Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Barndomsretter du ikke lenger spiser

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-14, 10:44   #1
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiser

Endel Toro her også, Bluen.

Jeg syns den bali kyllinggryte er god. Og vi bruker tomatsuppen endel, ungene blir så skuffa når jeg lager selv.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 10:46   #2
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Toro er for all del blitt bedre enn hva det var, mindre palmeolje og natriumglutamat, og vi bruker jo annen halvfabrikata, så det er ikke for å snobbe vi velger det bort. Det er bare disse suppene, buljongene og gryteblandingene vi aldri kjøper lenger. Vi spiser det hos svigers av og til, og synes hver gang det smaker skrekkelig salt. Rett og slett ikke verdt den lille tida man måtte spare. Vi har dessuten fått stavmikser siden åttitallet.

Gammel 13-11-14, 10:48   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes nå Toro er utrolig salt, og ungene er ikke vant til det og liker det ikke. Det eneste vi av og til spiser er kjøttkakesaus.

Jeg lager potetmos fra sånne frosne moste poteter, da. En fantasillion ganger bedre enn Mills.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 10:51   #4
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg synes nå Toro er utrolig salt, og ungene er ikke vant til det og liker det ikke. Det eneste vi av og til spiser er kjøttkakesaus.

Jeg lager potetmos fra sånne frosne moste poteter, da. En fantasillion ganger bedre enn Mills.

Sånne ferdige poser fra fryseren? Tror ikke jeg har prøvd. Hva er egentlig i de Mills- posene?

Gammel 13-11-14, 10:54   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Sånne ferdige poser fra fryseren? Tror ikke jeg har prøvd. Hva er egentlig i de Mills- posene?

Gudene vet, men det er i hvert fall frysetørret, og gir en rar ettersmak og en seig konsistens. Den frosne er visstnok bare kokte poteter som er most og frosset.

http://www.klikk.no/foreldre/article906519.ece

- No. 4 -
Gammel 13-11-14, 10:52   #6
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Torogryte til lørdagskos og spagetti a la Capri kommer også her høyt på listen over ting jeg ikke spiser i dag, sammen med hermetisk frukt og sopp/asparges. Ellers kan jeg styre min begeistring for småsteik, plukkfisk (uten poteter, med hvitsaus jevnet med egg) og fiskekaker/pølser i brunsaus.

Mye av det dere nevner er ting jeg elsker og fortsatt spiser jevnlig, som blodpudding (hjemmelaget, vel å merke), røkt torsk og hvalbiff (men rosastekt/grillet, ikke hjelkokt i fløtesaus).

Gammel 13-11-14, 11:16   #7
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fornøyelig tråd dette her, det er faktisk et par retter jeg kunne forsøkt meg på igjen. Kanskje det går an å spise lever likevel?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 11:42   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også dere er Toro-snobbete. Vi serverte faktisk Toros Rondane-gryte i dåpen til yngstemann. Nå ville jeg vel ikke gjort det, men det var veldig populært.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 11:47   #9
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mills potetmos er snaskens!

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 12:00   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Mills potetmos er snaskens!

Jah!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 12:19   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Er det mer snobbete å si at man ikke liker Toro enn lever? Og fiskepinner? Og landgang?

- No. 4 -
Gammel 13-11-14, 12:26   #12
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også vokst opp med Toro i veldig stor grad, men det eneste jeg bruker nå, er tomatsuppa (tross alt en udødelig klassiker) og bergensk fiskesuppe (som jeg pimper kraftig opp). Alt annet har jeg sluttet med fordi jeg opplevde det som ubehagelig salt (måtte drikke litervis med vann etter maten, og syntes granngivelig jeg fikk høyere puls) etter at jeg begynte å lage det meste av maten min fra grunnen og derfor avvente meg fra det skyhøye saltnivået.

Jeg synes ikke det er noen videre snobbete grunn til å slutte med Toro. De har vel kanskje kuttet en del i saltet nå, omsider, men det hadde de ikke på 90-tallet, da jeg lærte meg selv å lage mat, og jeg ser ikke noen særlig grunn til å vende tilbake til det.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 12:59   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg har også vokst opp med Toro i veldig stor grad, men det eneste jeg bruker nå, er tomatsuppa (tross alt en udødelig klassiker) og bergensk fiskesuppe (som jeg pimper kraftig opp). Alt annet har jeg sluttet med fordi jeg opplevde det som ubehagelig salt (måtte drikke litervis med vann etter maten, og syntes granngivelig jeg fikk høyere puls) etter at jeg begynte å lage det meste av maten min fra grunnen og derfor avvente meg fra det skyhøye saltnivået.

