Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-14, 13:00   #101
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Er det ingen som har forsket på dette i nyere tid (ikke nødvendigvis en FP-bruker)? Slik at vi kan få en skikkelig begrunnet og kvalifisert mening og ikke bare den sedvanlige navlebeskuende FP-synsingen? :ypper:

Blå skrev noe ganske ikke-navnebeskuende bak her. Skavvise.

Gammel 18-03-14, 13:00   #102
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tør ikke.

Dere kan jo plassere dere selv så kan vi lage et stort felleskart?

Jeg gikk innom boklesetråden for å samle kulturpoeng, og så feiger du ut. Hrmf.

Zulu: du har et godt poeng.

Gammel 18-03-14, 13:01   #103
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Det tok meg tre sider før jeg forsto hvor/hva "uljo" var.

Hvorfor er man så opptatt av disse skillene? Er det fordi alle sammen så gjerne vil være i middelklassen? Snuse litt på høykulturen samtidig som man beholder fotfestet og ikke er så innmari snobbete som snuppene i nickers oppe på Holmenkollåsen? Jeg blir kanskje ikke rasende, men det kjennes ikke godt ut at andre skal tillate seg å plassere meg ut fra økonomi, framtidsutsikter, bøker jeg leser, butikken jeg handler på, hva jeg spiser, musikksmaken min, feriereiser osv.

Men jeg tror at her inne, så er det en del veldig like mennesker samlet. Tenker likt, like verdier, like interesser. Selvfølgelig helt greit. Og jeg elsker impulsene jeg får herfra, ellers hadde jeg takket for meg for lenge siden. Men det blir fryktelig synlig hvor fjern deres verden er for meg i diskusjoner som denne, om fattigdom, om å velge det beste for barna osv. I alle fall for min del, så handler det ikke om penger. Hadde jeg vunnet 30 mill hadde jeg spist på de samme stedene (bare oftere), lånt de samme bøkene på biblioteket som før, aldri kjøpt lamper til 5000 kroner, hatt brødet på benken og handlet på Rema.

Jeg vet at det egentlig ikke er noen vits i å legge ut dette innlegget. Jeg vet sånn ca svarene som kommer og hvem som kommer med dem. Og ang å plottes inn i skjema, så sitter jeg godt nede til høyre. Metal og hjemmelagde pickles etter opskrift fra bestemor - hell yeah!

Gammel 18-03-14, 13:02   #104
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Nå nærmer du deg den statistikken Bourdieu faktisk drev med. Det er skrekkelig lenge siden jeg har lest dette og statistikken var ikke det jeg likte best. Men i korrespondanseanalysen kommer det nettopp ut i et slikt aksesystem der man plasserer folk etter både kulturell og økonomisk kapital.

Jeg mener at måten Bourdieu tenker på er like aktuell for Norge som for Frankrike, men at vi må ta oss bryet med å bytte ut en del av de indikatorene som han er opptatt av. Og se på hva som skaper reelle ulikheter i Norge. Dessuten må han oppdateres slik at man tar hensyn til sosiale medier, som etter hvert er en viktig del av hvordan vi blir oppfattet og hvordan vi oppfatter oss selv.

Den som har arbeidet mest med dette i Norge har brukt Stavanger som eksempel: Lennart Rosenlund.

Her.

http://www.uib.no/info/dr_grad/2001/rosenlund.html

Gammel 18-03-14, 13:02   #105
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Eller så kan vi holde debatten generell så den fortsetter å være interessant utenfor den håndfullen som kjenner hverandre godt. :festbrems:

Partypooper!

Jeg tror nok FP har representanter i langs alle Bourdieus akser, men det er ikke sikkert at vi alle ville plassert oss likt som det andre ville.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 13:04   #106
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vil alle være i middelklassen?

Jeg synes det er superinteressant å se hvordan andre definerer andre, både de som minner om meg og de som ikke minner om meg, inn i klasser. Og jeg synes det er ganske underholdende å se hvordan de jeg så klart har plassert i en bolk (men ikke nødvendigvis klasse) definerer andre.

