|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Borte
|
![]() Sv: Middag i hverdagen?Vi spiser som regel rundt 17.00 og jeg syns det er ganske sent. Jeg er ulvesulten fra 15.00 og frem til middag. :matvrak:
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: Middag i hverdagen?
Vi er sjelden hjemme tidlig nok til å kunne lage middag før 17, men jeg også blir sulten en god stund før det. Både mannen og jeg, og ofte tiåringen også, spiser en liten matbit med det samme vi kommer hjem, og så lager (nesten alltid) jeg middag en stund senere.
![]() |
#3 |
er her
|
![]() Sv: Middag i hverdagen?Vi lager og spiser felles middag hver dag. Hva er veldig avhengig av fantasi og tid. Jeg må varierer ellers blir jeg matlei.
![]() |
#4 |
Borte
|
![]() Sv: Middag i hverdagen?Minstejenta her legger seg forøvrig rundt 18.30-19.00-tiden så dynamikken er litt annerledes enn hos de med store barn vil jeg tro. Jeg bruker fleksitiden til å starte tidlig på jobb, er hjemme før fire og lager middag med en gang. Må nesten gjøre det sånn for at lillesøster skal få litt hjemmetid før hun legger seg, og ikke minst for at vi skal få litt tid sammen med henne hver dag.
![]() |
#5 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Middag i hverdagen?Tusen takk, Myria! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Middag i hverdagen?Aïoli lager jeg ved å først ha 2 eggeplommer i en bolle sammen med litt salt og pepper, presset hvitløk (så mye/lite du ønsker) og en god teskje Dijonsennep. Så visper (elektrisk håndmikser) jeg gradvis inn en nøytral olje (jeg måler aldri, men tipper det blir ca 2,5 dl), først dråpevis og så i en tynn stråle. Smaker evt til med mer salt og pepper til slutt. Du kan vispe inn litt kaldt vann om du ønsker den litt tynnere. Kjempegodt til alt av stekt fisk (typisk fransk mat) og tilsetter du f.eks. litt frisk rød chili blir den nydelig til hamburger.
![]() |
#7 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Middag i hverdagen?Wow! Hjertelig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Middag i hverdagen?Vi er sjelden hjemme før 1630, så det er klart det har innvirkning på når middagen kan være klar.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Middag i hverdagen?Vi spiser også ca. 17, siden begge barna legger seg seinest 19. Eldste spiser ikke noe særlig middag enda (
![]() |
#10 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Middag i hverdagen?Vi er vel normalt sett ikke hjemme før mellom 16.30 og 17, det påvirker helt klart hvor sen middagen blir.
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Middag i hverdagen?Dersom eg køyrer rett heim frå jobb, er eg som regel heime rundt 15.15. (Jepp, veit eg er heldig der.) Likevel er det sjelden middag før 16.30- 17. Uansett kva eg gjer, tek det lengre tid enn eg hadde tenkt. Den tidsbruken som står i oppskriftene fungerer i alle fall ikkje for meg.
![]() |
#12 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Middag i hverdagen?I dag var jeg flink, og fikk en hel Stangekylling i ovnen og skrelte poteter og gulrøtter og lagde salat og dekket bord mens yngste skiftet til fotballtøy. Så dro han på fotball (1630) og jeg kjørte jenta til piano (1635) (og vasket bilen og fylte diesel, mens jeg ringte svigermor!) mens hun spilte, så kom vi hjem (1715), satte på potetene, og satte oss til bords da minsten kom hjem fra fotball (1735), alle sammen. Så da rakk vi et helt, felles måltid før vi to voksne dro på foreldremøter (18), eldste kom seg selv på trening kl 19. Og da jeg kom hjem kl 2230 etter styremøtet jeg dro rett i etter foreldremøtet så plukket jeg kjøttet av kyllingen og lagde en gryte som jeg nå skal kjøle ned og sette kaldt til middag i morgen.
![]() |
#13 |
En som trener
|
Jeg merker jeg får en fysisk stressreaksjon av å lese om denne ettermiddagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Middag i hverdagen?I går hadde vi forresten 10-minutts restemiddag: hadde rester av rotmos og søtpotetmos i kjøleskapet, kjørte det sammen med litt buljong til suppe, kokte speltpastaskruer full fart, stekte biter av karbonader og pølser, kokte brokkoli og blomkål. Så fikk alle mikse sammen som de selv syntest var best. Og så god som den suppa var!
![]() |
#16 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Middag i hverdagen?Veldig imponert over Polyannas tirsdagsmiddag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Middag i hverdagen?Jeg har ikke noe problem med å spise middag kl 20, men å begynne å lage middag 20 er litt i overkant. Særlig siden den må handles først også.
![]() |
#18 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() Sv: Middag i hverdagen?Vi har stort sett middag hver dag, eller noe som erstatning for det(type røykt laks og eggerøre på skiver, ostesmørbrød osv). Bruker en del halvfabrikata og en del jeg lager selv. Spiser stort sett middag sammen og i hverdagen er det som oftest rundt 16.30-17.00, noen ganger tar vi det som kveldsen til ungene rundt klokka 18. 2-3 ganger i måneden spiser gjerne vi voksne alene etter at ungene har lagt seg, da får ungene noe lettvindt/rester.
![]() |
|
|