Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-11, 15:40   #1
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Jeg skjønner ikke hvorfor hyppigheten av taco-inntaket påvirker sunnhetsgraden i måltidet. Når ElinM spør om man mener lefser med palmeolje er sunt, er det da ikke noe poeng at man spiser det sjelden.

Det er selvsagt et poeng i forhold til det overordnede målet "sunt kosthold", men her var spørsmålet "er taco usunt"?

Og takk for tips, Pøbelsara, det visste jeg ikke. Men jeg unngår ihvertfall Old el Paso, for der er det transfett.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 15:57   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for tips. Jeg må bli mer palmeoljenazi skjønner jeg, jeg hadde ikke fått med meg at det var det i de lefsene. Men santa maria sine er greie? I såfall har de ny fast kunde.

Gammel 26-04-11, 15:59   #3
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg vil meine at eit måltid med tacoskjell ikkje er usunt. Eg vil også meine at havregraut med eit dryss sukker heller ikkje er usunt. Så her blir det vel litt etter korleis ein definerer sunt og usunt. Palmeolje på det jevne er skadelig, det samme er masse sukker.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 16:18   #4
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Denne palmeoljen, hva er det med den som gjør den så ille? Jeg klarer ikke finne noe info annet enn at det er mettet fett, som det jo er ustrakt uenighet farligheten av. Er det noe med palmeoljen som gjør den værre enn annet mettet fett? Siden det tydeligvis er krise å få i seg noen gram?

Jeg spiser ikke så mye hverken skjell eller lefser.

Gammel 26-04-11, 16:33   #5
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Denne palmeoljen, hva er det med den som gjør den så ille? Jeg klarer ikke finne noe info annet enn at det er mettet fett, som det jo er ustrakt uenighet farligheten av. Er det noe med palmeoljen som gjør den værre enn annet mettet fett? Siden det tydeligvis er krise å få i seg noen gram?

Palmeolje er like usunt som transfett, og gir som transfett økning av det helseskadelige kolesterolet. I tillegg er det miljømessige og etiske sider med produksjon av palmeolje, som gjør at jeg ønsker å unngå det. Noen gram er sikkert ikke noen krise, men nesten alle hel- og halvfabrikata inneholder dette, og da kan det fort bli mye til sammen dersom man ikke passer på.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 16:38   #6
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Palmeolje er like usunt som transfett, og gir som transfett økning av det helseskadelige kolesterolet. I tillegg er det miljømessige og etiske sider med produksjon av palmeolje, som gjør at jeg ønsker å unngå det. Noen gram er sikkert ikke noen krise, men nesten alle hel- og halvfabrikata inneholder dette, og da kan det fort bli mye til sammen dersom man ikke passer på.

har du noe info om det?

Jeg spør av nyskjerrighet, altså, for alle steder jeg finner info om det står det kun at det er mettet fett, og jeg er ikke overbevist om at det er så farlig i moderate doser.

miljø- og etikkargumentet er definitivt viktig, men det gjør jo ikke tacoen usunn, bare miljøfarlig

Gammel 26-04-11, 17:03   #7
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

har du noe info om det?

Jeg spør av nyskjerrighet, altså, for alle steder jeg finner info om det står det kun at det er mettet fett, og jeg er ikke overbevist om at det er så farlig i moderate doser.

miljø- og etikkargumentet er definitivt viktig, men det gjør jo ikke tacoen usunn, bare miljøfarlig

Googler litt og finner som du sier at at palmeolje inneholder mye mettet fett, og spesielt den mettede fettsyren palmitinsyre, som er sterkt kolesteroldrivende. Det er også denne fettsyren som gjør som gjør fettet fast ved romtemperatur, og da produsentene måtte finne en billig erstatning for transfett var palmeolje et praktisk valg ... Ondt skal ondt fordrive.

Gammel 26-04-11, 18:13   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det verste med palmeolje er at det er "vegetabilsk olje". Altså ser det ikke så galt ut på pakken hvis man ikke leter med lupe etter denne palmeoljen. Hvordan er det med barnegrøt nå, da plutten var baby inneholdt omtrent alt palmeolje, men jeg vet det var snakk om endringer der fordi det var anti-reklame etterhvert som mange var mer obs.

Gammel 26-04-11, 18:29   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er frustrerende at de tilsetter palmeolje i så mange veganske ferdigprodukter. Skulle virkelig ønske de gikk over til andre fettkilder. Men de gjør vel kanskje det i tiden fremover, siden forbrukere blir mer og mer bevisste på dette nå.

Gammel 26-04-11, 19:24   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mettet fett-argumentet. Jeg er ikke redd for det og bruker feks. mengdevis av kokosfett som jo også inneholder mettet fett (jeg mener kokosfett er supersunt), men det med miljøet er jo et problem. Jeg må lese meg litt mer opp om akkurat det.