Selv får jeg i hvert fall ikke inntrykk av at denne tråden har blitt noen hylling av en viss type måte å leve på, eller en viss type utdannelse, eller en viss type økonomi. Ikke uten at det har blitt ironisert over rett etterpå, i hvert fall.

Men jeg er med Zulu på at det er greit å ikke holde det så internt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 13:09   #107
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Hvorfor er man så opptatt av disse skillene? Er det fordi alle sammen så gjerne vil være i middelklassen? Snuse litt på høykulturen samtidig som man beholder fotfestet og ikke er så innmari snobbete som snuppene i nickers oppe på Holmenkollåsen? Jeg blir kanskje ikke rasende, men det kjennes ikke godt ut at andre skal tillate seg å plassere meg ut fra økonomi, framtidsutsikter, bøker jeg leser, butikken jeg handler på, hva jeg spiser, musikksmaken min, feriereiser osv.

Selvfølgelig er det ikke godt å bli plassert, og spesielt ikke om man føler at stedet man blir plassert blir sett ned på av massene, eller de "kule". Samtidig så kan Bourdieus matrise (i større grad enn generelle klassetermer) forklare mye om valg, preferanser og hvilke feller man skal passe seg for. Litt på siden; men i Oslo skrives det mye om at rådgiverne på skolene generelt anbefaler ungdom med foreldre med annen kulturell bakgrunn å søke yrkesfag. Da bruker man ideer om klassetilhørighet feil. Om man virkelig kan sin Bourdieu og klassemekanismer så kan man også se forbi fordommer og unngå slike mekanismer.

I alle fall for min del, så handler det ikke om penger. Hadde jeg vunnet 30 mill hadde jeg spist på de samme stedene (bare oftere), lånt de samme bøkene på biblioteket som før, aldri kjøpt lamper til 5000 kroner, hatt brødet på benken og handlet på Rema.

Tror du ikke 90% av alle her inne hadde svart mer eller mindre det samme?

Jeg vet at det egentlig ikke er noen vits i å legge ut dette innlegget. Jeg vet sånn ca svarene som kommer og hvem som kommer med dem.

Sånne uttalelser syns jeg er så unødvendige. De er hersketeknikkete og nedlatende.

Gammel 18-03-14, 13:09   #108
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Det tok meg tre sider før jeg forsto hvor/hva "uljo" var.

Uljo/å gjør nesten like vondt i øynene som iche. Nesten. :a league of their own:

Hvorfor er man så opptatt av disse skillene? Er det fordi alle sammen så gjerne vil være i middelklassen?

For min del er det ikke et behov for å plassere folk som ligger bak, ei heller å plassere meg selv. Men jeg synes det er interessant å reflektere over skiller i samfunnet, om ikke annet for å være bevisst på at de finnes. Og mønstre og matriser er alltid gøy.

Gammel 18-03-14, 13:09   #109
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Lennart Rosenlund sier noe interessant her:

Sitat:

Han påpeker at penger og kultur har gått hver sin vei. Svært mange barn av arbeidere, småkjøpmenn og bønder har foretatt en svimlende sosial reise og endt opp i det bedrestilte småborgerskapet. Kultureliten har tapt mange posisjoner, og deres barn har ofte valgt yrker innen offentlig sektor.

Altså mener han at man i Norge har fått større grad av at folk enten havner i nederste venstre kvadrant (med fattig-Toffskij) eller i øverste høyre (med ingeniøren i uljå).

Hvis man tenker på England så har det vel der oftere vært slik at kulturell og økonomisk kapital i stor grad henger sammen, mye pga. skolesystemet som skaper så ekstremt store skiller både økonomisk og kulturelt. Samme dyre utdanning vil gi deg de økonomiske og de kulturelle fordelene i samme smell.

Gammel 18-03-14, 13:10   #110
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Hvordan er egentlig plasseringen i et ideelt samfunn?

Gammel 18-03-14, 13:12   #111
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

For min del hadde jeg definitivt spist på andre restauranter om jeg hadde 30 mill i lomma. I hvert fall oftere. Og hatt dyrere lamper. Men ikke lånt andre bøker.

