Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bonus for jobbing i ferie, går den i egen lomme eller fellespott?
Det er jeg som har jobbet, jeg fortjener de ekstra kronene selv. 5 3,23%
Det er jeg som har jobbet, men jeg kan nok dele litt. 10 6,45%
Det meste går i felles pott, men da forventer jeg mye goodwill fra partneren for det. 7 4,52%
Alt går i felles pott, selvsagt! Og jeg forventer ingenting i retur 88 56,77%
Kjøper noe fint til partneren, resten går til felles pott. 3 1,94%
Får aldri bonus/brokkoli 42 27,10%
Deltakere: 155. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-12, 17:36   #101
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?

Når jeg var gift var ALT felles, enten det var min eller hans overtid eller bonus.
Det var veldig fint å vite at VI hadde fått litt ekstra.

Jeg ser for meg at dersom det forholdet jeg er i nå hadde endt i samboerskap, så hadde ikke økonomien fungert så felles, og det er noe jeg strever med å godta kjenner jeg. Så vi blir nok ikke samboere.

Gammel 10-09-12, 17:39   #102
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Felles økonomi og alt går i fellespotten, bonus, lønn, feriepenger, til og med arv og gaver. Men fra fellespotten betales også jenteturer, fine støvletter og frisør, så det går opp i opp.

Slik, ja. *lat*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 17:49   #103
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I den settingen som er beskrevet i hovedinnleggeg hadde bonus gått til fellesen (evt. til ektefelle som fikk "ødelagt" en feriedag). Når jeg jobber mye i perioder faller det meste hjemme på mannen og da pleier pengene gå i felleskasse pluss at han gjerne får noe ekstra av meg.

Gammel 10-09-12, 17:55   #104
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi har felles økonomi, så alt går inn i samme potten. Dvs at om en av oss unner seg noe råflott, så går det ut av den samme felles potten.

Gammel 10-09-12, 18:20   #105
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg får ikke noe bonus, men regner med at dersom jeg fikk det så hadde noe gått til meg selv og mesteparten til fellesskapet.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 18:25   #106
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Alt vi drar inn av inntekter er felles.

Gammel 10-09-12, 18:27   #107
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med små unger blir det rart å tenke at det er den som har vært på jobb som har gjort en ekstra innsats og fortjener påskjønnelse synes jeg. Uten små barn blir det annerledes. (Og selvfølgelig forventer man ikke noe i retur. Hallo, er det ikke retur nok at den andre har vært hjemme mutters alene uten avlastning med hus og hjem?)

Gammel 10-09-12, 18:28   #108
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?

I sommer jobbet jeg to uker på sommerskole mens mannen latet seg (lærerpar). Selv om vi har relativt felles økonomi regner jeg de pengene som litt mer mine.

Gammel 10-09-12, 19:03   #109
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jobbonus? Forstår ikke spørsmålet.

Nei, unnskyld, nå beskyldes jeg nok for å sutre.

lærer her. Ingen bonus.

Gammel 10-09-12, 19:08   #110
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg får jo aldri bonus. Det er mannens vi deler.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 19:21   #111
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er jo kun et lite mindretall som får bonus, det er vel så godt som ingen i det offentlige som gjør det. Derfor er det smellteit å ta det frem som om det bare er lærere som ikke har det. .

Ke? Jeg har da ikke sagt noe om det? Jeg er veldig klar over at det ikke akkurat florerer av bonuser i det offentlige.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 19:26   #112
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Mannen får bonus og den går i felleskassa.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 19:31   #113
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikk akkurat seks tusen kroner for ekstra innsats på fritiden som kommer jobben til gode. (Og gjett hva - jeg er lærer, og det var ikke vikartimer jeg fikk betalt for. :-D ) Fordi vi hadde overforbrukt litt penger i sommer gikk alt i felleskassa - og borte ble de. Ellers så har det vært dårlig med bonuser i de jobbene vi har hatt - men ekstra penger, uansett hvor de har kommet fra, har gått i felleskassa. Alltid. Det er dog jeg som foretar de fleste kjøpene som ikke skjer på kiwi her i huset, så det hender at jeg kjøper meg noe ekstra når jeg syns jeg fortjener det - eller kjøper noe ekstra til noen andre i huset.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 19:36   #114
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Glemte å nevne at mannen noen ganger gjør det så godt på jobb at det vanker bonus, og da går den rett i felleskassa.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 19:51   #115
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bonusavtale på jobb, men vi har ikke fått bonus særlig ofte. Sist tror jeg den var på 5000 - den gikk til eget forbruk. Mannen har og hatt bonus i samme karakter - han har og brukt de selv. Har bonusene vært større (jeg fikk 25' ett år) så går det til noe felles. Ikke i felleskassa, men til felles opplevelser.

