Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bonus for jobbing i ferie, går den i egen lomme eller fellespott?
Det er jeg som har jobbet, jeg fortjener de ekstra kronene selv. 5 3,23%
Det er jeg som har jobbet, men jeg kan nok dele litt. 10 6,45%
Det meste går i felles pott, men da forventer jeg mye goodwill fra partneren for det. 7 4,52%
Alt går i felles pott, selvsagt! Og jeg forventer ingenting i retur 88 56,77%
Kjøper noe fint til partneren, resten går til felles pott. 3 1,94%
Får aldri bonus/brokkoli 42 27,10%
Deltakere: 155. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-12, 21:57   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Får man virkelig "ødelagt" en feriedag av å måtte være alene med sine egne unger??

(ikke bare til deg, det høres ut som om det er noe det er bred enighet om i tråden her. Så RART!)

Hvis mannen min plutselig måtte jobbe en dag mens vi var på ferie, enten det nå var med eller uten barn, så ville jeg i alle fall synes det var et kraftig inngrep i min ferie (i tillegg til at det stjal en av hans feriedager). Både i forhold til tid og penger synes jeg å "miste" en hel dag i ferien er en ganske stor kostnad, som på enkelte tidspunkter kunne forstyrret mye vi egentlig hadde planlagt å gjøre. Selv om det er hyggelig å ha ferie alene sammen med sønnen min.

Gammel 10-09-12, 22:20   #2
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis mannen min plutselig måtte jobbe en dag mens vi var på ferie, enten det nå var med eller uten barn, så ville jeg i alle fall synes det var et kraftig inngrep i min ferie (i tillegg til at det stjal en av hans feriedager). Både i forhold til tid og penger synes jeg å "miste" en hel dag i ferien er en ganske stor kostnad, som på enkelte tidspunkter kunne forstyrret mye vi egentlig hadde planlagt å gjøre. Selv om det er hyggelig å ha ferie alene sammen med sønnen min.

Jeg tenker som deg.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 22:01   #3
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Får man virkelig "ødelagt" en feriedag av å måtte være alene med sine egne unger??

(ikke bare til deg, det høres ut som om det er noe det er bred enighet om i tråden her. Så RART!)

Jeg føler det motsatt.

At jeg hadde fått ødelagt en feriedag om jeg hadde måtte jobbe en dag i ferien, mens jeg definitivt hadde hatt en feriedag om jeg hadde vært med ungene. Men for all del, jeg forstår at andre føler det annerledes.

Gammel 10-09-12, 22:25   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med deg. I min familiekonstellasjon (hvor Mannen i mitt liv ikke er barnas far) er det den som får en dag fri med barna (mine barn) som har trukket vinnerloddet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 23:03   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ble jeg sittende å lure på også. I så fall skal jeg ha penger av mannen min. Mange penger. NÅ!

:har bestilt klær på nett igjen:

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 09:47   #6
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Når man har lagt planer sammen som en hel familie, så blir det jo et stort inngrep i ferien ja. Jeg har ikke problemer med å være alene med ungene mine, men fullstendig uplanlagt heldagsopplegg med en snart to åring som er høyt og lavt, og har null hemninger, og en femåring som kjeder seg bare han må sitte rolig i 2 min .. ja da blir det en utfordring. Det går jo, man får det til, men det blir en slitsom dag.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 18:40   #7
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, om vi er på ferie sammen, så vil jeg mene at alles feriedag blir ødelagt av at den ene av oss må jobbe. Jeg er vant til at vi alltid er to og for meg ville det da være pes å være alene med barna, på ferie. Hadde det vært sånn at jeg pleide finne på ting alen med dem (type reise bort eller sånt), er det mye mulig jeg hadde sett anderledes på det, men det er jeg altså ikke.

Nå er det vanligvis meg som må jobbe ekstra, men jeg vet jo at mannen da får ekstra jobb med hus og barn, og dermed føler jeg han gjør sånn at jeg kan jobbe så mye som jeg må/vil, og da skal selvfølgelig ekstra penger som genereres av dette gå til felleskassen.

Gammel 10-09-12, 18:55   #8
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi har felles økonomi, så alt går inn i samme potten. Dvs at om en av oss unner seg noe råflott, så går det ut av den samme felles potten.

Gammel 10-09-12, 19:20   #9
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg får ikke noe bonus, men regner med at dersom jeg fikk det så hadde noe gått til meg selv og mesteparten til fellesskapet.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 19:25   #10
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Alt vi drar inn av inntekter er felles.

Gammel 10-09-12, 19:27   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med små unger blir det rart å tenke at det er den som har vært på jobb som har gjort en ekstra innsats og fortjener påskjønnelse synes jeg. Uten små barn blir det annerledes. (Og selvfølgelig forventer man ikke noe i retur. Hallo, er det ikke retur nok at den andre har vært hjemme mutters alene uten avlastning med hus og hjem?)

Gammel 10-09-12, 19:28   #12
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?

I sommer jobbet jeg to uker på sommerskole mens mannen latet seg (lærerpar). Selv om vi har relativt felles økonomi regner jeg de pengene som litt mer mine.

Gammel 10-09-12, 20:08   #13
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg får jo aldri bonus. Det er mannens vi deler.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 20:26   #14
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Mannen får bonus og den går i felleskassa.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 20:31   #15
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikk akkurat seks tusen kroner for ekstra innsats på fritiden som kommer jobben til gode. (Og gjett hva - jeg er lærer, og det var ikke vikartimer jeg fikk betalt for. :-D ) Fordi vi hadde overforbrukt litt penger i sommer gikk alt i felleskassa - og borte ble de. Ellers så har det vært dårlig med bonuser i de jobbene vi har hatt - men ekstra penger, uansett hvor de har kommet fra, har gått i felleskassa. Alltid. Det er dog jeg som foretar de fleste kjøpene som ikke skjer på kiwi her i huset, så det hender at jeg kjøper meg noe ekstra når jeg syns jeg fortjener det - eller kjøper noe ekstra til noen andre i huset.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 20:36   #16
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Glemte å nevne at mannen noen ganger gjør det så godt på jobb at det vanker bonus, og da går den rett i felleskassa.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 20:51   #17
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bonusavtale på jobb, men vi har ikke fått bonus særlig ofte. Sist tror jeg den var på 5000 - den gikk til eget forbruk. Mannen har og hatt bonus i samme karakter - han har og brukt de selv. Har bonusene vært større (jeg fikk 25' ett år) så går det til noe felles. Ikke i felleskassa, men til felles opplevelser.

Vi har dog ikke felles økonomi - men ganske lik inntekt.

Gammel 10-09-12, 20:56   #18
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg får ikke bonus og stort sett ikke betalt overtid, men mannen får bonus hver måned som går inn i fellespotten. Vi har separate lønnskontoer, så strengt tatt kan vi gjøre som vi vil med det som ikke går inn på regnings- eller sparekonto (faste trekk), men nå som vi har kjøpt hus og har mange utgifter vil det være veldig unaturlig å bruke store summer på noe som ikke er til fellesskapet.

Gammel 10-09-12, 21:45   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er jo noe helt annet enn en enkelt feriedag alene med barna.

Gammel 10-09-12, 22:02   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å være alene med 1-4 av ungene en feriedag, heller ikke da de var små. Virkelig ikke.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:11.