Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-12, 11:17   #1
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere har uføreforsikring, sant? Hvis ikke - skaff dere det!

Tok opp i utdanningsforbundet når jeg var 19. Må nok bare holde på den for får nok ikke ny nå etter 2 graviditeter med bekkenløsning og 9mnd sykemelding for muskelplager.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 11:29   #2
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tegnet uføreforsikring mens jeg studerte, kostet meg ikke mange kronene. Prøvde for noen år siden å flytte den pga forsikring med bedre dekning, men får ikke ny, ettersom jeg har operert skuldra. Har derfor beholdt den gamle, selv om den ikke har så god dekning.

Nå er jeg så heldig å ha fått ny livs og uføreforsikring gjennom ny arbeidsgiver. Det kreves her ikke helseerklæring, men dersom det skulle skje noe ila de to første årene jeg jobber, kan jeg få avkortning dersom skade/sykdom var kjent ved tidspunktet jeg begynte her. Men, dersom jeg holder meg i jobb i to år, får jeg full dekning, og vi har virkelig gode vilkår

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 12:35   #3
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Noen gruppelivsforsikringer krever ikke helseattest for uføredekninger. Det kan være greit å tenke på i forbindelse med jobbsøking, evt. innmeldelse i fagforbund. Så dere som ikke får privat uføreforsikring kan jo undersøke om det er noe fagforbund som dere kan melde dere inn i, hvor man kan få uføreforsikring gjennom dette, uten at det kreves helseattest.

Edit: Ser at Venla er inne på det samme som meg.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli

Sist redigert av sindrome : 20-01-12 kl 12:40.
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 13:08   #4
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Takk for påminning!
Har sendt spørsmål til gjensidige i dag, montro om det er for sent for meg... Jeg har vært sykemeldt et halvt år nå.
Jeg er også spent på hva pris det blir. (Jeg er Tekna-medlem og skulle visst få bra pris pga det)

Sist redigert av bønna : 20-01-12 kl 13:21.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 13:59   #5
Urie
Superaktiv

Medlem siden: Jun 2009
Urie er litt kulUrie er litt kul
Standard

Både jeg og mannen har.

Urie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 17:23   #6
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Balanse, du har krav på å videreføre forsikringen, det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at du får tilbud, og det er det veldig mange arbeidsgivere som IKKE følger opp. Forsikringsselskapets ansvar for å la deg tegne fortsettelsesforsikring utløper ca 3 mnd etter du slutter, så dette oppfordrer jeg alle til å være bevisst på selv.

Forskjellige selskap har forskjellige kriterier for hvor mange ansatte det skal være før de krever helseerklæring, og noen lar deg bytte uten reservasjoner hvis du kommer fra et annet norsk selskap.
En gruppe med 60 ansatte må f.eks ikke levere helseerklæring på en ny ansatt, men det er disse to årene med reservasjon. Reservasjonen i MIN spesifikke uføre og gruppelivsdeking går på 2 år, men spesifisert på sykdommer og tilstander jeg visste om eller BURDE ha visst om når jeg kom inn i ordningen. Så dersom jeg blir syk nå tror jeg faktisk jeg har dekning.

Det gamle selskapet fortsetter å bære risikoen for sykdommer som du har fått mens du var forsikret der. Nå er jeg på litt ustø grunn men jeg kan eksemplifisere med yrkesskadedekningen som er obligatorisk for alle arbeidstakere. Dersom BEDRIFT AS har dekningen hos Forsikringsselskap 1, men så bytter de leverandør, til Forsikringsselskap 2, og så viser det seg at den ene ansatte har en yrkessSYKDOM. Da kommer Forsikringsselskap 1 inn, selv om de har byttet til Selskap 2, for tidspunktet sykdommen oppsto var da de var forsikret hos selskap 1, selv om de nå er hos selskap 2. Selskap 1 vil svare for skaden.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 17:25   #7
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Takk for påminnelse! Skal bruke helgen til å sjekke hva gruppeliven gjennom jobben (statlig ansatt) dekker.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 18:01   #8
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde før via SR-bank, men den var verdt nada niks når det kom til stykket, så jeg har ikke nå. Har vurdert å skaffe en annen plass, men ikke kommet så langt enda, og er usikker på om jeg vil i det hele tatt.

Gammel 20-01-12, 22:24   #9
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det kommer litt an på hva du tjener og hvordan du håndterer penger. Takler du å få utbetalt 2 mill? Eller blir du en spillegal alkoholiker. Personlig føler jeg det er bedre med en stor sum og så lever jeg videre på vanlig uførepensjon fra staten.

Min uførekapital er uten nedtrapping, det er lurt. Dvs jeg får samme sum om jeg er 30 eller 40. Og den er ikke samordnet. Så hvis jeg blir ufør pga jobb vil jeg få utbetalt både uførekapital og yrkesskade.

Tre stk!
Gammel 21-01-12, 07:20   #10
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikk ikke uføreforsikring den gangen jeg søkte det da jeg var i tjueårene. Hadde en BMI på såvidt over 30 den gangen men det er i kategorien fedme og fikk derfor avslag.

Gammel 21-01-12, 07:41   #11
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Jeg fikk ikke uføreforsikring den gangen jeg søkte det da jeg var i tjueårene. Hadde en BMI på såvidt over 30 den gangen men det er i kategorien fedme og fikk derfor avslag.

Jeg har også det,men må bare betale noen hundrelapper mer i md.

Gammel 21-01-12, 09:56   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Det har aldri vært et hinder for meg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 12:29   #13
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det har aldri vært et hinder for meg.

Prøv et annet selskap om ett sier nei.

Tre stk!
Gammel 21-01-12, 07:41   #14
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja både mannen og jeg har. Vi har veldig risikoyrker,så vi føler ikke at vi har noe valg.

Gammel 21-01-12, 08:35   #15
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må bare stille meg bak oppfordringen med full styrke. Jeg er midlertidig ufør nå og utbetalingen fra forsikringen er det som holder oss over vannet.

Gammel 21-01-12, 13:09   #16
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig, veldig glad for de to forsikringene jeg hadde. Begge barna har fått tegnet forsikringer som gir videreføring uten ny legeerklæring. Vi var heldige med minsten, som var akkurat over 2 kg da han ble født.

Gammel 21-01-12, 19:08   #17
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Jeg har sendt inn helseerklæring for noen dager siden og er spent på utfallet. Har vært sykemeldt to ganger de siste to årene for muskelplager (ikke patologisk) + at jeg mangler milt, så jeg kan nok risikere kraftige begrensninger på forsikringen.

Gammel 22-01-12, 10:13   #18
Mamma til 4
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2012
Mamma til 4 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ja, men burde kanskje øke beløpet.

Når man har stort ansvar er slike ting veldig viktig.

Barneforsikring på Posten er gratis hvis man får barnetrygden inn på konto der, så kan man tegne tilleggsforsikring et annet sted?

Mamma til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 21:13   #19
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamma til 4, her.

Barneforsikring på Posten er gratis hvis man får barnetrygden inn på konto der, så kan man tegne tilleggsforsikring et annet sted?

Det er vel bare ulykkesforsikring?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-12, 15:52   #20
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Takk for denne tråden. Nå har vi, fra jeg leste tråden første gangen, undersøkt opp og ned og i mente med alle banker og forsikringsselsap, og har endt opp med Uføreforsikring gjennom LOFavør - Sparebank 1.

Supert! Pluss kjøpte barneforsikring til begge barna også i samme slengen. Pluss byttet begge bilforsikringen til LO. Sparte 900 kr i året der.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:38.