|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Bonus for jobbing i ferie, går den i egen lomme eller fellespott? | |||
Det er jeg som har jobbet, jeg fortjener de ekstra kronene selv. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
5 | 3,23% |
Det er jeg som har jobbet, men jeg kan nok dele litt. |
10 | 6,45% |
Det meste går i felles pott, men da forventer jeg mye goodwill fra partneren for det. |
7 | 4,52% |
Alt går i felles pott, selvsagt! Og jeg forventer ingenting i retur |
88 | 56,77% |
Kjøper noe fint til partneren, resten går til felles pott. |
3 | 1,94% |
Får aldri bonus/brokkoli |
42 | 27,10% |
Deltakere: 155. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?Når jeg var gift var ALT felles, enten det var min eller hans overtid eller bonus.
![]() |
#102 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?
Slik, ja. *lat* |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?I den settingen som er beskrevet i hovedinnleggeg hadde bonus gått til fellesen (evt. til ektefelle som fikk "ødelagt" en feriedag). Når jeg jobber mye i perioder faller det meste hjemme på mannen og da pleier pengene gå i felleskasse pluss at han gjerne får noe ekstra av meg.
![]() |
#104 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?Vi har felles økonomi, så alt går inn i samme potten. Dvs at om en av oss unner seg noe råflott, så går det ut av den samme felles potten.
![]() |
#105 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?Jeg får ikke noe bonus, men regner med at dersom jeg fikk det så hadde noe gått til meg selv og mesteparten til fellesskapet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?Alt vi drar inn av inntekter er felles.
![]() |
#107 |
maler
|
![]() Sv: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?Med små unger blir det rart å tenke at det er den som har vært på jobb som har gjort en ekstra innsats og fortjener påskjønnelse synes jeg. Uten små barn blir det annerledes. (Og selvfølgelig forventer man ikke noe i retur. Hallo, er det ikke retur nok at den andre har vært hjemme mutters alene uten avlastning med hus og hjem?)
![]() |
#108 |
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?I sommer jobbet jeg to uker på sommerskole mens mannen latet seg (lærerpar). Selv om vi har relativt felles økonomi regner jeg de pengene som litt mer mine.
![]() |
#109 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() |
#110 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?Ja, jeg får jo aldri bonus. Det er mannens vi deler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ke? Jeg har da ikke sagt noe om det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?Mannen får bonus og den går i felleskassa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?Jeg fikk akkurat seks tusen kroner for ekstra innsats på fritiden som kommer jobben til gode. (Og gjett hva - jeg er lærer, og det var ikke vikartimer jeg fikk betalt for. :-D ) Fordi vi hadde overforbrukt litt penger i sommer gikk alt i felleskassa - og borte ble de. Ellers så har det vært dårlig med bonuser i de jobbene vi har hatt - men ekstra penger, uansett hvor de har kommet fra, har gått i felleskassa. Alltid. Det er dog jeg som foretar de fleste kjøpene som ikke skjer på kiwi her i huset, så det hender at jeg kjøper meg noe ekstra når jeg syns jeg fortjener det - eller kjøper noe ekstra til noen andre i huset. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?Glemte å nevne at mannen noen ganger gjør det så godt på jobb at det vanker bonus, og da går den rett i felleskassa.
![]() |
#115 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?Jeg har bonusavtale på jobb, men vi har ikke fått bonus særlig ofte. Sist tror jeg den var på 5000 - den gikk til eget forbruk. Mannen har og hatt bonus i samme karakter - han har og brukt de selv. Har bonusene vært større (jeg fikk 25' ett år) så går det til noe felles. Ikke i felleskassa, men til felles opplevelser.
![]() |
#116 |
|
![]() Sv: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?Jeg får ikke bonus og stort sett ikke betalt overtid, men mannen får bonus hver måned som går inn i fellespotten. Vi har separate lønnskontoer, så strengt tatt kan vi gjøre som vi vil med det som ikke går inn på regnings- eller sparekonto (faste trekk), men nå som vi har kjøpt hus og har mange utgifter vil det være veldig unaturlig å bruke store summer på noe som ikke er til fellesskapet.
![]() |
#117 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?Begge har jobbet for at den ekstra inntekten skulle bli mulig = begge får ekstra inntekt.
![]() |
#118 |
Prettiest mess ever seen
|
Jeg hadde helt klart sett annerledes på det hvis det var slik at begge hadde hatt mulighet til å tjene (ekstra) penger, men bare én kan gjøre det om gangen fordi den andre må passe barn.
![]() |
#119 |
Yes, we can!!
|
Får man virkelig "ødelagt" en feriedag av å måtte være alene med sine egne unger??
![]() |
#120 |
Bare sær
Det synes jeg også var rart. Slitsommere, ja, men ødelagt? Det er vel den som må jobbe som får feriedagen ødelagt.
![]() |
|
|