generalisere og si at andre ikke bør ha hund i blokk. Folk er så forskjellige, å ta alle under en kam, ville være høsyt urimelig. En venninne av meg bor i en lavblokk i Bergen. Hun er enslig ung dame med stor hund. Hvær morgen før jobb drar hun og hunden på joggetur. Og når hun kommer hjem fra jobb er det ut med hunden på tur på et av byfjellene uansett vær, og om kvelden er det en ny tur rundt i område hvor hun bor. Hun har flere ganger utrykket at hun aldri hadde vågd å gå ut hverken om kvelden eller tidelig om dagen alene om det ikke var for hunden. Hunden gir henne trygghet til å våge å gå ut når hun vil: Hun trives der hun bor, bare et steinkast fra jobben. Hun har ikke råd til noen enebolig og ikke ønsker hun seg det heller. Har hun ikke rett til å bo som hun vil, når hun kan ta vare på hunden sin? Hvem er vi som vil dømme henne for det, og si at hun ikke bør ha hund når hun bor der hun gjør? De er ikke til sjenanse for noen, hun har god kontroll på hunden sin, som hun forøvrig trener til IPO.
Har en venninne som også bor i rekkehus, hvor situasjonen er den samme, bortsett fra at hun er alenemor til to små og har en hund. Men hun er tydelig en ressursperson som ser ut til å få mer ut av døgnes timer enn de fleste:

Det er ingen som krangler på at de som har hund og katt for det meste har glede av det.

Og det er jo ikke noe lovforslag på trappene om at det skal bli forbudt å ha slike dyr i tettbygde strøk.

Men jeg hadde stemt for det, fordi jeg synes det er såpass plagsomt med alle kattene og hundene rundt her som driter og forsøpler vårt hus og vår hage at jeg synes at det at eierne får glede av dyrene ikke er så viktig for meg. Litt ulempe kan jeg ta for andres velvære. Men ikke veldig mye.

Og det er ikke snakk om enkeltpersoner altså, Mazaro. Det er det store og glade hæppi flertall av dyreeiere som gir blankt faen i de som er rundt seg.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 14:00   #109
Mazaro
Fullverdig medlem
 
Mazaro sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 71
Mazaro er litt kul
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Jeg tror at vi ville kunne løst problemet du snakker om Esme ved en setifikat ordning framfor et generelt forbud. Om en hadde fått til et setifikat krav for å få seg dyr, ville man fått luket ut mange useriøse hundeiere.

Det hadde vært en løsning jeg gjene ville hengt meg med på. Men forbud generelt synes jeg ikke om. Forbud vil ramme enkeltpersoner. .
Men jeg er helt med på at det er del som har hund og katt som ikke burde ha hatt det, som hverken har tid eller vilje til å sette seg inn i hva det kreves, og hvilket ansvar det er. Og de ødelegger så veldig for de som gjør sitt beste, for å ta vare på hunden og omgivelsene på en sikkelig måte.

Jeg må bare si at jeg er helt rystet over at du opplever at folk tar med seg hunder inn i hagen din. Det burde vært anmeldt. Ingen har noe i din hage å gjøre uten å ha vært invitert inn. Jeg hadde blitt så forbanna om noen tok seg inn i hagen vår med sin hund. Selv om jeg har hund selv, tillater jeg ikke at andre kommer inn med sin hund uten å spørre om lov først.
Det der har ikke med at de er hunde eiere å gjøre, men at de mangler totalt grunnleggende folkesikk.


Sist redigert av Mazaro : 07-03-11 kl 14:08.
Mazaro er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 15:15   #110
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Opprinnelig lagt inn av Mazaro, her.

Jeg må bare si at jeg er helt rystet over at du opplever at folk tar med seg hunder inn i hagen din. Det burde vært anmeldt. Ingen har noe i din hage å gjøre uten å ha vært invitert inn. Jeg hadde blitt så forbanna om noen tok seg inn i hagen vår med sin hund. Selv om jeg har hund selv, tillater jeg ikke at andre kommer inn med sin hund uten å spørre om lov først.
Det der har ikke med at de er hunde eiere å gjøre, men at de mangler totalt grunnleggende folkesikk.

Vi opplever det jevnlig. Folk går forbi med hunden sin og lar den legge fra seg noen solide klumper på plenen vår uten å ta det opp. De gangene vi ser det, ber vi de plukke opp, og da skylder de på manglende pose.

