Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Husker du arbeidsuke fra skoletiden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-15, 18:58   #1
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Husker du arbeidsuke fra skoletiden?

Gamlingens malerfirma i arbeidsuka. Flekkmaling av fjellhallene til Nasjonalbiblioteket (altså gå over små flekker/skader/riper som hadde kommet fra hallene først ble malt og fram til endelig ferdigstilling etter at en del andre håndverkere hadde vært å gjort småting) ;-) Men fikk vel 1500 kr elns for jobben,

Gammel 16-01-15, 19:05   #2
Underbar
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2008
Underbar er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Var først på et dagsenter for utviklingshemma, så på en blomsterbutikk. Var så stille så jeg fikk lite ut av det

Underbar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-15, 19:19   #3
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Jeg var utplassert sammen med bygdas dyrlege. Bildet av dyrlegen med hele armen opp til skuldra inne i ei ku for å spa ut møkk sitter fortsatt klistret

Stort sett var det ei veldig fin uke, men det var mye store dyr der jeg hadde sett for meg å sitte å pjuske på smådyr. Jeg ble ihvertfall kurert for veterinæryrket, så noe tjente jo den uka til

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-15, 20:19   #4
Høns

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hadde arbeidsuke i 9.kl. Sammen med en klassekamerat var jeg en uke i forsvaret. Vi var utplassert sammen med et befalskull. Hadde både skyting, springmarsj, brakkevask, klasseromsundervisning og øvelse på timeplanen. Veldig gøy!

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-15, 21:48   #5
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høns, her.

Hadde arbeidsuke i 9.kl. Sammen med en klassekamerat var jeg en uke i forsvaret. Vi var utplassert sammen med et befalskull. Hadde både skyting, springmarsj, brakkevask, klasseromsundervisning og øvelse på timeplanen. Veldig gøy!

Det samme var jeg og ei til fra klassen. Vi hadde en veldig fin uke.

Gammel 16-01-15, 22:38   #6
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg jobbet på byens smådyrklinikk. Jeg levde og åndet jo for dyr på den tiden, så jeg var overlykkelig da jeg fikk være der. Jeg husker at jeg vasket gulv og kirurgiske instrumenter, -den kjedelige delen av jobben. Jeg var med på en operasjon av en hund med noen svulster, kjempespennende. Jeg husker også avliving av ei krakilsk katte som var ganske ubehagelig å være med på. Og det jeg kanskje husker best, en stor godt voksen mann som kom hulkende inn. Han hadde bestemt seg for at det beste for hans unge schæferhund som hadde alvorlig allergi var å bli avlivet. Han gråt under hele prosedyren, og det gikk veldig inn på meg.

Gammel 16-01-15, 20:31   #7
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Husker godt! Jobbet på kafeteria. Følte meg veldig flink husker jeg for de ansatte ga meg mye oppmerksomhet og fikk mye skryt

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-15, 20:36   #8
Plingo
Erfaren

Medlem siden: Aug 2010
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Jeg drømte om å bli journalist, og hadde ei drømmearbeidsuke i lokalavisa. Jeg og ei fra en annen skole i kommunen var der samtidig. Vi fikk være med ut å lage reportasjer, var med en dag frem til avisen gikk i trykken, en morgen kjørte vi rundt med avisbudet 😜, vi lagde våre egne artikler som vi fikk på trykk. Utrolig moro!

Ble dog aldri journalist, men det var ikke arbeidsuka sin skyld at jeg endret mening.

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-15, 20:40   #9
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg jobbet i skobutikk på et stort senter i arbeidsuka, og møtte venninnene mine, som jobbet i butikkene omkring, til lunsj hver dag så vi koste oss godt. Fikk velge meg et par sko på slutten av uka som belønning.

Vi hadde et annet arbeidserfaringsprosjekt hvor vi skulle sette oss inn i en arbeidsplass, og så jobbe i egne sammensatte grupper som dette yrket resten av uka. Da valgte vi journalistyrket, og fikk følge, og oppfølging av, en journalist i VG. Veldig spennende (Vurderte seriøst journalistyrket på den tiden så det var greit å få testet det ut.)

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-15, 21:23   #10
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg jobbet på lageret til engros-firmaet morfaren min jobbet i. Plukket varer til ymse samvirkelag, arkivere brev og kokte kaffe.

I niende klasse hadde jeg valgfag arbeidsutplassering og var på biblioteket. Ryddet i hylla, la plast på bøkene og laminerte lånekort.

