|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrkerJeg var ferdig på lærerskolen for 1,5 år siden, var definitivt av de mest høyest innsats, flest timer til studiet og best resultater, men lå et godt stykke under 100 % likevel, altså. Det gikk helt fint å ha god tid på morgenen, redusert SFO-plass, jobbe en del ved siden av, og ha fri hver ettermiddag og helg. Bortsett fra de siste tre ukene før eksamen, da.
![]() |
#102 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrker
![]() |
#103 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrkerSå spennende, Maverick! Når tenker du å starte? Min plan er å studere jus ved siden av jobben. Begynte på dette studiet ved UiO for 4 år siden, men fant etter hvert ut at jeg ikke fikk nok tid verken til studiet eller på hjemmebane i forhold til hva jeg hadde tenkt meg så jeg valgte å legge det på hylla. Skulle egentlig ta det rett etter videregående, men da jeg og mannen bestemte oss for å få familie tidlig valgte jeg heller sykepleien slik at jeg kunne kombinere jobb med å være hjemme med dem i noen år og så heller ta jussen siden. Så drøyde det med disse barna som aldri kom så da fant jeg ut at jeg i hvert fall ikke ville vente med studiene lenger. Ble gravid med tvillingene, kom inn på studiet og utsatte studiestart ett år. Så da jeg begynte hadde jeg tvillinger på 1 år hjemme, hadde akkurat startet i ny jobb (nattevaktsstilling slik at jeg kunne være hjemme med barna) og var gravid på nytt. Følte ikke jeg fikk tid nok verken her eller der, og fant ut at jeg like gjerne kunne ha tatt jussen like etter vgs og hatt roligere dager enn jeg hadde slik det ble da så jeg valgte å si opp plassen. Suuuurt, men vel verdt noen rolige år med barna først. Nå er planen å starte med studiene så snart babyen starter i barnehage (om noen år). Gleder meg! Har tatt fulltidsstudie (kun sykepleie og lignende/lettere fag altså) ved siden av både 2 og 3 jobber før, og det gikk veldig bra. Hadde riktignok ikke barn da, men sov desto mer enn jeg gjør nå så jeg tror det skal gå helt fint. Har stor arbeidskapasitet da, og vil man det mye nok får man det som regel til, tenker jeg. Lykke til til deg! Sist redigert av Odelia : 22-03-14 kl 00:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
maler
|
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrkerJeg er egentlig litt stuss over at det ikke står flere timer på medisinstudiet enn det gjør.
![]() |
#106 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Akkurat det siste der har jeg selv erfart. Samtale med ledelsen og krav om å stryke enkelte "vanskelige" oppgaver når jeg strøk for mange i farmakologi og legemiddellære...
![]() |
#107 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrkerJeg har jo studert juss, for en god stund siden (mao ikke sammenliknbart med nå, aner ikke hvordan de gjør det nå). Vi var fakultetet med flest studenter per ansatt, hadde kun noen få fellesforelesninger med hundrevis av andre i uka. Da blir det jo til at man gjør mye på egenhånd. Strøyk du, måtte du vente til neste semester med å ta eksamen på nytt, kun sykdom ga rett til konting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
maler
|
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrkerMen man kan ha et ganske godt liv selv om man sitter på lesesalen til kl 23 altså.
![]() |
#109 |
intro
|
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrkerAll erfaring tilsier i alle fall at antall timer tilbrakt på lesesalen sier fint lite både om a) hvor mange timer man har lest, og b) hvordan det går på eksamen.
![]() |
![]() |
#110 |
Unik
Absolutt, og jeg har jo periodevis gjort det selv (få studenter var vel nettopp der mer enn jusstudentene pga manglende undervisning og høyt press). Men å ha 6 år med 08-23 viste seg ikke nødvendigvis å gi de beste resultatene. Ei heller hvem som klarte å skrive 45 sider på en eksamensdag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Unik
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
maler
|
Hey! Jeg har skrevet 44 sider en gang.
![]() |
#114 |
Unik
Jeg snakker ikke om eksamenslesingen, jeg snakker om hele året rundt. Noen var slik. De fleste andre gikk i 17-19-tiden, avhengig av hva annet man hadde brukt dagen til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
maler
|
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrkerJeg tror ingen var sånn hele året rundt hos oss. Vi hadde noen ganske lange eksamensperioder dog, og de harmonerte ikke med resten av universitetet i og med at de kjørte tre terminer i året. Jeg husker jeg tenkte at uansett hva som skjedde skulle jeg aldri, aldri mer ha anatomieksamen. Herlighet for et puggestyr.
![]() |
#116 |
Unik
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
maler
|
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrkerVi hadde ofte eksamen ja, men det betød ikke at vi bare hadde hatt undervisning i faget i 3-6 mnd. Det var noen sånne små, men flere store alt-du-har-lært-de-siste-4-årene-og-litt-til også.
![]() |
#118 |
Unik
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrkerJeg for min del husker både min egen og de fleste andres karakterer enda. Karakterer betydde ALT, og det var fortvilende å få laud og likevel ikke være god nok til å komme videre på 1. avdeling og derfor måtte bruke enda et halvår. Hadde vært artig å forsøkt studiet nå, med mer livserfaring og sett hvordan det ville gått. Sånn bortsett far at jeg ti år etterpå fremdeles er vaksinert mot studering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrker ø
Det kom an på hvor man studerte. Vi hadde feks en eksamen for alle fag det siste året og da var det sånn at man repeterte og repeterte, i motsetning til hvordan det var på NTH hvor det bare var småfag og 8-10 eksamener i året. Det var mye lettere å slakke seg gjennom sivingstudiet enn medisin, det er helt sikkert og visst.
![]() |
#120 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Tja. Det kommer jo an på hvor høyt du sikter.
![]() |
|
|