Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Uniformert ungdom om uniformering

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-13, 00:36   #1
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Uniformert ungdom om uniformering

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Tja? Jeg er bare delvis enig. Markedsstyrt blir kanskje litt feil, for det er jo gruppestyrt som du sier, men det er jo et ikke helt ubetydelig problem at en del av den mer mainstream gruppeuniformen er rimelig kostnadsdrivende.

Nettopp. Og hadde kritikken gått på akkurat dette, ville det vore sakleg. Er det ok at mainstream-ungdommar skal ha jakker til åtte tusen? Men kritikken frå sosiale medier går på kor latterlige desse gutane er. Det er personangrep. Det er utføre det eg synest er ok.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 00:46   #2
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvordan ser den massive hetsen ut, egentlig? :nysgjerrig:

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 00:49   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg delte ikke. Og så lurer jeg på om dere som synes at dette var greit og noe guttene som ble avbildet kan lære av, har 14-åringer selv?

Snart. Men, som tidligere nevnt, delte jeg ikke, selv om jeg humret, nettopp fordi jeg ikke helt så poenget med det. Generelt er jeg allergisk mot å dele ting "alle andre" deler på Face, så det har egentlig mer med det å gjøre enn med omsorg for fjortisene. Når det er sagt: De sa noe ugjennomtenkt, ulogisk og dumt, og for meg er det helt OK at de blir gjort oppmerksomme på det, til og med ved at de ser at andre humrer av dem. Hetsing og sjikanering er derimot ikke greit, ikke når det gjelder voksne, og slett ikke når det gjelder barn. For meg ville det blitt det samme om de sto med identiske jakker til 6000 eller identiske gensere til 500, så jeg er ikke automatisk med på at de blir hetset fordi de framstår som "rike".

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 00:22   #4
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Latterliggjøring er jo en bombesikker måte å gjøre folk utrygge og handlingslammede på. Ikke noe jeg vil anbefale for noen, egentlig. hverken fjortiser eller voksne.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 00:25   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er greia med CG, bosted osv her?
Det var via mange unge AUF-ere jeg fikk se dette. De syntes responsen her på forslaget om uniform var morsom.
At ungdommer som ser klin like ut uttaler seg slik når sammenhengen er et forslag om skoleuniform er litt morsomt.

At noen kommer med skitkommentarer betyr ikke at det ikke må være lov å humre litt av slike sammenhenger.
Hvis det er massiv hets bør det fjernes.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 00:27   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hva er greia med CG, bosted osv her?
Det var via mange unge AUF-ere jeg fikk se dette. De syntes responsen her på forslaget om uniform var morsom.
At ungdommer som ser klin like ut uttaler seg slik når sammenhengen er et forslag om skoleuniform er litt morsomt.

At noen kommer med skitkommentarer betyr ikke at det ikke må være lov å humre litt av slike sammenhenger.
Hvis det er massiv hets bør det fjernes.

Jeg opplevde dette som en del av debatten om uniform.

Det ble massiv hets.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 11-12-13, 00:32   #7
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det ble massiv hets.

Det kan godt hende, men de fleste som så dette fikk kanskje ikke (heldigvis) del i at det var hets?

Det jeg så var bildet og et lite sitat, ikke noe om CG og pris på jakker.

Jeg tenker det er greit å fjerne alt som har med hets å gjøre, men jeg synes ikke det var galt å humre av dette eller at det ble gjort et poeng av dette i kontekst av spørsmål om uniform.

Gammel 11-12-13, 00:28   #8
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jorunalisten kommenterer både jakkemerke og pris i et av spørsmålene til guttene, så det er selvsagt noe av poenget.

Gammel 11-12-13, 12:18   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, jeg har ikke dårlig samvittighet i seg selv for at jeg delte et komisk bilde med en kommentar som vel sa: "Unnskyld, men ... #fnis" og påfølgende "Vi var jo akkurat like i den alderen".

Det som er problemet, er jo den massive delingen, og den ønsket jeg jo aldri å være en del av. Det spiller ikke noen rolle at 3 personer fniser av folk som er ufrivillig komiske i en av landets største aviser, uansett hvem det er, det mener jeg fortsatt. Men når 3-5-10 000 gjør det, så er det noe helt annet. Det er Tore Tønne-effekten, men i sosiale medier i stedet for i tabloidene.

