|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bork bork bork
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?
At Per Sandberg er en idiot har vel begrenset nyhetsverdi.
|
|
|
#2 |
|
Ekvilist
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Utspillet fra Per Sandberg som jeg reagerte veldig på, har iallefall ikke fått stå uimotsagt:
Dette sier Stine Renate Håheim, stortingsrepresentant som var på Utøya:
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Kan en menneskelig hjerne egentlig klare å håndtere en sånn kunnskap, om han nå skulle bli frisk og kvitt vrangforestillingene? Kan noen håndtere at man har tatt 77 liv basert på et oppned og galt verdensbile, uten at noe kortslutter?
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Stakkars mann, når vi skal snakke om straff eller ikke- hva kan vel være værre en å tvangsmedisineres inn i en virkelighet der du har har kalblodig myrdet barn, de senene han har inne i hodet sitt:grøss: å skulle tvinges til å gjennopleve det han har gjort utfra et rasjonelt menneskelig ståsted er nesten umenneskelig- sånnsett burde de som skriker om hevn være fornøyd for det er jo nettop dette han dømmes til et forsøk på ved tvunget psykisk helsevern. Jeg trodde virkelig ikke noensinne jeg skulle si stakkars mann om ham, jeg ser på bildet av en liten gutt i avisen og føler dyp fortvilelse over at han ikke ble reddet fra en slik skjebne.
|
|
|
#5 |
|
anglofil
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg orker ikke lese alt om denne mannen rett og slett men har det kommet ut noe spesifikt om hvorfor barnevernet ville fjerne han fra moren da han var 4 år? Jeg har fått med meg at faren prøvde å få foreldreretten, tapte saken og da avsluttet all kontakt med han.
|
|
|
#6 |
|
Hvor: østfold
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Barnevernet konkluderte med at det var tilrådelig med ommsorgsovertagelse etter utredning da mor selv hadde bedt om avlastning, det ble utarbeidet er psykolograport da han var i fire års alderen, der det kom tydelig frem at et var stor fare for skjevutvikling og spørmål rundt tilknyttnings skader. Sterk anbefalt med en endret ommsorgssituasjon. Faren har på grunnlag av denne forøkt å få foreldreretten og saken ble da henlagt fra barnevernetside pga barnefordelingssaken- faren trekker så sin begjæring og selv om det da kommer en bekymringsmelding fra sakkyndig om barnets videre ommsorgsituasjon blir det ikke opprettet ny sak, utfra det jeg forstår ønsket ikke moren videre sammarbeid med barnevertjenesten. Det er også nevn tydelige symptomer på missbruk av seksuelkarakter, men her er det ikke nevnt i hvilken relasjon det ev skulle være snakk om, Det ble igjen meldt bekymring da han var 15 da han ble funne alene på toget til kbh. Tviler på at det kommer noe mere detaljerte opplysninger en det som er lekket til pressen om dette. Han har krav på personvern og å eie sin egen historie-her er loven lik for alle, og det er nok ikke av allmengyldig interesse.
|
|
|
#7 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg må si at jeg stusser litt over den ene sakkyndige sine uttalelser i NRK i går, muligens det er klippet? "Det var aldri tvil om at han var psykotisk". OK, jeg trodde at man ikke skulle være forutinntatt, men det er mulig at allerede ved første møtet mellom sakkyndige og BB at de kunne utelukke alt annet, men om ikke alle muligheter er holdt åpne, så er det jo en ørliten mulighet for at de har bestemt seg for målet før de gikk i gang på en måte. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Nettopp. Det var selvsagt en veldig flåsete kommentar.
|
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Det jeg henger meg opp i, er hvordan barnevernet her overlot et barn til sin egen skjebne da foreldrene kom i konflikt seg imellom. Dette holder ikke mål. |
|
|
|
#10 |
|
Ser lyst på livet
|
Det synes jeg er rimelig hårreisende. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Skal rømme
|
Jeg er enig, hva var dette for noe liksom. Men vi vet sikkert ikke alt her. Schizofreni er forresten en sykdom med en stor arvelig komponent, så det kan jo hende at moren har en lignende type høytfungerende schizofreni, der hun har klart å overbevise barnevernet, men ikke greid å gi barna omsorg.
|
|
|
#12 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Man får ikke internett i fengsel, ei heller mobiltelefon. :åpplyser: En begrenset nettilgang der man ikke kan legge ut ting eller snakke med andre får man kun i forbindelse med studier. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Tidsklemma
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg hørte på radioen i dag om at mange journalister som har skrevet seg opp på liste for å kunne intervjue han når han får tilgang til det nå har trukket sin henvendelse.
|
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg er igrunnen fortsatt overrasket over at han får strafferettslig utilregnelig når han er så strukturert og beskriver såpass godt hva han tenker at andre oppfatter kontra hva han selv mener at stemmer. |
|
|
|
#15 |
|
Skal rømme
|
Nja, men hvis man er syk og er man faktisk overbevist om at sin egen virkelighet er den sanne og de andres er feil. At det er stor avstand mellom er ikke noe argument for at de har rett. Jeg tror at om man er i en paranoid psykose så er man overgitt sin sykdom. Man kan ikke velge vekk vrangforestillinger liksom. De oppleves som like virkelig som alt annet (har du ikke sett den så anbefaler jeg filmen A beautiful mind).
|
|
|
#16 |
|
Skal rømme
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Ja, det er nok medisiner først. Han blir vel lagt i belter og påtvunget depotsprøyte med 3 mnd antipsykotika etc vil jeg tro. Det er heavy greier som kan ha seriøse bivirkninger også.
|
|
|
#17 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Nå har jeg ikke lest alt om ABB og hans tilstand, ei vet jeg særlig mye om medisinering av slik sykdom. Men ettersom det jeg har forstått så mangler han empati og jeg forstår det slik at empati er noe vi lærer. Er det mulig at han da kan medisineres til å få empati?
|
|
|
#18 |
|
Ferdig!
Nei, man kan ikke velge vekk vrangforestillingene. Det er de som er sannheten for den syke. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Moren ba jo om hjelp. Som hun etter hva jeg forstår faktisk ikke fikk. Hun fikk leven med eksen sin isteden. |
|
|
|
#20 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg er glad for at rettsstaten fungerer så godt at sakkyndige våger å komme med denne konklusjonen når så mange ønsker en annen. At man følger regler og retningslinjer, og ikke "mekker" noen nye når det kommer en som har vært slemmere enn vi hadde forestilt oss. |
|
|
|
![]() |
|
|