Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolearrangementer og foreldreinnsats

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-12, 11:20   #101
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsats

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Selvsagt er det greit at folk lar være å bidra til et arrangement de aldri har deltatt på og ikke kommer til å delta på i fremtiden, fordi det strider mot deres overbevisning. Hvor er egentlig problemet i denne saken?

Er ikke problemet at enkelte steder så er det vanlig at klassen som arrangerer 17. mai får inntekter av arrangementet og at det da blir så fryktelig urettferdig at feks. JH-barn får ta del i bruken av inntekten uten å bidra til å anskaffe den? U-huuuuurettferdig og ganske sikkert et fryktelig utbredt verdensproblem.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 11:23   #102
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Er ikke problemet at enkelte steder så er det vanlig at klassen som arrangerer 17. mai får inntekter av arrangementet og at det da blir så fryktelig urettferdig at feks. JH-barn får ta del i bruken av inntekten uten å bidra til å anskaffe den? U-huuuuurettferdig og ganske sikkert et fryktelig utbredt verdensproblem.

Det er fortsatt frivillig.

Hvis folk ikke takler at noen bidrar mer enn andre, så bør de ikke planlegge skoleturer, mener jeg. Det vil alltid være slik at noen har bedre evne enn andre til å bidra, enten det nå er med penger eller innsats, og slik skolesystemet er lagt opp, så må man basere seg på frivillige innbetalinger eller frivillige dugnader, hvis man ønsker å dra på skoletur.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 11:24   #103
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

U-huuuuurettferdig og ganske sikkert et fryktelig utbredt verdensproblem.

Jeg lurer også på hvor reell denne såkalte snyltingen faktisk er. Jeg vil tro det er ganske sannsynlig at de som av religiøse grunner ikke deltar på 17.maifeiringen heller ikke ville deltatt på det de innsamlede pengene skal brukes til senere. Dermed er dette faktisk et ikkeproblem.

Gammel 12-04-12, 11:26   #104
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er åpenbart at det er ganske varierende opplegg for 17. mai rundt omkring. Jeg er enig i at det er sosialt rart å aldri bidra til det arrangementet. Det er enda mer sosialt sært å ikke bidra det året det er klassen som får overskuddet (om det er noe sånt år). Men det er en ting å ikke kunne bidra akkurat den gangen og noe helt annet å aldri bidra ti noe av dugnaden som skal til for å få klassen på tur. Men det er og blir frivillig uansett hvor mye man måtte forsøke å overbevise folk om noe annet. Betaling for leirskole er frivillig enten det skjer med dugnad eller med penger, bidrag i lokalsamfunnet er også frivillig. Det eneste som ikke er frivillig er å sende ungene på skolen uten annet opplegg. Det burde være åpenbart at det ikke er rom for tvang? At det er sært og rart og til en viss grad dårlig gjort er noe helt annet. Og normen de fleste steder er heldigvis at folk stort sett bidrar hvis de i det hele tatt er en del av lokalsamfunnet denne dagen.

Ellers er det få som biter. Hvis jeg var klassekontakt det året min klasse hadde ansvaret for alt, hadde jeg snakket både med JV-foreldrene og de med 5 unger under skolealder og hørt med dem om det er noe de kan bidra med og hvordan. Da vil man kanskje få til svar fra JV-foreldrene at det er uaktuelt å bidra i forhold til 17. mai, men at de heller kan ta et stort ansvar for organiseringen av åpen kveld på skolen. Mens de med mange småunger setter pris på å levere 3 kaker istedenfor å bli plassert i cafeen. Er det virkelig så vanskelig å få folk til å stille hvis man spør? Det som aldri virker er å be folk melde seg, men hvis man går på folk og spør dem hva de kan bidra med, er det få som faktisk ikke kan hos oss i hvertfall.

