Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva gjør dere for å holde det ryddig hjemme?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-12, 11:04   #1
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør dere for å holde det ryddig hjemme?

Alt må ha sin dedikerte plass. Det er en stor fordel med større plass, men jeg tror systemet er viktigere. Knagger, hyller, esker, skuffer osv til ALT man skal kvitte seg med når man kommer inn døren. Og oppfølging av familiemedlemmer som 'glemmer' hvor tingene hører hjemme.

For vår del er dette på et veldig teoretisk plan for tiden.
Men vi flytter til sommeren, og da skal det bli orden i sakene (trur eg...)

Gammel 17-10-12, 11:04   #2
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Åh, og jeg som ikke har tv. Sjuk, hjemme og uten day time tv er ikke bra altså. Må jeg rydde i stedet, da?

Gammel 17-10-12, 11:23   #3
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er greit med litt "organisert rot" når man har barn. Her er en krok av loftstua vår. Knøttet leker på gulvet med babyleker som hører hjemme i den grønne kassen (= et halvt minutt å rydde når han sovner).
Expedit-hylle med dvder i brukes til å bygge Lego i og på, samt utstilling på toppen. Vinduskarmen er utstillingsvindu for troll og portretter.
Tegnesaker, puslespill, spill.
Til høyre for Expedit er det utkledningstøy i den røde beholderen, og til høyre for den er det hobbydillerier.

Hvis jeg vil rydde litt i den kroken er det veldig kjapt gjort, for det er bare å putte tingene oppi der de hører hjemme - evt. legge litt av det på plass på barnerommene hvis det ikke er i bruk på noen dager.

Gammel 17-10-12, 11:49   #4
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser det er nevnt her å sortere posten mens en lage middag. Det er en sånn liten ting som eg ikkje tenke over men som sikkert hindre rot. Når eg hente posten sortere eg før eg går inn. Reklame og sånt går rett i papirdunken på trappa. Sånne småting trur eg at eg gjer en del av?

Gammel 17-10-12, 11:53   #5
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Ser det er nevnt her å sortere posten mens en lage middag. Det er en sånn liten ting som eg ikkje tenke over men som sikkert hindre rot. Når eg hente posten sortere eg før eg går inn. Reklame og sånt går rett i papirdunken på trappa. Sånne småting trur eg at eg gjer en del av?

Sånn gjør jeg også. Tømmer sekken når jeg kommer inn, ting rett i oppvaskmaskin, henger opp yttertøy osv.

Gammel 17-10-12, 15:18   #6
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En ting som irritere meg grønn er å sette frå seg ting på kjøkkenbenken eller enda verre, i kjøkkenvasken. Det tar ti sekund å sette det I oppvaskmaskina for søren.

Eg las en plass at all smårydding som tar under 1 minutt bør en aldri utsette. Det er en fin regel i grunn.

Gammel 17-10-12, 15:56   #7
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En ting som irritere meg grønn er å sette frå seg ting på kjøkkenbenken eller enda verre, i kjøkkenvasken. Det tar ti sekund å sette det I oppvaskmaskina for søren.

Dette irriterer vettet av meg også, og jeg har sagt ifra om det x antall ganger, i helt t y d e l i g tale, men i morges som mange andre morgener sto det ting i vasken, som jeg da måtte sette inn innimellom all påkledninga, pussetenninga, bleieskiftet, matboksordninga og frokostlaginga. Jeg ble bare muggen, tok med meg 75 % av ungene og dro til barnehagen.

Gammel 17-10-12, 16:20   #8
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har det sånn på jobben, men vet ikke hvem jeg skal kjefte på (kontorfellesskap).

Vi sliter også med å få det ryddig hjemme. Noe skyldes nok dårlige vaner og latskap, men jeg savner en litt mer skapplass. Løsning? Utbyggingsplaner.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 18:44   #9
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Eg las en plass at all smårydding som tar under 1 minutt bør en aldri utsette. Det er en fin regel i grunn.