Vi har dog ikke felles økonomi - men ganske lik inntekt.

Gammel 10-09-12, 19:56   #116
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg får ikke bonus og stort sett ikke betalt overtid, men mannen får bonus hver måned som går inn i fellespotten. Vi har separate lønnskontoer, så strengt tatt kan vi gjøre som vi vil med det som ikke går inn på regnings- eller sparekonto (faste trekk), men nå som vi har kjøpt hus og har mange utgifter vil det være veldig unaturlig å bruke store summer på noe som ikke er til fellesskapet.

Gammel 10-09-12, 20:01   #117
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Begge har jobbet for at den ekstra inntekten skulle bli mulig = begge får ekstra inntekt.
Vi har ikke bonusgreier, men vakansvakter som både gir en god ekstrainntekt, og som påfører den andre mye ekstraarbeid på hjemmefronten.

Jeg tar dette som en selvfølge,
men ser annerledes på gaver og arv. Mannen arvet en større sum penger for et par år siden og jeg så på pengene som hans. Jeg får noen penger av foreldrene mine fra tid til annen og de ser jeg på som mine. (selv om det nok har hendt at de har gått i det store Rema1000-sluket likevel)

Gammel 10-09-12, 20:16   #118
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Begge har jobbet for at den ekstra inntekten skulle bli mulig = begge får ekstra inntekt.
Vi har ikke bonusgreier, men vakansvakter som både gir en god ekstrainntekt, og som påfører den andre mye ekstraarbeid på hjemmefronten.

Jeg tar dette som en selvfølge,
men ser annerledes på gaver og arv. Mannen arvet en større sum penger for et par år siden og jeg så på pengene som hans. Jeg får noen penger av foreldrene mine fra tid til annen og de ser jeg på som mine. (selv om det nok har hendt at de har gått i det store Rema1000-sluket likevel)

Jeg hadde helt klart sett annerledes på det hvis det var slik at begge hadde hatt mulighet til å tjene (ekstra) penger, men bare én kan gjøre det om gangen fordi den andre må passe barn.

Hos oss er det leveranse over tid som gir bonus, som sagt, i tillegg til andre faktorer som egentlig ingen har kontroll over.

På samme måte lar jeg med stoisk ro være å tippe lotto hver uke. Hvis mannen vinner, er det hans penger. Jeg holder ikke pusten, og bruker hundrelappen min hver 5. uke på helt andre ting. Jeg leder.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 20:24   #119
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

I den settingen som er beskrevet i hovedinnleggeg hadde bonus gått til fellesen (evt. til ektefelle som fikk "ødelagt" en feriedag). Når jeg jobber mye i perioder faller det meste hjemme på mannen og da pleier pengene gå i felleskasse pluss at han gjerne får noe ekstra av meg.

Får man virkelig "ødelagt" en feriedag av å måtte være alene med sine egne unger??

(ikke bare til deg, det høres ut som om det er noe det er bred enighet om i tråden her. Så RART!)

Gammel 10-09-12, 20:26   #120
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Får man virkelig "ødelagt" en feriedag av å måtte være alene med sine egne unger??

(ikke bare til deg, det høres ut som om det er noe det er bred enighet om i tråden her. Så RART!)

Det synes jeg også var rart. Slitsommere, ja, men ødelagt? Det er vel den som må jobbe som får feriedagen ødelagt.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:20.