Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det greit?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-12, 18:54   #101
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit?

At du personlig velger å ikke bry deg, har vel ikke så mye med saken å gjøre. Hvilke systemer er det du tenker NAV bør benytte seg av for å undersøke om sykemeldte snekkere jobber på si, da? Patruljer som kommer på overraskelsesbesøk? Det sier seg selv at det er vanskelig å fange opp slike ting i et system som er basert på tillit, og jeg personlig har ingenting i mot å varsle hvis jeg hadde hatt en mistanke om lureri. Når sant skal sies har jeg aldri gjort det, da. Vanskelig å få med seg hvem som er hjemme på dagtid når man selv er på jobb.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 18:59   #102
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvor sterke tenker du indisiene bør være før man melder fra til NAV da, Nextlife? Det finnes nok av steder hvor man kan passe egne saker (naboens sexliv og kollegaens trange skjørt) men jeg synes absolutt ikke frykten for å være nysgjerrig nabo skal hindre noen i å melde fra om mistanken sin. Strengt tatt synes jeg ikke dine personlige oppfatninger om hva en kjerring er og ikke her har noen som helst relevans for diskusjonen. Det har heller ikke statistikken over hvor mange som reelt er syke eller ikke, slik jeg ser det. Her handler det vel om hvorvidt det er OK å melde fra til NAV eller ikke hvis man har mistanke om at noen svindler til seg trygdepenger. På enkelte her i tråden kan det jo virke som om man helst bør ha hele legejournalen til mannen, inkludert røntgenbilde og blodprøveresultat før man kan mene noe som helst.

Helt enig, jeg syns man skal melde ifra i vei. Mye heller det enn å slurve med de andre naboene, og Tenke Sitt, når man ikke vet.

Gammel 07-03-12, 19:49   #103
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

For egen del bryr jeg meg rett og slett ikke om sånne ting, jeg har nok av nødvendige og påkrevde ting å bry meg med om jeg ikke skal gå rundt å lure på om naboen har en sykemelding som ikke er reell eller snyter på skatten.
Jeg vet at ansvarlige borgere skal brys seg og varsle, men jeg tenker at med all forvaltningen vi har i dette landet bør de ha systemer som fanger dette selv. Jeg varsler selvfølgelig dersom jeg tror at noen lider overlast eller er i fare, men å kikke over gardinen og angi en snekrende nabo? Nope.

Dette synes jeg er en strutsete holdning. Altså, det er en ærlig sak å si at man ikke bryr seg, men det er ikke noe argument i seg selv. Altså at andre heller ikke bør det og deretter kalle dem kjerringer. Jeg håper ikke det er for mange med slike holdninger når det gjelder andre ting som foregår i samfunnet.

Gammel 07-03-12, 20:17   #104
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nav går ikke rundt til hver enkelt sykemeldt og sjekker om de faktisk er syk. Systemet er basert på tillit. Tillit til at man er ærlig med legen og Nav og tillit til at legen ikke sykemelder uten reell grunn. Skal svindel avdekkes er Nav avhengig av tips.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 20:21   #105
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er ingen her som synes det er greit å baksnakke naboene sine. Hvor har du det fra? Det er ikke GREIT. Det er ugreit å gå med en uggen følelse hvor man mistenker noe. Da synes jeg det generelt sett er mye mer redelig å si i fra enten til den det gjelder, til rette myndighet eller kanske til begge deler (avhengig av situasjon) enn å slarve om det til hele nabolaget. De fleste velger det siste. Det gjelder mistanker om trygdesvindel, skattesvindel og omsorgssvikt.

Jeg ville synes det var veldig mye verre om naboene mistenkte noe og slarvet til hverandre enn om de ringte og tipset NAV om husmalingen min og ellers holdt kjeft.

Altså når Hi skriver at hun reagerer på sin nabo som snekrer i sykemeldingsperioden uten å vite noe om hvorfor han er sykemeldt og i samme slengen nevner at det er andre som reagerer på det samme, så er det ganske nært baksnakking hvis du spør meg. De har jo snakket om dette bak hans rygg.

