Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tre dresser ødelagt i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-07, 16:25   #1
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Helt greit at man er uenige om ting. Jeg forventer ikke og har heller ikke erfaring med at barnehagen går inn for å beskytte barnas klær og utstyr. Tvert i mot vil jeg nesten si. Men jeg har da valgt å akseptere det, og si at barnehage er "risiko" både når det gjelder klær og skader på barna. Jeg går ikke av skaftet om barna kommerhjem med skrubbsår, bitemerker eller "spade-spor" i ansiktet, og jeg går heller ikke av skaftet om de kommer hjem med skitne, hullete og slitte klær. Jeg anser at det jeg sender i barnehagen står i risiko for å bli ødelagt, og for å bli borte. Og jeg anser IKKE at barnehagen (eller skolen) har noe som helst ansvar for klær og utstyr som vi sender med barna.

I tillegg syns jeg personlig altså at det er greit at barna har en aktivitet som sliter hardt på klærne. Jeg ser ingen grunn til å begrense barnas aktivitet av hensyn til klærne. Jeg kjøper ikke dresser for at de skal gå i arv eller selges videre, jeg kjøper dresser som forbruksvare fordi ungene trenger det.

Jeg er forsåvidt helt enig med deg i det du skriver her, men driver ikke du en helt annen diskusjon enn det Amor har startet??

Man må regne med at ting blir ødelagt under lek og at det kan skje uhell. Men når MANGE barn får klærne ødelagt på samme dag - da er det en helt annen sak. Da handler det ikke om slitasje, uhell eller aktiv lek lenger. I et slikt tilfelle burde barnehagepersonalet ha stoppet akkurat den leken. Og ikke minst, de burde ha informert foreldrene om hva som hadde skjedd når de kom for å hente.

Tilfeldigvis var det Amor som hadde tre av barna dette skjedde med, så det rammet henne hardt, men sjansen for at dette har skjedd med flere av barna også synes jeg er rimelig stor.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 16:45   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg anser IKKE at barnehagen (eller skolen) har noe som helst ansvar for klær og utstyr som vi sender med barna.

Virkelig ikke noe som helst? Da forstår jeg jo at du ikke synes Amor har noen grunn til å reagere, men jeg lurer jo på om du virkelig mener at de ikke har noe ansvar, f.eks. hvis det var snakk om at ungene ødelegger klærne eller utstyret sitt (eller andre barns klær og utstyr) med vilje. (Ja, jeg vet at det ikke er det akkurat denne tråden dreier seg om, men du sier jo her at du mener de ikke har noe som helst ansvar, derfor spør jeg.)

I tillegg syns jeg personlig altså at det er greit at barna har en aktivitet som sliter hardt på klærne. Jeg ser ingen grunn til å begrense barnas aktivitet av hensyn til klærne. Jeg kjøper ikke dresser for at de skal gå i arv eller selges videre, jeg kjøper dresser som forbruksvare fordi ungene trenger det.

Jeg tenker også slik. Men jeg ønsker likevel å unngå aktiviteter som ødelegger klærne med én gang. (Da er det ikke snakk om at jeg vil bevare bruktverdien på klærne så jeg kan selge dem når sesongen er slutt - da er det snakk om at jeg ikke vil kjøpe ny dress hver uke, liksom.) Og der synes jeg også barnehagen har et ansvar.

Gammel 22-02-07, 17:56   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...og si at barnehage er "risiko" både når det gjelder klær og skader på barna. Jeg går ikke av skaftet om barna kommerhjem med skrubbsår, bitemerker eller "spade-spor" i ansiktet, og jeg går heller ikke av skaftet om de kommer hjem med skitne, hullete og slitte klær. Jeg anser at det jeg sender i barnehagen står i risiko for å bli ødelagt, og for å bli borte. Og jeg anser IKKE at barnehagen (eller skolen) har noe som helst ansvar for klær og utstyr som vi sender med barna.

Her er jeg enig med deg bina. Det jeg sender i barnehagen forventer jeg ikke å få hverken helt eller rent igjen. Og jeg tror egentlig flertallet er enig med deg i dette, men det snakkes litt rundt hverandre her.

Uansett, det jeg forventer er at lillegutt får lære hvor grensen går mellom mer eller mindre hendelige uhell, og det å aktivt ødelegge noe.
Poenget er ikke at aktiviteten ikke skal slite på klærne - poenget er at når en enkeltaktivitet ødelegger klærne, så går det an for de voksne å gripe inn. De kunne hvertfall grepet inn da den første dressen røyk...
Og barna har vel bare godt av å lære å ta vare på egne eiendeler, eller?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 19:47   #4
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Jeg har i ettermiddag fått svar på min epost henvendelse og blitt innkalt til møte på styrers kontor fredag.

