|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?
Samme gjør nevøen min når han får taco hos meg.
![]() |
#102 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?Dere som hevder at taco ikke er usunt: Hva slags skjell/lefser bruker dere? Alle typer skjell og lefser som jeg skjekker innholdsfortegnelsen på, inneholder masse vegetabilsk fett (dvs palmeolje). Og da blir ikke måltidet sunt i mine øyne uansett hvor mye grønnsaker man spiser i tillegg. Jeg har nesten helt sluttet å servere taco, for det frister ikke å få i seg all denne palmeoljen, men taco har jeg jo lyst på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Rockesøster
|
Jeg kan svare for eget vedkommende at jeg spiser enten 1 stor lefse eller 2 skjell, og da får det bare være med det palmefettet, altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() |
#105 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?Vel, det blir det samme her - vi unngår palmeolje så godt vi kan - sjekkar varedeklarasjonen for dette. Men for taco må vi unngå gluten, og da "må" vi velge skjell (med mindre vi velger å berre ete grønsaker og kjøtt da). Alternativt kan eg sjølvsagt bake glutenfrie tortilla-lefser, men det tar eg meg ikkje tid til (og har enda ikkje funne ei god oppskrift). |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
tradisjonell figur
|
Jeg spiser ikke skjell eller lefser i det hele tatt, det går fint an å legge ingrediensene på tallerkenen og spise med gaffel og kniv |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?Lompene fra First Price inneholder palmeolje, de fra Santa Maria (pakke med 8 store lefser) inneholder rapsolje - jeg kjøper alltid dem. Skjell spiser vi ikke, så jeg aner ikke hva innholdet er i dem.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Bare sær
![]() Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?Jeg skjønner ikke hvorfor hyppigheten av taco-inntaket påvirker sunnhetsgraden i måltidet. Når ElinM spør om man mener lefser med palmeolje er sunt, er det da ikke noe poeng at man spiser det sjelden.
![]() |
#109 |
maler
|
![]() Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?Takk for tips. Jeg må bli mer palmeoljenazi skjønner jeg, jeg hadde ikke fått med meg at det var det i de lefsene. Men santa maria sine er greie? I såfall har de ny fast kunde.
![]() |
#110 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?Eg vil meine at eit måltid med tacoskjell ikkje er usunt. Eg vil også meine at havregraut med eit dryss sukker heller ikkje er usunt. Så her blir det vel litt etter korleis ein definerer sunt og usunt. Palmeolje på det jevne er skadelig, det samme er masse sukker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?Denne palmeoljen, hva er det med den som gjør den så ille? Jeg klarer ikke finne noe info annet enn at det er mettet fett, som det jo er ustrakt uenighet farligheten av. Er det noe med palmeoljen som gjør den værre enn annet mettet fett? Siden det tydeligvis er krise å få i seg noen gram?
![]() |
#112 |
På vei
Palmeolje er like usunt som transfett, og gir som transfett økning av det helseskadelige kolesterolet. I tillegg er det miljømessige og etiske sider med produksjon av palmeolje, som gjør at jeg ønsker å unngå det. Noen gram er sikkert ikke noen krise, men nesten alle hel- og halvfabrikata inneholder dette, og da kan det fort bli mye til sammen dersom man ikke passer på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Keep calm and trot on
har du noe info om det?
![]() |
#114 |
På vei
Googler litt og finner som du sier at at palmeolje inneholder mye mettet fett, og spesielt den mettede fettsyren palmitinsyre, som er sterkt kolesteroldrivende. Det er også denne fettsyren som gjør som gjør fettet fast ved romtemperatur, og da produsentene måtte finne en billig erstatning for transfett var palmeolje et praktisk valg ... Ondt skal ondt fordrive. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
maler
|
![]() Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?Det verste med palmeolje er at det er "vegetabilsk olje". Altså ser det ikke så galt ut på pakken hvis man ikke leter med lupe etter denne palmeoljen. Hvordan er det med barnegrøt nå, da plutten var baby inneholdt omtrent alt palmeolje, men jeg vet det var snakk om endringer der fordi det var anti-reklame etterhvert som mange var mer obs.
![]() |
#116 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?Jeg synes det er frustrerende at de tilsetter palmeolje i så mange veganske ferdigprodukter. Skulle virkelig ønske de gikk over til andre fettkilder. Men de gjør vel kanskje det i tiden fremover, siden forbrukere blir mer og mer bevisste på dette nå.
![]() |
#117 |
Keep calm and trot on
men er det noe ved palmeoljen som gjør den verre enn annet mettet fett? eller er det mettet fett=farlig-argumentet man bruker?
![]() |
#118 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?Det er mettet fett-argumentet. Jeg er ikke redd for det og bruker feks. mengdevis av kokosfett som jo også inneholder mettet fett (jeg mener kokosfett er supersunt), men det med miljøet er jo et problem. Jeg må lese meg litt mer opp om akkurat det.
![]() |
#119 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?Ang palmolje.
![]() |
#120 |
På vei
Som sagt, det jeg fant da jeg googlet var at palmeolje inneholder mye av fettsyren palmitinsyre, og den er sterkt kolesteroldrivende. Mettet fett er ikke bare mettet fett, med andre ord, det er typen mettet fett. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|