Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasistisk russekort

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-14, 22:42   #1
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rasistisk russekort

Men er en rasistisk vits et rasistisk utsagn? Det står jo ikke at man hater en folkegruppe eller noe på det russekortet. Jeg er ikke ute etter å forsvare det, jeg bare trodde det var mye verre etter å ha sett alle og lignende som kom her.

For meg faller denne "vitsen" inn under samme kategori som onelinerne hos Radioresepsjonen. Det er ikke akkurat pent alt, men hadde vi anmeldt det?

Gammel 11-05-14, 22:50   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Men er en rasistisk vits et rasistisk utsagn? Det står jo ikke at man hater en folkegruppe eller noe på det russekortet. Jeg er ikke ute etter å forsvare det, jeg bare trodde det var mye verre etter å ha sett alle og lignende som kom her.

For meg faller denne "vitsen" inn under samme kategori som onelinerne hos Radioresepsjonen. Det er ikke akkurat pent alt, men hadde vi anmeldt det?

Seriøst? Synes du ikke det var ille? jeg synes den var helt forævlig.
Både rasisme OG voldsforherligelse. How charming.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 22:54   #3
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Seriøst? Synes du ikke det var ille? jeg synes den var helt forævlig.
Både rasisme OG voldsforherligelse. How charming.

Det sa jeg ikke. Jeg sa jeg trodde den var verre.

Gammel 11-05-14, 23:28   #4
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jøss, hva står det?

Forresten syns jeg russekort er noe herk. Javisst er det noen søte, men alle bakdelene gjør at jeg syns de burde avskaffes.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 22:53   #5
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis man eksplisitt må si at man hater en folkegruppe, ville det jo vært enkelt å omgå straffeloven? Å oppfordre til hard vold som potensielt kan drepe folk, mot personer fra et bestemt geografisk område er jo relativt hatefullt. *mildt sagt*

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 22:50   #6
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

§ 135 a. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.
Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres
a)hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,b)religion eller livssyn,c)homofile legning, leveform eller orientering, ellerd)nedsatte funksjonsevne.

Gammel 11-05-14, 22:51   #7
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at en rasistisk vits av den typen er et rasistisk utsagn og jeg blir sjokkert.
Man kan ikke gjemme seg bak humor.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 22:51   #8
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Jeg synes det er innafor lovverket (dvs burde være straffbart), uten å kunne noe om dette lovverket.

Gammel 11-05-14, 23:03   #9
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil også gjerne vite akkurat hva som står.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 23:07   #10
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg vil også gjerne vite akkurat hva som står.

Oppdrag utført.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 11-05-14, 23:09   #11
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Kan noen forbarme seg over meg også, tro?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 23:10   #12
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Kan noen forbarme seg over meg også, tro?

Done.

Gammel 11-05-14, 23:10   #13
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg også lest. Og jeg synes det virker fornuftig å anmelde og kontakte skolen. Samtidig må jeg bare konstatere at selv om jeg synes det var ille så har jeg sett lignende kjipe russekort-tekster før. Det betyr selvsagt ikke at det er greit eller bør forbigåes i stillhet. Tvert i mot tenker jeg at det er behov for at man får noen holdningsendringer.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 23:18   #14
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Takk, Pøbelsara.
Æsj, for et ufyselig russekort.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 23:20   #15
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Nå har jeg også lest. Og jeg synes det virker fornuftig å anmelde og kontakte skolen. Samtidig må jeg bare konstatere at selv om jeg synes det var ille så har jeg sett lignende kjipe russekort-tekster før. Det betyr selvsagt ikke at det er greit eller bør forbigåes i stillhet. Tvert i mot tenker jeg at det er behov for at man får noen holdningsendringer.

Holdningsendringer er en veldig god ide. Dette var ikke noe jeg ikke har sett før på russekort, og det var vel derfor jeg forventa at det skulle være verre enn det var. Og det betyr ikke at jeg syntes det var greit. Generelt synes jeg mye av det russen gjør er ugreit at de slipper unna med - da også kjipe russekort.

Gammel 11-05-14, 23:21   #16
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Noen som vil prikke meg?

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 23:22   #17
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Kan noen prikke meg også?

Gammel 11-05-14, 23:38   #18
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Jeg er også nysgjerrig på teksten..

De kortene jeg har sett med ordentlig ugreie tekster har forresten hatt fiktive navn på, så da har man i det minste tenkt på at man ikke vil forbindes med det. Sjarmerende.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-14, 01:57   #19
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vil noen prikke meg også hva det står?

Gammel 12-05-14, 07:58   #20
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg har sett mye virkelig ufyselige russekort, men heldigvis har ikke femåringen min utvist noen særlig interesse for sånt. Enda.

Jeg er óg nysgjerrig og vil gjerne vite hva teksten er.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:58.