Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-12, 23:21   #1
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Lizzie, her.

Jeg vet ikke hvor du har det fra hvor stor den facebookgruppen var, det står ikke i artikkelen du refererer til. Siden er nå lukket for innsyn og kan ikke lenger overvåkes. Rektoren sier det er ca 20 elever som ville vært aktive med bønn på skolen.

Det står i avisutgaven som ligger ved siden av meg.
Hva rektor sier om dette, er jo helt likegyldig. Det er irrelevant hvem som vil være aktive med bønn (og all den tid man har valgt å gå inn for et bønnerom som rektor, må man nødvendigvis hevde at det er få som ville brukt det, slik situasjonen er, egentlig kan jo ikke rektor vite dette), det som er relevant er hvordan det ville blitt oppfattet av andre og brukt mot andre, og hvordan det ville påvirket miljøet som sådan. Hvordan vil muslimer som velger ikke å be kunne leve med det - i kombinasjon med strengere kleskrav og annet? Hvordan vil de som ikke er muslimer oppleve dette?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 23:27   #2
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Desverre så blir dette igjen en sak der "følelser" og visse situasjoner ved et utvalg skoler i Oslo blir førende for hele debatten. Samme om man liker det eller ikke må man jo ha en prinsipiell tilnærming til slike saker mener jeg.

Se forøvrig her fra Aftenposten nå i kveld:

http://www.osloby.no/nyheter/Her-far...f5qMw.facebook

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 23:03   #3
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Jeg er nei. Om det ikke er en privatskole med utvidet paragraf for religionen så er jeg totalt i mot!

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 08:07   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg skjønner ikke helt at muslimer og kristne og gamle pønkere ikke skal ha samme rettigheter dersom ikke muslimene får ha bønnerom på skolen?

De nektes ikke å be, ergo er det likhet og religionsfrihet.

Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 10:24   #5
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

For meg er det viktig at skolen kan være et fristed, i tillegg til at den er en læreinstitusjon. Den friheten som mange av de som skriver i tråden her har, den er ikke like selvfølgelig for alle. Alt som støtter opp rundt friheten er jeg for - f.eks. at man har leksehjelp med middagsservering og lærere, da er det mange flere som får lov til å delta på den enn om det er organisert utenfor skolens regi. Det er rett og slett bare naivt å tro at et bønnerom ikke vil bli et område der det blir utøvd sosial kontroll - for dem som blir kontrollert i mange andre sammenhenger allerede. Jeg kan ikke se at noe som helst skal få meg til å endre mening i dette spørsmålet. Dere skulle bare visst hvor mye enkelte (jenter, og noen gutter), flere enn dere tror, blir kontrollert.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 00:28   #6
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror også det Hattifnatten, derfor vil jeg vel egentlig ikke ha forbud heller som jeg har sagt tidligere i tråden. Fryktelig vanskelig dette her, jeg har gått runder meg meg selv i årevis på hva jeg egentlig mener om dette. Jeg mener religionsfriheten er helt grunnleggende for liberale "frie" demokratiske samfunn samtidig som jeg som ateist gjerne vil ha meg frabedt fra å måtte forholde meg til andres religiøse krav på offentlige steder som f.eks skolen. Jeg ser helst at folk utøver sin religion mest mulig i sin private sfære men godtar at jeg må akseptere at noen mennekser også har et behov for å utøve sin religion utenfor hjemmet, som f.eks på skolen.

Sist redigert av Lisa : 29-09-12 kl 00:55.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:26.