Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan har du det EGENTLIG på 17. mai?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-15, 22:16   #101
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan har du det EGENTLIG på 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Barnetog 09.45, borgertog 13.05 og russetog klokken 16. De to første varer såpass lenge at det i realiteten ikke er mye tid i mellom til spising etc. Vi pleide å dra til byen til borgertoget, men nå må vi jo endre den rutinen i "noen" år fremover.

Ah, skjønner. Da er det bedre her: Barnetog 10, russetog 13 og folketog (som jeg antar er det samme som borgertog, og er det klart morsomste!) kl 16. Da kan man droppe russetoget, som unasett er urteit, og sosialisere og bespise mellom det første og det siste.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 22:20   #102
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Jeg ELSKER 17 mai Det er litt stress med alt man skal rekke med korpsbarn, og jeg er sliten på kvelden. Men alt i alt - en fantastisk dag.

Jeg er svensk, og ikke vant til at nasjonaldagen feires noe særlig. Synes 17 mai er flott: blide, glade, vennlige mennesker og skikkelig god stemning! Flotte taler, og da gråter jeg masse Synes absolutt at dette er en inkluderende dag

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 22:22   #103
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ah, skjønner. Da er det bedre her: Barnetog 10, russetog 13 og folketog (som jeg antar er det samme som borgertog, og er det klart morsomste!) kl 16. Da kan man droppe russetoget, som unasett er urteit, og sosialisere og bespise mellom det første og det siste.

Ja!! Ca. slik er det i min hjemby også. Mye lurere enn Trondheim. Og ja, borgertog (eller folketog) er jo det morsomste å se på.

Russetog er teit. Og, med fare for å høres urknirkete ut, det har fader meg bare gått fra dårlig til nada. Vi så jo deler av det i år og det var null (0) plakater, eller forsøk på å melde noe som helst. Ingenting. Det var en haug med folk som danset uorganisert til sin skoles russesang og det var det. Russetog er herved en tradisjon de godt kan avslutte, å se på at folk er på fest er jo helt meningsløst.

Gammel 18-05-15, 22:25   #104
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er en hyggelig dag der vi satser alt på å lage koselige rammer med enkle midler. Besøk og matlaging er vraket fra planen for lengst, det er det uaktuelt å få tid til. I år skulle ikke storebror møte på skolen før kvart på ti, og vi fikk til en skikkelig frokost bare oss fire, dekket et hyggelig bord med litt 17. maieffekter, lagde rundstykker og hadde litt ekstra pålegg. Jeg synes det er viktig at barna får med seg en følelse av fest fra dagen.

Vi satser ellers lavterskel, tar lunsj på McDonalds etter barnetoget, har brus og is her hjemme som vi fyller på med når vi deretter er hjemom (en halvtime var vi her i år), vi koser oss på skolen med mange kjente. Storebror får egne penger til disposisjon og han regner og regner for å få flest mulig is, løper rundt med kamerater og har det topp. Lillesøster får ballong og en is, og igår traff hun bestevenninnen og storkoste seg med henne. I 18-tiden går vi hjem, tar på pysj, steker en grandiosa, tar mer brus og is hvis vi orker, ser på barnetogreprisen.

Jeg synes det er en finfin dag nå som vi har funnet en form på det som fungerer og konkludert med at maten blir lettvin og at islager hjemme er viktig .
Barna hadde det supert igår begge to, de opplever det som kjempespesielt å få så mye is og brus de vil, og alle var glade.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 22:26   #105
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Her vi bor er det kun barnetog med skolen kl 9.30. Skolen er ferdig i 12-13 tiden, og deretter er dagen åpen.

Gammel 18-05-15, 22:33   #106
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Det er dette jeg også føler. Men å si det høyt... ja DET skaper furore altså...

Jeg synes byen (Oslo) er full av folk som dytter og skubber og er ekstremt opptatte av seg selv - hva DE skal få med seg og hva DERES barn skal se/ gjøre/ spise. Alle er sure og stressa og skal ha med seg mest mulig. Folk sniker i køer og tråkker på føttene til hverandre.

