Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelse

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-14, 17:01   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelse

Det er også stor forskjell på å gjøre noe som står utenfor stillingsbeskrivelse og å gjøre noe som egentlig hører til andres stilling. Dersom for eksempel lærere gjør mye på renholdsfronten blir renholdernes arbeid undergravet på lang sikt. Hvis vinduer blir vasket likevel, hvorfor skal da kommunen sette inn midler slik at renholderne skal gjøre det?

For renholdere er det kun økonomi det handlet om. Det er ikke et rekrutteringsproblem slik det kan være med lærere.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-14, 18:20   #2
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er jurist som jobber i det offentlige. Jeg gjør en del oppgaver jeg egentlig mener er sekretærarbeid, som å kopiere opp støre mengder, sende ut større antall brev som innebærer et par timer med bretting av brev og putte i konvolutter osv. Men vi har jo ikke sekretærer, så da er det bedre for det offentlige at en jurist og to leger gjør slikt...

Maling av vegger har vi også gjort, men da er det frivillig å delta og man får avspasert time for time. En gang i året har vi obligatorisk "dugnadsdag" der diverse ryddign og forskjønning av arbeidsplassen er tema, innenfor arbeidstiden. Årets tema er "mitt eget kontor", i fjor var det "de rotete lagerrommene". Det oppleves veldig ok og som en happening med felles lunsjmat, man får gjort ting man ellers ikke får gjort og som utenforstående ikke kan gjøre.

Mht kommunale arbeidsplasser/skole/barnehager og dårlig rengjøring kan man kontakte de ansvarlige for miljørettet helsevern i kommunen (elevenes verneombud på et vis), kommuneoverlege, avviksmeldinger, eget verneombud og arbeidstilsyn.

Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-02-14, 18:50   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En lærerjobb må jo være litt utflytende i og med at det er jobb med barn og ungdom. Plastring, trøsting, tørke opp etter noen som har sølt, holde rimelig orden i eget klasserom er oppgaver jeg ser på som helt naturlig at man må drive med. Men vindusvask? Trappevask? Betale for utstyr man mangler? Det blir å undergrave behovet. Det hadde faktisk vært bedre at kommunen budsjetterte med det antallet personer de faktisk har råd til, så fikk foreldregruppen reagere slik den burde. Man undergraver både sitt eget behov for tid til forberedelse og etterarbeid og behovet for renholdere ved å glatte over. Dugnad for å gjøre det litt ekstra hyggelig på arbeidsplassen blir noe annet.

Men min yrkesgruppe er skyldig i det samme, vi greier heller ikke i stor nok grad å sette hardt mot hardt og redusere mengden når de for eksempel har fjernet hjelpepersonell for å spare penger. En leder som bestemmer seg for å ha dyr arbeidskraft til å gjøre trivielle oppgaver bør egentlig få merke det, han fortjener ikke at det glattes over.

Gammel 09-02-14, 18:57   #4
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har dere lov til å ta blodsøl og oppkast Ming? Altså jeg skjønner at dere gjør det. Jeg gjør også det på jobb om jeg må, men det er noe jeg ikke er kvalifisert til i yrkessammenheng og noe som skal håndteres på spesiell måte, noe renholdere med fagbrev er opplært til.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-14, 18:59   #5
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Har dere lov til å ta blodsøl og oppkast Ming? Altså jeg skjønner at dere gjør det. Jeg gjør også det på jobb om jeg må, men det er noe jeg ikke er kvalifisert til i yrkessammenheng og noe som skal håndteres på spesiell måte, noe renholdere med fagbrev er opplært til.

Lov og lov. Noen må jo ta det. Vi har "opplæring". En renholder som var innom på fellestid og sa at vi måtte bruke hansker og desinfisere etterpå. Akkurat det hadde jeg tenkt meg til helt selv.

Gammel 09-02-14, 19:03   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blodsøl og oppkast må jo bare tas. Det skjønner jeg, og jeg skjønner at det ikke kan ligge til renholderene kommer eller at de skal komme ilende for å tørke opp det. Jeg skjønner også at man må lære elevene å moppe på de laveste trinnene, det er også noe som må læres. Jeg er vel av den oppfatning at læreroppgavene på de lavere trinnene må være ganske mye mer enn boklig lærdom, noe annet er ikke mulig. Men lemping av møbler? Nei, det blir sikkert ikke bonet hvis man ikke gjør det. Og ja, man kan kanskje bruke lærere til det, men da håper jeg at det er tid som ikke burde vært brukt til noe mer relevant, altså at det har prioritet over andre arbeidsoppgaver. Lærere signaliserer jo at de har den tiden hvis de faktisk bruker den på dette, og arbeidsgiver får ingen opplevelse av å ha gjort en dårlig prioritering.

Gammel 09-02-14, 21:42   #7
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gjør en god del utenfor stillingsinstruksen ja, men jobber ikke gratis. Timer brukt blir avspasering. Jobber i det offentlige med ikke så god lønn og ikke så mange andre goder så fritiden min er verdifull.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 10:22   #8
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg gjør en haug med ting som ikke står i stillingsbeskrivelsen, det samme gjør alle jeg jobber sammen med. Det er jo unektelig mange ting som skal gjøres på et kontor som ikke står i noen stillingsbeskrivelser, og noen må jo gjøre det. Just nu driver en VP med rydding av kjøleskapet. Han sutrer ikke.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:14.