|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Men her er det 37 av 94 som blir igjen. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!37 av 94 er tross alt bedre enn 1 av 30. Uten at jeg forsvarer London-turen på noen som helst måte. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Jeg er ikke med og arrangerer, jeg er lærer på en annen skole.
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!
Det er jo nettopp derfor det er så galt, så galt og arrangere slikt. Og du er garantert ikke den eneste foreldren som har lite lyst, men som ikke protesterer. Sist redigert av Teofelia : 21-08-14 kl 19:58. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Jeg har en følelse av at vi bor i samme kommune. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Det er jo helt vanvittig med en semiobligatorisk tur til 14000 kr hvor foreldrene må bruke en ferieuke. Det hadde ødelagt muligheten for å dra på noen famlietur for oss den høsten, delvis på grunn av økonomi og delvis på grunn av ferieforbruk.
|
|
|
#7 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!En helt annen ting: er det egentlig bra for klassemiljøet og fellesskapet å dra til London? I en friluftssetting er det mye enklere å skape rom for inkludering av alle, og ungdommene vet nokså nøyaktig hvor langt de kan strekke grensene. I en ukjent storby blir det lettere til at det blir klikker, ikke minst ut fra hvem som har mye lommepenger, og det er vanskeligere å holde kontrollen. Hvem har ansvaret på turen? Hvilket ansvar har rektor hvis det skjer noe galt?
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Det er helt sikkert flott for klassemiljøet å reise til London, men ikke nødvendigvis mer enn å reise på hyttetur ved fylkesgrensa. Noe som ikke koster 8000 pr snute og som kan inkludere alle. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!London kan sikkert være bra, men ville nok ikke vært mitt førstevalg hvis det var snakk om en tur for gruppesamhørigheten og sånt. Det er heller ikke stedet å reise om målet er å gjøre noe billig. Det holder liksom ikke med 50 kroner til kiosken om man skal dit. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Veldig, veldig tøft av en fjortis å stå frem slik!
|
|
|
#11 |
|
|
Der er du inne på noe jeg lurer på. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Barn i barneverninstitusjon/fosterhjem vil nok få dekket noe slikt, mens jeg ikke kjenner til noen ordninger for barn i asylmottak. Barn som har barnevernssak, men bor hjemme blir en skjønnsmessig vurdering - de fleste steder vil de nok ikke få innvilget økonomisk støtte til en slik tur verken hos barneverntjenesten eller NAV.
|
|
|
#13 |
|
Skrekkøgle
|
Generelt sett kan jo ikke barn i asylmottak reise ut av landet. Har vært ett par mediesaker i sommer om dette fordi barna ikke får bli med på cup blandt annet.
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Det er kjempeproblematisk, og jeg synes ikke engang det er uproblematisk for familier med helt normal økonomi og normale jobber at det forventes at man stiller store beløp som må få konsekvenser for resten av familien og/eller bruker veldig mye tid på å reise penger og bli med på tur. Da legger man føringer for økonomiske prioriteringer i familien som er langt forbi det jeg synes er bra. Og det der er jo ikke frivillig, prisen for å ikke bli med er for høy til at de fleste foreldre tør prøve på det.
|
|
|
#16 |
|
maler
|
Nå sprer det seg jo over rimelig mange år, så det økonomiske hadde for oss ikke vært det største poenget selv om jeg hadde blitt rimelig grinete av å måtte prioritere så mye på skoletur. Men vi kommer jo sannsynligvis til å betale 5000 kr uten å mukke på konfirmasjonsopplegg som inkluderer Londontur, det samme hadde vi gjort på korpsturer etc. Men det er noe med hele opplegget som ikke er bra på noen som helst måte, snikinnføring av svindyr obligatorisk klassetur og foreldre med som gissel?
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Nei det er det jeg ikke hadde likt. Klassetur som kunne innebære tre londonturer for penger og med feriedagene vi helst ville brukt til noe annet. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Eg lurer på korleis det er meininga at 95 elevar skal samle inn 8000 kvar på dugnad i ein by med 20.000 innbyggarar. Det er snakk om å selgje kjeks og dopapir for 760.000 kroner til statistisk sett 5000 husstander. Det seier seg sjølv at det kan vere vanskeleg for mange å komme i mål med rein dugnadsinnsats.
|
|
|
|
#19 |
|
|
Nei det er jo heldigvis litt begrenset hvor mye dopapir man trenger. |
|
|
|
![]() |
|
|