|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Jeg er med på sukkerkutt pga. konsentrasjonsproblemer, absolutt. Ritalin? Not so much. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Er det med kravstore foreldre med rare kostholdsfilosifer som pådyttes skole/SFO et Bærum/Bergen/byfenomen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Halloen!
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Jeg tror ikke det. Jeg har også lest om fenomenet i riksdekkende aviser. Flere ganger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?
Ikke deg, men folk som deg. Det finnes flere. Og skal jrg først vurdere å sette ungen på sukker-, gluten- og melkefri diett, så er det greit at de fleste hun omgås har en viss forståelse og ikke ødelegger. Og selvsagt ville jeg ikke forventet at de laget maten hennes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Kontrollfrik
Kan ikke si at jeg merker mye til det i stavanger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
-Holy macaroni-
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
ikke sant. et barn med adhd burde ikke ha en matpakke bestående av brød og nugatti...
![]() |
#107 |
Kontrollfrik
Akkurat. Jeg vil faktisk hevde det motsatte av det msnge sier i tråden: Det finnes en del barn som hadde profittert på et annet kosthold. En hel del. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Ja, dei har sikkert laga god statistikk på dette
![]() |
#110 |
Halloen!
For det første: Autisme er da vitterlig en diagnose. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
-Holy macaroni-
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig! vi trenger balanse.
![]() |
#112 |
Er frisk!
|
Enig. Vi har ikke og vil aldri ha ressurser til at alle skal kunne få gjennom det absolutt ideelle for akkurat dem.
![]() |
#113 |
|
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?rine.. Jeg jobber med barn og ungdommer og reiser på tur i flere døgn med store grupper. Det er snakk om et par hundre barn og unge i året. Det du skisserer om kravstore foreldre mht rare dietter har jeg ikke opplevd. Det vi opplever er at vi gjerne må tilrettelegge for 4-5 allergikere/intolerante ut av grupper på 100. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Så da er det altså heilt fint med alt meirarbeidet det er i dei tilfella der folk har diagnose? Men for dei barna der foreldra testar ut ulike kosthold for å sjå om barnet kan bli friskare, så er det meir i kategori egoistisk? Eg ser kva du skriv Rine, og er enig i at generelt dreier samfunnet denne veien. Men eg syns det er vanskelig å finne ut kor det vippar mellom det å vere kravstor og egoistisk og det å sørge for at barnet sitt har god helse.
![]() |
#115 |
|
Eldre barn kanskje? Da har de jo ofte også i større grad lært seg å tilrettelegge og gjøre de gode valgene selv ift måltider. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Nybegynner
Medlem siden: Aug 2012
![]() |
Jeg tror at det er viktig i ett yrke som lærer, førskolelærer og andre yrker hvor man jobber med barn at man har en stor porsjon medfølelse og klarer å se det beste i alle. Foreldre er en viktig del av "pakka" det er å jobbe med barn. Ting var anderledes før, men var det bedre? Det var sikkert ikke noe dårligere heller, men noe som passet inn i den tiden man levde i da. Mellommenneskelige forhold er ferskvare, og alle som jobber med dette burde alltid holde seg oppdatert på nyere forkning, for vi er de vi er i dag, i ett samfunn under utvikling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
|
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Det å teste ut dietter uten oppfølging fra fagfolk er ikke anbefalt når det gjelder barn. Er man under oppfølging mener jeg at det ble tilrettelegges. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
|
Fra 3 trinn og oppover. De minste dog kun til et par måltider, men vi innhenter like fullt opplysninger om diett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Får noen spesialkost på SFO?Nå blir jeg faktisk litt matt. Jeg setter fingeren på et faktisk problem i forhold til at antall tilrettelegginger blir så omfattende at vi nesten ikke får gjennomført et fag i skolen. Det har INGENTING med min medfølelse med elever, foreldre og andre mennesker å gjøre, og jeg ble utbrent og har vært syk nå i to år (har akkurat startet såvidt igjen på jobb) blant annet fordi jeg brente lyset i alle ender for å tilfredsstille kravstore foreldre. Jeg kan godt finne meg en annen jobb, men jeg har svært mange kollegaer som er i samme båt og hvis vi skal finne oss andre jobber alle sammen, blir det dårlig med lærere igjen i skolen altså.
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10 ![]() Sist redigert av oslo78 : 16-08-12 kl 00:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Halloen!
Er det noen som har hevdet det motsatte? Det er for øvrig også viktig at man klarer å skille mellom tallordet ett og artikkelen et. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|