Det virker som om at de fleste som lufter hunden mener det er greit at hunden tisser og bæsjer på andres plen, busker og blomster så lenge man plukker opp (det meste) av bæsjen. Jeg synes det er rart at vi skal måtte sette opp gjerde (noe vi ikke ønsker) for å holde hundene unna plenen. Inntrykket mitt er at de fleste katteeiere synes det er greit at katten tisser og bæsjer på andres eiendommer. De burde komme å kjenne lukten på verandaen, veden etc hos oss. For ikke å glemme lukten inne i huset når de har tisset på luftekanalene. Eller nysingen til min allergiske mann.

En sertifikatordning for hunde- og kattehold er helt urealistisk, tror jeg.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 15:35   #111
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Opprinnelig lagt inn av Mazaro, her.

Jeg synes nesten at det må være unødvendig å sette regler som båndtvang i boligområder og i byen.

Det er absolutt ikke en overflødig regel. Av de hundene jeg møter i byen går kanskje 50% i bånd.

Jeg kjenner noen helt fantastiske hundeeiere, og jeg kjenner noen ikke fullt så fantastiske. I tillegg ser meg mange som er skikkelig bedritne (pun intended). Som blåser i om hunden bæsjer, tisser eller skremmer.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 15:55   #112
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Pragmatisk sett så må man jo ta forholdsregler selv. Men hunder er jo ikke mennesker, man kan godt, om flertallet er for, forby privat hundehold, f.eks i tettbygde strøk.

Jeg hadde stemt på et slik forslag, fordi det er så mange hundeeiere (om de er i flertall eller mindretall er ikke interessant i denne sammenhengen, totalsummen er høy) som bryr seg døyten om de plager andre med hunden sin. Det gjelder katter også for min del.

Enig.
Og jeg har heller ikke "noe imot" dyr, eller ikke hatt gleden av å "lære et kjæledyr å kjenne", jeg klarer bare å ha to tanker i hodet samtidig.
Folk som holder katt (og kanskje også hund) i tettbygde strøk er duster. Enkelt og greit.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 16:05   #113
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.679
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Vårt blomsterbedd forran huset er borettslagets felles kattekasse.

ikke så festlig...

Likevel bor i altså i rekkehus, og har hund. Men hunden luftes jo bare MED eier, som plukker opp, derved plages ikke naboene i spesielt utstrakt grad av det sammenlignet med kattene som vandrer fritt. Og ja, naboenes katter finner absolutt ingen grunn til å holde seg borte fra vår veranda. (I andre etasje uten trapp) Eller for den del, åkomme inn i huset vårt. Og tisse på barnevogna babyen sover i utenfor. Slikt gjør ikke hunden. Som luftes i bånd, av eier med minst en rull poser i ei lomme. Men ja, det finnes nok av idiothundeeiere som lufter hunden ved å åpne døra også, dessverre.

(Og ikke-hundeeiere som mener at hunden skal gå i bånd på vår veranda. Som altså som tidligere nenvt er i andre etasje uten trapp, og altså med godt rekkverk. Hundegård er i følge borettlagsregelene lovlig, men at hunde ligger under parasollen mens vi spiser middag er ikke greit nei... Eneste sted hun kan finne på å gå er inn i stua vår (og der ER det lov å ha henne uten bånd...) så helt hvordan dette skulle være problematisk (for andre enn de kattene som altså synes at å hoppe fra garasjetaket og ned på vår veranda og selv legge seg i den nevnte skyggen...) har jeg litt vanskelig for å se... Men vi får installere line på verandaen da til sommeren, så kan hun gå i ei line somer lang nok til at hun når hele verandaen, da er hun nemlig formelt i bånd... Men begrenset i sin frihet om hvor langt inn i stua hun kommer seg. forstå det den som kan.)

Ja, man kan si at å velge å ha en hund i borettslag er dumt, men vi valgte ikke egentlig helt fritt å anskaffe denne hunden da, den kom vår vei og vi gjør det beste utav det. Hunden har det bra, og plager ingen naboer, så at vi er idioter får stå på regningen til den som mener det.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 16:11   #114
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg stemmer for et slikt kurs for de som ønsker å bli gravide også. Ja til sertifikat for foreldre!

Jeg har offentlig godkjenning på at jeg egner meg som mor.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 16:15   #115
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.491
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Jeg har opplevd hundeeiere som har omtrent ingenting mellom øra, som lar hunden bykse rundt uten bånd på en togstasjon, hvor det ramler 50-100 passasjerer av toget, eller som lar hunden løpe i veldig løst bånd på en strand stappfull av mennesker og ikke har planer om å få kontroll over hunden når de møter mennesker med barn som er særdeles synlig redd for hunden. Og når man har møtt på mange nok slike tankeløse mennesker så er det nok ikke så rart man ikke er så begeistret for verken hunder eller deres eiere. Jada, jeg vet at det finnes mange flotte hundeeiere, men gudbedre så mange idioter det finnes også.