Jeg synes ikke det er noen videre snobbete grunn til å slutte med Toro. De har vel kanskje kuttet en del i saltet nå, omsider, men det hadde de ikke på 90-tallet, da jeg lærte meg selv å lage mat, og jeg ser ikke noen særlig grunn til å vende tilbake til det.

Jeg blir en kilo tyngre og ringen sitter fast om jeg spiser f.eks. ferdigglass med indisk saus, kjøpepizza eller Toromat. Veldig god grunn til å unngå det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 13:26   #14
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg synes kanskje ikke det er snobbete, men litt rart at det tas som en selvfølge at når man bikker en viss alder skal alle damer(?) ha lært seg å lage mat ut fra pur interesse, mens man kanskje ikke forventer det samme av menn? Det merkes kanskje spesielt godt på et forum, der så mange er samlet. Det dukker jo opp jevnlig i tråder her inne. Jeg har full forståelse for at noen har interesse for dette og liker det godt, noen syr klær, noen sylter og safter, noen pusser opp møbler og alle har sine greier de bruker tid på. Men like selvsagt bør det jo være at ikke alle interesserer seg for eller bruker tid på det samme.

Og så er det jo ikke sort/hvitt heller. Jeg kan ikke lage sauser og sånt, men jeg kan bruke kjempelang tid på å lage den perfekte kålrabistappen. For akkurat det bryr jeg meg om - en sjelden gang.

Sist redigert av Dronningen : 13-11-14 kl 13:58.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 13:37   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pendelen har jo svingt kraftig i retning av at det å lage maten selv fra bunnen har fått høyere status, etter noen år med mye pulver og bokser. Men på samme måte som det fantes folk som lagde maten selv på 70-tallet, så er det mange som kjøper ferdigmat også. Det kan en jo bare se på utvalget i butikkene, det er jo fortsatt metervis med frossenpizza og suppeposer. Tror slett ikke det er en selvfølge for alle å lage mat ut fra pur interesse.

Gammel 13-11-14, 14:29   #16
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er forskjell på saltsmaken i Torogrytene.
Italiensk og mexikansk har jeg ikke spist etter at jeg flytta hjemmefra, og jeg tror foreldrene mine har slutta å lage dem også (det var typisk "pappa lager middag-mat" hos oss). Men jegergryte og diverse av de kyllinggrytene kan vi godt ha som basis.
Kjøttdeig tror jeg ikke jeg har kjøpt på 20 år (kun karbonadedeig).
Seibiff spiser vi aldri, og heller ikke halvfabrikata lasagne. Mora mi lagde all saus og suppe fra pose (tror jeg), til og med hvit saus. Jeg bruker posesaus til en del, men heldigvis ikke til alt. Posesuppe tror jeg ikke jeg har laget siden studietida (bortsett fra at vi har hatt noen rett i koppen-poser som ungene har hatt med uteskole og sånt).
Torskerogn hadde jeg glemt fantes -det spiste vi ofte. Men lever og blodmat hadde vi aldri. Hvalbiff hadde vi heller aldri, men det lager heldigvis mannen min.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 12:35   #17
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg syns ikke det er snobbete å ikke spise Toro-poser. Jeg syns rett og slett det aller meste smaker skikkelig, skikkelig vondt, en egen "Toro-smak" på alt, og jeg hovner opp av alt saltet. Det har ikke noe med snobberi å gjøre i det hele tatt.

Gammel 13-11-14, 12:38   #18
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg spise framleis Toro og meksikansk gryte med kjøttdeig frå snabb syns eg faktisk er skikkelig godt.

Men en ting vi spiste minst en gong pr veke og som eg ikkje spise lengre er kvalbiff. Då eg vaks opp var dette billig kjøtt men no er det vel både dyrt og uetisk.

Gammel 13-11-14, 12:46   #19
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Meksikansk gryte syns jeg er en av de aller verste. Og den likte jeg en gang.

Gammel 13-11-14, 12:47   #20
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den er jo salt og sånn, men eg syns det er godt. Spesielt å varme den opp dagen etterpå.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:39.