|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?
Godt skrevet! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Dessverre ikke. Forbruket blant ungdom er vel doblet på 10 år. Er det ikke noe sånt som halvparten av 16-åringene som drikker seg snydens HVER helg?
|
|
|
#3 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Huff. Virkelig skremmende. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Min mor var alkoholiker selv, så ja, min barndom var ikke akkurat preget av regler og det å bli passet på, desverre. Men de andre hadde tilsynelatende strengere foreldre og mer ressursfylte hjem, så jeg vet ikke hvordan de slapp unna med det. Men drikking var SVÆRT utbredt på min skole (som forøvrig min datter ALDRI skal gå på, det er vel byens, om ikke fylkets, verste skole når det kommer til alkohol, røyking og dop). |
|
|
|
|
|
#5 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?De kan gjerne ha vært ressursterke, de andre foreldrene. Særlig strenge kan de umulig ha vært. Og ikke kan de ha fulgt med heller. :bastant: Det er faktisk ganske vanlig for tretten og fjortenåringer å måtte være hjemme i titiden, og de foreldrene som ikke oppdager at ungene går på fest klokka fem og kommer hjem dritings klokka ti bør virkelig ta en runde med seg selv. Likedan de foreldrene som tar det for god fisk at ungen "går på fest til klokken ti og sover over hos bestevenninna etterpå" uten å dobbeltsjekke.
|
|
|
#6 |
|
X First Lady
Godt skrevet Sist redigert av Michelle : 26-04-16 kl 11:34. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Passiv
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?
Her kan jeg signere. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Desverre så er det ingen garanti for at ungen din ikke ligger drita på en fest som fjorteåring selv om man er påpasselig, upopulær og kjip. Tro meg. Ungdom som er nysgjerrige, prøvende med stor utforskertrang klarer alltid å ordne seg, tross strenge foreldre med gode grenser og regler. Men det gir ihvertfall en trygghet og ballast på veien.
|
|
|
#9 |
|
ræv med ører
Nei, men ungen må jo komme hjem en gang også!?
|
|
|
#10 |
|
Nek er allrighte dyr
Nei, ungdom blir vel tatt for det ene og det andre titt og ofte, men det trenger ikke hindre de i å fortsette. Som foreldre har man forskjellige virkemidler å bruke, men trassige og viljesterk ungdom vil finne nye veier "å lure seg unna" til neste gang de blir tatt.
|
|
|
#11 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Jeg er selvsagt helt enig med deg. Jeg bare forteller hvordan det var i min omgangskrets og på min skole i den tiden. Heldigvis var jeg ikke en av de verste, og jeg ble ganske "ordentlig" det siste halve året på skolen, da fant jeg nye venner som hadde sunne fritidsinteresser istedetfor å være dritas og ligge med halve nabolaget (noe jeg heldigvis ikke gjorde) hver helg. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
saftig
|
Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Jeg hadde ikke hevet øyenbrynene om jeg hadde blitt servert alkohol i konfirmasjon, men jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det selv. Da burde i såfall konfirmanten selv få vin, og man sjenker jo ikke mindreårige. Selv om jeg ble det.
|
|
|
#13 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Kommunikasjon er nok det viktigste. Åpenhet og kommunikasjon, at man ikke bare kjefter, men SNAKKER med ungene. Jeg fikk mye kjeft, det prellet bare av. Hadde mamma satt seg ned med meg og feks. sagt hun var glad i meg og ble skuffet av det jeg gjorde, tror jeg det hadde vært mye mer effektivt. Dessuten tror jeg en god del foreldre bare lukker øynene og tenker "mitt barn gjør ikke slike ting", eller at de ikke vil bli "uvenner" med barna sine, de skal være kule foreldre. Ikke alltid det smarteste man kan gjøre. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Man kan ikke GARANTERE noen ting. Men ikke kom og fortell meg at det er null og niks forskjell på alkoholvanene til de ungdommene som har foreldre som blander seg og bryr seg, og de som ikke har det!
|
|
|
#15 |
|
Princess Skids and Scars
|
Generellt sett så er det nok det, men du har vel hørt om "prestedattra som drikker seg drita hver kveld"? Mine foreldre stolte veldig på meg. De var nok noe naive men absolutt ikke uengasjerte. De var de første til å komme å hente meg og venner om jeg trengte det, jeg måtte ringe hjem om jeg skulle sove borte helt til jeg flyttet hjemmefra som 22 åring. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Ja, vi tar vel mye utgangspunkt i egne erfaringer i denne diskusjonen. Jeg og mine venner begynte å drikke tidlig på ungdomsskolen, det var egentlig et fåtall som ikke prøvde i mer eller mindre grad. Jeg og mine nærmeste venner hadde trygge, engasjerte og strenge foreldre, men vi var uansett fulle av utforskertrang og trass på å gjøre det vi ville. Det var en del som hadde foreldre som ikke brydde seg så mye og noen som hadde foreldre som ikke var særlig bra. Vi drakk og festet like mye, men forskjellen var at vi med foreldre som brydde seg var selvfølgelig mye mer forsiktige og redde for konsekvensene av hva vi gjorde. Vi hadde også større sperrer på å utforske videre mht narkotika, sex og det å drite i skolen. Det viser seg jo også i ettertid at det er stor forskjell på vår valg her i livet og hvordan det har gått med oss mht til rus, jobb etc.
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Alle kjenner jo noen som har røykt som en skorstein hele livet, drukket som en svamp, og levd til de var 100, men det er jo ikke så relevant for hvilke helseråd man gir generelt sett.
|
|
|
#18 |
|
ræv med ører
Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Jeg tenker kanskje sånn fordi jeg ikke er norsk, men kommer fra et land med "kontinentale" vaner. I min verden er det nemlig ikke OK at unger drikker seg dritings, og ikke noe jeg ville godtatt i ungdomsskolealder. Til det synes jeg det er altfor alvorlig.
|
|
|
#19 |
|
ræv med ører
Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Jeg tror ikke på nazistreng og forbud heller. Jeg tror også på kommunikasjon, la tenåringen ha friheter, vise at man stoler på den, osv. Men det må gå begge veier. Regelbrudd (og for meg er å være DRITINGS [snakket aldri om en fjortenåring som tar en øl] en stor regelbrudd) må ha konsekvenser. Noe jeg tror en halvveis oppegående tenåring faktisk skjønner. Om ikke samme dagen, så dagen derpå. Det å lukke øynene å godta at ungen drikker seg sørpefull hver helg ser jeg ikke på en god måte for å gi tenåringen friheter.
|
|
|
#20 |
|
saftig
|
Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Høh. Mine foreldre har aldri hentet meg noe sted. Bortsett fra den gangen jeg og tre andre skulle ligge i telt i hagen til den ene. Vi var elleve og han kom på inspeksjon.
|
![]() |
|
|