Her sist uke var det en tanketom mamma som bandt hunden fast rett utenfor døra inn til SFO midt i verste henterushet. Det førte til at jeg ikke fikk med med lillesøster inn for å hente storebror, jeg måtte først følge henne tilbake til bilen, for ikke tale om jeg fikk henne til å gå forbi hunden, som hadde akkurat nok bånd til å hoppe opp og ned veldig begeistret.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 16:17   #116
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Jeg ble bitt av en border collie som alltid-alltid-alltid hadde vært snill da jeg var på joggetur i fjor, og jeg merker at det preger meg. Selv om jeg ikke er veldig hundevant, så har jeg ingen problemer med å skjønne hvorfor han glefset; jeg kom bakfra, jeg løp, den var i bånd. Men faktum er at jeg løp rolig på fortauet, og den bet meg. Hadde det vært en 3-åring, hadde bittet kommet i kinnet, og ikke på låret, og det hadde ikke holdt med stivkrampesprøyte og antibiotika.

Jeg krevde den ikke avlivet, rett og slett fordi jeg synes det er veldig vanskelig å gjøre. Men jeg kommer alltid til å lure på om den noengang biter et barn.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 17:33   #117
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.332
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Det forundrer meg at det ikke er båndtvang i tettbygde strøk, og så heller "friområder" hvor dyra kan løpe fritt. Min er ikke i nærheten av å være så veloppdragen at jeg kan la ham gå fritt og være 100 % sikker på at han kommer til meg i det øyeblikket jeg kremter, så da lar jeg ham ikke gå løs. Det fiffige er når jeg da møter løse hunder, gjerne halvaggressive, (min er en to år gammel hormonstappet hannhund), og eierne ber meg om å slippe min hund fordi de ikke har kontroll på sin hund.

Noe har gått galt i logikken der et sted, altså. Og dette er snakk om en grønn flekk midt i tjukkeste byen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 18:44   #118
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Opprinnelig lagt inn av Mazaro, her.

Jeg tror at vi ville kunne løst problemet du snakker om Esme ved en setifikat ordning framfor et generelt forbud. Om en hadde fått til et setifikat krav for å få seg dyr, ville man fått luket ut mange useriøse hundeiere.

Det hadde vært en løsning jeg gjene ville hengt meg med på. Men forbud generelt synes jeg ikke om. Forbud vil ramme enkeltpersoner. .
Men jeg er helt med på at det er del som har hund og katt som ikke burde ha hatt det, som hverken har tid eller vilje til å sette seg inn i hva det kreves, og hvilket ansvar det er. Og de ødelegger så veldig for de som gjør sitt beste, for å ta vare på hunden og omgivelsene på en sikkelig måte.

.

Det store problemet er ikke skumle, useriøse hundeeiere som lar pitbullene sine løpe løs langs Akerselva eller holder en flokk med utsultede, understimulerte polarhunder usikret på en gårdsplass. Det er ikke mange slike, og selv om de utgjør en fare er denne veldig liten.

Det store problemet i de flestes øyne er hundeeiere som ikke plukker opp dritten etter bikkjene sine. Som lar (som regel meget snille og vennlige)hundene sine løpe 2-3 kilometer foran seg i skogen slik at man som turgåer blir fulgt av en tilsynelatende eierløs bikkje i en halvtime. Eiere som ikke forstår at man ikke har interesse av å krysse veien til en hund som ikke går i bånd, selv om den visst nok er veldig snill. Eiere som lar bikkja løpe på stranden blant lekende barn. Osv. osv. osv. Helt vanlige hundeeiere med andre ord. Jeg kunne fortsatt veldig lenge, kjenner jeg.

Jeg har som sagt trent hunder (og deres eiere) i en del år, og selv om hundene er en glede til eierne sine er veldig mange en belastning for omgivelsene rundt. Jeg finnes egentlig ikke redd hunder, likevel synes jeg ofte at det er plagsomt å møte hunder, spesielt når jeg har med meg hund selv. Det holder ikke med et valpekurs for å få en lydig hund. Det holder ikke med lett aktivisering for å få en sosialisert hund. Det holder ikke å like hunder og være glad i dens selskap. Det er flere land i Europa som krever "sertifikat" for å få lov å eie hund, og min erfaring er at dette ikke nytter særlig mye. På papiret ser det pent ut, men det forandrer ikke særlig mye. Man kan nemlig ikke pålegge folk å jobbe aktiv med bikkjene, og da blir hundene gjerne av slik art som man ikke synes er så behagelig å møte i byen.