Gammel 12-04-12, 11:30   #105
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Her var det FAU som arrangerte 17. mai i mange år, men det var visst ganske vanskelig å få folk til å stille, så nå er det skolekorpset som har tatt over arrangementet.

Gammel 12-04-12, 11:36   #106
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har ikke noen kjepphest på akkurat 17. mai jeg heller altså. :forsikrer:

Men jeg har en kjepphest som er rimelig stor i forhold til at religion som trumfkort er lite gyldig. Man kan få respekt for behov som utgår fra religion, men det er at et resultat av gjensidig tillt og respekt. Ikke av at religion utløser et krav som skal innfris som en trumf.

Samme her

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 11:47   #107
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sitter fascinert og leser og lar meg skremme over manglende kunnskap, manglende respekt, egoisme og fullstendig idioti, og tenker her og der "møkkafolk".

Bygdedyr? Pføy. Det har tydeligvis forplantet seg langt utenfor bygdegrensene.

:eitrende provosert:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 12:04   #108
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg sitter fascinert og leser og lar meg skremme over manglende kunnskap, manglende respekt, egoisme og fullstendig idioti, og tenker her og der "møkkafolk".

Bygdedyr? Pføy. Det har tydeligvis forplantet seg langt utenfor bygdegrensene.

:eitrende provosert:

Ler godt, men er faktisk litt enig også. Jeg har alltid vært en som har bidratt mye både her og der. Nå er helsa mi skranten, og vi snylter som bare det et par år. Etterpå håper jeg å kunne bidra så det monner en stund igjen.

Jeg ser det som en selvfølge å stille opp i egenskap at jeg har barn på skolen, jeg ser det som en selvfølge at de som har overbevisninger som umuliggjør deltakelse på slike feiringer, slipper å stille opp - og at alle dem som bare ikke har så lyst stiller opp likevel. Jeg vet at tvang er umulig, men mener at det heller ikke burde være nødvendig all den tid de fleste mennesker er så fornuftige at de forstår at man må stille opp i løpet av barnas barndom.

Jeg rister på hodet av dem som ikke kan unne barn av foreldre som av en eller annen grunn ikke evner/greier/gidder å stille opp, likevel å være med på fellesarrangementer. Kjære vene, det må da være det minste vi kan stille opp med for barn som kanskje ikke har det så lett.

Edit: Med barn som kanskje ikke har det så lett, sikter jeg ikke spesifikt til JV-barn, men heller til dem som har foreldre som ikke evner å stille opp pga manglende helse eller andre problemer.

Sist redigert av oslo78 : 12-04-12 kl 12:22.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 12:08   #109
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg svarte jo egentlig ikke på hva jeg tenker om dugnad og det å stille opp. For meg er det naturlig å stille opp, men jeg har respekt for dem som av forskjellige årsaker ikke kan av en eller flere grunner. Det vil jo garantert skje at jeg også en eller annen gang må si nei, sånn er det jo bare.
Jeg bruker egentlig ikke så mye energi på å tenke på alle dem som ikke kommer, det hjelper jo ingen uansett.

Gammel 12-04-12, 12:15   #110
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også det er ganske uvitende å kalle barn av Jehovas Vitner barn som "ikke har det så lett", sånn generelt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 12:20   #111
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg synes også det er ganske uvitende å kalle barn av Jehovas Vitner barn som "ikke har det så lett", sånn generelt.

Det var absolutt ikke det jeg mente selv om det kan se sånn ut. Jeg mente alle andre barn som ikke har foreldre som betaler inn til klassekasser eller stiller opp på dugnad eller stiller som fotballtrenere eller ... Min erfaring er at de barna som har foreldre som aldri stiller opp, ofte trenger et klassemiljø/lokalsamfunn som ivaretar dem likevel. Ofte henger manglende engasjement i lokalmiljøet sammen med vanskelige forhold hjemme - men ikke alltid selvsagt. JV-barn kommer i en annen kategori og har gjerne foreldre som er engasjerte på andre fronter enn bursdager, jul og 17. mai, og blant den gruppen er det sikkert akkurat like mange barn som har det lett eller ikke så lett som blant andre barn. Men at JV-barn ofte står utenfor å ser på når de andre lager julepynt/går i 17-mai-tog/feirer bursdager/osv, er det ingen tvil om, og at de derfor bør inkluderes på klassetur SELV OM foreldrene ikke deltok på 17.-mai-dugnaden som finansierte nevnte klassetur, synes jeg er en selvfølge.

