|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: NRK nå: Barnets besteDa begyner episode 2 for de som har glemt det.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2011
Sv: NRK nå: Barnets beste....
Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 23:47. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
heimføing
|
Sv: NRK nå: Barnets besteJeg er helt menigmann og helt blank på barnevern, heldigvis. Men synes de har rare argumenter for hvorfor ikke gutten skal være mer sammen med faren. "Han har ikke behov for det". Neivel. Et lite barn har ikke eget behov for å gå i barnehage, men de aller fleste gjør det. Et lite barn har ikke eget behov for å.... ja, det kan sikkert være mange eksempler. Men likevel... |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: NRK nå: Barnets besteJeg er sjokkert! Stakkars pappa... |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Nøttelitens medhjelper
Sv: NRK nå: Barnets besteNå fikk jeg ikke sett det, fordi telefonen ringte.
|
|
|
#7 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Sv: NRK nå: Barnets besteDet var ikke akkurat en følelse av å være opptatt av å få til gode løsninger hun innga. Jeg skjønner at de er glad i gutten og redde for å miste ham, men jeg synes de burde være med på å tilrettelegge for et godt forhold mellom far og sønn.
|
|
|
#8 |
|
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: NRK nå: Barnets beste
Er nettopp det jeg tenkte også. Inntrykket man sitter igjen med er at deres følelser trumfer guttens og farens behov for samvær, og sånn egoisme irriterer meg.
|
|
|
#11 |
|
Nå også i farger
Vel, man er vel også ganske naiv om man ikke har tenkt tanken på å miste barnet når man bli fosterforeldre? At man blir lei seg er noe helt annet enn slik denne damen fremsto. Syns jeg. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Helt konge
|
Det er blitt sagt i serien at barnet ble plassert med tanke på at han skulle vokse opp i fosterfamilien. Med det i bakhodet fremstår kanskje ikke fosterforeldrene så naive? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Nå også i farger
Nei, klart, om det er slik så stiller jo saken seg bittelitt anderledes. Men jeg syns fortsatt hun er ufin (sånn med alle forbehold om at dette ikke er klippet til, det er mye vi ikke vet, etc etc). |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Er frisk!
|
Når man henter barnet rett etter fødsel og blir forespeilet at dette er omsorg som vil vare til barnet er voksen (kom fram i forrige program) synes jeg det ikke er det granne rart at de ser på dette som sitt barn. Takk og lov.
|
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Selvsagt har man tenkt tanken. Men heldigvis har hun tillatt seg selv å bli like glad i barnet som om det var hennes eget. Jeg tror også det er tilnærmet umulig å vite hvordan man vil reagere på noe slikt på forhånd. Tenk dere selv da, om dere plutselig står i fare for å miste toåringen deres. Ikke fordi dere har bedrevet omsorgsvikt, men det plutselig kommer noen som også vil ha barnet. Noen du ikke har åtte beskjed om at fantes. Noen barnet ikke kjenner. Selv om dere vet vedkommende har rett på det kan man ikke forvente å reagere helt rasjonelt. Jeg syns det må være en fullstendig hjerteskjærende situasjon for både fosterforeldre og faren. Dere er virkelig både slemme og surmagede i omtalen deres, og bør tenke på at fosterforeldrene ikke kan forventes å være emosjonelle overmennesker.
Sist redigert av Tallulah : 20-09-12 kl 09:57. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Fortynnet
|
Sv: NRK nå: Barnets besteJeg tenker også at det er stor forskjell på å bli fosterforeldre for et nyfødt barn, som etter all sannsynlighet skal bli der i hele oppveksten, og et eldre barn som allerede har tilknytning til biologiske foreldre. Jeg regner med at det er svært sterke grunner til det, når et barn blir tatt fra moren allerede ved fødselen, så jeg antar at det ikke var et alternativ å tenke på at barne skulle tilbake til henne. Det er vel nærmest en forutsetning for å klare å være optimale foreldre for et nyfødt barn at en faktisk knytter seg til det og ser på det som sitt eget? Og for denne lille gutten så ER jo fosterforeldrene foreldre. Det er de han har hatt helt fra starten. Jeg tror ihvertfall jeg ville opplevd det ganske annerledes enn om jeg f.eks. fikk et fosterbarn på tretten, som allerede har mange erfaringer og som fortsatt skulle ha kontakt med foreldrene sine. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Nøttelitens medhjelper
Hun har nå fått en forvarsel før barnet ble 2,5år.
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Men det er jo ikkje snakk om at dei plutseleg står i fare for å mista toåringen, og at dei ikkje visst at faren fantes. Det er to år siden far kom inn i bildet, og dvs. at han har vært inne i bildet omtrent heile tida guten har budd hos dei. Tanken på at han muligens ynskjer omsorgen må jo på eit eller anna tidspunkt ha streifa dei?
|
|
|
#19 |
|
Nå også i farger
Men det er ikke deres barn. Dessuten syns jeg ikke det er spesielt slemt å si jeg syns hun var ufin. Jeg har full forståelse for at hun blir lei seg. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men er ikke det å være fosterforeldre et usikkerhetsmoment i seg selv ? Greit at man får inntrykk at et barn skal vokse opp i fosterhjem, men det vet man aldri helt sikkert. Iallefall ikke før omsorgsovertagelse er overtatt av barnevernet. |
|
|
|
![]() |
|
|