Blir jo spennende det.

Har samtidig lyst til å si at ved hjelp av flotte damer på dette forum, så har nå tre små fått nye dresser. Tre helt nye dresser er kjøpt via en bruker som både tipset om dresser, kjøpte dem for meg og sendte meg dem. I tillegg har vi fått en helt flott dress. Den skal Julia Mariel ha, og jeg har kjøpt to dresser brukt. Så nå er vi forhåpentligvis dresset for resten av vinteren

Jeg er rørt over omsorgen som er vist her inne. Virkelig.

Gammel 28-02-07, 19:48   #5
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spennende!

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 21:47   #6
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

det er virkelig jeg også.. jeg fikk en haug med flotte sommerklær av folk her inne når snuppa skulle til syden.

Lykke til på møtet Amor!!

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 23:00   #7
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Jeg har i ettermiddag fått svar på min epost henvendelse og blitt innkalt til møte på styrers kontor fredag.

Blir jo spennende det.

Har samtidig lyst til å si at ved hjelp av flotte damer på dette forum, så har nå tre små fått nye dresser. Tre helt nye dresser er kjøpt via en bruker som både tipset om dresser, kjøpte dem for meg og sendte meg dem. I tillegg har vi fått en helt flott dress. Den skal Julia Mariel ha, og jeg har kjøpt to dresser brukt. Så nå er vi forhåpentligvis dresset for resten av vinteren

Oj, det blir mange dresser da, for det er to på vei herfra også..

Gammel 22-02-07, 15:18   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan jeg bare spørre hvorfor du skal prate med noen fra FAU først?
Det ville føltes ganske unaturlig for meg kjenner jeg.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 15:22   #9
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Kan jeg bare spørre hvorfor du skal prate med noen fra FAU først?
Det ville føltes ganske unaturlig for meg kjenner jeg.

Det er mest fordi jeg har lyst til å høre om det finnes informasjon om at flere eventuelt har opplevd å få dressene ødelagt. Ellers spiller det ingen rolle.

Jeg ringte nettopp til barnehagen og dessverre er ikke styrer tilgjengelig i ettermiddag. Ingen bombe akkuratt. Han er sjelden å se den karen. Men men.

Gammel 22-02-07, 15:32   #10
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg hadde skrevet et glimrende innlegg, også koblet nettet seg av.

Jeg har ingen problemer med å forstå hva bina mener. Og det at de fleste er uenige med henne betyr vel ikke bare at hun har en "tone".

Hun mener noe annet enn de fleste. Jeg skjønner hva bina mener, men jeg er også uenig i deler av det.
Jeg er veldig for fri utfoldelse, men en del ting er bare greit om ingen voksne er der for å se på.

Om poden som knapt kan å gå vil klatre høyt opp i et tre og ingen voksne ser det er det helt greit. Om barna kaster seg bortover asfalten med utedress, og ingen voksne ser det så er det greit. Men om en voksne ser at her kan det gå galt så føler jeg at den voksne bør si ifra. Men der bina mener at det er bare liv og helse som skal passes på mener jeg at klær og ting også bør få muligheten til å overleve utelek.

Og safran, mener du virkelig at bina har alle imot seg? Jeg ser at de fleste er uenig, men de er ikke imot henne av den grunn.

Du stiller fint med en "tone" selv her føler jeg.

Det kalles svar på tiltale, Kirsebær. Jeg syns hun har en nedlatende tone, for eksempel i innlegget jeg quotet. Jeg ser også hva bina mener, men det går an å si det uten å være nedlatende samtidig.

Gammel 22-02-07, 15:38   #11
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran

Jeg syns det er utrolig interessant hvordan du gang på gang ender opp med å ha hele røkla mot deg? Er ikke det rart? Kan det ha noe med tonen din å gjøre, tror du?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det kalles svar på tiltale, Kirsebær.

Jeg syns dette også er en litt nedlatende holdning jeg da. Å "ta" noen for at de har en nedlatende holdning med å svare på samme måte er ikke veldig effektivt slik jeg ser det.

Men nå regner jeg med bina kan svare for seg selv, så det var egentlig ikke meningen å tale hennes sak her. Jeg ville bare påpeke for deg at du ikke bidrar til en god diskusjon eller gode holdninger du heller når du skriver slikt.