Da jeg delte den, tenkte jeg at det er kanskje litt småslemt mot guttene, men JEG skriver jo ikke noe slemt. Når jeg skjønte hvor stor farsotten var, angret jeg. Det er lov å tenke, selv om det er etterpåklokskap.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 14:21   #10
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes massiv deling er latterliggjøring og hetsing over grensen når det dreier seg om fjortenåringer. Det trenger ikke være kommentarer til for at det blir for mye, mener jeg. Det at halve Norge mumrer og ler av noe du har sagt er ganske massivt når man er ung. Det er en balanse mellom å le av og å le med.

Gammel 11-12-13, 14:29   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg synes massiv deling er latterliggjøring og hetsing over grensen når det dreier seg om fjortenåringer. Det trenger ikke være kommentarer til for at det blir for mye, mener jeg. Det at halve Norge mumrer og ler av noe du har sagt er ganske massivt når man er ung. Det er en balanse mellom å le av og å le med.

Ja, men én person bedriver jo ikke massiv deling. Det blir først og fremst et problem når mange gjør det.

- No. 4 -
Gammel 11-12-13, 14:42   #12
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Herregud, de er jo bare barn på 14 år. Hvor går egentlig grensen - er det ok å disse 12-åringer også? 10-åringer? 8-åringer? Fordi de uttaler seg i media og har dyre jakker?
Jeg har unger i den alderen selv, og ville aldri funnet på å le av/drite ut 14-åringer på nett(eller i virkeligheten for den saks skyld) selv om det var med skikkelig voksenopplevd selvironi og glimt i øyet.
Voksne, ass.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 15:37   #13
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Herregud, de er jo bare barn på 14 år. Hvor går egentlig grensen - er det ok å disse 12-åringer også? 10-åringer? 8-åringer? Fordi de uttaler seg i media og har dyre jakker?
Jeg har unger i den alderen selv, og ville aldri funnet på å le av/drite ut 14-åringer på nett(eller i virkeligheten for den saks skyld) selv om det var med skikkelig voksenopplevd selvironi og glimt i øyet.
Voksne, ass.

I konteksten av at dette var et utspill fra et ungdomsparti og hvor ungdommer svarte på utspillet så blir det et skille mellom 14 åringer og 10 åringer.

Som gammel ungdomspolitiker som gjorde ufattelig mye teit, var i media og fikk pepper for mange av de i overkant idealistiske og latterlige påfunnene så synes jeg at en del reaksjoner om å beskytte ungdommer her er i overkant. Enkelte utsagn fra voksne som jeg tolker nesten overbeskyttende ville jeg synes var pinlig å ha fått. Jeg reagerer ikke på at hets kritiseres og reageres mot. Hets er aldri noe man skal tolerere. Jeg har personlig ikke sett hets i forbindelse med denne saken, men det har sikkert å gjøre med hvem man har på vennelista og hva man får opp. Det jeg så av reaksjon fra ungdommer som nemlig hadde "saken" her som agenda var at disse med sine utsagn i mot nettopp understreket deres anliggende.

Men det er utfordrende med sosiale medier og de enorme konsekvensene delinger gir. Det er noe jeg tenker at jeg også må minne meg selv på og jeg ble påminnet nå.

En annen ting er at ting blir glemt veldig kjapt. Det gjelder det meste av eksponering. Man blir glemt kjapt etter at man er tatt av skjermen. Om ting blir eksponert bredt så blir dybdevirkningen kort. I "gamle dager" var dybdevirkning etter bred eksponering større.

Gammel 11-12-13, 14:27   #14
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes hetsing er et voldsomt ord å bruke i denne sammenhengen, hvert fall av det jeg har sett av kommentarer. At det oppleves voldsomt at bildet deles mange ganger, ja, men sånn er altså dagens (nettbaserte) liv.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 14:44   #15
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig bør folk flest tenke seg om både en og to ganger før de uttaler seg i media, både voksne og ungdommer. Hvor dyre jakkene er har vel ingenting med saken å gjøre, i alle fall ikke for meg.

Gammel 11-12-13, 15:26   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på om journalisten plukket ut intervjuobjektene sine helt tilfeldig?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 15:27   #17
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg lurer på om journalisten plukket ut intervjuobjektene sine helt tilfeldig?

Selvsagt ikke. Det er jo ekstra trist.

Gammel 11-12-13, 15:27   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

I think not. :kyniker:

- No. 4 -
Gammel 11-12-13, 15:28   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde jeg vært forelder ville jeg vurdert å klage det inn for PFU.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 15:28   #20
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Næsj, det synes jeg er curling.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:37.