Gammel 26-04-11, 19:58   #11
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Det er mettet fett-argumentet. Jeg er ikke redd for det og bruker feks. mengdevis av kokosfett som jo også inneholder mettet fett (jeg mener kokosfett er supersunt), men det med miljøet er jo et problem. Jeg må lese meg litt mer opp om akkurat det.

Jeg og mannen regnet nettopp ut at vi har spist 8 kg kokosolje ila det siste året, stort sett bare i smoothies og sånt. Ila samme periode har vi gått ned ca 30 kg tilsammen, hans kolesterol har gått litt ned og mitt gått vesentlig ned. Jeg er ikke redd for litt mettet fett i maten. Men jeg må underøke mer ifh til de ulike fettsyrene, da.

Jeg kjøper imidlertid miljøargumentet big time. Jeg lager nesten all maten fra bunnen, så jeg troro nok ikke jeg har et stort inntak av palmeolje. Skal sjekke skapet.

Sist redigert av Mrs. Longbottom : 26-04-11 kl 20:11.
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 21:06   #12
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg og mannen regnet nettopp ut at vi har spist 8 kg kokosolje ila det siste året, stort sett bare i smoothies og sånt. Ila samme periode har vi gått ned ca 30 kg tilsammen, hans kolesterol har gått litt ned og mitt gått vesentlig ned. Jeg er ikke redd for litt mettet fett i maten. Men jeg må underøke mer ifh til de ulike fettsyrene, da.

Jeg kjøper imidlertid miljøargumentet big time. Jeg lager nesten all maten fra bunnen, så jeg troro nok ikke jeg har et stort inntak av palmeolje. Skal sjekke skapet.

Samme her.. Bruker også mye kokosolje i matlaging og har et forbruk på 1 kg i mnd men helt normalt kolesterol.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 22:09   #13
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Samme her.. Bruker også mye kokosolje i matlaging og har et forbruk på 1 kg i mnd men helt normalt kolesterol.

Mettet fett er tydeligvis ikke bare mettet fett. Jeg leste en artikkel om kokosfett en gang, der det i motsetning til det mange mener, ble hevdet at kokosfett er sunt selv om det inneholder mye mettet fett. Artikkelen refererte også til en studie som viste at det nesten er umulig å legge på seg av kokosfett. Det er lenge siden jeg leste dette, og husker ikke mye av innholdet, men det ble trukket fram flere positive sider ved kokosfett.

Gammel 26-04-11, 22:14   #14
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Mettet fett er tydeligvis ikke bare mettet fett. Jeg leste en artikkel om kokosfett en gang, der det i motsetning til det mange mener, ble hevdet at kokosfett er sunt selv om det inneholder mye mettet fett. Artikkelen refererte også til en studie som viste at det nesten er umulig å legge på seg av kokosfett. Det er lenge siden jeg leste dette, og husker ikke mye av innholdet, men det ble trukket fram flere positive sider ved kokosfett.

nei, det er helt klart forskjell på fett og fett

Gammel 27-04-11, 11:23   #15
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Det høres bra ut. For jeg har spist for mye havrekjeks med Cocosa i påsken. Klarte ikke å la boksen stå i skapet.

Gammel 26-04-11, 20:00   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det selges jo rød, økologisk palmeolje som skal være like sunt som feks. Cocosa, de har det i økologiske dagligvarebutikker her, og i helsekosten. Men kanskje det er forskjell på typene.

Gammel 26-04-11, 20:17   #17
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Jeg kjøper ikke helt usunt-argumentet, altså, kjøtt og melk inneholder også mye palmetin, sies det. Men jeg kjøper definitivt miljøargumentet.

Gammel 26-04-11, 22:13   #18
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Jeg kjøper ikke helt usunt-argumentet, altså, kjøtt og melk inneholder også mye palmetin, sies det. Men jeg kjøper definitivt miljøargumentet.

Ingen motsetning i det du sier der. Eksperter hevder at dersom man greide å fjerne palmitin fra meieriproduktene ville de blitt veldig mye sunnere. Men dersom i utgangsapunktet er av den oppfatning at meieriprodukter er sunne/ikke kolesteroldrivende, mener man tydeligvis at palmetin er greit, og da vil jo argumentet mot palmeolje også falle bort.

Gammel 26-04-11, 23:21   #19
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men er mettet fett så usunt?

Er mettet fett usunt fordi det øker kolesterol som deretter gir hjertesykdom?

Er umettet fett så mye sunnere?
Umettet fett kan jo oksidere og harskne når man bruker høye temperaturer..

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 00:16   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til og med fettelskerne er vel enige i at palmeoljefett i store kvanta, blandet med betydelige mengder raske kabohydrater (skjell og lefse) ikke er veldig sunt? Det er både veldig kaloririkt, inneholder usunne oljer og medfører kraftig blodsukkerstigning.

Selvsagt kan man skeie ut med noe usunt en gang i blant. Men grønnsaker gjør ikke dette måltidet, i seg selv, sunt, altså.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:38.