|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
maler
|
Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenJeg synes ikke at skoleuniform er noen viktig sak jeg ville prioritert kommunale penger på tror jeg, men det kan helt klart ha sine fordeler. Jeg tror ikke helt på at det ikke vil ta bort noe av klesfokuset. Trondheim International school har skoleuniform. Du tenker ikke over det når du ser dem, for det er snakk om fargerike gensere, t-skjorter og hettejakker. Og de går rundt i de klærne utenom skolen også. Klærne er praktiske og greie. Jeg hadde ikke sett problemet om noe sånt ble innført på vår skole.
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenJeg hadde vel egentlig minst like god råd til å bruke penger på meg selv da jeg var student som jeg har nå. Lite penger ja, men jeg bodde jo billig og hadde bare meg selv å tenke på, det var jo nesten ikke utgifter.
|
|
|
#3 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenJeg var rik på begynnelsen av semesteret og fattig på slutten.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen40 prosent av studenter oppgir at de er avhengige av økonomisk støtte fra foreldre og det er også forholdsvis trangere økonomisk for dagens studenter enn for de av oss som studerte på nittitallet. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
maler
|
Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen40% som er avhengig av foreldrene er ikke bra, men jeg lurer da selvfølgelig på hvorfor. Hvis det er fordi studiestøtten er forholdsvis veldig mye mindre enn på nittitallet er det jo ikke bra, hvis det er fordi de materielle kravene har økt har jeg ikke like stor sympati.
|
|
|
#6 |
|
Semiaktiv
Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenDet er for eksempel utrolig mange flere studenter som har bil i dag enn på nittitallet.
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen
Studiestøtten har ikke fulgt utviklingen i samfunnet ellers og boligprisene har økt betraktelig i de store byene hvor det er flest studenter. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenDet med boligpriser er relevant, helt klart. Og antallet studentboliger. 3500 kr for leilighet var utopisk da jeg studerte, vi betalte 6000 gjennom samskipnaden og da hadde vi flaks.
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenStudiestøtten siste 10 år (2012) hadde økt med Ca 13 prosent, mens lønnsveksten var på nesten 40 prosent. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenJa, det gir forskjeller. Men jeg synes egentlig det er irrelevant hva lønnsveksten i samme periode er, jeg synes at studietiden er såpass unntakstilstand at poenget ikke er hva man har i forhold til resten av befolkningen, men at forholdene legges til rette for at det er mulig å gjennomføre et studieløp. I så måte er studentboliger et vitkig tiltak. Faktisk synes jeg det er mer relevant å sammenligne med for eksempel minstepensjonister enn lønnsmottakere med forsørgeransvar.
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen
Det som er relevant er vel å se på den muligheten man har til å gjennomføre studier uten jobb de månedene man studerer og uten foreldre som sponser. Uten at jeg har tallene her så har det blitt sagt at den er dårligere nå enn for 20 år siden økonomisk. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenhttp://www.dinepenger.no/bruke/stude...7-aar/20259174 |
|
|
|
|
|
#13 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenStudenter er eneste gruppe i Norge som defineres som "fattige" med utgangspunkt i OECD sin måte å måle fattigdom på.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 12-02-14 kl 13:36. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Jeg har gått på BI og kan også fortelle at studentmassen er adskillig mer sammensatt enn hva man liker å fremstille det som. Jeg har også studert på Blindern, og vil påstå at miljøet der kan fremstå som like homogent som BI, bare med en annen stilsans.
|
|
|
#15 |
|
Semiaktiv
Selvsagt er det mange forskjellige folk på alle steder, inkludert BI. Jeg snakker om hovedinntrykket.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 12-02-14 kl 11:18. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
maler
|
Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenSammenligning med grunnbeløpet er relevant ja. Men jeg mener at det å være avhengig av foreldre er relativt. Hva slags krav har man?
|
|
|
#17 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Hvis man mener man skal ha det akkurat likt som da man bodde hjemme, så mener jeg kravene er feil. Da har noe gått litt feil på veien. Jeg ble sendt til Trondheim med klare formaninger om budsjett, fordele hver måned, leve sparsommelig samt arvegods på lasset. Det var sånn det var å være student. God råd ville man få senere i livet. Utdanningen skulle sørge for det. Det ble forventet at jeg hadde sommerjobb fra jeg startet på vgs. Bøker betalte jeg selv. Da kom jeg fra en familie som ikke hadde dårlig råd, men der selvstendighet og å bidra sto sterkt. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Bedreviter
|
Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenVeldig få av studentene våre har bil eller bruker CG-jakke. Her har "alle" sykkel og allværsjakke i stedet. Jeg opplever studentene i Trondheim som forholdsvis nøkterne og vant til å klare seg på et begrenset budsjett. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Semiaktiv
Men altså, en del av de allværsjakkene som går rundt på gløs koster fort like mye som en CG-jakke, og en del av syklene koster det samme som en liten bruktbil (ok, nesten da
|
|
|
#20 |
|
Bedreviter
|
Det er sant, men det er helt sosialt akseptabelt å bruke den samme allværsjakka alle fem studieårene, så det jevner seg ut på sikt for en del. (En av studentene mine gjorde et poeng av å kjøpe ny ytterjakke for den første lønnen sin, for da hadde hun brukt den samme Bergans-jakken hver dag i fem år, i åtte av årets måneder.)
|
|
|
|
![]() |
|
|