1.mai derimot er en utrolig flott dag. Da viser folk omsorg, solidaritet og raushet. Kan ikke si jeg har sett så mye av det på 17. altså.

Bor vi i samme by?! Jeg så det samme som Candy: høflige, blide mennesker, glade barn, god stemning, romslige voksne som slapp oss til for å se akkurat da våre barn kom forbi, og til og med velorganisert og veldig grei t-bane-logistikk.

Det eneste som irriterer meg er de som på død og liv må krysset toget midt i korpset eller en skole. Det er alltid gliper man kan krysse i, om man gidder vente et minutt.

Gammel 18-05-15, 22:36   #107
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Ja!! Ca. slik er det i min hjemby også. Mye lurere enn Trondheim. Og ja, borgertog (eller folketog) er jo det morsomste å se på.

Russetog er teit. Og, med fare for å høres urknirkete ut, det har fader meg bare gått fra dårlig til nada. Vi så jo deler av det i år og det var null (0) plakater, eller forsøk på å melde noe som helst. Ingenting. Det var en haug med folk som danset uorganisert til sin skoles russesang og det var det. Russetog er herved en tradisjon de godt kan avslutte, å se på at folk er på fest er jo helt meningsløst.

Her i byen er det slutt på russetoget for mange år siden.

Gammel 18-05-15, 22:37   #108
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Sikkert like greit.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 22:37   #109
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Bor vi i samme by?! Jeg så det samme som Candy: høflige, blide mennesker, glade barn, god stemning, romslige voksne som slapp oss til for å se akkurat da våre barn kom forbi, og til og med velorganisert og veldig grei t-bane-logistikk.

Jeg er enig med deg. Ser bort fra foreldreparet med en datter på ca 8 måneder som dyttet ungen fram så hun skulle få se og deretter selv stilte seg på hver side av vogna for jevnlig å bøye seg fram for å fortelle det relativt lille barnet hva hun så, dikke, dakke, ta bilder etc. Hver gang mannen bøyde seg fram kom hele bakenden hans foran lillesøster så hun ikke så noe som helst - og det sa jeg faktisk til ham.
Jeg synes at voksne folk kan stå BAK barnevogna, ikke fylle full bredde for å gi babyer innføring i 17. maitoget.

Gammel 18-05-15, 22:40   #110
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Sikkert like greit.

Gammel 18-05-15, 22:41   #111
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det burde det vært her også. Det var jo en gang en, om mulig ganske dårlig, kanal der de unge og fremadstormende kunne komme med spark i alle retninger og der noe kreativitet kunne skimtes. Jeg synes ikke gullstriper under øynene, blåsing i gymlærerfløyter og flau trance er kreativt. Meninger og samfunnsengasjement har visst ikke togrussen .

Gammel 18-05-15, 22:42   #112
Cumulus

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det eneste som irriterer meg er de som på død og liv må krysset toget midt i korpset eller en skole. Det er alltid gliper man kan krysse i, om man gidder vente et minutt.

Jeg kjørte gjennom Holmestrand og Tønsberg også på 17 mai. Stort sett alle vi passerte så kalde, sure og stressa ut.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 22:43   #113
millact

Standard

Jeg var litt irritert å korpset på forhånd pga arrangementet på selve 17. mai der de forventer at folk stiller i flere timer, men det gikk så greit.

Det som stresset meg mest i går var å rekke å få på meg bunaden før jeg måtte levere yngste i tog i går. Det er like ille hvert år å få på seg den bunaden med søljer, snøring og greier. Men, det er fort glemt. Det er 3 minutter å kjøre til skolen der yngste skulle leveres, jeg satset på at det var greit å få plass, så alt det gikk finfint.

Det eneste vi endrer på til neste år er å stå opp bittelitt tidligere enn 0605 når eldste skal møte 0645 med korpset. Det ble i snaueste laget på tid, men det gikk. Hun rakk til og med å flette håret og spise en liten skive mens jeg drakk en rask kopp kaffe. Akkurat det er en fordel med å bo nært og gå i bydelen.