De stikker rett og slett nesa si i noe de ikke har noe med. Mange her foreslår at man kan spørre vedkommende om hvorfor han er sykemeldt, men det er da vitterlig ingenting noen andre enn hans lege og arbeidsgiver har noe med. Er det virkelig mange her som mener at det er den sykemeldtes oppgave eller plikt å forsvare seg ovenfor nysgjerrige naboer?

Jeg er enig i at trygdesvindel er et problem som samfunnet må til livs, men at det skal innebære at nabokjerringa skal sitte bak gardina og diskutere med vennene sine hvilke aktiviteter herr Jensen driver med når han er sykemeldt kjøper jeg ikke. Det fører ikke til noe godt for hverken den sykemeldte eller arbeidsplassen. Da er det viktigere at vi stoler på hverandre og bryr oss om hverandre og lar tvilen komme folk til gode. Det er rett og slett ikke vår oppgave å være gatas politi eller å vurdere naboens arbeidsevne.

Gammel 07-03-12, 21:17   #106
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Meissa: Er det noen i tråden som har sagt at man skal spørre naboen selv eller diskutere han med andre? De fleste har foreslått å kontakte NAV, enkelt og greit. Og hvis jeg ikke tar helt feil, anbefaler vel NAV også at man tar kontakt dersom man har mistanke om at noen mottar stønader urettmessig.
Og hvorfor dukker disse kjøkkengardinene til stadighet opp i tråden? Jeg for min del har bare persienner.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 21:31   #107
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes ikke det er en uting å melde fra til NAV om at en person utfører det samme som på jobb, når vedkommende er sykemeldt fra jobben. Og det er jo selvsagt noe helt annet enn å handle, ta vare på egne barn og gå tur i skogen.

Selv har jeg blitt oppringt et par ganger fra NAV med spørsmål som gjelder en annen person, som de da prøver å avdekke om får penger urettmessig. Jeg synes det er flott at de sjekker opp. (Det var noe annet enn sykepenger, da.)

Gammel 07-03-12, 21:37   #108
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Meissa: Er det noen i tråden som har sagt at man skal spørre naboen selv eller diskutere han med andre? De fleste har foreslått å kontakte NAV, enkelt og greit. Og hvis jeg ikke tar helt feil, anbefaler vel NAV også at man tar kontakt dersom man har mistanke om at noen mottar stønader urettmessig.
Og hvorfor dukker disse kjøkkengardinene til stadighet opp i tråden? Jeg for min del har bare persienner.

Hvis du leser innleggene så er det flere som foreslår å spørre ham, dem om det. Jeg hadde blitt utrolig sint og lei meg om noen utenforstående hadde spurt meg om noe sånt. Hvis man ønsker et samfunn der alle går rundt å mistenker alle for å snylte så er det veldig trist, synes jeg. Jeg vet og mener at det er mange andre og mer effektive måter å få bukt med trygdesvindel på. Å lure på naboen bak gardinene vil aldri være en god løsning uansett.

Men værsågod, Krinoline. Ring nav du, om du mener du får ro i sjela da. Noen samfunnstjeneste gjør du trolig ikke.

Gammel 07-03-12, 21:41   #109
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg må bare stikke innom for å fortelle at det er mange som har spurt meg om det er slik at jeg er hjemme for tiden og hvordan det går med meg, osv. Jeg tar ikke dette som mistenkeliggjøring eller nysgjerrighet, men som omtanke. Jeg har jo ingenting å skjule, så hvorfor skulle det gjøre noe om de spør. Om jeg ikke vil si noe mer personlig, kan jeg jo bare si at jeg er sykemeldt og la det bli med det.

Gammel 07-03-12, 22:01   #110
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har selv en jobb som bla bruker tips i vårt arbeid. Det gjør selvsagt at vårt arbeid blir mye mer målrettet og er særs velkomment. Noen ganger finner vi ingenting, andre ganger blir det større saker. Alle tips behandles konfidensielt, og de skaper på ingen måte trøbbel for den det tipses om, med mindre vi finner ut at tipser har rett.

