|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Textrovert
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Jeg gir også barna mine riktig mat. Det betyr ikke at de spiser den. Jeg kan ikke akkurat tvinge en attenåring til å spise det jeg synes han burde spise (selv om jeg kjøper mye kinakål, fordi det blir møtt med "nam, kult - kinakål". Snålingen.), og jeg kan heller ikke tvangsfore en niåring som om han var en gås. Jeg kan legge opp til et godt kosthold og prøve å stimulere og inspirere, men det er ikke så greit. I alle fall ikke med en liten autist i huset som rett og slett kan bli litt redd av ny mat.
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Nei, jeg er også avslappet der. Jeg har en gutt som spiller fotball 1-2-3 timer hver bidige dag, sykler til og fra skolen, og i tillegg trener intervaller både med meg og sånn helt på eget initiativ, innimellom. En jente som rett som det er MÅ gå fra bordet for å slå 5 hjul eller stå litt i bro, og stort sett henger opp ned. Og en minstemann som løper og løper og løper og løper. De trenger karbene sine.
|
|
|
#3 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir du barna dine riktig mat?
Nemlig. Barn som er aktive i hverdagen og ikke sliter med overvekt trenger ikke begrenses på gode karbohydrater. Vi gjør ikke det med våre selv om jeg passer på mine karbohydrater. Storesøster går til og fra skolen ca 1,2 km hver vei, svømmer 1 gang i uka og er ute å leker fra leksene er gjort til hun legger seg. 5-åringen har ikke like lang vei til barnehagen, men han sykler hver ettermiddag rundt i borettslaget og er generelt mer over bakken enn på. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Vi er jo van med å telle karbohydrat i all mat - sidan vi har ein diabetiker som skal ha insulin som er tilpassa kor mykje karbohydrat det er i det ho et. Det betyr at vi må rekne ut og summere opp til kvart måltid, uansett. Ei skive er 20 karbohydrat og pasta og ris er karbo-killers. For ikkje å snakke om pizza.... Lørdagsgodt og stor skål chips blir hundrevis av karbohydrat og dobbel dose grunndose i mange timar. Vi har likevel eit veldig avslappa forhold til både mat og godteri, og jenta har stor matglede og er veldig nysgjerrig på ny mat. Veldig viktig for oss, sidan ho også har cøliaki.
|
|
|
#5 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Ja, Polyanna, mora derimot... |
|
|
|
|
|
#6 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?ElinM: Missa hadde et godt råd for akkurat det der: En unge som gjerne fråtser i pastaen: Hun får en passe stor posjon på fatet, og et STORT lass med grønt. Og null påfyll før alt det grønne er spist opp. Og da er det samme: Liten klump ris, stort lass grønt.
|
|
|
#8 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Høres fint ut, det fungerer bare ikke på jenta mi. Vi risikerer å ende opp med en unge som ikke spiser, roper og kjefter og går fra bordet med kraftige ukvemsord. Hun gjør akkurat som hun vil og lar seg ikke styre. Vi har dog noen knep slik at vi kan lure en en liten brokollidusk en gang i året om vi er heldige ... Sist redigert av ElinM : 21-06-12 kl 12:17. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Dette med at det kan vere aktivitetsnivået som er skulda til at ungar har høgare vekt nå enn før - eg trur også at dette kan vere del av forklaringa, men stussar over at barn utanfor byane er har høgare vekt enn barn som bur i by. Ein skulle tru at barn på bygda har gode muligheter til å leike ute, sykle til kompisen, delta på fotballlaget etc. Da lurer eg på om det er kosthaldet som er del av forklaringa. Skulle gjerne visst kva som er forskjellane i familiemiddagane her på bygda og i byen.
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Jeg trur byunger går mye mer, i kombinasjon med offentlig transport. Det er lettere å leve bilfritt i en by, med kortere avstander.
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Jeg lever egentlig ganske lavkarbo, da. Med lite brød, ris og pasta.
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Jeg var med på en litt sånn bootcampaktig trening i parken i går, og måtte fnise da jeg så at mange av øvelsene vi gjør er sånt som jentungen her gjør på gøy. Gå trillebår, for eksempel.
|
|
|
#13 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Mine barn er ikke så glad i karbohydrater i grunn. De spiser brød da, men også like gjerne knekkebrød (grove). Og så liker de ikke poteter, ikke chips, ikke noe særlig av ris. De kan spise litt pasta/spagetti.
|
|
|
#14 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Godt poeng det med porsjoner, ja! Jeg tror mange spiser mer enn de tror de gjør, fordi de jo bare spiser "en porsjon vanlig mat". Men man kan fylle en middagstallerk av dagens størrelse med enormt mye mat, uten at det er "topp" på. Jeg tror hovedgrunnen til at jeg er slank (utover treningen) er mengdebegrensning.
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Ja, det er selvsagt kjempestore forskjeller både internt i en by og ulike steder på bygda. Men det å basere seg på "beina + kollektiv" er lettere i en by.
|
|
|
#16 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Oj, tydeligvis et noe følsomt tema! Slik som lavkarbokosthold vs kostholdsanbefalingene fra Statens råd for ernæring også er.
|
|
|
|
#17 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Ernæringsterapeut er en tulletittel som hvem som helst kan kalle seg.
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean. 2008 2013 2015 Sist redigert av Vianne Rocher : 22-06-12 kl 12:29. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Hva kvalifiserer egentlig til å kalle noe en 2-årig utdannelse? Altså, at man bruker noen timer i måneden i to år er ikke akkurat et "2-årig studium" i mitt hode.
|
|
|
#19 |
|
Rockesøster
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Jeg måtte google naturopati, og her er den glitrende beskrivelsen fra Wikipedia: |
|
|
|
![]() |
|
|