|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen
Skal man først gjøre dette, så må man gjøre det skikkelig. La oss sette ned en barneklærkomite som kan lage en farge- og formnorm som kan være gjeldende for hele landet. Selvsagt kan foreldre kjøpe andre klær i utlandet, men det som selges i butikkene og brukes på skolene/barnehagene/offentlig støttede fritidssysler må følge barneklærnormen. Fargekoden kan tidligst endres hvert 10. år, slik at man er sikker på at klærne kan arves og slites ut. Evt kan staten etablere klesbibliotek hvor man kan låne det man trenger. Selvsagt tillates ingen forskjeller ut fra kjønn, alder, religion, eller noe annet.
![]() |
#102 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen
Eller mammas?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenJeg har en mistanke om av mange av studentene som bruker opptjente penger på ekstremprisede klær er rimelig bra sponset i utgangspunktet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Panzerekstremfeminist
|
Mulig det, men jeg kjenner mange foreldre som overhodet ikke sponser eller applauderer slike kjøp. Samtidig som man faktisk ikke kan bestemme hva myndige barn bruker pengene sine til. men det er klart at mange unge studenter får økonomisk bistand i større eller midnre grad fra foreldrene siine.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
|
Ja om studentene skal finansiere seg selv med husleie, strøm,telefonutgofter , mat og alt annet som man trenger i tillegg til rene studieutgifter ser jeg ikke for meg store muligheter til dyre kleskjøp selv om man jobber mye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
maler
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenJeg synes ikke at skoleuniform er noen viktig sak jeg ville prioritert kommunale penger på tror jeg, men det kan helt klart ha sine fordeler. Jeg tror ikke helt på at det ikke vil ta bort noe av klesfokuset. Trondheim International school har skoleuniform. Du tenker ikke over det når du ser dem, for det er snakk om fargerike gensere, t-skjorter og hettejakker. Og de går rundt i de klærne utenom skolen også. Klærne er praktiske og greie. Jeg hadde ikke sett problemet om noe sånt ble innført på vår skole.
![]() |
#107 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg hadde fått mange dyre kleskjøp for alt jeg brukte på øl i studietiden.
![]() |
#108 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Vi har BI i nabolokalet, og joda vi ser at det er en viss stil på noen, men likevel er det jo kompetansen som teller 'in the end'. Studier gir jo også et nytt miljø, gjerne litt ulike aldere, og varierte livssituasjoner for enkelte. Litt mer realistisk liv å forholde seg til. De lærer muligens noe om økonomi der også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Semiaktiv
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenJeg har også "bodd ved" BI, har studert samfunnsvitenskapelige fag på Dragvoll (NTNU, frie fag), har jobbet på institutt for marin teknikk på Tyholt, har tatt videreutdanning på fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi på Gløshaugen, og kan vel skrive under på at det er svært forskjellig kultur ved ulike studieinstitusjoner.
![]() |
#110 |
maler
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenJeg hadde vel egentlig minst like god råd til å bruke penger på meg selv da jeg var student som jeg har nå. Lite penger ja, men jeg bodde jo billig og hadde bare meg selv å tenke på, det var jo nesten ikke utgifter.
![]() |
#111 |
Semiaktiv
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenJeg var rik på begynnelsen av semesteret og fattig på slutten.
![]() |
#112 |
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen40 prosent av studenter oppgir at de er avhengige av økonomisk støtte fra foreldre og det er også forholdsvis trangere økonomisk for dagens studenter enn for de av oss som studerte på nittitallet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
maler
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen40% som er avhengig av foreldrene er ikke bra, men jeg lurer da selvfølgelig på hvorfor. Hvis det er fordi studiestøtten er forholdsvis veldig mye mindre enn på nittitallet er det jo ikke bra, hvis det er fordi de materielle kravene har økt har jeg ikke like stor sympati.
![]() |
#114 |
Semiaktiv
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenDet er for eksempel utrolig mange flere studenter som har bil i dag enn på nittitallet.
![]() |
#115 |
|
Studiestøtten har ikke fulgt utviklingen i samfunnet ellers og boligprisene har økt betraktelig i de store byene hvor det er flest studenter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
maler
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenDet med boligpriser er relevant, helt klart. Og antallet studentboliger. 3500 kr for leilighet var utopisk da jeg studerte, vi betalte 6000 gjennom samskipnaden og da hadde vi flaks.
![]() |
#117 |
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenStudiestøtten siste 10 år (2012) hadde økt med Ca 13 prosent, mens lønnsveksten var på nesten 40 prosent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
maler
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenJa, det gir forskjeller. Men jeg synes egentlig det er irrelevant hva lønnsveksten i samme periode er, jeg synes at studietiden er såpass unntakstilstand at poenget ikke er hva man har i forhold til resten av befolkningen, men at forholdene legges til rette for at det er mulig å gjennomføre et studieløp. I så måte er studentboliger et vitkig tiltak. Faktisk synes jeg det er mer relevant å sammenligne med for eksempel minstepensjonister enn lønnsmottakere med forsørgeransvar.
![]() |
#119 |
|
Det som er relevant er vel å se på den muligheten man har til å gjennomføre studier uten jobb de månedene man studerer og uten foreldre som sponser. Uten at jeg har tallene her så har det blitt sagt at den er dårligere nå enn for 20 år siden økonomisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenhttp://www.dinepenger.no/bruke/stude...7-aar/20259174 |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|