Gammel 07-03-12, 22:53   #111
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde ikke ringt og jeg hadde ikke spurt. Muligens hadde jeg Tenkt Mitt, men jeg bruker ikke energi på å lure på hvorfor folk er sykemeldte.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:58   #112
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Dette synes jeg er en strutsete holdning. Altså, det er en ærlig sak å si at man ikke bryr seg, men det er ikke noe argument i seg selv. Altså at andre heller ikke bør det og deretter kalle dem kjerringer. Jeg håper ikke det er for mange med slike holdninger når det gjelder andre ting som foregår i samfunnet.

Jeg svarte først på hovedinnlegget der spørsmålet var om det var snålt at naboen snekret på eget hus når han var sykemeldt. Det å varsle NAV var ikke et tema i det innlegget, og slik spekulering er kjerringete i min bok.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 23:08   #113
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sånne saker burde folk varslet om i mye større grad. Man trenger ikke å vite grunnen til sykmelding. Det vet NAV og vil med dermed med noen enkle tastetrykk se om dette er noe som bør ses mer på.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 23:13   #114
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

At man ikke tar seg bryet kan jeg skjønne, men at noen faktisk mener at mistanke om svindel av fellesskapets penger ikke er noe man skal bry seg med skjønner jeg faktisk ikke.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 23:24   #115
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg betaler skatt og har dermed noe med det om det begås svindel.

Men igjen.

En omfattende varsling dersom sykemeldte ser friskere ut enn man tenker seg vil fort føre til at sykemeldte dropper aktivitet som kan bidra til å gjøre dem friske. Type trening, sosial trening og denslags. Det er et paradoks.

Tilfellet i hi er såpass drøyt at det bør varsles. Men det er vel ikke de fleste som er såpass ekstreme?

Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 23:26   #116
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Det er jo forskjell på å varsle dersom en sykemeldt arbeidstaker gjør en vanlig aktivitet, og å varsle hvis den sykemeldte jobber med jobben sin, et annet sted enn på jobb, når man er sykemeldt.

Gammel 07-03-12, 23:32   #117
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg ser absolutt ikkje problemet i å ta ein kjapp telefon til NAV. Det vil ta ca 11 tastetrykk å finne diagnosa til vedkomande viss dei får oppgitt fødselsdatoen hans, evt litt fleire viss dei må søke på namn. Det tek ikkje mange minutta, med andre ord.

Gammel 07-03-12, 23:55   #118
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Nav går ikke rundt til hver enkelt sykemeldt og sjekker om de faktisk er syk. Systemet er basert på tillit. Tillit til at man er ærlig med legen og Nav og tillit til at legen ikke sykemelder uten reell grunn. Skal svindel avdekkes er Nav avhengig av tips.

Et reelt eksempel er legen som passerte sin uføre pasient mens han satt på uterestaurant og drakk øl. Han var ufør siden han var lam i armen, men tydeligvis ikke mer lam enn at han kunne løfte ølglasset.

Jeg mener at det er helt i orden å varsle i tilfeller der man har mistanke om trygdejuks.

Gammel 08-03-12, 07:52   #119
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Hadde jeg hatt mistanke om trygdesvindel hadde jeg hatt null betenkeligheter med å varsle NAV. Jeg liker ikke svindel og snylting.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 08:07   #120
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Det er jo forskjell på å varsle dersom en sykemeldt arbeidstaker gjør en vanlig aktivitet, og å varsle hvis den sykemeldte jobber med jobben sin, et annet sted enn på jobb, når man er sykemeldt.

Og hvis det å bygge sitt eget hus bidrar til å gjøre ham bedre, så burde vel strengt tatt det å bygge andres hus også gjøre ham bedre.
Så nei, jeg synes ikke dette er greit. Som Arkana sier, så er NAV avhengig av innspill dersom utnyttelse av systemene skal avdekkes. Det skal litt til at legen eller saksbehandleren i NAV tilfeldigvis kommer dinglende forbi i et kritisk øyeblikk. Selv om det også har skjedd opptil flere ganger.
En kollega av meg møtte f.eks. en pasient på fjelltur etter å ha sykmeldt ham dagen før. For en tilstand han umulig skulle klare å gå på fjelltur med.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:11.