|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Shake it out!
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerIrma, jeg er for barnehager og det må vel være full barnehagedekning også. Om folk har barna sine i barnehage eller ei bør være opp til dem, men om man velger å ikke ha dem i barnehage, så bør der være noe de tar på egen kappe.
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringer
Og det er det de gjør ved å fjerne kontantstøtten. Nå er det bare de aller rikeste som har mulighet til å velge hvor barna skal være. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Alle barn gikk definitivt ikke i barnehage før kontantstøtten. Tvert imot, den selvfølgen man tydeligvis ser barnehageplass som i dag, var overhodet ikke der da jeg fikk min eldste. Da fikk jeg spøkefull beskjed av kollegaer da jeg var lykkelig over barnehageplassen om at jeg ikke burde snakke for høyt om det - det måtte jo være noe galt med oss når vi fikk barnehageplass.
|
|
|
#4 |
|
Shake it out!
|
Tull og tøys! Jeg kjenner flere som er langt fra rike som har valgt å være hjemme med barna sine. Men selvfølgelig har de måtte gjøre en del valg for å få det til. De har ikke eneboligen og kjører ikke rundt i fet ny bil osv. Selvfølgelig kan man være hjemme om man prioriterer, selv uten fet lønnspose.
|
|
|
#5 |
|
Halloen!
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerTull og tøys? Vi valgte bort mye for å være hjemme med kontantstøtte, vi, siden jeg tjente _litt_mer enn 3500 i mnd. Ingen ferie, ingen dyr bil, veldig lite klesskjøp og ingen restaurantbesøk i hele den perioden. Hvis vi skulle klart det uten kontantstøtte, måtte vi solgt huset, (som heller ikke er dyrt og stort) og flyttet inn i en hytte eller noe i den dur. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Men vil foreldrene til disse barna skaffe seg en jobb og sende barna i bhg dersom kontantstøtten blir borte? Er ikke problemstillingen ofte mer sammensatt enn som så? Det vil fortsatt være mer økonomisk gunstig å ikke benytte seg av bhgplass dersom forelderen ikke vil/kan jobbe likevel.
Men de fleste av oss mener det er statens oppgave å betale for at foreldre skal gå hjemme med ungene sine det første året (ca). Hvorfor blir det plutselig prinsipielt radikalt annerledes når barna fyller ett? At det ikke er økonomisk forsvarlig å gi full lønnskompensasjon utover det første året, er fullt forståelig, men kontantstøtten er jo ikke i den ligaen.
|
|
|
#7 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
I deler av Oslo (kanskje hele?) er det gratis kjernetid i barnehager for 4- og 5-åringer. Det synes jeg er et meget viktig grep for å få en god del av barna som trenger det i barnehage. Barn som i stor grad har vært hjemme med mor. Argumentet er norskopplæring av disse barna og det har vist seg å fungere veldig bra.
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerEr jeg med i "de aller rikeste" nå? |
|
|
|
#9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Shake it out!
|
Jeg er temmelig sikker på at det var jeg som skrev det.
|
|
|
#13 |
|
Shake it out!
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerKanskje vi skal definere hvem "de rikeste" er? Hvem er "de rike" som har råd til å være hjemme uten kontantstøtte, og hvor "fattig" må man være for å bli tvunget til å ha barn i barnehage?
|
|
|
#14 |
|
Shake it out!
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringer...så kanskje bør man ikke kjøpe seg enebolig før man får barn, om det gjør at man ikke kan velge å være hjemme et år ekstra med barn? Sånn tenker jeg i alle fall. Men det er så typisk norsk at man skal ha alt på en gang: enebolig, ny bil, ny sofa, siste mote både til seg selv og ungene, sydenfeie en gang i året (de som ikke har råd til det er jo fattige.
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerNår i alle dager vokste du opp, Mindy? |
|
|
|
#16 |
|
Shake it out!
|
På 70-tallet. Med en far i statens vegvesen og en mor som var hjemme til jeg var 7-8 år. Det var overhode ikke fett. Men vi endte opp i enebolig til slutt. Og med en mor som jobbet (mens lillesøsteren min var hos dagmamma).
|
|
|
#17 |
|
I mål
|
Når vokste DU opp? Jeg kjenner meg også igjen i alt Mindy beskriver. Mamma var hjemme til jeg var 10 år, hun sydde klær til oss og kjøpte på salg, vi campet alle ferier og ventet til mandag med å kjøpe brunost fordi vi var blakke og slikt. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Halloen!
Jeg kjenner meg også igjen i MM beskrivelse. Min mor hadde permisjon i tre uker, hvis jeg ikke husker feil. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Shake it out!
|
Vi får en mindre sum hver mnd - den kalles barnetrygd.
|
|
|
#20 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg kjenner også igjen det meste i MMs beskrivelse. Jeg hadde to foreldre som jobbet, men likevel var det lite rom for utskeielser. Jeg var 11 da vi fikk farge-TV, videospiller kom ikke i hus før etter at jeg var flyttet hjemmefra, da jeg ble så stor at mamma ikke sydde til meg mer hadde jeg typisk to par bukser og tre-fire gensere/topper til enhver tid, det var aldri snakk om å handle i de butikkene som var "in". Det var først da jeg begynte å jobbe selv mot slutten av ungdomsskolen at jeg begynte å få et forbruk å snakke om.
|
![]() |
|
|