Gammel 12-04-12, 12:32   #112
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og oppe i det hele er jeg ganske sikker på at de som faktisk bidrar, sjauer bruskasser og selger is og pølser så svetten driver, er oss her på FP, når vår tur kommer.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 12:35   #113
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Og oppe i det hele er jeg ganske sikker på at de som faktisk bidrar, sjauer bruskasser og selger is og pølser så svetten driver, er oss her på FP, når vår tur kommer.

Yes!

Gammel 12-04-12, 12:38   #114
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er ingenting i tråden som skulle tyde på noe annet enn det. For meg handler det om at selv om jeg ofte melder meg frivillig til grøtfest, disko og avslutningskakebaking etc, så er det noe jeg velger selv og ikke noe jeg bærer nag til andre for at de ikke velger. Det koster meg lite og dessuten så syns jeg foreldrekontaktene våre gjør en fin jobb og at de skal slippe å mase med å få tak i frivillige. At andre har et annet syn eller en annen livssituasjon syns jeg er helt greit.

Kioskjobbing og sjauing for idrettslaget syns jeg utrolig nok er gøy, og det hadde jeg ikke trodd før vi kom dit. Dugnad i barnehagen derimot.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 12:45   #115
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt stiller jeg opp på dugnaden det året det er vår tur, og det forventer jeg at de fleste andre som benytter seg av feiringen på skolen vår gjør også. Jeg forventer også at foreldre strekker seg litt ekstra denne dagen. Om det kommer barn av foreldre som av ulike grunner ikke stiller opp så skal det selvsagt ikke gå utover dem.

På vår skole er 17. mai-feiringen et lukket økonomisk system egentlig, hvor overskuddet fra i fjor dekker innkjøp til i år, og så videre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 12:50   #116
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan godt hende. For mitt vedkommende så sier ikke mine prinsipielle holdninger noe om hvor villig jeg er til å yte en innsats selv. De sier bare noe om hva jeg mener at graden av frivillighet skal være.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 15:10   #117
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det kan godt hende. For mitt vedkommende så sier ikke mine prinsipielle holdninger noe om hvor villig jeg er til å yte en innsats selv. De sier bare noe om hva jeg mener at graden av frivillighet skal være.

Jepp.
Hos oss har fau bestemt at det skal avholdes dugnad på skolen før 17. mai. Jeg er prinsipiell motstander og nekter å kalle inn noen i min klasse. Jeg er også ansvarsbevisst i forhold til å ikke lempe alt over på de andre så dermed ender det med at jeg gjør vår del selv. Prinsipp versus praksis, liksom.

Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 15:11   #118
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er prinsipiell motstander og nekter å kalle inn noen i min klasse.

Så siden du er motstander, så fratar du alle andre muligheten til å være med også?

Gammel 12-04-12, 15:16   #119
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så siden du er motstander, så fratar du alle andre muligheten til å være med også?

I prinsippet - ja. I praksis nei. Innkallingen står på skolens hjemmeside i referatene fra fau og jeg har informert klassen om at jeg gjør det på denne måten.

Dersom noen vil møte opp så vil jeg jo ikke jage dem.

(Det skal stille to fra hver klasse. Dermed stiller jeg pluss Drammen eller jeg pluss en sønn.)

Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 15:17   #120
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Så du er prinsipiell motstander av å spørre noen om å være med på en dugnad i det hele tatt? Why?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:31.