|
|||||||
| Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Borte
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Frøken ble jo i utgangspunktet brukt fordi det oftest var ugifte kvinner som jobbet som lærere. Idealet var at man sluttet i jobben i det man ble gift.
|
|
|
#2 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?En venninne av meg skrev på min FB-side senest i dag om "da jeg jobbet som barnehagetante".
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Det er mulig at vi reagerer mer enn folk flest. Jeg har dog flere venninner som er førskolelærere og noe av det styggeste jeg kan si til henne er: Dere tantene i barnehagen.
|
|
|
#4 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?
Tror nok du har veldig rett i den siste setningen din ja!!
|
|
|
|
#5 |
|
Borte
|
Ikke i utgangspunktet tror jeg, men hvis man er aktiv bruker og får med seg de fleste trådene så er det mange ting man blir gjort oppmerksom på som kan kanskje ellers ikke ville tenkt over. Jeg vil for min egen del si at jeg reagerer kjappere i forumsammenheng der det forventes at man debatterer enn jeg gjør IRL. Jeg kunne fint reagere på frøken-bruk før FP også, men det er helt unaturlig for meg både før og nå å korrigere andre på å bruke gammeldagse, nedverdigende uttrykk. Med mindre det er noen jeg kjenner veldig godt.
|
|
|
#6 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Kasia sa det veldig godt.
|
|
|
|
#7 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Altså. Jeg forstår veldig godt at frøken er et utdatert ord i lærersammenheng. Men å bli opprørt over at foreldre kan glemme seg bort er å reagere litt mye synes jeg.
|
|
|
#8 |
|
Den som gir seg...
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg har mange ganger blitt kaldt søster i mitt virke som sykepleier og det har virkelig aldri ramlet meg inn å reagere negativt på det.
|
|
|
#9 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Det er forskjell på å bli kalt "frøken" eller "søster" av en elev eller en pasient i en der og da-situasjon og å bli kalt det som en yrkesbetegnelse. Jeg hadde ikke syns det var noe særlig hvis jeg ble omtalt som nolo, hun er frøken.
|
|
|
|
#10 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Eg kalte vår lærer for frøken seinast i går. Snart kjøpe eg vel hesteskoiskake også.
|
|
|
|
#12 |
|
Snikende tiger
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg foretrekker livstidsdiktator. :fjaser med Matilda:
|
|
|
#13 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg har blitt kalt frøken ved et par anledninger, da av småskoleelever eller foreldrene deres. Jeg har smilt litt for meg selv, men føler meg ikke tråkket på av den grunn. Jeg blir mye oftere kalt mamma på jobb, forresten.
|
|
|
#15 |
|
Rockesøster
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Vårt eldste familiemedlem har lagt på sykehuste noen dager, og da en mannlig sykelpleier skulle følge henne til toalettet i går spurte hun om det ikke var noen ordentlige søstre der |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg har en elev (VG2) som kaller meg frøken hvis han trenger å skru på sjarmen av en eller annen grunn. Ellers er det en betegnelse jeg har hørt lite.
|
![]() |
|
|