|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hvilken vei sitter barnet i bilen? | |||
| 0- 1 år, bakover |
|
34 | 12,59% |
| 1- 2 år, bakover |
|
34 | 12,59% |
| 2- 3 år, bakover |
|
53 | 19,63% |
| 3- 4 år, bakover |
|
37 | 13,70% |
| 4- 5 år, bakover |
|
21 | 7,78% |
| 5- 6 år, bakover |
|
4 | 1,48% |
| 6-7 år, bakover |
|
1 | 0,37% |
| 0-1 år forover |
|
0 | 0% |
| 1-2 år, forover |
|
3 | 1,11% |
| 2-3 år, forover |
|
6 | 2,22% |
| 3-4 år, forover |
|
22 | 8,15% |
| 4-5 år, forover |
|
42 | 15,56% |
| 5-6 år, forover |
|
78 | 28,89% |
| 6-7 år, forover |
|
53 | 19,63% |
| 7+ forover |
|
122 | 45,19% |
| 7+ bakover |
|
1 | 0,37% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 270. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Begge to sitter forover i beltestol, 6 og 4,5 år. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Mine er 9 og sitter forovervendt. Siden i høst har de sittet uten beltestol siden begge har bikket 36 kg. De satt bakovervendt til de var mellom 3 og 4 en plass; da bikket de 18 kg og jeg visste ikke at det fantes bakovervendte seter som gikk til 25 kg, ellers hadde de ikke blitt snudd så tidlig.
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Alle sitter forovervendt. Minsten ble snudd da han var tre og godt over meteren, og da han stort sett brukte disse lange beina til å sparke storesøsknene i ansiktet.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?
Ja, helt seriøst. Nå skal det sies at nettopp har flyttet fra langt uti ødemarka, til en temmelig liten by, og siden han og jeg dro fra gamle huset for tre uker siden, har han ikke sittet i bil. Jeg går alle steder jeg skal, og skal mannen være med, må han gå han også.
Godt å se at det ikke er bare jeg som tenker sånn.
|
|
|
|
#5 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Hun er snart to og sitter bakovervendt
|
|
|
#6 |
|
I farta ...
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Minstemor på 21 mnd sitter bakovervendt og slik antar jeg hun blir sittende til hun er fire, slik storebror gjorde. Da var han rimelig klar for å bli snudd, for å si det sånn. Jeg er imponert over de som klarer å overtale unger som nærmer seg skolealdre til å sitte bakovervendt. Den nybakte seksåringen sitter altså forovervendt i beltestol og det gjør hun som er 7 år og 10 mnd også |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Toåringen sitter bakovervendt, og kommer nok til å gjøre det i mange år enda. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?De to yngste sitter bakovervendt, de er hhv 2 år og nesten 6 år. De to eldste på 8,5 og 10 år sitter forovervendt, i beltestol. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Nattrangler
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Mine er såpass store nå så de sitter forovervendt. Snart 8 åringen sitter i beltestol. (Kilde: youtube.com)
|
|
|
#10 |
|
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Minste på straks to sitter bakovervendt og størst på fem sitter fremover i beltestol. Han ble snudd når han var 3,5. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Melkeku
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Min 2.5-åring sitter bakovervendt i Britax Secura og TWE, og det skal han fortsette med lenge, lenge ennå.
|
|
|
#12 |
|
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Straks 7 år og sitter forovervendt i isofix beltestol. Satt bakovervendt til 4 år. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Poden (5 1/2) sitter forovervendt. Jeg husker ikke når vi snudde ham.
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?En ting som ikke gjør noe positivt for bakoverskring her i landet, er disse bilsetetestene som kommer med ujevne mellomrom. Det forvirrer folk veldig, og det ser ikke ut som setninga som alltid er med om at det anbefales bakovervendte seter går inn. Selv om det er blitt bedre. Men jeg ser jo rundt der jeg bor også, vi er to familier som kjører den anbefalte linja helt ut. Tilfeldigvis de samme to familiene som må forholde seg til trafikkskadde barn og voksne på jobb. Jeg er imponert over hvor mye uvitenhet det fremdeles er rundt omkring, både med tanke på bilsikring og selve bilens virkning på barn (airbag blant annet). Er det virkelig mulig å ikke få det med seg eller har folk godt utviklede skylapper?
|
|
|
#15 |
|
|
Jeg tror faktisk det handler om mentaliteten "om det var så himla viktig, hadde det vært påbudt". Hører det argumentet mange ganger, og blir helt oppgitt hver gang. Og jeg tenker i hvert fall at å ha barna bakover burde vært påbudt til de er i hvert fall 2, helst lenger.
|
|
|
|
#16 |
|
maler
|
Ja. Men dette med bilkjøring og regelverk er en lang rekke kompromisser. Hadde privatpersoner etter et kort kurs fått lov til å kjøre bil i 90 km/t uten begrensninger i motoren og uten adskilte kjøreretninger hvis muligheten hadde kommet idag? Neppe. Problemet er vel at farten, utviklingen på bilene og mulighetene for sikring og kunnskapen om dette har kommet gradvis. Og så har man miljøaspektet i tillegg, som på mange måter kræsjer med behovet for sikring av barn. Når politikerne går ut og påstår at man greier seg med en såkalt liten familiebil, kan de ikke samtidig påby bakoversikring av barn utover babyperioden. Fordi det er inkompatibelt i mange tilfeller.
|
|
|
#17 |
|
Tidsklemma
|
Kanskje mange tenker at "Det skjer ikke oss" eller ikke er villig til å tenke gjennom konsekvensen av ting?
|
|
|
|
#18 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?[quote=Mex;2699381]Kanskje mange tenker at "Det skjer ikke oss" eller ikke er villig til å tenke gjennom konsekvensen av ting?
|
|
|
#19 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Fjortenåringen sitter fortsatt bakfrem. Hun er jo bare 175 cm. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Oct 2010
Det går jo bra det da, Er jo bare å ha beina over og bak i bagasjerommet, ta ett par pauser innimmelom. |
|
|
|
![]() |
|
|