Gammel 18-03-14, 13:13   #112
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Men jeg føler fortsatt ikke at vi har et krystallklart og faglig basert svar på "hva og hvem er "middelklassen"".

Gammel 18-03-14, 13:13   #113
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hvis man tenker på England så har det vel der oftere vært slik at kulturell og økonomisk kapital i stor grad henger sammen, mye pga. skolesystemet som skaper så ekstremt store skiller både økonomisk og kulturelt. Samme dyre utdanning vil gi deg de økonomiske og de kulturelle fordelene i samme smell.

I Norge har kultur helt siden etterkrigstida blitt brukt som en sosial utjevner. Vi har Riksteater, Rikskonserter, Den kulturelle skolesekken og masse annet som skal sørge for at alle har (lik) tilgang på kultur. Det bygges digre kulturhus på små steder, men samtidig bygges estetiske fag ned i skolen. Det syns jeg er trist. Da har man ikke lenger verktøyet til å tilegne seg den kulturelle kapitalen, selv om det lokale kulturhuset får aldri så mye penger til konserter og tilreisende teater.

Gammel 18-03-14, 13:15   #114
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Hele skolesystemet vårt er jo utjevnende sånn sett.

Og så har jeg en tanke/følelse rundt dette med "finkultur" som jeg må prøvde å formulere.

Gammel 18-03-14, 13:15   #115
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Men jeg føler fortsatt ikke at vi har et krystallklart og faglig basert svar på "hva og hvem er "middelklassen"".

Men det er jo fordi i Norge er middelklassen så godt som alle.

Gammel 18-03-14, 13:15   #116
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Lennart Rosenlund sier noe interessant her:

Ja, det var litt det jeg var inne på i sted, med at økning på økonomiaksen nærmest korrelerer negativt med bevegelsen på kulturaksen. Men det fungerer ikke motsatt, altså at jo dårligere råd du får, jo mer høykulturell blir du.

Gammel 18-03-14, 13:15   #117
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som jeg tenker kanskje er et mål på hvor sunt et samfunn er, er hvor lett vs vanskelig det er å gjøre klassereiser. Jeg liker tanken på at folk kan gjøre livet sitt bedre, slik som i USA med sin amerikanske drøm-ideal i motsetning til England, hvor det er mye mindre klassereising. Ulempen er vel at det også er lettere å falle nedover?

Jeg synes jo ikke at USA er et mål å bli som, men jeg liker veldig godt tanken på at folk kan finne seg en god utdannelse om det ligger for dem selv om de kommer fra arbeiderfamilie, og at barn fra akademikerfamilier kan finne seg en håndverkerjobb om det passer for dem.

Gammel 18-03-14, 13:16   #118
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Og så har jeg en tanke/følelse rundt dette med "finkultur" som jeg må prøvde å formulere.

Det er ikke store skiller på høy- og lavkultur lenger. Nesten ikkeno på musikk, litt mer på galleri og museum. Nå går det nok mer på mengdeforbruk og breddeforbruk, fremfor sjangerforbruk.

Gammel 18-03-14, 13:17   #119
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes denne diskusjonen er kjempeinteressant. Nå er det vel sånn at klassebegrepet har blitt lite brukt i Norge de siste årene (skrives det i hvert fall av en del forskere), men det finnes jo helt klart markører som plasserer oss i ulike grupper.

Samtidig ser jeg at det er ingen enkel diskusjon. Se bare på begrepene som brukes, f.eks. høy og lav kulturell kapital. Det skapes et hierarki, og det ligger underforstått hva som er bra og mindre bra. Særlig her på på FP vil veldig mange ønske å plasseres i gruppen med høy kulturell kapital, tror jeg. Og hva vil egentlig "høy kulturell kapital" si? Det er et veldig ullent begrep som vi antakeligvis tolker veldig forskjellig.

Gammel 18-03-14, 13:17   #120
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er ikke store skiller på høy- og lavkultur lenger. Nesten ikkeno på musikk, litt mer på galleri og museum. Nå går det nok mer på mengdeforbruk og breddeforbruk, fremfor sjangerforbruk.

Njah. Synes du ikke? Norske Talenter vs. Ulver i Operaen, liksom?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:13.