Gammel 22-02-07, 15:39   #12
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg syns dette også er en litt nedlatende holdning jeg da. Å "ta" noen for at de har en nedlatende holdning med å svare på samme måte er ikke veldig effektivt slik jeg ser det.

Men nå regner jeg med bina kan svare for seg selv, så det var egentlig ikke meningen å tale hennes sak her. Jeg ville bare påpeke for deg at du ikke bidrar til en god diskusjon eller gode holdninger du heller når du skriver slikt.

Javel, tante.

Gammel 22-02-07, 15:22   #13
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

I vår barnehage går det "tjenestevei". Først snakker en med en ansatt (ped leder i dette tilfellet), så styrer, så foreldreråd, så samarbeidsutvalg. (Stopper der en kommer til enighet/forståelse)

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 17:30   #14
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Kjedelig da klær blir ødelagt, Men det er vel noe en kan forvente kan skje. Men at 3 dresser i den samme familien blir ødelagt på samme tid, så er ikke det noe en forventer. Hvis de voksne har sett hva som har skjedd så burde jo de ha sakt i fra til ungene, en står jo ikke å ser på at barna ødelegger klærne sine.

Gammel 22-02-07, 18:05   #15
Tebasile
Nybegynner

Medlem siden: Feb 2007
Tebasile har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg må jo bare spør. Lapper dere ikke barnas klær? Man må jo ikke kjøpe ny dress selv om det blir hull i de.

Tebasile er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 19:37   #16
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tebasile, her.

Jeg må jo bare spør. Lapper dere ikke barnas klær? Man må jo ikke kjøpe ny dress selv om det blir hull i de.

Jeg kan kun snakke for meg selv; jo. Jeg reparerer det jeg kan reparere. Jeg stopper ullsokker til og med! MEN dresser som er helt revet i stykker i baken og også nedover det ene benet lar seg ikke så lett lappe. Klarer ikke å se at det skal gå i det hele tatt jeg. En av dem lar seg reparere. Dessverre ikke alle tre.

Gammel 23-02-07, 00:01   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tebasile, her.

Jeg bare spør: Hvordan lapper man egentlig en Reimadress med flenge på leggen? Jeg har aldri hatt behov for å lappe noe før, og har i likhet med Him barn som fint kan arve dresser brukt både to og tre sesonger. Men i går fikk vi altså en flenge i dressen. Jeg vil jo gjerne at den skal fortsette å være vanntett. Hva gjør du når du lapper dresser?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 00:36   #18
mammami
Så stor, den lille lykken

mammami sin avatar

Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jeg bare spør: Hvordan lapper man egentlig en Reimadress med flenge på leggen?

Mellombror har en Reimadress som både har fått flenge i armen, og sliteskader nede på buksesømmen.

Flenga ble reparert ved at den først ble tråklet forsiktig sammen, og deretter dekket med et kantebånd som ble sydd ordenlig fast. Kan godt hende at nålhullene gjør at dressen puster litt mer akkurat der, men det er et lite problem.

Sliteskaden nederst på bena ble fikset ved hjelp av lapper i samme stoff, festet med tekstillim. Funker utmerket.

Gammel 22-02-07, 19:38   #19
Dixie
Aktiv

Dixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Dixie er litt kul
Standard

Men hvor gamle er barna hvis dresser ble ødelagte, Amor? Hva forteller de selv om hvordan riftene oppsto?

Og var dressene av samme merke/kvalitet?

Dixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 19:42   #20
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie, her.

Men hvor gamle er barna hvis dresser ble ødelagte, Amor? Hva forteller de selv om hvordan riftene oppsto?

Og var dressene av samme merke/kvalitet?

De er 6 og 4 1/2 år gamle. Av samme merke. De forteller at de lekte i akebakken og at det var flere andre barn der sammen med dem. Det var visst ingen ulempe at akebakken ikke lenger hadde snø......:liste:

Får tillegge at dressene ikke er mye brukt. 4 1/2 åringenes ble tatt i bruk i januar. 6 åringens i november. Det har vært perioder hvor de har brukt annet yttertøy enn dressene også i denne perioden.

Jeg har aldri opplevd dette før. Hvor mange vinterdresser som har vært i dette huset igjennom årene, vet jeg ikke. Felles for dem alle sammen er at ungene har trengt nye fordi de har vokst. Ikke fordi dressene har blitt ødelagt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:44.