Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Båndtvang?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-11, 21:35   #1
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Båndtvang?

Det er vel ikke så rart at slikt varierer fra sted til sted, Avatar? De fleste stedene jeg har bodd har ikke dette vært et problem, mens ett sted fløy det rundt løse settere "hele tiden".

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 21:40   #2
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, selvfølgelig varierer det.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 20:56   #3
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei, selvfølgelig ikke. Man vil da beskytte kyllingene.

Gammel 29-05-11, 21:50   #4
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Og nei, vi kommer ikke til å bryte båndtvangen fra april til august.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 11:45   #5
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Og nei, vi kommer ikke til å bryte båndtvangen fra april til august.

Mange kommuner har vel ofte utvidet båndtvang som gjør at det gjelder for enda flere måneder pga. en del dyr ute i skog etc.

Gammel 30-05-11, 12:07   #6
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Mange kommuner har vel ofte utvidet båndtvang som gjør at det gjelder for enda flere måneder pga. en del dyr ute i skog etc.

I flere kommuner er det båndtvang HELE året i tettbygde strøk. Blant annet Ås, Ski og Enebakk.
Sitat fra avisartikkel:
Det betyr at hundeeiere i Ski, Ås og Enebakk må holde hunden i bånd i tettbebygde strøk hele året, inkludert steder som idrettsplasser, skoleplasser og ved butikker.
Det har med forstyrrelser å gjøre. En del folk er dessuten redde for hunder, sier Haugen. Han understreker også at den ordinære båndtvangen som opphører 20. august, er utvidet til 15. september på offentlige badestrender i Ski.
Det er også båndtvang i lysløpene i kommunen. I skogen gjelder de ordinære reglene som er nedfelt i hundeloven.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 12:35   #7
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Ja men der bor ikke jeg.

:edit:

Det er båndtvang her fra 1. april - 30 sept. Men jeg tolker det slik at vi kan gå langt inn i skogen slik jeg har tenkt og det skal være lovlig. Jakttrening, og langt unna folk..

I område av komumunen der husdyr har rett til å beita og faktisk beiter, og i område der vilt som skal beskyttast har sitt leveområde, skal hundar haldast i band eller forsvarleg innestengt eller inngjerda frå 1. april til og med 30. september.
a.
Hundar skal vidare haldast i band eller forsvarleg innestengd eller inngjerda heile året i parkar, på kyrkjegardar, grav- og urnelunder, på og ved skular, barnehagar og anlegg for leik og idrett, sport eller rekreasjon.

§2 Unntak fra bandtvangsreglane:
Bandtvangsreglane gjeld ikkje for
•1. Dressert bufehund når den vert brukt til å vakta storfe, sau, geit, fjørfe, hest eller vilt, under dette viltets egg, reir og bu.
•2. Hund i aktiv politi-, toll-, militær-, og redningsteneste eller hund under trening og prøving for slik teneste.
•3. Hund i aktiv bruk som ettersøkshund etter såra, skada eller sjukt vilt.
•4. Hund når den vert brukt i jakt, jakthundtrening og jaktprøver.
•5. Hund i dressurtrening og aktiv konkurrnse.
•6. Trente førarhundar i nærleiken av brukar.

Tre stk!

Sist redigert av Daisy : 30-05-11 kl 12:41.
Gammel 30-05-11, 11:28   #8
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg lar hunden være løs en gang om dagen, og det er på ei stor slette ikke så langt fra huset vårt. Det går folk forbi, men hunden løper ikke bort til dem og snuser. Vi kaster litt ball og leker, og jeg har enda ikke møtt ett eneste stygt blikk.

Jeg har ikke hunden løs på vinteren i skiløypa og slikt - det er det verste jeg veit. Egentlig liker jeg ikke hunder i skiløypa i det hele tatt, så der har aldri min hund vært. Jeg har heller ikke hunden løs i områder der det beiter husdyr (sauer, kyr etc.)

Det hender at jeg slipper hunden når vi går på fjellet om sommeren. Ikke akkurat den perioden der fuglene hekker, men jeg slipper han etter det - selv om det er innenfor båndtvangtiden. Jeg slipper han aldri så langt at jeg ikke ser han, og han er ropt inn i god tid før han treffer mennesker, jeg har ikke spesielt dårlig samvittighet for det.

Selv om jeg har hund så er jeg ingen utpreget hundeelsker. Jeg liker heller ikke hunder som kommer styrtende og snuser og slikker - selv om jeg ikke er redd for dem. Men det skal sies, det er uhyre sjelden at jeg møter løse hunder, ikke en gang på fjellet. Jeg tror de aller fleste gjør som meg, de fester hunden i god tid før de møter folk. Hvis det er tett skog og bratte knauser så går hunden ved siden av meg, er det en vidde så får han løpe friere.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 11:32   #9
Pesten
Bør lage seg en tittel selv

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er livredd og skjelver bare jeg ser en hund som ikke går i bånd. Hadde den kommet bort for å snuse hadde jeg nok fått panikk og svimt av eller noe sånt.