De allerfleste burde ikke hatt hund- ikke bare for omgivelsenes del men også for hundens del.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 19:45   #119
Mazaro
Fullverdig medlem
 
Mazaro sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 71
Mazaro er litt kul
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Jeg har offentlig godkjenning på at jeg egner meg som mor.

Gratulerer, Det er nok ikke mange som kan skryte av det.
Ser så avgjort at flere skulle hatt det.

Olympya, ja er så enig, Det er kjempe plagsomt å møte på løse hunder, spesielt når en selv har med seg hund. Men disse som lar hunden løpe lange veier i foran eier burde fått en reaksjon. Selv om det er utenom bodtvang tiden, så skal hunden til en vær tid selv om den er løs være under kontroll, og er den utenfor eiers synsvidde, så er den definnetivt ikke under kontroll. Og den må ikke være til sjenanse for sine omgivelser, Og går den bort til andre så er den en sjenanse.

Jeg synes det er en mangel på sund fornuft og medføelse med andre å bare la hunden gå slik, i tillegg til at det ikke er lovelig.

Marlama kjempe trist at du er så plaget av katter. Jeg kan ikke så mye om katter, så vet ikke hva som kan gjøres, eller hva katteier kan gjøre. Men bor man i tett bygd strøk så ville jeg om jeg hadde hatt katt, vært redd for at den ville blitt påkjørt, så hadde vel kanskje ikke slippet den ut alene. Men har aldri hatt katt, så vet veldig lite om den biten. Vet bare at katter aldri har vågd seg nær hagen vår, Vel to ganger har de vært her, men de kommer seg ut fortere enn svint.
Men mener å ha hørt noe om at man kan spraie på noe som får katter til å sky stedet. Kanskje snakke med katteiger og høre om han/hun vil kjøpe noe sånt til deg, ettersom du har vansker med vedkommendes katt, så er burde kostnadene med den tilfalle den personen. (Synes jeg da.)

Mazaro er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 20:30   #120
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.679
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Det er mer enn en katt som bruker blomsterbeddet vårt, altså. Vi vet ikke helt hvilke heller, eller hvem de tilhører. Ikke alle i alle fall. Vet noen.

Vi brukte noe greier som holdt dem vekke etter å ha tatt en skikkelig opprydding nedi der da vi flyttet inn. Det holdt... helt til vi fikk Knerten, og falt ut av stilen og ikke fulgte opp i noen uker, da orket vi ikke ta oppryddingen igjen før etter vinteren (da er de nemlig langt mindre udelikate å plukke opp...) vi har gjort sporadiske forsøk siden, men har ikke utholdenhet like lenge som kattene, åpenbart. At de vandrer på verandaen er mindre plagsomt (men den som tisset på vogna var plagsom, det krevde intens vassk å få den ren, selv om det ikke var på bagen)

Vi bor i et borettslag med rekkehus. Reglene her tillater et firbent husdyr pr husstand, man kan få innvilget to etter søknad. (søknaden for den første er en ren formalitet, men må søke altså) Da må vi akseptere at naboene har katt. Og de må akseptere at vi (i alle fall midlertidig) har hund. Som dog plager dem mindre enn kattene plager oss da.

Men den verandavandringen (som er det eneste som egentlig ikke plager meg så veldig, utover at heller ikke verandaen er en trygg plass å legge ungen for å sove ute, så jeg skal skaffe kattenett til denne, fant aldri det sist) tok egentlig slutt da hunden kom i hus da, i alle fall i sommertiden, når vi hadde verandadøren åpen, og hunden ruslet inn og ut etter eget ønske... og altså skremte katten et par ganger... (en gang hadde mannen, uvisst av hvilken grunn (men han liker katter, så det er vel derfor) løftet opp katten... og så kom altså huden... "Pappa har sommersår på seg" kunne Knerten fastslå. Masse sommersår på ermene, han hadde t-skjorte, men noen på magen og ryggen også, faktsik. Det ble mindre katter på verandaen av det, ja...

Men hun vokter ikke over blomsterbeddene mine... så jeg orker ikke plante i dem, der er noe løk vi plantet ned da vi hadde ryddet opp, og noen som sto fra før, sommerblomster planter jeg i krukker og verandakasser, for jeg orker ikke styre med å grave nedi der...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no