Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva legger du i ordet 'forfengelig', og ser du på deg selv som forfengelig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-16, 09:26   #101
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i ordet 'forfengelig', og ser du på deg selv som forfengelig?

Jeg tenker heller ikke på forfengelighet som noe negativt. Bare å bry seg om hvordan man fysisk fremstår uten at det bikker over. Jålete er mer negativt for meg.

Gammel 16-08-16, 09:27   #102
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fantastisk! Min lokale kaffesjappe (Supreme Roastworks) er sykkelfantaster, og det er ofte treff der på morgenen. Man kan bli litt overveldet når man en tidlig morgen, helt uten forvarsel, ramler inn i et hav av testosteron kledd i utrolig teite små capser med bremmen til værs og sykt trange klær.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 09:39   #103
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tenker heller ikke på forfengelighet som noe negativt. Bare å bry seg om hvordan man fysisk fremstår uten at det bikker over. Jålete er mer negativt for meg.

Jepp.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 09:42   #104
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forfengelig oversettes jo til vain på engelsk. Tenker dere ikke på det som negativt heller?

Gammel 16-08-16, 09:46   #105
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Fantastisk! Min lokale kaffesjappe (Supreme Roastworks) er sykkelfantaster, og det er ofte treff der på morgenen. Man kan bli litt overveldet når man en tidlig morgen, helt uten forvarsel, ramler inn i et hav av testosteron kledd i utrolig teite små capser med bremmen til værs og sykt trange klær.

Så nettopp noen (mann) i svarte, åletrange treningsbukser, med neonfarget glidelås. Det var nesten fysisk umulig å la være å stirre i skrittet til fyren. Øynene bare limte seg fast i den neonfargete streken.

Gammel 16-08-16, 09:47   #106
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Gammel 16-08-16, 10:47   #107
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er helt enig. Dette er min tolkning også.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 11:04   #108
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns fint man kan kunne komme unna med "jeg er ganske jålete!", jeg. At det er noe som kanskje er litt negativt, men man "eier" det, liksom. Litt som "sjuske" har blitt på FP.

Gammel 16-08-16, 11:11   #109
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns fint man kan kunne komme unna med "jeg er ganske jålete!", jeg. At det er noe som kanskje er litt negativt, men man "eier" det, liksom. Litt som "sjuske" har blitt på FP.

Helt enig i dette. Og for meg ville det i den sammenhengen vært helt synonymt å si "du veit, jeg er jo litt forfengelig".

Gammel 16-08-16, 11:14   #110
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke HELT synonymt, syns jeg. Jålete innebærer med "stæsjing", at man gjør noe MED forfengeligheten. Syns jeg, da.

Gammel 16-08-16, 11:22   #111
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Forfengelig oversettes jo til vain på engelsk. Tenker dere ikke på det som negativt heller?

Jo.

La meg sette over til Carly Simon:

Sitat:

You walked into the party
Like you were walking onto a yacht
Your hat strategically tipped below one eye
Your scarf, it was apricot
You had one eye in the mirror as
You watched yourself gavotte
And all the girls dreamed that they'd be your partner
They'd be your partner, and

You're so vain
You probably think this song is about you
You're so vain,
I'll bet you think this song is about you
Don't you?
Don't you?

(Kilde: youtube.com)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 11:38   #112
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men alt er jo grader. Jeg synes personlig at min bekjente, som proklamerer at hun ikke kunne drikke melk fordi hun ikke likte hva det gjorde med kroppen hennes (sic) - og nei, hun var ikke laktoseintolerant - er mye verre enn at jeg ikke får tatt mobilen i to minutter fordi jeg lakket neglene og glemte at den lå i vesken. Det er noe med hvordan forfengeligheten styrer livet ditt. Det er da det blir usjarmerende, synes jeg.

Og hvis man ikke kan bade fordi man ikke vil vise frem kroppen eller ikke har barbert bena, eller kunne ta i mot besøk fordi det er rotete eller man er usminket - det tenker jeg er litt trist.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 11:46   #113
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men alt er jo grader. Jeg synes personlig at min bekjente, som proklamerer at hun ikke kunne drikke melk fordi hun ikke likte hva det gjorde med kroppen hennes (sic) - og nei, hun var ikke laktoseintolerant - er mye verre enn at jeg ikke får tatt mobilen i to minutter fordi jeg lakket neglene og glemte at den lå i vesken. Det er noe med hvordan forfengeligheten styrer livet ditt. Det er da det blir usjarmerende, synes jeg.

Det er nettopp det. Og jeg definerer det som, (gjentar i store bokstaver, i tilfelle noen ikke får det med seg: JEG DEFINERER DET SOM, KUN MIN PERSONLIGE MENING!), "forfengelig" når man lar det styre ens hverdag, uten at man egentlig mener at det er et problem.

Å ikke ta telefonen i to minutter fordi man har lakket neglene er bare jålete. Ikke det, engang. Det kommer an på hvem som ringer.

Gammel 16-08-16, 11:50   #114
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan avsløre at kapteinen og jeg har til dels store forskjeller i måten vi definerer (for) forfengelig på.

- No. 4 -
Gammel 16-08-16, 11:51   #115
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Eksakt. Man er forfengelig om man titter seg i speilet og kanskje fikser noe før man går ut (børster håret, tar på maskara), men FOR forfengelig hvis man sitter hjemme og sulter fordi man ikke kan gå på butikken uten maskara, og så er man tom. :dramadronning:

I sangen er det "so vain", ikke bare "vain", liksom.

Men enig i at "vain" har en noe mer negativ betydning enn forfengelig.

Gammel 16-08-16, 11:55   #116
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Det er fordi definisjonen av vain er "too proud of your own appearance, abilities, achievements etc", mens forfengelig er "legge vekt på ytre ting". Det er ganske stor forskjell.

- No. 4 -
Gammel 16-08-16, 11:56   #117
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jepp, det er ikke alltid oversatte "nærmeste ord" er nøyaktige synonymer.

Gammel 16-08-16, 11:58   #118
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg tror "so" i sangen bare er med fordi det blir bedre melodi av det.

Gammel 16-08-16, 11:59   #119
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er fordi definisjonen av vain er "too proud of your own appearance, abilities, achievements etc", mens forfengelig er "legge vekt på ytre ting". Det er ganske stor forskjell.

... og "pyntesyk".

Gammel 16-08-16, 12:04   #120
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jepp, det er ikke alltid oversatte "nærmeste ord" er nøyaktige synonymer.

Vain betyr (også) noe som ligner mer på "selvgod" enn det jeg synes "forfengelig" gjør.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:21.