Gammel 30-05-11, 20:48   #10
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har hund og syns også det er irriterende når det kommer løse bikkjer. Merker stor forskjell - noen steder er det mange som lar hunden løpe løs uten engang å ha trent på innkalling, men hele den tida vi har bodd her har vi ikke møtt en eneste irriterende løshund. Verste vi møtte i byen var en løs gordonsetter som kom bort for å hilse på min hund (som da var valp, og i bånd) - og eieren til setteren ga meg beskjed om å ikke la hundene hilse fordi setteren var olm så ha den i bånd da, menneske.

Gammel 30-05-11, 21:10   #11
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Haha, Ja noen eiere er dumme.

Tre stk!
Gammel 04-06-11, 09:20   #12
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er så gammel at jeg ønsker enhver interesse i skrittet mitt velkommen. Makes my day.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 13:03   #13
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Om det i kommunen der hun bor ikke har "fri" tilgang på skoger er det vel tvilsomt om dette hadde vært praktisert da.
Kjære vene, nå syns jeg dere er litt firkantede her.

Som med alt annet man ikke liker så er det nå en gang slik at man nødvendigvis må fire bittelitt på sin egen frykt eller sine egne krav. Nettop fordi vi lever sammen her på jorden som mennesker, og vi alle er forskjellige, og da syns jeg faktisk man skal ta hensyn til hverandre. Begge veier, både hundeeiere og de som ikke har hund.

Gammel 04-06-11, 13:23   #14
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Veldig godt sagt Mjau. Det må være slitsomt å være redd for hund. Jeg tror jeg hadde forsøkt å gjøre noe med det.

Jeg går jo over en times tur med hunden hver dag. Siste uken har jeg sett nøye etter. I mitt nærområde treffer jeg annen hund på hver 3. tur, den er alltid i bånd, og det finnes ikke verken bæsj eller poser med bæsj liggende. _bor i paradis_

Tre stk!
Gammel 04-06-11, 13:27   #15
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Medlem siden: Sep 2006
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Veldig godt sagt Mjau. Det må være slitsomt å være redd for hund. Jeg tror jeg hadde forsøkt å gjøre noe med det.

Jeg går jo over en times tur med hunden hver dag. Siste uken har jeg sett nøye etter. I mitt nærområde treffer jeg annen hund på hver 3. tur, den er alltid i bånd, og det finnes ikke verken bæsj eller poser med bæsj liggende. _bor i paradis_

Sånn har vi det her også;-)

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 14:16   #16
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil bare påpeke at jeg og så i utgangspunktet er veldig, veldig enig. Båndtvang SKAL overholdes med mindre det foregår ettersøk, jakt eller liknende.
Men jeg syns det begynner å bli litt ekstremt når områder holdt av til lufting av hund heller ikke føles ok. Det er da virkelig ikke noe problem å holde seg unna slike steder. Da får man nesten ta det opp med kommunen eller noe altså, for det er jo ikke hundeeierne sin feil?

Og jeg syns det er veldig trist når man ser ut til å stille alle hundeeiere likt. De aller fleste jeg kjenner med hund har et virkelig godt hundehold der det taes hensyn til lover, regler, mennesker og dyr.

Gammel 04-06-11, 15:05   #17
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg Men jeg syns det begynner å bli litt ekstremt når områder holdt av til lufting av hund heller ikke føles ok. Det er da virkelig ikke noe problem å holde seg unna slike steder. Da får man nesten ta det opp med kommunen eller noe altså, for det er jo ikke hundeeierne sin feil?

Og jeg syns det er veldig trist når man ser ut til å stille alle hundeeiere likt. De aller fleste jeg kjenner med hund har et virkelig godt hundehold der det taes hensyn til lover, regler, mennesker og dyr.

Områder holdt av til lufting? Mener du den skogen der de bare har tatt seg til rette? Det området er ikke hodt av, at man har gjort det samme i 20 år gjør det ikke mer rett uansett.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 15:06   #18
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Områder holdt av til lufting? Mener du den skogen der de bare har tatt seg til rette? Det området er ikke hodt av, at man har gjort det samme i 20 år gjør det ikke mer rett uansett.

Ingen har tatt seg til rette, det er privat eiendom der eieren har åpnet en del av skogen for hundefolk.

Gammel 04-06-11, 15:08   #19
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Ingen har tatt seg til rette, det er privat eiendom der eieren har åpnet en del av skogen for hundefolk.

Det sto det ingenting om, da blir det noe annet.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 15:30   #20
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Det sto det ingenting om, da blir det noe annet.

Jeg vet det, det var derfor jeg følte for å gå inn å presisere slik at ikke debatten dreide helt i feil retning.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:56.