|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag
Blå skrev noe ganske ikke-navnebeskuende bak her. Skavvise.
![]() |
#102 |
Mother of Dragons
|
Jeg gikk innom boklesetråden for å samle kulturpoeng, og så feiger du ut. Hrmf.
![]() |
#103 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagDet tok meg tre sider før jeg forsto hvor/hva "uljo" var.
![]() |
#104 |
Yes, we can!!
|
![]() |
#105 |
Glamorøs
|
Partypooper!
![]() |
#106 |
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagVil alle være i middelklassen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Glamorøs
|
Selvfølgelig er det ikke godt å bli plassert, og spesielt ikke om man føler at stedet man blir plassert blir sett ned på av massene, eller de "kule". Samtidig så kan Bourdieus matrise (i større grad enn generelle klassetermer) forklare mye om valg, preferanser og hvilke feller man skal passe seg for. Litt på siden; men i Oslo skrives det mye om at rådgiverne på skolene generelt anbefaler ungdom med foreldre med annen kulturell bakgrunn å søke yrkesfag. Da bruker man ideer om klassetilhørighet feil. Om man virkelig kan sin Bourdieu og klassemekanismer så kan man også se forbi fordommer og unngå slike mekanismer.
Tror du ikke 90% av alle her inne hadde svart mer eller mindre det samme?
Sånne uttalelser syns jeg er så unødvendige. De er hersketeknikkete og nedlatende.
![]() |
#108 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Uljo/å gjør nesten like vondt i øynene som iche. Nesten. :a league of their own:
For min del er det ikke et behov for å plassere folk som ligger bak, ei heller å plassere meg selv. Men jeg synes det er interessant å reflektere over skiller i samfunnet, om ikke annet for å være bevisst på at de finnes. Og mønstre og matriser er alltid gøy.
![]() |
#109 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagLennart Rosenlund sier noe interessant her:
Altså mener han at man i Norge har fått større grad av at folk enten havner i nederste venstre kvadrant (med fattig-Toffskij) eller i øverste høyre (med ingeniøren i uljå).
![]() |
#110 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagHvordan er egentlig plasseringen i et ideelt samfunn?
![]() |
#111 |
Make it count!
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagFor min del hadde jeg definitivt spist på andre restauranter om jeg hadde 30 mill i lomma. I hvert fall oftere. Og hatt dyrere lamper.
![]() |
#112 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagMen jeg føler fortsatt ikke at vi har et krystallklart og faglig basert svar på "hva og hvem er "middelklassen"".
![]() |
#113 |
Glamorøs
|
I Norge har kultur helt siden etterkrigstida blitt brukt som en sosial utjevner. Vi har Riksteater, Rikskonserter, Den kulturelle skolesekken og masse annet som skal sørge for at alle har (lik) tilgang på kultur. Det bygges digre kulturhus på små steder, men samtidig bygges estetiske fag ned i skolen. Det syns jeg er trist. Da har man ikke lenger verktøyet til å tilegne seg den kulturelle kapitalen, selv om det lokale kulturhuset får aldri så mye penger til konserter og tilreisende teater.
![]() |
#114 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagHele skolesystemet vårt er jo utjevnende sånn sett.
![]() |
#115 |
Glamorøs
|
Men det er jo fordi i Norge er middelklassen så godt som alle.
![]() |
#116 |
Make it count!
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagJa, det var litt det jeg var inne på i sted, med at økning på økonomiaksen nærmest korrelerer negativt med bevegelsen på kulturaksen. Men det fungerer ikke motsatt, altså at jo dårligere råd du får, jo mer høykulturell blir du.
![]() |
#117 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagDet som jeg tenker kanskje er et mål på hvor sunt et samfunn er, er hvor lett vs vanskelig det er å gjøre klassereiser. Jeg liker tanken på at folk kan gjøre livet sitt bedre, slik som i USA med sin amerikanske drøm-ideal i motsetning til England, hvor det er mye mindre klassereising. Ulempen er vel at det også er lettere å falle nedover?
![]() |
#118 |
Glamorøs
|
Det er ikke store skiller på høy- og lavkultur lenger. Nesten ikkeno på musikk, litt mer på galleri og museum. Nå går det nok mer på mengdeforbruk og breddeforbruk, fremfor sjangerforbruk.
![]() |
#119 |
This is normal!
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagJeg synes denne diskusjonen er kjempeinteressant. Nå er det vel sånn at klassebegrepet har blitt lite brukt i Norge de siste årene (skrives det i hvert fall av en del forskere), men det finnes jo helt klart markører som plasserer oss i ulike grupper.
![]() |
![]() |
#120 |
|
Njah. Synes du ikke? Norske Talenter vs. Ulver i Operaen, liksom? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|