|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
I mål
|
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?
Det står i avisutgaven som ligger ved siden av meg. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Desverre så blir dette igjen en sak der "følelser" og visse situasjoner ved et utvalg skoler i Oslo blir førende for hele debatten. Samme om man liker det eller ikke må man jo ha en prinsipiell tilnærming til slike saker mener jeg. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Jeg skjønner ikke helt at muslimer og kristne og gamle pønkere ikke skal ha samme rettigheter dersom ikke muslimene får ha bønnerom på skolen? |
|
|
|
#5 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?For meg er det viktig at skolen kan være et fristed, i tillegg til at den er en læreinstitusjon. Den friheten som mange av de som skriver i tråden her har, den er ikke like selvfølgelig for alle. Alt som støtter opp rundt friheten er jeg for - f.eks. at man har leksehjelp med middagsservering og lærere, da er det mange flere som får lov til å delta på den enn om det er organisert utenfor skolens regi. Det er rett og slett bare naivt å tro at et bønnerom ikke vil bli et område der det blir utøvd sosial kontroll - for dem som blir kontrollert i mange andre sammenhenger allerede. Jeg kan ikke se at noe som helst skal få meg til å endre mening i dette spørsmålet. Dere skulle bare visst hvor mye enkelte (jenter, og noen gutter), flere enn dere tror, blir kontrollert. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Jeg tror også det Hattifnatten, derfor vil jeg vel egentlig ikke ha forbud heller som jeg har sagt tidligere i tråden. Fryktelig vanskelig dette her, jeg har gått runder meg meg selv i årevis på hva jeg egentlig mener om dette. Jeg mener religionsfriheten er helt grunnleggende for liberale "frie" demokratiske samfunn samtidig som jeg som ateist gjerne vil ha meg frabedt fra å måtte forholde meg til andres religiøse krav på offentlige steder som f.eks skolen. Jeg ser helst at folk utøver sin religion mest mulig i sin private sfære men godtar at jeg må akseptere at noen mennekser også har et behov for å utøve sin religion utenfor hjemmet, som f.eks på skolen. Sist redigert av Lisa : 29-09-12 kl 00:55. |
|
|
|
![]() |
|
|