Gammel 18-05-15, 22:46   #114
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Jeg kjørte gjennom Holmestrand og Tønsberg også på 17 mai. Stort sett alle vi passerte så kalde, sure og stressa ut.

Jeg tenker at folk må ha på seg nok klær. Så en haug av barn som hadde på seg altfor lite. Fint med fine klær altså, men man har det ikke gøy om man fryser. Jeg tok på lillesøster boblekåpe jeg, og tok vinterjakke selv.

Gammel 18-05-15, 22:58   #115
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg tenker at folk må ha på seg nok klær. Så en haug av barn som hadde på seg altfor lite. Fint med fine klær altså, men man har det ikke gøy om man fryser. Jeg tok på lillesøster boblekåpe jeg, og tok vinterjakke selv.

Yngste syntes nok jeg var gal som kledde han i hvit ulltrøye, skjorte, tynn strikkegenser og så allværsjakke. Han klaget ikke da han kom ut, virket ikke som han var kald. Selv gikk jeg i ull under bunaden og korpsjenten gikk i ull og strømpebukse under uniformen. Litt småkaldt, ja, men ikke så galt.

Gammel 18-05-15, 23:02   #116
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jøss, var det så stor forskjell på været, altså? Ungene her hadde på singlet under bunadsskjorta, men ingenting utenpå. De fikk tilbud om skjerf i halsen, skjal rundt skuldrene, bomullsjakke over, lue, men syntes ikke selv at de trengte noe av det, og de hadde ikke vært kalde heller.

Gammel 18-05-15, 23:07   #117
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Vi kledde også på guttene godt med klær. 16. mai sendte jeg ut sms til alle foreldre på skolen hvor jeg jobber og ba dem om å kle på barna klær etter været. Jeg vil heller ha med fornøyde elever en kalde og frosne.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 23:21   #118
millact

Standard

Vet ikke hvor kaldt det var her i sør, men jeg tviler på det var noe mer enn 5-6 grader da eldste ble levert 0645.

Gammel 19-05-15, 00:02   #119
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jøss, var det så stor forskjell på været, altså? Ungene her hadde på singlet under bunadsskjorta, men ingenting utenpå. De fikk tilbud om skjerf i halsen, skjal rundt skuldrene, bomullsjakke over, lue, men syntes ikke selv at de trengte noe av det, og de hadde ikke vært kalde heller.

6 grader her utenfor Oslo, det meste av dagen. Det var den desidert kaldeste dagen vi har hatt siden mars - jeg har sjekket yr. Kulda og brisen fra nord var kanskje ikke hovedproblemet i seg selv, men i kombinasjon med tett regnvær hele dagen ble det kaldt, ja.

Gammel 19-05-15, 00:21   #120
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg har det strålende.

Vi hadde en finfin dag. Frokost med naboene som også har småunger, så festbordet stod klart litt før åtte, ispedd sukkerspinn og is. God tid til det lokale barnetoget, overfylt skoleplass med leker og lotterier og gassballong og is, hjem og chille litt mens Minste tok luren sin, svosj til venner som stod klar med grillmat og trampoline. Hyggelig for de voksne, stor stas for ungene.

Ser for meg at det blir litt mer pes når vi får skolebarn de årene skolen går i sentrum. Vet ikke helt hvor ofte det er, men annet eller hvert tredje år tror jeg. Men jeg liker sentrumstoget også, selv om det er kaotisk og overfolksomt. Og så liker jeg å tusle på Grønland etterpå, med yrliv i gatene og boder med mat fra overalt og skranglete tivoli.

Svigermor syr bunader, og har designet sin egen cape til Ungens østtelemarksbunad så hun ikke skal fryse. Den kom godt med. Hun lille i festdrakten så ut som en klovn etter hvert, med stakken stikkende ut under vinterjakka og den knæsjråååsa luen hun liker, men pytt, liksom.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:02.