Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Kvinnelig lærer = frøken?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-11, 11:13   #1
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinnelig lærer = frøken?

Frøken ble jo i utgangspunktet brukt fordi det oftest var ugifte kvinner som jobbet som lærere. Idealet var at man sluttet i jobben i det man ble gift.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 11:15   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En venninne av meg skrev på min FB-side senest i dag om "da jeg jobbet som barnehagetante".

Jeg tenker at vi på FP reagerer på mer enn folk flest.

Gammel 09-06-11, 11:55   #3
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Det er mulig at vi reagerer mer enn folk flest. Jeg har dog flere venninner som er førskolelærere og noe av det styggeste jeg kan si til henne er: Dere tantene i barnehagen.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 12:47   #4
Nynne
Erfaren

Nynne sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

En venninne av meg skrev på min FB-side senest i dag om "da jeg jobbet som barnehagetante".

Tror nok du har veldig rett i den siste setningen din ja!!

Forøvrig så prøver jeg å ikke kalle læreren til datteren min for frøken men siden det er det vi sa og det som var riktig på min tid så er det lett å glemme seg noen ganger. Gammel vane er vond å vende!
På skolen til datteren min omtaler de alle lærere ved fornavn og det er det de er vandt med. Mon tro hvordan det blir når våre barn vokser opp og selv blir foreldre! Hva blir det riktige å si da tro?

Gammel 09-06-11, 13:28   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Ikke i utgangspunktet tror jeg, men hvis man er aktiv bruker og får med seg de fleste trådene så er det mange ting man blir gjort oppmerksom på som kan kanskje ellers ikke ville tenkt over. Jeg vil for min egen del si at jeg reagerer kjappere i forumsammenheng der det forventes at man debatterer enn jeg gjør IRL. Jeg kunne fint reagere på frøken-bruk før FP også, men det er helt unaturlig for meg både før og nå å korrigere andre på å bruke gammeldagse, nedverdigende uttrykk. Med mindre det er noen jeg kjenner veldig godt.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 12:09   #6
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Kasia sa det veldig godt.

Som nevnt, om elever hadde kalt meg frøken i fullt alvor, uten at noe lå bak, hadde jeg bare fnist. Men jeg synes ikke det er en tittel som gir noe som helst kred til den kompetansen jeg faktisk har, og som jeg har brukt seks år og nesten en halv million på å skaffe meg. Jeg skal ikke nekte for at det kan være problemer med at elever ikke respekterer læreren sin, men da er ikke frøken akkurat noen ideell betegnelse for å rette på det.

Gammel 09-06-11, 14:09   #7
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Altså. Jeg forstår veldig godt at frøken er et utdatert ord i lærersammenheng. Men å bli opprørt over at foreldre kan glemme seg bort er å reagere litt mye synes jeg.
De som er godt voksne er gjerne vant til å si frøken på barneskolen selv. Det er vel ikke så mange av elevene selv som sier det antar jeg?

Jeg kan som sagt glemme meg når jeg snakker til Snuppa om lærerene på skolen, men jeg har klart å holde tungen rett i munnen når jeg snakker med lærerene. Håper virkelig ingen av de tar det ille opp om jeg glemmer meg. Og mener jeg undertrykker de og er respektløs.

Gammel 09-06-11, 14:17   #8
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Jeg har mange ganger blitt kaldt søster i mitt virke som sykepleier og det har virkelig aldri ramlet meg inn å reagere negativt på det.

Gammel 09-06-11, 14:23   #9
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forskjell på å bli kalt "frøken" eller "søster" av en elev eller en pasient i en der og da-situasjon og å bli kalt det som en yrkesbetegnelse. Jeg hadde ikke syns det var noe særlig hvis jeg ble omtalt som nolo, hun er frøken.

Gammel 09-06-11, 14:58   #10
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg kalte vår lærer for frøken seinast i går. Snart kjøpe eg vel hesteskoiskake også.

Gammel 09-06-11, 15:05   #11
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Eg kalte vår lærer for frøken seinast i går. Snart kjøpe eg vel hesteskoiskake også.

Gammel 10-06-11, 08:02   #12
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg foretrekker livstidsdiktator. :fjaser med Matilda:

Jeg har ikke blitt kalt frøken enda (to my face), men jeg hadde nok blitt litt flirfull, ja.

Gammel 10-06-11, 09:06   #13
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har blitt kalt frøken ved et par anledninger, da av småskoleelever eller foreldrene deres. Jeg har smilt litt for meg selv, men føler meg ikke tråkket på av den grunn. Jeg blir mye oftere kalt mamma på jobb, forresten. Og er glad så lenge ingen kaller meg mormor. Jeg jobbet på team med en lærer som da var noen-og-femti, og da ble hun kalt mormor/bestemor og jeg mamma av elevene når de glemte seg.

Som yrkesbetegnelse foretrekker jeg selvsagt lærer, men føler meg altså ikke nedgradert om noen glipper og kaller meg frøken. En tysk elev jeg hadde, titulerte meg konsekvent som "lærer", forresten.

Gammel 11-06-11, 09:00   #14
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes frøken er gammeldags. Lærer er greit. Fornavn er vanligst.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 09:19   #15
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vårt eldste familiemedlem har lagt på sykehuste noen dager, og da en mannlig sykelpleier skulle følge henne til toalettet i går spurte hun om det ikke var noen ordentlige søstre der

Jeg synes det er veldig greit at slike begreper blir modernisert, de har virkelig ikke noe i moderne tid å gjøre.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 11:34   #16
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Vårt eldste familiemedlem har lagt på sykehuste noen dager, og da en mannlig sykelpleier skulle følge henne til toalettet i går spurte hun om det ikke var noen ordentlige søstre der
.

Min erfaring er at eldre gjerne tror at mannlige sykepleiere eller hjelpepleiere er leger. Da jeg var sykepleierstudent gikk jeg mye sammen med en mannlig hjelpepleierelev. Var ikke sjelden han ble tatt for å være legen, en mannlig pasient kommenterte til og med til meg "Jeg ser du har med deg sjefen din i dag". Da ble jeg litt sur inni meg.

Gammel 11-06-11, 19:17   #17
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da tok du altså feil.

Gammel 11-06-11, 21:33   #18
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Da tok du altså feil.

Gammel 11-06-11, 19:22   #19
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har en elev (VG2) som kaller meg frøken hvis han trenger å skru på sjarmen av en eller annen grunn. Ellers er det en betegnelse jeg har hørt lite.

Hadde jeg vært styrer i barnehage, tror jeg at det skulle stått "bestyrerinne" på kontordøra mi. Respect, lizm.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:34.