Å, ja, hva feiler det sånne? Det er de samme som legger smørkniver på benken og kaffeskjeer rundt om. Og setter ny dorull oppå den tomme, slik at andre må kaste den. Og legger aviser på gulvet. Dummingene.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 15:56   #10
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg må altså inn og takke dere, jeg har blitt skikkelig inspirert av denne tråden! Går og plukker med meg ting overalt jeg går, rydder med en gang og gjør sånne småting som nettopp å sette rett inn i oppvaskmaskinen. Det blir jo så mye finere! Ikke at jeg var veldig rotete fra før, men jeg merker at jeg tenker mer bevisst. Takk!

Gammel 17-10-12, 16:02   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vel også hørt at et og annet frustrert utbrudd, type "tror dere virkelig at jeg har lyst til å rydde hele tiden? Er det rettferdig at jeg skal være slaven deres? Hva tror dere egentlig at det gjør med humøret mitt? " kan få både barn, mann og bikkje til å sprette opp og, eh, rydde. Og vaske. Og lage mat. Og legge seg uten protester. Og finne frem bok og vinglass og sjokolade.

Trikset er bare å time det riktig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 16:25   #12
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg har vel også hørt at et og annet frustrert utbrudd, type "tror dere virkelig at jeg har lyst til å rydde hele tiden? Er det rettferdig at jeg skal være slaven deres? Hva tror dere egentlig at det gjør med humøret mitt? " kan få både barn, mann og bikkje til å sprette opp og, eh, rydde. Og vaske. Og lage mat. Og legge seg uten protester. Og finne frem bok og vinglass og sjokolade.

Gammel 17-10-12, 16:41   #13
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er åpenbart dårlig på timing, for her funker det ikke.

Gammel 17-10-12, 18:37   #14
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Ikke her heller.

Gammel 18-10-12, 10:16   #15
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke her heller.

Gammel 18-10-12, 11:34   #16
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke her heller.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 10:45   #17
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jupp. Eller - dersom man har en skyttergravfamilie - få sure miner først, og så belønning i en 2-3 påfølgende dager.

Før det er på' an igjen.

Gammel 17-10-12, 18:26   #18
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har blitt rent inspirert i dag og har lagt en plan for at "ALT skal ha sin plass" skal praktiseres her. Så nå har jeg rydda i tegnesaker et roteskap i stua og fått mye bedre orden. Nå gjenstår det bare å holde orden og få det inn i nøtta til han andre voksne i husholdningen.

Også har jeg svidd av noen tusen på Elfasystem som skal i loftsboden, så der skal også alt får sin plass.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 18:44   #19
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det som irriterer meg mest er at eg kan rydda og organisera, men eg bur saman med ein som er selektiv blind, og temmeleg døv til tider. Han ser ikkje rot, og høyrer ikkje etter. Så eg rydder og rydder, og han roter og roter.
Eg har gjort fleire forsøk på å få han til å forstå at det er betre å rydda litt kvar dag, men når tydelegvis ikkje inn. Så eg rydder min del mens hans rot flyter, noko som gjev litt (for meg) artige konsekvenser. Akkurat no slapper eg av etter middag, mens han panikkrydder huset fordi søster hans kjem innom. Han seier ingen ting, fordi han veit kva eg meiner om den saken. Det er hans del som er bomba.

Gammel 18-10-12, 11:15   #20
Left
Passiv

Standard

Det eneste som funker er jo å rydde, og å piske ungene sine til å rydde, for å m o t i v e r e dem til å rydde, se det har jeg omtrent slutta med. Bortkastet energi har jeg funnet ut.
"Det er jo så mye hyggeligere om vi har det ryddig rundt oss, og det er lettere å finne ting man trenger om de ligger på plassen sin". DAH!

Jeg får noen anfall innimellom, og blir skikkelig bitchemamma i noen dager, men så gir jeg opp, og vi faller tilbake til gamle synder, hvor heimen ser ut som et nedslagsfelt. Jadda, sånn går nu dagan.

De har faste oppgaver de skal gjøre, men jeg må mase, mase, mase, og det er jeg ganske lei av må jeg si...men da får de heller ikke ukelønn, så sånn sett sparer jeg jo penger om ikke annet

"Du kan ønske til du blir blå i fjeset, men så lenge du ikke gjør noe for fellesskapet, hvorfor skal jeg gi deg noe som helst utover det du m å ha"?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:55.