|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Borte
|
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsats
Er ikke problemet at enkelte steder så er det vanlig at klassen som arrangerer 17. mai får inntekter av arrangementet og at det da blir så fryktelig urettferdig at feks. JH-barn får ta del i bruken av inntekten uten å bidra til å anskaffe den? U-huuuuurettferdig og ganske sikkert et fryktelig utbredt verdensproblem.
![]() |
#102 |
Bedreviter
|
Det er fortsatt frivillig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#104 |
maler
|
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsDet er åpenbart at det er ganske varierende opplegg for 17. mai rundt omkring. Jeg er enig i at det er sosialt rart å aldri bidra til det arrangementet. Det er enda mer sosialt sært å ikke bidra det året det er klassen som får overskuddet (om det er noe sånt år). Men det er en ting å ikke kunne bidra akkurat den gangen og noe helt annet å aldri bidra ti noe av dugnaden som skal til for å få klassen på tur. Men det er og blir frivillig uansett hvor mye man måtte forsøke å overbevise folk om noe annet. Betaling for leirskole er frivillig enten det skjer med dugnad eller med penger, bidrag i lokalsamfunnet er også frivillig. Det eneste som ikke er frivillig er å sende ungene på skolen uten annet opplegg. Det burde være åpenbart at det ikke er rom for tvang? At det er sært og rart og til en viss grad dårlig gjort er noe helt annet. Og normen de fleste steder er heldigvis at folk stort sett bidrar hvis de i det hele tatt er en del av lokalsamfunnet denne dagen.
![]() |
#105 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsHer var det FAU som arrangerte 17. mai i mange år, men det var visst ganske vanskelig å få folk til å stille, så nå er det skolekorpset som har tatt over arrangementet.
![]() |
#106 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Samme her |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
|
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsJeg sitter fascinert og leser og lar meg skremme over manglende kunnskap, manglende respekt, egoisme og fullstendig idioti, og tenker her og der "møkkafolk". |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Er frisk!
|
Ler godt, men er faktisk litt enig også. Jeg har alltid vært en som har bidratt mye både her og der. Nå er helsa mi skranten, og vi snylter som bare det et par år. Etterpå håper jeg å kunne bidra så det monner en stund igjen.
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10 ![]() Sist redigert av oslo78 : 12-04-12 kl 12:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsJeg svarte jo egentlig ikke på hva jeg tenker om dugnad og det å stille opp. For meg er det naturlig å stille opp, men jeg har respekt for dem som av forskjellige årsaker ikke kan av en eller flere grunner. Det vil jo garantert skje at jeg også en eller annen gang må si nei, sånn er det jo bare.
![]() |
#111 |
Er frisk!
|
Det var absolutt ikke det jeg mente selv om det kan se sånn ut. Jeg mente alle andre barn som ikke har foreldre som betaler inn til klassekasser eller stiller opp på dugnad eller stiller som fotballtrenere eller ... Min erfaring er at de barna som har foreldre som aldri stiller opp, ofte trenger et klassemiljø/lokalsamfunn som ivaretar dem likevel. Ofte henger manglende engasjement i lokalmiljøet sammen med vanskelige forhold hjemme - men ikke alltid selvsagt. JV-barn kommer i en annen kategori og har gjerne foreldre som er engasjerte på andre fronter enn bursdager, jul og 17. mai, og blant den gruppen er det sikkert akkurat like mange barn som har det lett eller ikke så lett som blant andre barn. Men at JV-barn ofte står utenfor å ser på når de andre lager julepynt/går i 17-mai-tog/feirer bursdager/osv, er det ingen tvil om, og at de derfor bør inkluderes på klassetur SELV OM foreldrene ikke deltok på 17.-mai-dugnaden som finansierte nevnte klassetur, synes jeg er en selvfølge.
![]() |
#112 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsOg oppe i det hele er jeg ganske sikker på at de som faktisk bidrar, sjauer bruskasser og selger is og pølser så svetten driver, er oss her på FP, når vår tur kommer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Er frisk!
|
Yes!
![]() |
#114 |
Borte
|
Ja, det er ingenting i tråden som skulle tyde på noe annet enn det. For meg handler det om at selv om jeg ofte melder meg frivillig til grøtfest, disko og avslutningskakebaking etc, så er det noe jeg velger selv og ikke noe jeg bærer nag til andre for at de ikke velger. Det koster meg lite og dessuten så syns jeg foreldrekontaktene våre gjør en fin jobb og at de skal slippe å mase med å få tak i frivillige. At andre har et annet syn eller en annen livssituasjon syns jeg er helt greit.
![]() |
#115 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsSelvsagt stiller jeg opp på dugnaden det året det er vår tur, og det forventer jeg at de fleste andre som benytter seg av feiringen på skolen vår gjør også. Jeg forventer også at foreldre strekker seg litt ekstra denne dagen. Om det kommer barn av foreldre som av ulike grunner ikke stiller opp så skal det selvsagt ikke gå utover dem.
![]() |
#116 |
Bedreviter
|
Det kan godt hende. For mitt vedkommende så sier ikke mine prinsipielle holdninger noe om hvor villig jeg er til å yte en innsats selv. De sier bare noe om hva jeg mener at graden av frivillighet skal være. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Passiv
|
Jepp. |
![]() |
![]() |
#119 |
Passiv
|
I prinsippet - ja. I praksis nei. Innkallingen står på skolens hjemmeside i referatene fra fau og jeg har informert klassen om at jeg gjør det på denne måten. |
![]() |
![]() |
|
|