Gammel 16-01-15, 23:08   #11
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Åja, det husker jeg godt. Det var i 8. klasse. Jobbet på Diplomat Hotell i Bodø. Gikk to dager sammen med damene som vasket hotellrommene. Det var sånn passe morro husker jeg, men damene var veldig hyggelige så ikke helt ille heller. De neste to dagene var jeg sammen med vaktmesteren. Vi hang mye rundt å snakka med folk, og jeg fikk sett de utroligste stedene av hotellet. Den siste dagen var den gjeveste. Da var jeg på kjøkkenet. Jeg har alltid elsket å se folk lage mat, og har sett på Ingrid Espelid og andre matlagingsprogrammer på TV så lenge jeg kan huske. Fikk lov å stå å smøre rundstykker og smørbrød til lunsjkundene i restauranten. De hadde sånn smørbrødbord til lunsj, så lærte mange klassiske "pynte smørbrød"-triks. De triksene lærte jeg videre til to søskenbarn under konfirmasjonen min, og vi stod å smurte smørbrød til alle kaffegjestene dagen etter konfirmasjonen. Det aller gjeveste var dog at jeg fikk lage en kake, helt alene! De hadde nemlig et ekstra fint og stort lunsjbord i restauranten på lørdager, og det var mange som hadde som tradisjon å komme dit for å spise smørbrød og kaker, og drikke kaffe/te etter lørdagsshoppingen. Kakebordet var stort og lekkert, og der var MIN kake også (jeg stakk innom å sjekket dagen etter )! Kjempestas. Hvis jeg ikke husker helt feil var det en bløtkake med jordbær og bringebær. Fikk skryt for sukkerbrødet mitt og greier.

Fikk en krystallvase med hotellnavnet inngravert på i gave etter arbeidsuka. Den står på rommet mitt hjemme hos mamma fremdeles.

Endret for å skrive at hotellet het Diplomat, ikke Grand... Tydeligvis ikke alt jeg husker så nøyaktig.

Sist redigert av Njulaif : 17-01-15 kl 12:04.
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-15, 00:02   #12
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Men en hadde vel ikke språk i tillegg? Jeg hadde tysk og sløyd, tror ikke de som var ute og jobbet hadde tysk...

Gammel 17-01-15, 00:41   #13
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Men en hadde vel ikke språk i tillegg? Jeg hadde tysk og sløyd, tror ikke de som var ute og jobbet hadde tysk...

Nei, jeg hadde ikke språk i tillegg, språk var vel 4-timersfaget, tror jeg.

Gammel 17-01-15, 02:16   #14
kharadra
Aktiv

Medlem siden: Oct 2007
kharadra er litt kul
Standard

...

Sist redigert av kharadra : 11-01-16 kl 14:39.
kharadra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-15, 15:27   #15
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg hadde definitivt både tysk og utplasseringsvalgfag. 1988-89.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 14:02   #16
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg hadde definitivt både tysk og utplasseringsvalgfag. 1988-89.

Tipper det kan ha vært avhengig av timeplanen, hva skolen tilrettela for. Virker vel som om det var nok timer, men kanskje noe med hvor sammenhengende de var. Hos oss tror jeg ikke man kunne utplasseres hvis man hadde språk fordi resten av valgfagtimene var så brutt opp.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 15:51   #17
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde arbeidsuke i 8. På et konditori som skulle levere 1000 marsipankaker til åpningen av Nardosenteret. Det ble mye marsipankakelaging. Og enda mer når jeg var litt klumsete og veltet en 30-40 av dem da jeg skulle kjøre dem inn på kjøla.

Jeg tror ikke jeg hadde utplassering i valgfag i 9. Jeg hadde tysk, husker ikke om jeg hadde noe mer enn det?

Gammel 29-01-15, 10:57   #18
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde en uke, kanskje det var i åttende. Ikke noe utplassering som valgfag.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-15, 00:03   #19
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobbet i en skobutikk i 8. klasse og husker enda lykken da jeg fikk velge meg to par sko etter endt uke. I 9. klasse kjørte jeg brødbil med en kompis, jobbing om dagen og ute på 18-års steder på kveldstid med mye alkohol. Galskap! Jeg har en datter på samme alder nå, og dør litt av tanken på at hun skulle gjort noe slikt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-15, 08:28   #20
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

På min "lille" ungdomsskole var det dårlig med valgfag, jeg husker at vi kalte det "tvangsfag". Vi var to jenter som ikke hadde språk, og det eneste valget vi fikk var gym. Og vi hatet gym dypt og inderlig. Så vi endte med å lage så mye styr at vi fikk være med på heimkunnskap/ADL trening sammen med noen av de med spesielle behov, som "hjelpelærere". Jeg tror det var i tillegg til den onsdagen jeg var utplassert i barnehagen. Eventuelt var "tvangsfaget" i åttende klasse, og arbeidstreningen i niende klasse.

Jeg tror vi drev administrasjonen og lærerene til vannvidd en periode, de hadde nok aldri forutsett at de to stilleste jentene på trinnet skulle lage SÅ mye styr pga noen gymtimer. *ler*

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:18.